دانلود و خرید کتاب سید جمال الدین اسدآبادی احمد علامه فلسفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سید جمال الدین اسدآبادی اثر احمد علامه فلسفی

کتاب سید جمال الدین اسدآبادی

معرفی کتاب سید جمال الدین اسدآبادی

کتاب سید جمال الدین اسدآبادی نوشته احمد علامه فلسفی است. این کتاب داستان زندگی و آثار سید جمال الدین اسدآبادی است.

درباره کتاب سید جمال الدین اسدآبادی

سید جمال الدین اسدآبادی در شعبان ۱۲۵۴ ق (آبان ۱۲۱۷ ش) در اسدآباد به دنیا آمد. پدرش سید صفدر و مادرش سکینه بیگم از نوادگان امام سجاد (ع) بودند. صفات الله جمالی نوه خواهر سید جمال الدین، بیان داشته که از عمده دلایل ایرانی بودن وی این است که افراد بسیاری از اقوام و بستگان سید جمال در اسدآباد همدان زندگی می‌کنند و «ایرانی بودن سید اظهر من الشمس و ابین من الامس» است.

سید جمال الدین اسدآبادی عالم روشنفکری که برای تقریب مذاهب اسلامی و وحدت اسلامی کوشید و با همین هدف، سفرهایی به مناطق مختلف جهان اسلام و اروپا داشت. او از منتقدان حکومت‌های سلطنتی مانند عثمانی و قاجار بود. هم‌چنین به سیاست استعماری انگلیس در کشورهای اسلامی اعتراض داشت. سخنرانی، انتشار نشریه، تشکیل انجمن و ارتباط و گفتگوی رودررو مخصوصا با مسئولان حکومتی از روش‌های جمال‌الدین برای انتقال افکار و اثرگذاری بود. درباره موطن، زندگی و تفکر وی بین نویسندگان اختلاف است. میرزا رضای کرمانی از شاگردان او در ایران بود که ناصر الدین شاه عیاش، دائم الخمر، خائن به وطن، ابله و قاتل امیر کبیر را به قتل رساند. در این کتاب سید جمال الدین اسدآبادی با زندگی این مرد بزرگ آشنا میؤ‌وید.

خواندن کتاب سید جمال الدین اسدآبادی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به تاریخ پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب سید جمال الدین اسدآبادی

سید جمال با توجه به الزامات مبارزه سیاسی برای وحدت جهان اسلام که ایرانی و شیعی بودن می‌توانست مانعی در برابر آن باشد، خود را به مجموعه جهان اسلام متعلق می‌دانست و سعی می‌کرد منسوب به جایی نباشد تا از این طریق بتواند با علمای جهان اسلام و اهل سنت تعامل داشته باشد؛ برای مثال سید جمال در مصاحبه با روزنامه پال مال بیان داشته که «من یک افغانی از خالص‌ترین نژاد ایرانی هستم.»

تحصیلات

جمال‌الدین آموختن قرآن را از ۵ سالگی نزد پدر و مادر آغاز کرد و مقدمات عربی را طی سال‌های اول تحصیل فرا گرفت و در سال ۱۲۶۴ ق به همراه پدرش (سید صفدر) وارد شهر قزوین شد و ۴ سال در آنجا گذراند. وی در حوزه علمیه این شهر به درس و بحث پرداخت و ادبیات عرب، منطق، فقه و اصول را فراگرفت. سید جمال الدین در سال ۱۲۶۶ ق به همراه پدر وارد تهران شد و تحصیل خود را نزد مجتهد وقت (آقا سیدمحمدصادق طباطبایی همدانی) ادامه داد و به دست او معمم شد. 

سید در سال ۱۲۶۶ ق همراه پدر به قصد نجف از تهران حرکت کرد و بعد از سه ماه توقف در بروجرد و مباحثه علمی با عالمان آن شهر به عتبات رفت. ۴ سال در درس شیخ انصاری حضور یافت. سپس در سال ۱۲۷۰ ه.ق به قصد بمبئی هندوستان روانه ایران شد. برخی گفته‌اند سید جمال در نجف به فکر «ایجاد پیوند تازه‌ای میان دولت‌ها و ملت‌های اسلامی افتاد» و کوشید این طرح را به سرپرستی سلطان عثمانی اجرا کند. او نخست با مدحت پاشا در این باره به مکاتبه پرداخت و از او خواست توصیه‌نامه‌هایی به مقامات هند، افغانستان و بلوچستان برای سفر به آن مناطق بنویسد.

مسافرت‌های سید جمال‌الدین اسدآبادی

سید جمال الدین پس از طی تحصیلات مقدماتی، مسافرتی به هندوستان داشت که منجر به تغییر زندگی وی و پی‌ریزی شخصیت جدیدی شد. وی با مسافرت به هند با مشکلات مسلمانان تا حدودی آشنا شد و راه پیشرفت مسلمانان را وحدت و فرار از استعمار دانست. به همین دلیل مسافرت به کشورهای مختلف اسلامی و اروپایی را شروع کرد. مدت اقامت سید جمال در کشورهای مختلف معمولا کوتاه بود و پس از مدتی به کشوری دیگر مسافرت می‌کرد و به ترویج عقاید خود می‌پرداخت.

رضاشاه در قاب ۱۹۰ خاطره و حکایت
گروه تحقیق موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت
گفتمان تاریخ‌نگاری رسمی دوره پهلوی پیرامون رضاشاه
علیرضا ملائی توانی
تدبیر در تأویل
سیدمحمدباقر هاشمی شاهرودی
نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران؛ جلد دوم
شهریار زرشناس
یهود، صهیونیسم و اروپا
ضحی ربانی خوراسگانی
کارتن و مقوا
دانیل نان
بهائیت در ایران
سیدسعید زاهدزاهدانی
رؤیای آمریکایی؛ بازخوانی پرونده‌ی جنگ نیابتی ایالات متحده علیه ایران
گل‌علی بابایی
پیشدادیان در شاهنامه و اساطیر ایران
آرمان کوچکی پیرکوهی
سوفار
افسانه احمدی
کارآفرینان چه چیزی ایجاد می کنند
مایکل اچ. موریس
سیر تفکر معاصر؛ جلد دوم
محمد مددپور
استانداری (عمومی و تخصصی)
حمید مهدوی‌راد
جهان اسلام از دیدگاه امام خامنه‌ای (مدظله‌‎العالی)
هادی جمشیدیان
نقد توطئه آیات شیطانی
سیدعطاالله مهاجرانی
سه روایت از مردن در یک روز شرجی در سردترین فصل سال
اتابک انوری
فدک در تاریخ، پژوهشی درباره ولایت، پژوهشی درباره امام مهدی (ع)
سیدمحمدباقر صدر
عاشورای شعر
محمدرضا سنگری

نظرات کاربران

اذا ماتوا انتبهوا
۱۴۰۲/۰۳/۱۱

به لحاظ اینکه به زندگی سیدجمال پرداخته شده و لایه هایی از زندگی ایشون رو بیان می کنه عالیه ولی به لحاظ نوشتاری متن مبشد بهتر نوشت.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۶)
سید جمال الدین اسد آبادی جز اولین نفراتی است که برق و موتور برق را به ایران می‌آورد.
اذا ماتوا انتبهوا
اگر به دست و پای انسان زنجیر انداخته شودف بهتر از آنست که اوهام و خرافات، بر عقل او بند و زنجیر بیندازد. کسی که ادعا دارد که دین اسلام به سختی و دشواری دستور می دهد نه سهولت و آسانی و به ضرر امر صادر می کند نه به نفع، قضاوت کورکورانه کرده و خیلی دروغ گفته است. چشم انسان کور باشد بهتر است از آنست که بینش و طرز فکر او کور گردد.
اذا ماتوا انتبهوا
اگر همین امروز با علوم به علم و صنعت دست پیدا نکنید مشکلات‌تان حل نخواهد شد و تا آخر شما جزء ملت‌های عقب افتاده باقی می‌مانید.
اذا ماتوا انتبهوا
یکی از مبلغان نصارای قاهره با ابراز تعجب از پیشرفت و نفوذ بسیار گسترده افکار سید جمال در قالب «حزب الوطنی»، در گزارش خود نوشت: «در دار خیال، هیچ امری از این واقعه عجیب‌تر رخ نداده که ۷۰۰ میلیون اولاد انجیل با کمال علمیت و اقتدار و غیرت که در خور طبیعت بشر است، در مقابل ۴۰ نفر که در حقیقت روح یک سید درویش ایرانی بیش نیست، مقهور گردند.»
اذا ماتوا انتبهوا
نفوذ و موفقیت این حزب به قدری گسترده بود که کرومر در گزارشی به لندن نوشت: «اگر انجمن حزب الوطنی یک سال دیگر برقرار باشد و سلسله‌جنبان امروز آسیای غربی مرکزی و افریقای شرقی و شمالی، سید جمال همدانی، مرفه‌البال و آسوده خاطر در مصر زیست کند، گذشته از اینکه تجارت و سیاست بریتانیا در قاره افریقا بالمرة معدوم گردد که سهل است، ترس آن است که سیادت قاطبه اروپا از هیمنه این انجمن عجیب، به تاریخ پیوسته و اثری از او در صفحه عالم باقی نماند.»
اذا ماتوا انتبهوا
«سید جمال، ادبیات را در مصر دگرگون ساخت. ادبیات اشرافی را که کاری جز مدح پادشاهان و امیران و اشاره به اعمال آنان نداشت، منقلب ساخت و در خدمت خلق گماشت. با زبان قلم از حقوق انسان‌ها بازخواست کرد و با ستمگری و ستمگران به مبارزه برخاست.»
اذا ماتوا انتبهوا

حجم

۱۲۴٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۹۲ صفحه

حجم

۱۲۴٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۹۲ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان