دانلود و خرید کتاب آشنایی با فلسفه‌ی هنر و زیبایی‌شناسی سجاد باغبان ماهر
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آشنایی با فلسفه‌ی هنر و زیبایی‌شناسی اثر سجاد باغبان ماهر

کتاب آشنایی با فلسفه‌ی هنر و زیبایی‌شناسی

معرفی کتاب آشنایی با فلسفه‌ی هنر و زیبایی‌شناسی

کتاب آشنایی با فلسفه‌ی هنر و زیبایی‌شناسی نوشته سجاد باغبان ماهر، برای داوطلبان آزمون کارشناسی هنر نوشته شده است.

 درباره کتاب آشنایی با فلسفه‌ی هنر و زیبایی‌شناسی

این کتاب با هدف آموزش گام به گام مفاهیم اصلی فلسفه هنر با زبانی ساده نوشته شده است که می‌تواند برای همه هنرمندان و دانشجویان هنر به ویژه برای داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سودمند باشد.

فلسفه هنر و زیبایی‌شناسی در یونان باستان، فلسفه هنر و زیبایی‌شناسی در دوره مدرن، ایدئالیسم آلمانی، نیچه: طغیان بر علیه مدرنیته، زیباییشناسی مارکسیستی، هایدگر، زیبایی‌شناسی دریافت، پسامدرنیسم و سوالاتی برای خودآزمایی بخش‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند.

 خواندن کتاب آشنایی با فلسفه‌ی هنر و زیبایی‌شناسی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

مخاطبین این کتاب دانشجویان یا فارغ التحصیلان رشته‌های هنری هستند.

 بخشی از کتاب  آشنایی با فلسفه‌ی هنر و زیبایی‌شناسی

پسامدرنیسم Post modernism همراه با پساساختارگرایی و واسازی (یا دیکانستراکسیون)، مفاهیمی هستند که از دهه ۱۹۶۰ وارد حوزه زیباییشناسی و فلسفه هنر شده‌اند. از میان هنرهای مختلف، این معماری بود که پیش از سایر هنرها نمودهای پسامدرنیسم را به نمایش گذاشت.

پسامدرنیسم یک مکتب فکریِ یکپارچه یا حتی یک جنبش نیست. نویسندگانی که برچسب پسامدرن یا پساساختارگرا به آن‌ها می‌خورد، مثل ژاک دریدا میشل فوکو، رولان بارت، ژان فرانسوا لیوتار و ژان بودریار، به ندرت کار خود را چنین توصیف می‌کنند. به عبارت دیگر ایشان بر سر یک آموزه مشترک یا تعهد به یک روش واحد توافق ندارند؛ با اینحال، وجود نوعی نگرش تردیدی و نفی کننده نسبت به میراث «مدرنیته» باعث شده که افرادی با اندیشه‌های متنوع در کنار هم و در زیر یک عنوان جمع گردند. معمولاً پساساختارگرایی و پسامدرنیسم به یک معنا به کار می‌روند و یا هر نویسنده مطابق نظر خویش آن‌ها را از هم تفکیک می‌کند. اشتراک عمده این دو واژه در این است که هر دو نشان دهنده یک مرحله، «پسا» ی یک نظریه قبلی است.

پساساختارگرایی نشان دهنده مرحله گذار از مکتبِ ساختارگرایی فرانسوی است و علی رغم دستاوردهای کلیِ آن برای فلسفه هنر، عموماً در محدوده مباحث ادبی دور می‌زند و اتکای آن بر آثار و افکار رولان بارت است. اما پسامدرنیسم حوزه وسیع تری از مباحث فلسفی، فرهنگی، اجتماعی ادبی و هنری را شامل می‌شود. چون هم دوره گذار از جریان کلیِ مدرنیته را نشان می‌دهد و هم طیف متنوعی از اندیشمندان را همراه خود دارد. مطابق این تعریف می‌توان پساساختارگرایی را زیر مجموعه‌ای از جریان کلیِ پسامدرنیسم در نظر گرفت.

برای ریشه‌یابی پسامدرنیسم از نظر فلسفی بایستی به افکار و آرای نیچه رجوع کنیم. چنانکه در توضیح اندیشه‌های فلسفی نیچه گفته شد، وی اولین و مهمترین نقدها را نسبت به اندیشه مدرن مطرح کرد. نقد نیچه به قدری اساسی و همه جانبه بود و به اندازه‌ای در اندیشمندان بعدی متاثر افتاد که تقریباً تمام منتقدین مدرنیته و مدرنیسم در قرن بیستم به شکل مستقیم یا غیرمستقیم از او الهام گرفتند. هایدگر، آدورنو، فوکو، دریدا و بسیاری دیگر از این جمله‌اند.

