دانلود و خرید کتاب مصدق و دیگر هیچ آرزو خسروپور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب مصدق و دیگر هیچ

کتاب مصدق و دیگر هیچ نوشته آرزو خسروپور داستان زندگی مردی که استعمار انگلیس را به زانو درآورد. محمد مصدق ۲۹ اردیبهشت یا ۱۲۶۱ (به روایت خودش) و یا ۱۲۵۸ (مطابق با شناسنامه) در محله سنگلج تهران به دنیا آمد. او معروف به دکتر مصدق که تا قبل از تصویب قانون منع استفاده از القاب با عنوان مصدق‌اُلسلطنه شناخته می‌شد، سیاست‌مدار، حقوقدان، نماینده چند دوره مجلس شورای ملی، و دو دوره نخست‌وزیر ایران بود. محمد مصدق نخستین ایرانی دارنده مدرک دکترای رشته حقوق است.

 مصدق در زمان انتقال سلطنت از قاجار به پهلوی، اگر چه از حکومت قاجار مأیوس بود با توجه به این که می‌دانست رضاخان حکومتی برمبنای دیکتاتوری ایجاد می‌کند، با این کار مخالفت کرد و بعد از آن یکی از منتقدین سرسخت رضاشاه بود. مصدق زندان رفت و بعد از آزادی از مبارزه دست برنداشت.

این کتاب زندگی و مسیر این مرد بزرگ را روایت می‌کند که چطور توانست نفت را به یک سرمایه ملی تبدیل کند.

خواندن کتاب مصدق و دیگر هیچ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به تاریخ پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب مصدق و دیگر هیچ

سال ۱۲۸۰ خورشیدی، مصدق که در آن زمان ۱۹ سال داشت زهرا دختر میرزا زین‌العابدین تهرانی سومین امام جمعه تهران را به همسری اختیار کرد. زهرا ابتدا ملقب به شمس‌السلطنه بود. پس از مرگ مادرش، دختر ناصرالدین شاه که لقب ضیاءالسلطنه را داشت، این لقب به شمس السلطنه که همسر مصدق بود داده شد. ازدواج این دو ۶۴ سال تا پایان زندگانی شان ادامه یافت. این زوج دو پسر به نامهای احمد و غلامحسین و سه دختر به نامهای منصوره و ضیااشرف و خدیجه به دنیا آوردند. در بهمن ماه ۱۲۸۲ خورشیدی پیمان جدیدی بین ایران و روس بسته شد که بسیار به زیان بازرگانان و بازاریان بود. در تحصن شاه‌عبدالعظیم (۱۲۸۴) در ۵ اردیبهشت ۱۲۸۴ بازاریان تهران بازار را بستند و به شاه عبدالعظیم رفتند و بست نشستند و بنیاد کردن عدالت خانه در سراسر ایران را در خواست کردند.

این بست نشستن در شاه عبدالعظیم و ادامه فشارها و اعتراض‌ها به انقلاب مشروطه منتهی شد تا این که مظفرالدین شاه فرمان مشروطه را در ۱۳ امرداد ۱۲۸۵ صادر کرد تا همه‌پرسی تشکیل مجلس شورای ملی و نوشتن قانون اساسی بر اساس خواست ملت ایران انجام بیابد.

نظرات کاربران

نوید
۱۴۰۱/۰۹/۱۳

مصدق یک انسان ملی گرا و ناسیونالیست بود و عملکرد کلی او قابل تحسین است . مقابله با اجنبی و کشورهای استعمارگر همیشه ستودنی است . کشور انگلیس از همان زمان تاکنون بر کشور ما چشم دارد و اجازه پیشرفت

- بیشتر
کاربر 77
۱۴۰۲/۰۷/۱۹

دوستان برخی از مطالب این کتاب، بدون سند و اشتباه نوشته شده. در جریان ترور افشار طوس،در کتاب گفته میشه که آیت الله کاشانی به تیمسار زاهدی پناه داد درصورتی که به هیچ عنوان این مطلب حقیقت نداره. مرحوم کاشانی کسی

- بیشتر
کاربر ۲۶۱۹۹۷۵
۱۳۹۹/۱۱/۲۷

جالبه حتی توی امضای مصدق که در سمت چپ پایین جلد کتاب هم آورده شده کلمه دکتر هست.

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۷۲۲٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۹۶ صفحه

حجم

۷۲۲٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۹۶ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان