دانلود و خرید کتاب نماز محی الدین حائری شیرازی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نماز اثر محی الدین حائری شیرازی

کتاب نماز

انتشارات:نشر معارف
امتیاز:
۴.۳از ۲۰ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب نماز

کتاب نماز، مجموعه‌ای از چند گفتار حضرت آیت‌الله حائری شیرازی دربارهٔ نماز و فلسفه و آثار آن است که معظم‌له به‌زیبایی، آثار فردی و اجتماعی این عمود خیمهٔ دین را بررسی کرده‌اند. اکنون، پس از سالیان دراز و پس از تغییراتی چند، نشر معارف آن را در ضمن مجموعهٔ آثار معظم‌له، منتشر می‌کند.

درباره کتاب نماز

هر دستگاهی برای کارکردن، از ذخیرهٔ انرژی خود استفاده می‌کند و به‌منظور پرکردن ذخیرهٔ مصرف‌شده، بایستی جایگاهی برای پرکردن داشته باشد. سفرهٔ غذایی که بر سر آن می‌نشینیم ایستگاه تغذیهٔ جسمی ماست و نمازی که می‌خوانیم ایستگاه تغذیهٔ روانی و روحانی ما. گویی ارتباط با پروردگار تقویت‌کننده‌ای است که با یک نماز، باتری دل را پر می‌کند. گاه به‌دلیل اشکالاتی، نیرورسانی و پرشدن باتری تخلیه‌شده انجام نمی‌شود. به‌عبارت‌دیگر، دستگاه در شارژ است، اما شارژ نمی‌شود. نماز هم این‌چنین است: «لَا صَلَوةَ اِلا بِحُضُورِ القَلبِ»؛ نماز بدون حضور قلب، نماز نیست. مهم در شارژ قرارگرفتن و شارژشدن است.

این کتاب مجموعه‌ای از چند گفتار حضرت آیت‌الله حائری شیرازی دربارهٔ نماز است.

خواندن کتاب نماز را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به درک بهتر اصول دین پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب نماز 

تفاوت ذکر با تلقین و تقلید و القا

نماز در اسلام به‌معنی «ذکر» است و در ادیان دیگر نیز چنین می‌باشد. «ذکر» نه تلقین است، نه تقلید و نه القا.

«تلقین» یعنی اینکه انسان بر خودش چیزی وارد کند.

«تقلید» یعنی اینکه انسان چیزی را کورکورانه بپذیرد (تبعیت محض و ازروی رسم و عادت قبول‌کردن).

«القا» یعنی اینکه فرد دیگری در فکر انسان چیزی وارد کند.

و اما «ذکر» یعنی التفات و توجه‌داشتن به واقعیت عینی (خدا) که درنتیجهٔ علت‌های مختلف ازقبیل مشاغل، روابط، تعلقات و... که ابتدا از تعلق به خود شروع شده و به تعلق به دیگران ختم می‌گردد، نادیده گرفته می‌شود. ذکر یعنی به‌خاطرآوردن چیزی که در بررسی مورد قبول است و در حالت عادی از آن غفلت گردیده؛ یعنی «توجه به آن در بررسی و ازبین‌بردن غفلت از آن در عمل».

انسان گاهی می‌نشیند و «بررسی» می‌کند که مثلاً این عالم مدبری دارد و...؛ لیکن عادت و اعتیاد، شیوهٔ زندگی، فرهنگ محیط، خصوصیات روابط او و...، این‌ها همگی باعث می‌شود که در عمل خلاف بررسی‌اش را انجام دهد. در چنین مواردی، ذکر موجب یادآوری و به‌خاطرآوردن فرد می‌شود؛ مانند کسی که می‌داند سیگار برای بدنش مضر است، در هنگام استعمال سیگار نوشتهٔ روی پاکت را نیز می‌خواند که «استعمال سیگار برای بدن مضر است»؛ اما درعمل سیگار می‌کشد. این نوشتهٔ روی پاکت سیگار نه تلقین است، نه تقلید است و نه القا؛ بلکه «ذکر» است. یک واقعیت عینی مستقل از آن سه چیز مذکور است که انسان در «بررسی» پذیرفته است.

ذکربودن نماز برای فرد در تحلیل و بررسی مورد قبول است؛ ولی در عمل فراموش می‌شود. ممکن است که انسان با بررسی، به نماز ایمان بیاورد و با تمام وجود به آن مؤمن گردد (که این دریافت وجودی اوست)؛ اما باید بدانیم که اگر همین انسان آن نماز را در خود نیابد، به آن چیزی که در تحلیل و بررسی‌ها به‌دست آورده، ایمان نمی‌گویند؛ به‌عبارت رساتر ایمان آن چیزی که ما تصور می‌کنیم، نیست؛ بلکه ایمان چیزی است که در خود بدان رسیده باشیم. مثلاً ممکن است کسی به ضررداشتن سیگار ایمان داشته باشد، ولی بازهم آن را بِکِشد! حال اگر این فرد سیگار بکشد، عمل وی ناشی از ایمانش نیست؛ یعنی به غیر علم خود عمل کرده است. برای همین است که او متعهد نیست.

«تقوا» غیر از «ایمان» است. ایمان یعنی باور دارم که چنین است؛ اما تقوا یعنی به آنچه باور دارم، عمل می‌کنم. عمل‌نکردن به علم، یعنی خلاف تقوا به‌جاآوردن. پس خود فرد هم هنگام معصیت می‌داند که خلاف تقوا عمل می‌کند. 


نظرات کاربران

کتاب دوست
۱۴۰۰/۰۹/۲۰

مطالب خوب و جالبی درباره نماز بیان کرده بود ، هر چه قدر بیشتر درباره نماز مطالب خوب بخونیم میتونیم بهتر نماز بخونیم ، شاید نماز برامون عادی و کسل کننده باشه ولی به شخصه خودم وقتی چند تا کتاب

- بیشتر
تسنيم
۱۴۰۲/۰۴/۰۷

فوق العاده مفاهیم عمیقی داشت…قابل فهم ولی در عین حال خیلی عمیق…و مثل تمامی آثار آیت الله شیرازی همراه با تمثیل های بسیار قابل درک و شیرین….رحمت و رضوان و غفران خدا بر این مرد

majhool133
۱۴۰۲/۰۱/۰۳

این کتاب نکات و جوانب جدیدی رو از نماز براتون روشن میکنه. باعث میشه بعد از خوندنش تصمیمات جدیدی درباره نماز خوندنتون بگیرید.

سلام
۱۴۰۲/۰۱/۲۲

بسیار بسیار عالی و تاثیر گذار از بهترین کتابهایی است که مختصر ومفید و کاربردی است،

motahareh
۱۴۰۲/۰۸/۲۴

قطعا یکی از عالی ترین کتابها درمورد نماز.رحمت خدا به آیت الله حائری

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۶)
اینکه خدا ابراهیم (ع) را به خلیلی خود انتخاب کرد، معنایش این است که ابراهیم (ع) غیر از خدا را به خلیلی انتخاب نکرد.
کتاب دوست
«تقوا» غیر از «ایمان» است. ایمان یعنی باور دارم که چنین است؛ اما تقوا یعنی به آنچه باور دارم، عمل می‌کنم.
وحید
اگر کسی مدتی صمت (سکوت) کند، کلام او و سخنش رگه‌دار می‌شود؛ یعنی نفوذ عجیبی در شنونده می‌گذارد؛ اما قرب، چیز دیگری است؛ مقرب کس دیگری است.
امیر امانی پور
اتصال به بی‌نهایت مانع از تغییر حال انسان در شادی و مصیبت گشته و باعث ایثار بین مجموعه می‌گردد. قرآن می‌گوید: (اِنَ الاِنسانَ خُلِقَ هَلُوعَا اِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعا وَ اِذَا مَسَّهُ الخَیرُ مَنوُعَا اِلَّا المُصَلّینَ) انسانِ بدون اتکا به ثابت اگر از او کم کنند، کم‌جنبه می‌شود و اگر بر او اضافه نمایند، به رخ دیگران می‌کشد و سرریز می‌گردد؛ با کمترین پیروزی خود را گم می‌کند و با کوچک‌ترین شکست تسلیم می‌شود، مگر اینکه با خدا ارتباط داشته باشد.
heydar
هر دستگاهی برای کارکردن، از ذخیرهٔ انرژی خود استفاده می‌کند و به‌منظور پرکردن ذخیرهٔ مصرف‌شده، بایستی جایگاهی برای پرکردن داشته باشد. سفرهٔ غذایی که بر سر آن می‌نشینیم ایستگاه تغذیهٔ جسمی ماست و نمازی که می‌خوانیم ایستگاه تغذیهٔ روانی و روحانی ما.
Alla
مأمون از امام‌رضا (ع) سؤال کرد که چرا نماز پنج وقت دارد؟ حضرت به این مضمون فرمودند: این نظم را داده‌اند برای اینکه کارها با یاد خدا شروع و با یاد خدا تمام شود. یک نوبت از نماز را اول صبح گذاشته‌اند که مسلمان از خواب بیدار می‌شود؛ یکی اول ظهر وقتی‌که او در جوش معامله و بازار و کار در خانه یا خارج از خانه است؛ یکی را گذاشته‌اند بعد از ناهار و استراحت و آن وقتی است که انسان می‌خواهد کار عصر را شروع کند؛ نماز مغرب وقتی است که کار عصر تمام می‌شود و قبل از خواب نماز عشا را گذاشته‌اند. این‌ها تعبیرات امام‌رضا (ع) از پنج وقت نماز است و برای این است که از قساوت قلب در طول شبانه‌روز جلوگیری شود.
میم مهاجر
ذکر یعنی به‌خاطرآوردن چیزی که در بررسی مورد قبول است و در حالت عادی از آن غفلت گردیده
سپهر
هر عملی که از انسان سر بزند و هر پیشامدی برایش رخ دهد، می‌تواند برای او ذکرآفرین و غفلت‌آفرین باشد و این بستگی به انسان دارد که چگونه با آن مقابله کند و روبه‌رو شود.
کتاب دوست
یا رسول‌الله (ص) حال بفرمایید که چرا خندیدید؟ فرمود: من از این تعجب کردم که خدای تعالی هرچه را که نسبت به مؤمن انجام می‌دهد و هرچه به او اعطا می‌کند، برایش خیر است، هرچند که ملک عالم را به او بدهد و به کافر هرچه بدهد به ضررش است؛ مصیبت بدهد صبر نمی‌کند، نعمت بدهد شکر نمی‌کند.
کاربر ۶۱۵۵۴۰۱
«تقوا» غیر از «ایمان» است. ایمان یعنی باور دارم که چنین است؛ اما تقوا یعنی به آنچه باور دارم، عمل می‌کنم. عمل‌نکردن به علم، یعنی خلاف تقوا به‌جاآوردن. پس خود فرد هم هنگام معصیت می‌داند که خلاف تقوا عمل می‌کند.
کاربر 401

حجم

۱۱۱٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۴۰ صفحه

حجم

۱۱۱٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۴۰ صفحه

قیمت:
۳۱,۵۰۰
تومان