نظرات کاربران

کاربر ۲۳۴۹۲۱۶
۱۳۹۹/۱۰/۲۱

خداخیرش بده .من که کتاب بابک احمدی و خوندم چیزی نفهمیدم برای مقدمه اشنایی با فلسفه هنر این کتابو انتخاب کردم.

شفیع مقدم
۱۴۰۲/۰۸/۲۷

کتاب خوبی‌ست، ساده، مختصر و مفید، هسته‌ی مرکزی نظرات فلاسفه درباره‌ی هنر رو در اختیار خواننده قرار می‌ده، در آخر هر فصل تست‌هایی همراه پاسخ قرار داده‌شده مناسب کنکور هنر.

Pooya Shaafi
۱۴۰۲/۱۰/۱۵

عالی بود

کاربر ۳۴۲۷۸۶۹
۱۴۰۳/۰۱/۲۱

هم ساده بود، هم جامع و کامل. واسه شروع فلسفه هنر، بهتر از این کتاب پیدا نمی‌کنید.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۹)
ارسطو می‌گوید شاعران، نقاشان و هنرمندان دیگر کارشان تقلید و شباهت سازی است، پس باید اشیا را بر اساس یکی از این سه وجه تقلید کنند: ۱- چنان که بوده و هست، ۲- چنان که به نظر می‌رسد ۳- چنان که باید باشد.
AmirHossein
به نظر افلاطون، هنر و شعر و کلاً آفرینش زیبایی محصول از خود به درشدگی هنرمند در لحظه آفرینش هنری است. این نکته ما را به مفهوم الهام می‌رساند.
AmirHossein
«اپیستمه» کلمه‌ای یونانی به معنای معرفت و شناخت پیدا کردن است و اپیستمولوژی یا معرفت‌شناسی یکی از شاخه‌های فلسفه است. این مفهوم برای اولین بار در رسالهٔ «تتئوس» افلاطون مطرح شد. در این شاخه از فلسفه هر فیلسوف تعریف خود از منشاء حقیقتِ عالم و نحوه دستیابی و آگاهی از آن را مشخص می‌کند.
AmirHossein
وجه اشتراک فلاسفه و عرفا در این است که هدف هر دو دستیابی به حقیقت است و اختلافشان در روش است که عرفا از طریق کشف و شهود و تجارب عرفانی، سعی در وصول به حقیقت دارند ولی فلاسفه از طریق تفکر عقلانی واستدلالی.
کاربر ۳۴۲۷۸۶۹
کلمه subject ماخوذ از subjectum لاتین است که در دوره قرون وسطی به معنای همه موجودات خارجی و واژه object به معنای اعتبارات و مفاهیم ذهنی بود. در حالیکه در اثر انقلاب فکری دوره مدرن معنای این مفاهیم، کاملاً عوض و معکوس شد و امروزه ما سوبژه را به معنای ذهن شناساگر و فاعل انسانی و اوبژه را به معنای همه چیزهای عینی و بیرونی به کار می‌بریم.
AmirHossein
نیچه در جوانی تا حد زیادی تحت تاثیر فلسفه شوپنهاور بود و در کتاب زایش تراژدی با اشتیاق تمام دل به متافیزیکی سپرد که شوپنهاور به او القا
S09133848943s
سقوط قهرمان تراژیک همواره ترحم ما را برمی‌انگیزد و ما را به حد اعلای همدلی و نهایتاً کاتارسیس (یا پالایش و تزکیه) سوق می‌دهد اما در عین حال احساس می‌کنیم که این سقوط صرفاً از بیرون بر او تحمیل نشده و او خود تا اندازه‌ای در این سقوط سهیم بوده است.
AmirHossein
عموماً قهرمان تراژدی، شخص بالا مرتبه‌ای است که دچار یک اشتباه جدی یا یک نقص تراژیک یا «هامارتیا» hamartia شده است در تراژدی یک اشتباه بزرگ، مجموعه ای از حوادث را به‌وجود می‌آورد که به بدبختی منتهی می‌شود.
AmirHossein
ارسطو گفت که حقیقت گل درون دانه به صورت بالقوه وجود دارد و حرکت تکاملی دانه که ارسطو اصطلاحاً به آن صیرورت یا شدن می‌گفت، حقیقت گل را به صورت بالفعل در می‌آورد و شکوفا می‌کند.
AmirHossein

حجم

۲۹۸٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۱۶۸ صفحه

حجم

۲۹۸٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۱۶۸ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان