دانلود و خرید کتاب فیدل کاسترو احمد علامه فلسفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فیدل کاسترو اثر احمد علامه فلسفی

کتاب فیدل کاسترو

معرفی کتاب فیدل کاسترو

کتاب فیدل کاسترو اثری از احمد علامه فلسفی است. این کتاب درباره زندگی یکی از بزرگ‌ترین رهبران سیاسی دنیا است که در انقلاب کوبا و همچنین حفظ استقلال این کشور در برابر امپریالیسم آمریکایی نقش مهمی داشته است. 

درباره کتاب فیدل کاسترو

فیدِل اَلِجاندرو کاسترو روز (Fidel Alejandro Castro Ruz) که به نام فیدل کاسترو معروف است، ۱۳ اوت ۱۹۲۶ در جمهوری کوبا به دنیا آمد و  ۲۵ نوامبر ۲۰۱۶ در هاوانا از دنیا رفت. او یکی از سیاستمداران انقلابی کوبا بود که انقلاب کوبا را رهبری کرد، از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۷۶ میلادی به عنوان نخست‌وزیر و از سال ۱۹۷۶ تا ۲۰۰۸ به عنوان رئیس‌جمهور این کشور مشغول فعالیت بود.

فیدل کاسترو را به عنوان یکی از نمادهای انقلاب در آمریکای لاتین می‌شناسند. مردی که با لباس نظامی سبز زیتونی‌رنگ، ریش و سیگار برگش، شناخته و معروف شده بود و در میان رهبران کمونیست جهان طولانی‌ترین دوره حکومت را داشت. در دورانی که کاسترو اداره امور را بر عهده داشت، صنایع و تجارت ملی‌سازی شد. او همچنین دو دوره دبیرکل جنبش عدم تعهد بود. اما شخصیت او، از شخصیت‌های بحث‌برانگیز است. بسیاری او را به دلیل جوایز مختلف و فعالیت‌هایش می‌ستایند و بسیاری دیگر او را دیکتاتوری تمامیت‌خواه می‌دانند که دولتش باعث بروز موارد متعدد نقض حقوق بشر، آوارگی بیش از یک میلیون کوبایی و تضعیف اقتصاد کشور شده ‌است.

احمد علامه فلسفی در کتاب فیدل کاسترو به شرح زندگی و فعالیت‌های او پرداخته است و تصویری واضح از این شخصیت مهم تاریخ معاصر ارائه کرده است.

کتاب فیدل کاسترو را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

تمام علاقه‌مندان به مطالعه کتاب‌های زندگینامه را به خواندن کتاب فیدل کاسترو دعوت می‌کنیم. اگر دوست دارید با زندگی یکی از رهبران سیاسی بزرگ جهان آشنا شوید، این کتاب گزینه خوبی برای شما است. 

بخشی از کتاب فیدل کاسترو

کاسترو شوخ طبع و پرطنز بود

در سال ۱۹۵۱ فیدل به عضویت حزب اصلاح‌طلب ارتدوکس درآمد و از طرف حزب خود وارد انتخابات برای حضور در مجلس عوام شد. درست پیش از انتخابات ژنرال 'فولجنیکو باتیستا' طی یک کودتای خونین قدرت را در دست گرفت. بسیاری از گروه‌های سیاسی کوبا برای مخالفت و براندازی دیکتاتوری باتیستا بسیج شدند که در این میان فیدل رهبری ۱۶۰ شورشی را بر عهده داشت. محاسبات کاسترو در این شورش درست از کار درنیامد. فیدل و یارانش دستگیر و به جرم اقدام براندازانه علیه حکومت کوبا محاکمه شدند. در مدت دادگاه خود مدام اصرار داشت ثابت کند که برای کمک به برقراری دموکراسی چنین اقدامی انجام داده ولی با این حال مجرم شناخته و به ۱۵ سال زندان محکوم شد.

دو سال بعد، باتیستا که قدرت خود را امن و مطمئن می‌دید دستور عفو عمومی داد و زندانیان سیاسی از جمله فیدل کاسترو از زندان آزاد شدند. کاسترو به همراه برادرش 'رائول' به مکزیک رفتند و جنبش ۲۶ جولای را به راه انداختند و به همراه 'ارنستو چه گوارا' انقلابی آرژانتینی، ارتش انقلاب را سازماندهی و شروع به عضوگیری کردند. در دوم دسامبر سال ۱۹۵۶ فیدل و ۸۱ مرد مسلح در ساحل کوبا برای انجام عملیات پیاده شدند. به غیر از کاسترو، چه‌گوارا و رائول به همراه ۹ نفر دیگر، بقیه کشته یا دستگیر شدند و فیدل و دیگران به کوه‌های 'سیراماسترا' رفته و عملیات جنگ نامنظم را از آنجا ادامه دادند. داوطلبان زیادی از سرتاسر کوبا به آنها پیوستند و پیروزی‌هایی نیز نصیب کاسترو در برابر ارتش فاقد اخلاق باتیستا شد.

دهقانان و طبقه فقرا از کاسترو حمایت می‌کردند و فیدل به آنها قول اصلاحات ارضی داده بود، در حالی که آمریکا از باتیستا حمایت می‌کرد و نیروهای دولتی با کمک‌های آمریکا مواضع انقلابی‌ها را بمباران سنگین می‌کردند. اواسط سال ۱۹۵۸ مخالفان زیادی به جنبش مبارزه با باتیستا پیوستند و آمریکا کمک‌های نظامی خود به باتیستا را لغو کرد. در ماه دسامبر نیروهای جنبش ۲۶ جولای به رهبری چه گوارا به شهر 'سانتاکلارا' حمله کرده و شکست سنگینی به نیروهای باتیستا وارد کردند.

در اول ژانویه ۱۹۵۹ نیروهای ۳۰ هزار نفری چه‌گوارا دولت کوبا را در اختیار گرفتند. دیگر فعالان سیاسی از حمایت مردمی برخوردار نبودند و در عوض کاسترو محبوب مردم بود. در ۱۶ فوریه همان سال فیدل به عنوان نخست وزیر دولت جدید سوگند یاد کرد.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
کاسترو کلیسای کاتولیک را یک نهاد طرفدار سرمایه‌داری به‌شمار می‌آورد. اگرچه دیدگاه‌های مذهبی فیدل کاسترو ‌،‌ بحث‌های متعددی را به همراه داشته‌است، زیرا غسل تعمید داده شده و به عنوان یک وابسته به کلیسای کاتولیک روم بزرگ شد، اما او بعداً استفاده از انجیل تحریف شده را (به عنوان یک ابزار حکومت استبدادی) برای توجیه سرکوب زنان و آفریقایی‌ها، مورد انتقاد قرار می داد. اما تشریح می‌کرد که مسیحیت (راستین) «گروهی از اندرزهای بسیار انسانی» را ارائه می‌کند که «ارزش‌های اخلاقی» و «حسی از عدالت اجتماعی (سوسیال)» را به دنیا می‌بخشد، نقل می‌کند «اگر مردم مرا یک مسیحی بدانند، نه از منظر مذهبی بلکه از منظر نسخه سوسیال، من اعلام می‌کنم که یک مسیحی هستم» جنبش انقلابی کوبا که از ۱۹۵۳ آغاز شد، در شروع مبارزه ایدئولوژی یا نظریه روشنی نداشت و هدف آن تنها سرنگونی رژیم فاسد باتیستا بود. آمیزش جنبش چریکی با کمونیسم از ۱۹۶۱ پدید آمد و آن هنگامی بود که کاسترو به مارکسیسم-لنینیسم روی آورد و آن را ایدئولوژی رسمی کوبا علیه امپریالیسم جهانخوار آمریکا کرد.
esrafil aslani

حجم

۵۳۲٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۷۶ صفحه

حجم

۵۳۲٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۷۶ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان