دانلود و خرید کتاب منظومه‌ی فکری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای؛ جلد اول عبدالحسین خسروپناه
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب منظومه‌ی فکری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای؛ جلد اول اثر عبدالحسین خسروپناه

کتاب منظومه‌ی فکری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای؛ جلد اول

معرفی کتاب منظومه‌ی فکری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای؛ جلد اول

کتاب حاضر جلد اول از مجموعه منظومه‌ی فکری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای اثر عبدالحسین خسروپناه است که در سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به چاپ رسیده است. منظومه فکری عبارت از مجموعه نظام‌مند و متشکل از اجزا و عناصر مرتبط و هدفمند با محوریت هسته مرکزی در عرصه نظام بینشی و ارزشی و کنشی است.

 درباره کتاب منظومه‌ی فکری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای؛ جلد اول

این اثر در صدد است تا با مطالعه مجموعه مکتوبات، منشورات، بیانیه‌ها و سخنرانی‌های مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، هندسه و منظومه فکری معرفتی ایشان را به نگارش در آورد. 

کتاب در قالب مجموعه مقالات و تحت اشراف و مدیریت علمی جناب حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه در این حوزه ارائه می‌گردد.

منظومه فکری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، در قالب نظریه نظام‌های بینشی (جهان‌بینی)، ارزشی و رفتاری، و کنشی (نظام‌های اجتماعی و اهداف اجتماعی) تدوین شده است. برخی از پرسش‌های این تحقیق عبارت است از: نظام فکری مطلوب نزد رهبر معظم انقلاب در عرصه بینش، ارزش و کنش چیست؟ اصول راهبری رسیدن به این نظام چیست؟ نهادهای مرتبط با نظام‌های بینشی، ارزشی و کنشی برای تحقق نظام جامعه مطلوب دارای چه وظایف اساسی هستند؟

این تحقیق نشان می‌دهد که منظومه فکری رهبر معظم انقلاب، بیانگر گفتمان و جریان فکری- فرهنگی ویژه‌ای است که هم ادامه‌دهنده گفتمان فکری علمای گذشته، همچون شیخ مفید، شیخ طوسی، خواجه نصیر، صاحب جواهر، سید عبدالحسین لاری و دیگران است و هم استمرار بخش گفتمان امام خمینی (ره) است و هم با رویکرد اجتهادی به مسائل معاصر می‌پردازد و از جریان‌ها و گفتمان‌های معاصری همچون: جریان سنتی بی‌توجه به دغدغه‌های انسان معاصر، جریان روشنفکری غرب‌زده و شرق‌زده، جریان روشنفکری دینی التقاطی، جریان تجددستیزی و سنت‌گرایی، و جریان اخباری نوین و ضد عقلانی، متمایز است.

 خواندن کتاب منظومه‌ی فکری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای؛ جلد اول را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 همه علاقه‌مندان به اندیشه‌های رهبر انقلاب اسلامی و پزوهشگران حوزه علوم سیاسی و اجتماعی مخاطبان این کتاب‌اند.

بخشی از کتاب منظومه‌ی فکری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای؛ جلد اول

چرا فرهنگ مهم است؟ این پرسشی اساسی است. اثر فرهنگ بر زندگی انسان از لحظه تولد و حتی زودتر آغاز می‌شود. روابط والدین با هم در زمینه‌ای از سنن و آداب شکل می‌گیرد. در هر فرهنگی محبت والدین به کودک شکل خاص و حدود تعریف شده دارد. نسبت جنسیت کودک و رفتار با او و تربیت او در هر فرهنگی به گونه خاص تعریف شده است. کنش و واکنش همه گروه‌هایی که در جامعه‌پذیری کودک تأثیر دارند، مانند خانوده و معلمان و مربیان، در چارچوب فرهنگ شکل می‌گیرد. اما این نکته هنوز اهمیت اساسی فرهنگ را نشان نمی‌دهد. فرهنگ شامل مقولاتی از حیات اجتماعی می‌شود که بالاترین تأثیر را در تعیین سرنوشت دارند. برای نمونه مذهب، جهان‌بینی، زاویه نگاه به زندگی و تعریف رستگاری از دنیا یا در دنیا جایگاهی اساسی در فرهنگ دارند. علاوه بر این، مفاهیم اساسی حیات انسانی، چون مدینه فاضله، عدالت، ثروت، سود، رفاه، فرصت، عقلانیت و مانند اینها و نیز ارزش کار، تحصیل، اعتماد به افراد، نوآوری و مانند اینها در چارچوب‌های فرهنگی تعریف می‌شوند.

اما اهمیت شناخت فرهنگ از جهتی دیگر نیز مهم است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، دوران حاضر را یک پیچ عظیم و خطرناک تاریخی توصیف می‌کند که تنها مربوط به تاریخ ایران نیست؛ بلکه مربوط به تاریخ امت اسلامی است. آنچه در این پیچ خطرناک باید تغییر کند، فرهنگ امت اسلامی‌است. امت اسلامی قرن‌هاست که با گرفتاری در چنگ حکام و زمامداران فاسد و دیکتاتور، دچار رکود شده و از کاروان تمدن عقب‌مانده و تحقیر شده است. گذر از این پیچ تاریخی، اگرچه ظاهری سیاسی دارد و با قیام‌های مردمی علیه حاکمان طاغوت شکل می‌گیرد؛ اما ماهیتی فرهنگی دارد. رهبر انقلاب تأکید خود را در مورد اهتمام به ارتقاء فرهنگ جامعه و داشتن دغدغه در مورد اوضاع فرهنگی کشور، ناشی از دیدگاه اسلام در مورد مقوله فرهنگ و تأثیر تعیین‌کننده مسائل فرهنگی در حال و آینده جامعه می‌شمارد. ایشان بر آن است که اگر ایمان و عقاید اسلامی با خلقیات ملّی، نظیر عزم و اراده، غرور ملی، احساس توانایی، انضباط، نشاط، همکاری و مشارکت و نظایر آنها همراه شود؛ راه رسیدن به آرمان‌ها و اهداف انقلاب و ملت را هموار می‌سازد و فرهنگ از این زاویه نیز اهمیتی مضاعف می‌یابد


نظرات کاربران

جانم فدای سید علی خامنه ای
۱۴۰۲/۰۲/۰۶

عالی

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۹)
مقدمه هدف ارسال پیامبران، تزکیه و تعلیم انسان‌ها و فراهم آوردن زمینه‌های حرکت تکاملی آنها به سوی خدای متعالی و رساندن آنان به مقام بندگی است. هدف خداوند متعالی از تشریع شرایع آن است که بینش‌ها و ارزش‌های انسان‌ها را از نادرست به درست تغییر داده و بر اساس آن، الگوی رفتارهای آنها در همه عرصه‌های زندگی برای تحقق حرکت تکاملی همه انسان‌ها سامان یابد. مجموعه آموزه‌های اسلام در قرآن و سیره و سنت پیامبر و ائمه معصومین (سلام الله علیهم اجمعین) برای تحقق چنین هدفی از سوی شارع مقدس بیان شده است. تردیدی نیست مجموعه آموزه‌های اسلام، نظام‌مند و با هم مرتبط هستند و می‌توان این مجموعه را در چارچوب نظریه نظام‌ها مطالعه کرد. رهبرانی چون امام خمینی (ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (حفظه‌الله) که مسئولیت
کاربر ۲۵۹۹۸۲۵
روش مطالعه نظام‌مند دو روش مطالعه در ادبیات علمی، یعنی روش مطالعه تجزیه‌گرایانه و روش مطالعه سیستمی(کل‌گرایانه) وجود دارد. در این نوشتار این دو روش به صورت بسیار مختصر بیان شده و با یکدیگر مقایسه می‌گردد. پس از آن اصول روش مطالعه نظام‌مند متناسب با اهداف، ابعاد و ویژگی‌های استنباط نظام‌های حقوقی و اخلاقی و رفتاری در این تحقیق را بیان خواهیم کرد. روش تجزیه‌گرایانه روش تجزیه‌گرایانه یا روش تحلیلی، مبتنی بر تجزیه و تحلیل یک پدیده یا موضوع به اجزاء است. در این روش ما می‌کوشیم تا ساده‌ترین عوامل سازنده هر پدیده یا موضوع را بیابیم. این روش مطابق با دومین اصل نظریه دکارت است، یعنی؛ هر مسأله را تا جایی که امکان دارد به مسائل ساده و مجزا خرد کنید. در این روش فرض می‌شود که پدیده‌ها متشکل از اجزاء هستند و هیچ خاصیتی را در هیچ مجموعه‌ای نمی‌توان یافت مگر آنکه آن خاصیت به گونه‌ای در اجزای مجموعه نیز وجود داشته باشد. همچنین اصل برقراری رابطه خطی علت و معلولی از مبانی اصلی این روش است.
کاربر ۳۷۳۵۸۲۶
منابع و ابزار معرفت دینی یعنی قرآن، سنت، عقل، فقه، فلسفه و تاریخ؛ و آسیب‌های معرفت دینی یعنی هواهای نفسانی، غلیظ‌کردن ادبیات دینی، تحجر، التقاط و محدودشدن دین به امری شخصی، تشریح شده است.
کاربر ۱۹۱۰۶۷۳
تعاریف بی‌شمار و متفاوتی با رهیافت‌های گوناگون از دین ارائه شده است. این تعاریف به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند: ۱. دین به معنای عام که امر قدسی است، امری که مبدأ آن مابعدالطبیعه است. لزوماً نه خدا و وحی. در این دیدگاه، دین امری قدسی تلقی شده و شامل ادیان توحیدی چون اسلام، مسیحیت و یهودیت و ادیان و مکاتب غیرتوحیدی و حتی شرک‌آلود می‌شود.
کاربر ۴۸۸۴۴۹۶
مراحل آموزش و پرورش و ابعادی که باید در این نظام پوشش مناسب پیدا کنند، سه محور را شامل می‌شود. نخست تربیت «فکر» است به این معنا که «بنیه اعتقادی» او تقویت شود و بتواند در برابر «عوامل سلبی و معارض» مقاومت کند. گذشته از این بتواند «روی محیط خود اثر بگذارد» و «نورافشانی» کند. دوم تربیت قلبی و روحی است به این معنا که «حالت خشوع» و «حالت ذکر و توجه به خدا» در وجود او ایجاد شود. اگر پرورش روحی نباشد پرورش فکری کمکی به سعادت نخواهد کرد. با تربیت روحی «استقامت فکری بی زوال خواهد شد». سوم تربیت رفتاری که با نشان دادن رفتار درست و الگوی عملی امکان پذیر است. «رفتار درست» حتی افراد «معاند» رام می‌کند و «به زانو در می‌آورد».
مهاجر
صرف‌نظر از دیدگاه برخی از فلاسفه غرب در نفی هرگونه شناخت عقلی، در باب اثبات وجود خدا، نظریات گوناگونی مطرح شده است. برخی از از اندیشمندان مسلمان وجود خدا را امری بدیهی و بی‌نیاز از برهان دانسته‌اند. برخی دیگر وجود خدا را امری غیربدیهی و نیازمند به استدلال و برهان دانسته‌اند. برخی دیگر معتقدند هرچند وجود خدا امری بدیهی و فطری است، ولی برهان و استدلال سبب تنبه و توجه به این امر بدیهی می‌شود. مقام معظم رهبری، وجود خدای متعال را یک امر بدیهی و روشن و واضح و بی‌نیاز از برهان و
246810
است، بلکه ساخته و پرداخته یک فکر و اندیشه و تدبیر و قدرت است و این فکر و تدبیر و اندیشه و قدرت عظیم، فلان بت ساخته بشر، یا فلان انسانِ محدودِ مدعی خدایی یا فلان سمبل و نماد افسانه‌ای و اسطوره‌ای نیست؛ بلکه ذات واحد مقتدر لایزالی است که ادیان به او «خدا» می‌گویند و او را با آثارش می‌شناسند. ایشان معتقدند که همه ادیان اعم از ادیان قدیم، ادیان ابراهیمی و ادیان پیش از ادیان ابراهیمی، حتی ادیان شرک آلود هندی فعلی، در این جهان‌بینی مشترک‌اند.
246810
انسانِ محدودِ مدعی خدایی یا فلان سمبل و نماد افسانه‌ای و اسطوره‌ای نیست؛ بلکه ذات واحد مقتدر لایزالی است که ادیان به او «خدا» می‌گویند و او را با آثارش می‌شناسند. ایشان معتقدند که همه ادیان اعم از ادیان قدیم، ادیان ابراهیمی و ادیان پیش از ادیان ابراهیمی، حتی ادیان شرک آلود هندی فعلی، در این جهان‌بینی مشترک‌اند.
246810
معصومین (ع) نیز تأکیدات فراوانی برآنها صورت گرفته است، مانند «جز این نیست که همه مؤمنان با هم برادرند؛ بنابراین در همه نزاع‌ها و اختلافات م
محمد

حجم

۸۱۲٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۷۵۰ صفحه

حجم

۸۱۲٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۷۵۰ صفحه

قیمت:
۹۵,۰۰۰
تومان