دانلود و خرید کتاب فرانکشتاین در بغداد احمد سعداوی ترجمه هامون خاتم
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فرانکشتاین در بغداد اثر احمد سعداوی

کتاب فرانکشتاین در بغداد

نویسنده:احمد سعداوی
انتشارات:انتشارات جامی
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۵از ۱۰ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب فرانکشتاین در بغداد

رمان فرانکشتاین در بغداد اثر احمد سعداوی است که توانست در سال ۲۰۱۴ برنده‌ی جایزه‌ی بوکر عربی شود. کتاب جذاب فرانکشتاین در بغداد را هامون خاتم به فارسی ترجمه کرده است.

درباره کتاب فرانکشتاین در بغداد

روایت داستان درباره‌ی هادی، مردی است که در میانه‌ی جنگ شغلش جمع‌آوری زباله است اما او در آن میان با جمع کردن تکه‌های بدن انسان‌های مختلف موجودی خلق می‌کند که به انتقام از عاملان قتل تکه‌هایش به پا می‌خیزد.

این داستان به ترس و هراس مردم، وحشت روزمره آن‌ها از زندگی در شهر و منطقه‌ای که هر روز شاهد مرگ و نابودی است، می‌پردازد؛ مردمی که انگار دیگر با هم اشتراکی ندارند، غریبه هستند و رنج و درد دیگران برایشان بی‌معنا است.

یک خبرنگار جوان که دردها و زخم‌هایی را با خود به دوش می‌کشد، دستفروش شلخته‌ و دروغ‌گویی که تمام زندگی‌ او در فریب و مستی و خرید و فروش اجناس به‌دردنخور خلاصه شده‌است، زنان غمگینی که تنها به باورها و خرافات خود چسبیده‌اند، سرتیپ تحقیرشده در دوران رژیم بعث و سرانجام قهرمان اصلی رمان با نام فرانکشتاین بغدادی که هم قاتل است و هم مقتول شخصیت‌های اصلی را شکل می‌دهند.

داستان اگرچه واقعی نیست اما بسیار باورپذیر و هوشمندانه به رشته‌ی نگارش درآمده است. انزجار از جنگ و فضای وحشتی که در بغداد جنگ‌زده حاکم است همراه با اختناقِ موجود، در داستان به‌طرز شیوایی نهادینه شده‌است.

خواندن کتاب فرانکشتاین در بغداد را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به ادبیات داستانی جهان پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب فرانکشتاین در بغداد

اما دو نفر هستند که بیشتر از بقیه ایمان دارند که ایلشوای پیر نه مبارک است و نه چیز دیگر، فقط این که این پیرزن دیوانه است و دیگر به او امیدی نیست. نفر اول فرج دلال است که صاحب دفتر املاک الرسول در خیابان اصلی در وسط محلهٔ البتاویین است، و نفر دوم هادی عتیقه که در خانهٔ ویرانه چسبیده به خانه پیرزن سکونت دارد.

فرج دلال طی سالیان گذشته بارها تلاش کرد که بتواند ایلشوای پیر را در فروش خانه‌اش قانع کند اما موفق نشد. پیرزن به رد کردن او بی‌هیچ توضیح و دلیلی کفایت می‌کرد. اما چه چیزی باعث می‌شد که پیرزنی مثل او تنها و با یک گربه در خانه‌ای که هفت اتاق دارد زندگی کند؟ چرا او در این ایام باقی مانده از زندگی‌اش خانه‌اش را با خانه‌ای کوچک‌تر، با نور و تهویه بهتر و پولی که کفایت یک زندگی مرفه داشته باشد عوض نمی‌کند؟

فرج دلال ازخود این سوال‌ها را می‌پرسد و به پاسخی قانع‌کننده نمی‌رسد. اما هادی عتیقه، همسایهٔ پیرزن، او مردی پنجاه ساله است با هیکلی پست و بد ترکیب که همیشه بوی الکل می‌دهد، او هم از پیرزن خواسته که آنتیک‌های خانه‌اش را بفروشد؛ دو ساعت دیواری بزرگ، میزهای چوبی ساخته شده از ساج در اندازه‌های مختلف. فرش‌ها و قالی‌ها و مجسمه‌های کوچک به اندازه کف دست از جنس عاج از باکره مقدس و کودک، نزدیک بیست عدد که در همه جای خانه پراکنده‌اند و چیزهای زیاد دیگری که هادی عتیقه وقت کافی برای معاینه و وارسی آنها نداشته است. 

نظرات کاربران

Mina
۱۴۰۰/۰۷/۲۸

خطاهای املایی رو کاش اصلاح کنید و یا امکان گزارش خطا رو بدین به کاربرها!

کاربر ۴۰۴۰۰۴۴sahar
۱۴۰۱/۰۲/۲۸

کتابی بسیار تاثیر گذار و خواندنی.توصیه میکنم کتاب را بخوانید.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۷)
حتی آرزو می‌کردم که قتل و جنایت در خیابان‌ها تمام شود تا قربانیان تمام شوند و من هم در جایی که هستم ذوب و تمام شوم.
منصوره جعفری
او ایمان داشت که عاطفه، حافظه را تغییر می‌دهد. هنگامی که واکنشی نسبت به حادثه‌ای نشان می‌دهی، جزء مهم دیگری از آن را از دست می‌دهی.
Mina
ـ ما مثل مسلمان‌ها برای خدا شرط نمی‌گذاریم... که اگر این کار را کردی... من هم این کار را می‌کنم...
Mina
همهٔ اینها ایمان داشتند که من نماد خدا روی زمین هستم، طبق تعلیماتی که دیوانهٔ بزرگ‌تر به آنها داده بود با پیچیدن عمامه‌ای نارنجی بر سر و گذاشتن ریش، ظاهرآ و باطنآ پیامبری نو ظهور کرده بود.
منصوره جعفری
مردم ساده‌ای که روی پل بودند به دلیل ترسشان از مرگ مردند. ما هر روز در ترس از مرگ می‌میریم. در مناطقی که القاعده نفوذ کرده و حتی کسانی‌که از آن پشتیبانی کردند، به دلیل ترس از وجود گروهی دیگر بوده است.
منصوره جعفری
او ایمان داشت که عاطفه، حافظه را تغییر می‌دهد. هنگامی که واکنشی نسبت به حادثه‌ای نشان می‌دهی، جزء مهم دیگری از آن را از دست می‌دهی. پس باید چیزهایی را که مهم می‌دانست نکته برداری می‌کرد یا روی دستگاه دیجیتالش مادامی که آنها را فراموش نکرده بود ضبط می‌کرد.
منصوره جعفری
باخودش فکر می‌کرد؛ کسی که اسم ندارد امکان دارد کسی باشد که هویت جسمی ندارد و نمی‌شود او را دستگیر کرد و به زندان انداخت.
منصوره جعفری

حجم

۳۳۱٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۳۳۵ صفحه

حجم

۳۳۱٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۳۳۵ صفحه

قیمت:
۴۹,۰۰۰
تومان