دانلود و خرید کتاب مسئله شر از دیدگاه مولوی کاظم بازافکن
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مسئله شر از دیدگاه مولوی اثر کاظم بازافکن

کتاب مسئله شر از دیدگاه مولوی

امتیاز:
۲.۵از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب مسئله شر از دیدگاه مولوی

کتاب مسئله شر از دیدگاه مولوی اثری از کاظم بازافکن است که در شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر شده است. این کتاب مسئله شر را تبیین می‌کند و وجود آن را از دیدگاه مسلمانان و به خصوص دیدگاه مولانا اثبات می‌کند.

درباره کتاب مسئله شر از دیدگاه مولوی

خیر و شر دو عنصری هستند که جهان بر پایه آن‌ها بنا نهاده شده است. در متون قدیمی می‌توان این عناصر را به صورت واضح و پررنگ مشاهده کرد. 

کاظم بازافکن در کتاب مسئله شر از دیدگاه مولوی ابتدا مسئله شر را تبیین می‌کند و در ادامه راه حل‌های توجیه وجود آن را از دیدگاه اندیشمندان مسلمان به ویژه مولانا جلال الدین رومی بررسی می‌کند. اما چرا چنین مسئله‌ای چنان اهمیت دارد که سال‌ها است ذهن اندیشمندان مختلف را به خود درگیر کرده است؟

وجود شرور تعارض آشکاری با مسئله خیر محض بودن، عالم مطلق بودن و قادر مطلق بودن خداوند دارد و می‌تواند راه را برای اما و اگرها یا چون و چراها در این زمینه باز بگذارد. شاید نتوان دقیق مشخص کرد که این مسئله از چه تاریخی برای بشر مطرح بوده، ولی مسلم است که مواجهه انان با آلام و رنج های فراوان معتقدات او را سست می‌کند و آدمی را به این باور می‌رساند که شرور با معیارهای عقلانی الهیات به معنی الاخص سازگار نیست.

در این کتاب می کوشیم با اتکا به آراء اندیشمندان مسلمان به ویژه مولانا جلال الدین رومی به واکاوی این مسئله و آثار و پیامدهای مثبت و منفی آن بپردازیم. مقصود ما لزوماً جانبداری از یک نظر خاص نیست، بیش از هر چیز بیان دقیق آرای مطرح شده در این خصوص مطمح نظر است. در عین حال، پرداختن به همۀ آنها امکان پذیر نیست، بلکه اشارۀ گذرا بدان ها و تبیین تفصیلی دیدگاه مولانا هدف غایی ما بوده است.

کتاب مسئله شر از دیدگاه مولوی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

خواندن کتاب مسئله شر از دیدگاه مولوی را به تمام علاقه‌مندان به مطالعات فلسفی و دوست‌داران پژوهش‌های عرفانی و ادبی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب مسئله شر از دیدگاه مولوی

در تقریر«شر به منزله قرینه» بحث بر سر ناسازگاری گزاره های دینی نیست، بلكه این تقریر در پی اثبات پذیرفتنی نبودن گزاره های دینی است؛ یعنی هدف آن نیست که با براهین عقلی اثبات شود گزاره های دینی با هم ناسازگارند، بلكه قصد این است که گفته شود وجود ُشرور خردپذیر بودن گزاره های دینی را زیر سؤال می برد؛ زیرا گزاره های دینی نمی تواند توجیه منطقی حداقل برای برخی شرور ارائه کند. «اگر خداوند قادر مطلق و عالم مطلق باشد، می تواند ّمانع بروز شر شود. اگر او خیر )خیرخواه( باشد، خواستار این امر است. بنابراین به نظر می رسد ّ ّکه اگر خداوند وجود داشته باشد، هیچ شری نباید وجود داشته باشد. اما شر وجود دارد. پس آیا نمی توانیم نتیجه بگیریم که خداوند وجود ندارد؟» 

جی. ال. مكی معتقد است: «دوگزاره: (۱) خدایی وجود دارد که قادر مطلق، عالم مطلق و خیر (خیرخواه) محض است؛ و (۲) شر وجود دارد، منطقا ناسازگارند. اگر رأی این منتقدان درست باشد، باید از اعتقاد به خداوند دست شست». 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۴۳۰ صفحه

حجم

۲٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۴۳۰ صفحه

قیمت:
۶۵,۰۰۰
تومان