دانلود و خرید کتاب وقت خشم و وقت شهوت مرد کیست؟ موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب وقت خشم و وقت شهوت مرد کیست؟ اثر موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام

کتاب وقت خشم و وقت شهوت مرد کیست؟

معرفی کتاب وقت خشم و وقت شهوت مرد کیست؟

کتاب وقت خشم و وقت شهوت مرد کیست؟؛ نگاهی اخلاقی به دروغ، غضب و کظم غیظ که به همت موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام منتشر شده است یکی از کتاب‌های مجموعه پله پله تا ملاقات خدا از انتشارات سدید است که با هدف ترویج ارزش‌های اخلاقی اسلام منتشر می‌شود.

مجموعه پیش رو که با اقتباس از بیت مشهور مولوی «پله پله تا ملاقات خدا» نام گرفته، درباره اخلاق اسلامی است. این مجموعه سعی در جبران کمبود منابع معتبر و متقن برای تعالیم اسلام ناب به خصوص برای مخاطبان دانشجو و طلبه نموده است. به این طریق که با تکیه بر منابع اسلامی و با نگاه اسلام ناب محمدی، تعالیم و دستورات اخلاقی اسلام را در قالبی زیبا به مخاطب ارائه کرده است.

مجموعه مباحث «پله‌ پله تا ملاقات خدا» سال‌ها پیش به‌عنوان متن درس اخلاق دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه السلام تدوین شد. در آن سال‌ها مباحث این کتاب به‌صورت روزانه بر روی برگه‌هایی عرضه می‌شد و اکنون انتشارات سدید آن‌ها را در اختیار علاقه‌مندان به مباحث اخلاق اسلامی قرار داده است.

هدف این کتاب، به پیروی از آیات و روایات اخلاقی، آن اسـت کـه مخاطـب را ابتـدا بـه تأمـل در موضوعـات اخلاقی و همچنیـن تفکـر در ضعف‌هـا و لغزشهـای شـخصی خـود فـرا بخوانـد و در مرحلـه بعـد بـا پیشـنهادهای جزئـی، زمینـه را برای عمل به تعالیم اخلاقی مرتبط و شایسـته فراهم کند.

خواندن مجموعه پله پله تا ملاقات خدا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به کتب مذهبی و اخلاقی مخاطبان این مجموعه‌اند.

 بخشی از کتاب  وقت خشم و وقت شهوت مرد کیست؟؛ نگاهی اخلاقی به دروغ، غضب و کظم غیظ

دروغگو حقیر و خوار است. امیرالمؤمنین علی علیه السلام چنین فرمود «الکاذِبُ مُهانٌ ذَلیلٌ» (غرر الحکم، ص ۲۲۰)

این مطلب را خود دروغگو هم موقع دروغ گفتن ممکن است نفهمد، اما وقتی دروغ او آشکار شود، می‌فهمد و احساس خواری او چنان شدید است که آرزوی مرگ می‌کند.

**

- این هدایا را با کتابی به نام کلیات جامی از کتابخانه می‌گیری و به رسم هدیه برای سلطان یعقوب میرزا می‌بری آذربایجان.

*

نزد کتاب‌دار رفت و کلیات جامی را خواست و کتاب‌دار اشتباهاً یک جلد از فتوحات مکیه اثر محیی الدین عربی را که به همان اندازه و حجم و قیافه بود داد.

*

به آذربایجان رسید و هدایای سلطان حسین، حاکم خراسان را تقدیم حضور یعقوب میرزا کرد.

خب! خسته نباشی! دو ماه سفر بدون همراه و هم صحبت را چگونه تاب آوردی؟

کتاب کلیات جامی همراهم بود و پیوسته می‌خواندم و لذت می‌بردم!

من هم بسیار مشتاق بودم این کتاب را مطالعه نمایم. اکنون کلیات جامی کجاست.

این جاست. بفرمایید.

اما... اما این‌که کلیات جامی نیست. فتوحات مکیه است. چرا دروغ گفتی؟!

از خجالت به عقب برگشت و منتظر نماند جواب نامه را بگیرد. راه افتاد به سوی خراسان.

- راضی بودم وقتی دروغم ظاهر شد، مرده بودم. (خزینه‌الجواهر، ص ۶۴۰)

*

مشابه حکایت فوق این است که در جلسه‌ای بگوییم بله! دیروز در فلان همایش شرکت کردیم و سخنرانی‌های خوبی مطرح شد و ...

و کسی بگوید همایش دیروز که برگزار نشد! چرا دروغ می‌گویی؟!

و مشابه این است که در کلاسی غیبت داشته باشیم و بگوییم ما حاضر بودیم!

و فکر کنیم که چون کسی نمی‌فهمد، اشکال ندارد!

اما فرقی نمی‌کند. به فرمودهٔ حضرت دروغگو، حقیر و خوار است. چه دیگران بفهمند و چه نفهمند. و چه خودش بفهمد یا نفهمد. دروغگو، حقیر و خوار است.

**

اگر جوراب کسی بوی بد بدهد، سعی می‌کنیم از او فاصله بگیریم. پیش او نمی‌نشینیم.

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود از بوی بدی که فرد دروغگو ایجاد می‌کند، فرشته مسافت یک میل از او فاصله می‌گیرد. إذا کَذَبَ العَبدُ کِذبَةً تَباعَدَ المَلَکُ مِنهُ مَسیرَةَ مِیلٍ مِن نَتْنِ ما جاءَ بهِ. (شرح نهج البلاغه لابن أبی الحدید ج ۶، ص ۳۵۷)

خیلی دلمان خوش نباشد که چون دانشجو و طالب علم هستیم؛ ملائک بال خود را زیر پای ما پهن می‌کنند! هر چیزی حسابی دارد!

**

آیا به شما خبر دهم که شیاطین بر چه کسی نازل می‌شوند؟ به عبارت دیگر می‌دانی فرودگاه شیطان کجاست؟

طبق فرمایش قرآن کریم، فرودگاه شیطان، قلب درغگو است!

هَل اُنَبِّئُکُم عَلَی مَن تَنَزَّلُ الشَّیاطینُ تَنَزَّلُ عَلَی کُلِّ أَفَّاکٍ أَثِیمٍ (شعرا، ۲۲۱ و ۲۲۲)

و دروغگو دشمن خداست! و لعنت خدا بر دروغگویان! لَعنَةُ اللهِ عَلَی الکاذبین (آل‌عمران ۶۱)

**

از امام صادق علیه السلام پرسیدم

- مردی معتقد به ولایت است، ولی در سخن دروغ می‌گوید ... او در چه جایگاهی است؟

- در نزدیک‌ترین جایگاه به کفر است، ولی کافر نیست.

هِیَ اَدنَی المنازِلَ مِنَ الکُفرِ وَ لَیسَ بِکافِر (کافی، ج ۲، ص ۲۹۰)

**

انگیزهٔ متداول برای دروغگویی این است که شخص خطایی می‌کند، اما شجاعت ندارد و حاضر نیست به خطای خود اعتراف کند، در مقام توجیه برمی‌آید و دروغ می‌گوید.

*

در زمان جاهلیت، میان ولید بن عُقبه و قبیله بنی مُصطَلَق خصومتی بود و حالا رسول خدا صلی الله علیه و آله ولید را فرستاده بود برای جمع‌آوری زکات و صدقات از آن قبیله.

*

افراد قبیله شنیدند مأمور پیامبر آمده، برای خوشامدگویی و استقبال آمدند بیرون روستا. ولید سوءظن پیدا کرد و گمان برد که قبیله قصد جانش کرده‌اند. برگشت خدمت پیامبر و گفت آن‌ها زکات مالشان را نمی‌دهند!

پیامبر متعجب و ناراحت، قصد کرد سپاهی به سوی قبیله بفرستد. آیه نازل شد

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا (حجرات ۶)

با این آیه، ولید دروغگو، فاسد و فاسق شناخته شد و پیامبر فرمود او از اهل دوزخ است.

*

ولید بن عقبه همان کسی است که در زمان خلیفهٔ سوم، امیر کوفه بود و روزی با حالت مستی، نماز صبح را ۴ رکعت خواند! (سفینه البحار، ج ۲، ص ۳۶۱ و ۶۸۸)

**

آیت‌الله بهلول می‌گفت من در تمام عمر یک عمل را ترک کرده‌ام و هرگز انجام نداده‌ام و یک عمل را هرگز ترک نکرده‌ام و تحت هر شرایطی به جا آورده‌ام.

از این دو کار برکات زیادی دیده‌ام و آن دو را به تمام شما سفارش می‌کنم کاری که ترک کرده‌ام دروغ است و آن که ترک نکرده‌ام نماز شب است. (اعجوبه عصر، بهلول قرن چهاردهم، ص ۱۱۲)

نظرات کاربران

مشکات ۱۳۱۴
۱۴۰۰/۰۶/۱۳

کتاب روان، مفید و کارگشایی است .از اطاله کلام خودداری شده و موجز با مثال هایی ساده ما را از خشم و دروغ باز می دارد

امیرحسین
۱۴۰۰/۰۵/۱۸

کتاب در مورد زشتی دروغ و غضب نوشته شده و به بیان داستان ها،احادیث و آیاتی در نکوهش این دو صفت می پردازه. نقطه قوت کتاب از نظر من متن روان ، منابعش (که تقریبا میشه گفت برای هر حرفی منبعی

- بیشتر
کاربر ۲۴۲۸۲۰۹صوتی جالب نبود
۱۴۰۱/۰۸/۲۲

کم محتوا و خیلی فقیر بود

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۷)
کلید می‌اندازیم و قفل را باز می‌کنیم تا وارد یا خارج شویم، به فتح و گشایش یا رفع نیازی بپردازیم. اما برای آلوده شدن و پلیدی که قفل را باز نمی‌کنیم. امام حسن عسگری علیه السلام فرمود تمام پلیدی‌ها در یک خانه نهاده و کلید آن دروغ قرار داده شده است. جُعِلَتِ الخَبائثُ فی بَیتٍ وجُعِلَ مِفتاحُهُ الکذبَ. (بحار الانوار، ج ۶۹، ص ۲۶۳)
mahjoob
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود برای دروغگویی، تو را همین بس که هر چه می‌شنوی بازگو کنی! حَسبُکَ مِن الکذبِ أن تُحَدِّثَ بکُلِّ ما سَمِعتَ. (تنبیه الخواطر، ۲، ۱۲۱)
BookWorm
این حدیث را جدی بگیریم. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود جهنم دری دارد که از آن فقط کسانی وارد می‌شوند که خشم خود را با معصیت خدا درمان کنند.
BookWorm
خدایا به ما توفیق کظم غیظ و به کظم غیظ ما چنین برکتی عنایت بفرما. استجابت این دعا مانند دیگر دعاها به همت و تلاش ما بستگی دارد. بیاییم به پیامبر خود اقتدا کنیم و تصمیم بگیریم اگر به خاطر امور دنیا،‌ سیلی یا فحشی نوش جان کردیم، سکوت و کظم غیظ کنیم.
BookWorm
- یا رسول الله مرا تعلیمی بده. - برو و خشمگین مشو. اذْهَبْ وَ لَا تَغْضَب - همین مرا بس است. مرد رفت. وقتی به قبیلهٔ خود رسید، جنگ و نزاعی بر پا بود. شمشیر کشید و آماده مبارزه شد که به یاد فرمایش رسول خدا افتاد. آتش درون مرد فروکش کرد. - جنگ نکنید. هر ضرر و زیانی وارد شده، من از مال خود غرامت می‌دهم. - ما خود سزاوارتریم که آن را تلافی کنیم و غرامت دهیم. آتش جنگ نیز فروکش کرد. آشتی کردند. حکایت فوق را امام صادق علیه السلام روایت کرده است. (کافی، ج ۲، ص ۳۰۴)
BookWorm
ابوبکر نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله نشسته بود. مردی آمد و به ابوبکر ناسزا گفت. ابوبکر سکوت کرد و مرد در دشنام و بدگویی خود افزود. ابوبکر خشمگین شد و به جواب ایستاد. رسول خدا صلی الله علیه و آله از مجلس برخاست. ابوبکر در پی حضرت - یا رسول الله!‌ تا آن مرد ناسزا می‌گفت نشسته بودی و چون من پاسخ دادم برخاستی. این چه حکایتی بود؟ - تا وقتی سکوت کرده بودی، ملکی آمده بود و از تو حمایت می‌کرد و جواب می‌داد اما وقتی تو خشم گرفتی و به انتقام و پاسخ پرداختی،‌ آن ملک رفت و شیطان درآمد. چون شیطان درآمد من برخاستم. (کشف الاسرار و عدة الابرار، ج ۲، ص ۲۷۴)
BookWorm
کاسبی در بازار کاشان، شاگردی استخدام کرد و قرار مهمی با او گذاشت استخدام به این شرط که اگر من دربارهٔ قیمت و جنس کالا به مشتری دروغ گفتم، همان لحظه تف بیندازی به صورتم! اگر این کار را کردی، دو برابر دیگران به تو حقوق می‌دهم و اگر سکوت کردی اخراجت می‌کنم!
BookWorm
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود برای دروغگویی، تو را همین بس که هر چه می‌شنوی بازگو کنی! حَسبُکَ مِن الکذبِ أن تُحَدِّثَ بکُلِّ ما سَمِعتَ. (تنبیه الخواطر، ۲، ۱۲۱)
Vfan
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود برای دروغگویی، تو را همین بس که هر چه می‌شنوی بازگو کنی!
da☾
امام صادق علیه السلام فرمود «أوحَی اللّهُ تَعالی إلی بَعضِ اَنبیائِهِ: یا بنَ‌آدَمَ اذکُرنی فی غَضَبِکَ اَذکُرُکَ فی غَضبی» (کافی، ج ۲، ص ۳۰۳) هنگام غضب به یاد خدا باش تا خدا نیز هنگام غضب خود، به یاد تو باشد و رعایت حالت کند. شیخ حر عاملی ذکر خدا را در حال غضب واجب دانسته است. و شاید مهم‌ترین توصیه این باشد که طرف را ببخش! یعنی اصلاً به‌جای ریختن آب روی آتش، اصل آتش و آتشگیره را خاموش کن. اصل آتش این است که فرد خشمگین آرام نمی‌شود مگر با انتقام. غضب، آتش انتقام است و خاموشی آن با بخشش! این توصیه، مؤید قرآنی دارد. وَإِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ یَغْفِرُونَ (شوری ۳۷)
BookWorm

حجم

۵۶٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۱۰ صفحه

حجم

۵۶٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۱۰ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان