دانلود و خرید کتاب غایت شناسی اخلاق فلسفی و اخلاق عرفانی محمدرسول روزبه
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب غایت شناسی اخلاق فلسفی و اخلاق عرفانی اثر محمدرسول روزبه

کتاب غایت شناسی اخلاق فلسفی و اخلاق عرفانی

انتشارات:نشر معارف
امتیاز:
۳.۵از ۴ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب غایت شناسی اخلاق فلسفی و اخلاق عرفانی

کتاب غایت شناسی اخلاق فلسفی و اخلاق عرفانی نوشته محمدرسول روزبه است. کتاب غایت شناسی اخلاق فلسفی و اخلاق عرفانی که نشر معارف منتشر کرده است مقایسه آراء ابن سینا و ابن عربی.

درباره کتاب غایت شناسی اخلاق فلسفی و اخلاق عرفانی

هر مکتب اخلاقی از جمله اخلاق فلسفی و اخلاق عرفانی بر یک سلسله اصول و مبانی خاصی استوار است و بر اساس آن، امر یا اموری را به عنوان غایت اخلاق معرفی می‌کند؛ بنابراین جهت شناختن هر مکتب اخلاقی از جمله اخلاق فلسفی و اخلاق عرفانی که در این رساله بدان پرداخته می‌شود و قضاوت و داوری درباره آن باید چیستی و ماهیت غایت در آنها به صورت صحیح و دقیق بازشناسی شده و اصول و مبانی که این غایات بر آنها مبتنی و استوار است مورد بررسی قرار گیرند. بنابراین ما در این اثر برآنیم که غایت اخلاق را، از دیدگاه اخلاق فلسفی و اخلاق عرفانی با توجه به دیدگاه‌های ابن سینا و ابن عربی مورد بررسی قرار دهیم و اصول و مبانی که این غایات بر آنها استوارند را استخراج کرده و نحوه ابتنای این غایات بر این اصول و مبانی را بررسی کنیم و در نهایت نتایج حاصله را به صورت تطبیقی مورد مقایسه قرار دهیم.

خواندن کتاب غایت شناسی اخلاق فلسفی و اخلاق عرفانی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به فلسفه شرق پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب غایت شناسی اخلاق فلسفی و اخلاق عرفانی

"اخلاق عبارت است از مجموعه صفات و رفتارهایی که هدف آن دست‌یابی نفس به کمال و سعادت است" و "علم اخلاق علمی است که از صفات نفسانی خوب و بد و اعمال و رفتار اختیاری متناسب با آن صفات بحث می‌کند و به علاوه شیوه تحصیل آن صفات نفسانی خوب و اعمال پسندیده و دوری از صفات نفسانی بد و اعمال ناپسند را نشان می‌دهد".

فلسفه اخلاق و اخلاق عملی

بنابرآنچه که در تعریف علم اخلاق بیان شد، علم اخلاق وظیفه بیان تکالیف اخلاقی و ارزش‌گذاری افعال و نیز ارائه ملاک و معیار جهت شناختن فضایل و رذایل و معرفی راهکار کسب فضایل و دوری از رذایل متناسب با قوای نفس و هدایت انسان برای رسیدن به غایت فضایل و رذایل را نیز به عهده دارد.

از این رو مسائل اخلاقی به دو بخش اصلی و بنیادی تقسیم می‌شود و هر کدام دارای وظایف و ویژگی‌هایی است که دیگری فاقد آن است.

بخش اول: که علم اخلاق متکفل بیان آن است این که انسان‌ها از نظر اخلاقی چه وظایف و تکالیفی دارند (چه مادی یا معنوی، فردی یا خانوادگی و اجتماعی) در رابطه با خودش و غیر؛ در این راستا باید از کدامین رذایل دوری کرده و نفس را پالایش کند و کدامین فضایل را اکتساب نماید (بخش عملی اخلاق). 

بخش دوم: این که این وظایف و تکالیف و به تبع آنها فضایل و رذایل چه معنایی دارند، آیا مطلق‌اند یا نسبی واقعی‌اند یا اعتباری، جملات اخلاقی اخباری‌اند یا انشائی، و... انسان باید این اعمال و فضایل را برای چه هدف و منظوری انجام دهد یا کسب کند؟ هدف و غایت آنها چیست؟ (بخش نظری اخلاق).

در اصطلاح علمای اخلاق، بخش اول را "اخلاق عملی" و بخش دوم را "فلسفه اخلاق" می‌نامند.

این دو بخش هرچند جدای از هم بوده و عین یکدیگر نیستند، اما رابطه نزدیکی با هم دارند. نسبت میان فلسفه اخلاق و اخلاق عملی نسبت میان مبادی و غایت محسوب می‌شود، لذا پیش از ورود به اخلاق عملی، باید از مباحث نظری و مبادی و غایات اخلاق بحث شود و سپس راه‌های وصول به آن را مورد بررسی قرار داد.

بحث از غایت از آن رو مقدم بوده و دارای اهمیت است که:

۱- برای آنکه عمل و فعل اخلاقی تعریف شود باید هدف و غایت مشخص شود. بر مبنای تعاریفی که از علم اخلاق از دیدگاه اندیشمندان مسلمان ارائه شد، فضایل و ملکات اخلاقی برای رسیدن به هدف غایی و سعادت اخلاقی بشر لازم است و انجام افعال اخلاقی لازمه و مقدمه نیل به فضایل و ملکات اخلاقی هستند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳۴۹٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۹۲ صفحه

حجم

۳۴۹٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۹۲ صفحه

قیمت:
۶۵,۷۰۰
تومان