دانلود و خرید کتاب معبد طلایی (آیین سیک ها) علی اصغر طائی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب معبد طلایی (آیین سیک ها) اثر علی اصغر طائی

کتاب معبد طلایی (آیین سیک ها)

معرفی کتاب معبد طلایی (آیین سیک ها)

کتاب معبد طلایی (آیین سیک ها) نوشته علی‌اصغر طائی است. این کتاب پژوهشی برای علاقمندان به تاریخ ادیان و مذاهب است. در این کتاب به بررسی دقیق آیین سیک‌ها، تاریخچه، باورها، ازدواج، چگونگی ایجاد، معابد آن خصوصا معبد طلایی، میزان تاثیر و تأثر آن از و بر دیگر ادیان و مذاهب و... پرداخته شده است.

درباره کتاب معبد طلایی (آیین سیک ها)

نویسنده متخصص تاریخ ادیان و مذاهب است و کتاب‌های دیگری نیز در همین باب دارد، در این اثر به خوبی به بررسی موضوع مد نظر پرداخته است و این تحقیقات و بررسی‌ها را طی چندین سال به دست آورده و در اختیار خوانندگان قرار داده است.

اغلب آثار منتشر شده در خصوص آیین سیک و همچنین نظر و اطلاعات افرادی که، در باره اخلاق، آداب و رسوم و اصول مذهب سیک‌ها اطلاعاتی دارند، از شائبه و پیش داوری خالی نیست. سعی شده که معرفی و اطلاعات واقعی و مستندی از اعتقادات و اصول پیروان این مذهب ارئه گردد. یکی از علت‌های مجهول ماندن این دین، آن است که این کیش، دربین ادیان جهان، جوان و تازهاست و مبداء تاریخ آن از قرن پانزدهم میلادی فراتر نمی‌رود. سیکهیزم (Sikhism) آیینی است آمیخته از مذاهب اسلام و هندو که ابتدا از ناحیه شمال غربی هندوستان ایالت پنجاب رواج و گسترش یافت و بیشتر از چهارصد سال است که از تاسیس آن می‌گذرد و باآن که تعداد پیروان آن حدود ۲۳/۵ میلیون نفر است، به برخی از کشورها یجهان از جمله انگلستان، آمریکا و... رسوخ کرده است. پیروان این فرقه، برخلاف هندو ها، دارای هیکل قوی، گوشتخوار، قامتی بلند، جسمی نیرومند، طبیعتی شجاع است.

این آیین را نمی‌توان اختراع نوین و ابداعی دانست، زیرا اساس آن اعتقاد و ایمان به یکتائی خداوند متعال است و این عقیده رااز منابع اسلامی و تا حدودی زرتشتی اخذ نموده است. البته اصول قواعد بسیاری از آیین سیک‌هابا تغییرات کمی، از عقاید دین هندو گرفته شده است و این اعتقاد دیرین بهترین مثالی است از ترکیب امتزاج مذاهب که در جهان پا گرفته و پیروزی یافته‌اند. معتقدان این آیین همه بر این باورندکه مبادی سیکهیزم بطور مستقیم از پیشگاه الهی به قلب رهبر و شارع آن‌ها «بابانانک» الهام شده است و ایمان این مذهب بر این اصل استوار است که اعتقادات ایشان از گفتارهای اصلاحی که در معتقدات ادیان دیگر وجود دارد نیست. بلکه خداوند متعال مستقیمابه نانک تجلی نموده و به وی ماموریت داده است که برای رهایی انسان از گمراهی و ضلالت اقدام نماید و آن‌ها را به راه راست هدایت کند. از این جهت آن ترکیب و تعدیل عقلانی مذاهب کمرنگ شده و جای خود را به اصول و فروع بر جسته و مستقلی داده است که معتقدند از ناحیه الهی به بشر الهام شده است.

در این کتاب سعی شده به منظور روشن شدن ماهیت اصول و اعتقادات آیین سیک خصوصا عقیده به یکتا پرستی، تناسخ و یک سری از پایه‌های این آیین، بااصول همانند، در دین اسلام و مذهب هندو مقایسه شده و نقاط مشترک با هریک از این مذاهب پُر رنگ، مشخص و مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است.

خواندن کتاب معبد طلایی (آیین سیک ها) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به تاریخ جهان پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب معبد طلایی (آیین سیک ها)

آیین سیک هرگز در جدا ساختن خویش از محیط اجتماعی هندویی خود موفق نبوده است. در حقیقت، اکثر هندوها، سیک‌هارا به چشم هندوهایی رافضی نگاه می‌کنند. آیین سیک، به عنوان یک دین اقلیت که درون سنت عظیمی چون هندوئیسم قرار دارد، به شرطی که از حضور آیین اسلام نامی به میان آورده نشود، بدین نحو که آیین سیک به حیات خویش ادامه داده امری بسیار برجسته و خارق العاده است. دست آوردهای آیین سیک بیشتر به خاطر محوریت کتاب گوروگرانت صاحب به عنوان پایه اعتقاد و عمل دینی سیک‌هاو نیز به وجود آوردن افتخاری عظیم در میراث دینی سیک است. هرچند در عمل، سیک‌هاهرگز خود را کاملااز زیر نفوذ نظام طبقاتی کاست، به ویژه، مثلاً در امر ازدواج، آزاد نکرده اند تساوی کامل زنان نیز، در عمل، تنها به همان اندازه جوامع دیگری که ادعای برابری آیدئولوژیک زنان و مردان را دارند واقعیت دارد. مفهوم هندوی ناپاک و آلوده هنوز به طور کامل از حیات سیک‌هارخت برنبسته است، هر چند این امر یکی از تعالیم مکرر گوروهای سیک بوده است. این مطلب را می‌توان در کاربرد «اکاندپات ها» یا تطهیر و پاکسازی یک ساختمان و دلایلی که بعضی از سیک‌هابرای گیاه خوار بودن ارائه می‌کنند مشاهده کرد. تجربه قرن هجدهم، شهادت دو تن از گوروها و خاطره اخیر تنش بین مسلمانان و سیک‌هاقبل از تقسیم کشورهندوستان و در خلال آن، در انتهای دوره «راج»، هنوز نیز بر روابط بین این دو دین تاثیر می‌گذارد. هر چند تاکید زیاد آیین سیک بر تساهل و تسامح و همزیستی مسالمت آمیز بر پایه احترام متقابل می‌باشد و شیوه مواجهه و برخورد آن بااعتقادات دینی دیگر تکثرگرایانه (پلورالیستی) است. دین سیک هیچ مشکلی در پذیرفتن این مطلب ندارد، که تمام ادیان توحیدی صاحب کتاب از جانب خداوند مبعوث شده‌اند.

نظر به اینکه در مدارس و دانشگاه‌های کشور هندوستان هیچگونه تعالیم ایدئولوژیک و مذهبی ارائه نمی‌گردد، لذا کلیه ادیان از جمله سیک‌هامشکلی از این جهت ندارند و دانش آموزان و دانشجویان سیک وسایرادیان بدون توجه به اینکه از کدام دین و فرقه‌ای هستند در کلیه مراکز آموزش ی می‌توانند به تحصیل ادامه دهند. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶۵۵٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۵۸ صفحه

حجم

۶۵۵٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۵۸ صفحه

قیمت:
۲۹,۹۰۰
تومان