دانلود و خرید کتاب نژاد برتر؛ علم درباره نژادپرستی چه می گوید؟ آنجلا ساینی ترجمه زهره مرصوص
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نژاد برتر؛ علم درباره نژادپرستی چه می گوید؟ اثر آنجلا ساینی

کتاب نژاد برتر؛ علم درباره نژادپرستی چه می گوید؟

معرفی کتاب نژاد برتر؛ علم درباره نژادپرستی چه می گوید؟

کتاب نژاد برتر؛ علم درباره نژادپرستی چه می گوید؟، نوشته آنجلا ساینی، داستان فجایع برآمده از باور به تفاوت های بیولوژیکی بین نژادهای مختلف را به تصویر می کشد و به تاریخ علم نژادشناسی و سهم جریان‌های علمی در بروز فجایعی چون یوژنیک می‌پردازد. کتاب حاضر، این حقیقت را برملا می‌سازد که قدرت‌های سیاسی به مدت قرن‌ها از علم به عنوان ابزاری برای توجیه نابرابری‌ها و نژادپرستی خود استفاده کرده اند و گروه‌های عادی مردم هم با آغوش باز به استقبال از ایده برتری نژادی رفتند.

درباره کتاب نژاد برتر؛ علم درباره نژادپرستی چه می گوید؟

آنجلا ساینی در این کتاب تلاش می‌کند تا تعریفی صریح و روش از نژاد ارائه دهد. او تمام طبقه‌بندی‌های ممکن نژادی را بررسی می‌کند و نشان می‌دهد هیچ طبقه‌بندی زیست شناختی مبتنی بر برتری نژادی یک گروه بر دیگری وجود ندارد. در اصل، نژاد در بهترین حالت چیزی فراتر از تفاوت‌های ظاهری هم چون رنگدانه‌های پوستی و بافت مو نیست و هیچ تفاوت درونی متمایز کننده‌ای بین گروه‌های مختلف انسان‌ها وجود ندارد که بر اساس آن بتوان انسان‌ها را به یک نژاد منسوب دانست. با مطالعه کتاب نژاد برتر درخواهید یافت هیچ متغیر ژنی وجود ندارد که تنها در یک نژاد خاص وجود داشته باشد و در دیگر نژادها به چشم نخورد. در حقیقت، تنها یک نژاد وجود دارد و آن هم نژاد انسان است. کتاب نژاد برتر نوشته آنجلا ساینی با ترجمه زهره مرصوص توسط نشر سایلاو به عنوان یکی از کتاب‌های حوزه علم مدرن و فلسفه منتشر شده است.

آنجلا ساینی در کتاب نژاد برتر: ظهور مجدد علم نژادشناسی نشان می‌دهد چگونه برخی دانشمندان مصرانه بر عقیده بیولوژیکی و واهی خود مبنی بر تفاوت بین نژادها تاکید کرده اند و به جنابات و فجایع برآمده از چنین نگاهی می‌پردازد.

پس از وحشت‌هایی که رژیم نازی در جنگ جهانی دوم به وجود آورد، جریان غالب علمی جهان به مطالعات یوژنیک و پژوهش‌های معطوف به تفاوت نژادی پشت کرد. اما باز هم شبکه گسترده‌ای از دانشمندان نژادپرست و طرفداران تفاوت نژادی، با تاسیس ژورنال‌ها و موسسات پژوهشی تلاش کردند تا با پرداختن به زنجیره‌ای از مطالعات نشان دهند بین نژادها تفاوت فراوانی وجود دارد.

در حالی که حتی امروزه هم این تلاش‌های ناسیونالیستی ادامه دارند، آنجلا ساینی در کتاب نژاد برتر به بررسی دقیق ماهیت مخرب علم نژادشناسی می پردازد و نشان می‌دهد انسان ها به لحاظ بیولوژِیکی از یک نژاد هستند.

شاید بررسی مفهوم نژاد از دیدگاه علم و تلاش برای مقابله با نژادپرستی با تکیه بر  داده‌های علمی در وهله اول چندان سودمند به نظر نرسد؛ چرا که نژادپرستی در هیچ برهه‌ای از تاریخ، توجیه خود را مرهون داده‌های علمی نبوده است و صرفا در بزنگاه‌های تاریخی، علم را دستاویز خود قرار داده است. نژادپرستان، باور به برتری نژاد خود را مقدم بر هر نوع تجربه‌ای می‌دانند و اگر هم هرازگاهی نقل قولی ناقص از گزارش‌های علمی می‌کنند، صرفا از سر سوگیری تأییدی است و نه چیز دیگر. اما این کتاب سعی دارد با نگاهی دقیق نظراتشان را بررسی کند.

خواندن کتاب نژاد برتر؛ علم درباره نژادپرستی چه می گوید؟ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام فعالان حوزه جامعه‌شناسی و تمام مخالفان نژادپرستی در سراسر جهان پیشنهاد می‌کنیم.


نظرات کاربران

مهدی
۱۴۰۱/۰۸/۱۶

اگر میخواید درباره خود مقوله نژاد آگاهی علمی پیدا کنید کتاب مناسبی نیست. بیشتر داستان و روایت تاریخی درباره مواجهه دانش و دانشمندان با نژاده نه اینکه واقعا بخواد مقاله‌ها و یافته‌های علمی رو در این زمینه مورد واکاوی قرار

- بیشتر
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۶۴ صفحه

حجم

۲٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۶۴ صفحه

قیمت:
۹۵,۰۰۰
تومان