دانلود و خرید کتاب جمهوری سودان احمد علامه فلسفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جمهوری سودان اثر احمد علامه فلسفی

کتاب جمهوری سودان

معرفی کتاب جمهوری سودان

کتاب جمهوری سودان نوشته احمد علامه فلسفی است که به معرفی ویژگی‌های طبیعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و جاذبه‌های گردشگری کشور سودان می‌پردازد و روابط ایران با این کشور را بررسی می‌کند.

درباره جمهوری سودان

جمهوری سودان کشوری است در شمال خاوری آفریقا و پایتخت آن خارطوم است. سودان ۴۰ میلیون نفر جمعیت دارد و واحد پول آن پوند سودان است. بیش از ۹۷ درصد از مردم این کشور مسلمان هستند . پیش از سال ۲۰۰۵ عربی تنها زبان رسمی سودان بود. در قانون اساسی سال ۲۰۰۵ عربی و انگلیسی، هر دو، به عنوان زبان‌های رسمی کشور اعلام شدند. این کشور سومین کشور بزرگ آفریقا و نیز دومین کشور بزرگ عربی پس از الجزایر می‌باشد. سودان بزرگ‌ترین کشور آفریقا و و بزرگ‌ترین کشور جهان عرب بود تا این‌که در سال ۲۰۱۱ سودان جنوبی در پی برگزاری یک همه‌پرسی از این کشور جدا شد.

جمهوری سودان با یک میلیون و ۸۸۶ هزار و ۶۸0 کیلومتر مربع گستره در شمال آفریقا و در کنار دریای سرخ، میان مصر و اریتره است. درازای کرانه‌های سودان به ۸۵۳ کیلومتر می‌رسد. همچنین این کشور از سوی شمال ۱۲۷۳ کیلومتر با مصر، از شمال باختری ۳۸۳ کیلومتر با لیبی، از سمت باختر ۱۳۶۰ کیلومتر با چاد، از سمت جنوب باختری ۱۱۶۵ با آفریقای مرکزی، از سمت جنوب با جمهوری سودان جنوبی و بالاخره از سمت شرق ۶۰۵ کیلومتر با اریتره مرز مشترک دارد.

بخش پهناوری از سودان را دشت‌های بزرگی تشکیل می‌دهد که به دست دره بزرگ رودخانه نیل به دو بخش خاوری و باختری جدا می‌شود. همچنین ۵ درصد از خاک این سرزمین را زمین‌های قابل کشت و ۴۶ درصد از آن را چراگاه‌های طبیعی شامل می‌شوند. پست‌ترین بخش سودان در کرانه دریای سرخ هم سطح آبهای جهان است و بلندای بلندترین بخش این کشور در قله «کینیتی» به ۳۱۸۷ متر می‌رسد. آب و هوای سودان گرم و خشک است.

رود نیل بیشترین بستر و درازای خود را در سرزمین سودان می پیماید و پس از آن به سوی مصر روانه می شود . دو رود نیل آبی و نیل سفید در ادامه مسیر خود در شهر خارطوم به همدیگر پیوسته و ادامه مسیر خود را در یک بستر می پیمایند و از این رو برخی از صاحبنظران سودانی بر این باورند که آیه مبارکه "مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ" برخورد دو رود بزرگ نیل در شهر خارطوم است و به راستی در فصل بارندگی که ارتفاع رود نیل به بالاترین سطح آن ـ یعنی عمقِ حدود ۲۰ متر ـ می رسد ، به دریایی روان می‌ماند. رودخانه نیل، محل تلاقی فرهنگ های مختلف قبایل آفریقایی می باشد و نیل نه تنها قبایل نزدیک به خود ، بلکه از کشورهای دوردست خود نیز ، قبایل مختلفی را دور خود جمع کرده است ؛ حتی قبایل عرب جزیرة العرب نیز از دیرباز برای رسیدن به نیل، دریای سرخ را پشت سر گذاشته و در اطراف این رودخانه مأوی گزیده‌اند...

خواندن کتاب جمهوری سودان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 علاقه‌مندان به کشورشناسی مخاطبان این کتاب‌اند.

بخشی از کتاب جمهوری سودان

سودان روابط خوبی با شاه ایران داشت و تعدادی وام قبل از انقلاب ایران، بمنظور تأمین امنیت دریافت کرده بود. پس از انقلاب ایران، در جنگ ایران و عراق، سودان از عراق در راستای سیاست اتحادیه عرب حمایت می‌کرد.

۱۹۸۰ در اواخر سال ۱۹۸۰ صادق المهدی، نخست وزیر سودان بمنظور برقراری رابطه با ایران یک سفر رسمی به ایران کرد. پس از کودتای نظامی در سودان که منجر به روی کار آمدن عمر البشیر شد، رابطه ایران و سودان نزدیک شد، رابطه نزدیک با ایران، به اسلامیزه شدن سودان کمک می‌کرد.

۱۹۹۱ در دوران جنگ سرد سودان نزدیک‌ترین متحد ایران در آفریقا بود، سودان تنها کشور آفریقایی تحت حکومت اسلام گرایان بود. علی‌رغم شکاف بین شیعه و سنی در دو کشور، رابطه آنها بسرعت نزدیک می‌شد. در سال ۱۹۹۱ رئیس جمهور وقت ایران علی اکبر رفسنجانی به همراه یک هیئت ۱۵۰ نفره یک سفر رسمی به خارطوم داشت، در این سفر وی گفت که انقلاب اسلامی سودان در کنار انقلاب پیشگام ایران بدون شک می‌تواند منبع حرکت و انقلاب در جهان اسلام باشد.

آوریل ۲۰۰۶ برای اولین بار در آوریل ۲۰۰۶ رئیس جمهور سودان به ایران رفت و با آیت الله خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد ملاقات کرد.

فوریه ۲۰۰۷ در فوریه ۲۰۰۷ محمود احمدی‌نژاد به سودان سفر کرد و با عمر البشیر رئیس جمهور سودان ملاقات کرد. طی این سفر محمود احمدی‌نژاد بر آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران برای انتقال تجربیات خود به سودان در بخش‌های مختلف تأکید کرد.

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک البشیر با احمدی‌نژاد در ۲۴ آوریل، احمدی‌نژاد توضیح داد که گسترش رابطه بین دو کشور در خدمت منافع هر دو کشور و منطقه و جهان اسلام و بویژه تقویت صلح و ثبات در منطقه است. قبل از اینکه کنفرانس بپایان برسد البشیر پیشرفت‌های موفقیت آمیز ”اهداف صلح طلبانه انرژی هسته‌ای” ایران را تبریک گفت، در حالی که احمدی‌نژاد مخالفت خود را از حضور صلح بانان سازمان ملل در دارفور را اعلام کرد.

ژوئن ۲۰۰۸ بدنبال حکم بازداشت رئیس جمهور سودان در ژوئن ۲۰۰۸ بعد از درگیریهای سودان شمال و جنوبی که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از دو طرف شد. جمهوری اسلامی ایران بمنظور نزدیکی بیشتر به سودان به این حکم انتقاد کرد و این موضوع باعث استحکام روابط ایران و سودان شد.

این دو کشور نزدیک به سه دهه رابطه دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی داشتند و هر دو کشور از این رابطه نزدیک اظهار رضایت می‌کردند.

۱۳ تا ۱۵ مهر ماه ۱۳۸۳- ۲۰۰۴ میلادی روابط دو کشور در سال های اخیر در زمینه های سیاسی و اقتصادی با توجه به همسویی دولت مرکزی سودان با بسیاری از سیاست های جمهوری اسلامی ایران، در سطح بسیار خوبی قرار داشته است. محمد خاتمی رئیس جمهور وقت از سودان در ۱۳ تا ۱۵ مهر ماه ۱۳۸۳ دیدار کرد.


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۶۸ صفحه

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۶۸ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان