دانلود و خرید کتاب تاریخ نقاشی مجتبی کرمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تاریخ نقاشی اثر مجتبی کرمی

کتاب تاریخ نقاشی

نویسنده:مجتبی کرمی
امتیاز:
۲.۰از ۶ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب تاریخ نقاشی

کتاب تاریخ نقاشی نوشته مجتبی کرمی است. کتاب تاریخ نقاشی را انتشارات نسل روشن برای تمام علاقه‌مندان به هنر نقاشی منتشر کرده است. این کتاب به تاریخ هنر از کلاسیک تا مدرنیسم می‌پردازد.

درباره کتاب تاریخ نقاشی

از دیرباز سبک‌هایی نقاشی پدیدار گشته و هر سبکی راه و اسلوب متفاوتی دارد بعنوان مثال کلاسیک براساس اصالت عقل استوار است و این دیدگاه را از فلاسفه‌ای چون ارسطو و افلاطون و سقراط به ارمغان دارد. چون زادگاه فلسفی این مکتب یونان باستان است در نقطه مقابل این تفکر سورالیسم است که هنری غیر عقلانی و غیر ارادی است.

این کتاب سیر مکتب‌های نقاشی از مکتب کلاسیک تا مدرنیسم را بررسی می‌کند. 

خواندن کتاب تاریخ نقاشی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به هنر نقاشی پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب تاریخ نقاشی

 ۴۰۰ تا ۶۰۰ سال قبل از میلاد در گذشته در معابد نقاشی را در قبر مردگان می‌کشیدند برای دور ساختن ارواح پلید یا یاری خواستن از ارباب (رب‌ها) تقسیم دوره نقاشی: ۱- ما قبل تاریخ یا نقاشی‌های عتیقه (بابل- مصر- هند - مکزیک و یونان) بصورت منبت حکاکی و تزئین- نقاشی دیواری- بیشتر از رنگ‌های سرخ و سیاه برای نقاشی دیواری استفاده می‌کرده‌اند. در قبرهای مصریان- رنگ‌های زرد- سبز و آبی بوده است در یونان در زمان حکومت تاسوس ۵۶۳ ق.م نقاشان بزرگی مثل پلینی-پوزانیاس بودند و در قرن ۵ و ۴ پامیفلوس- پاراسیوس- تتمانتز- زوکیس ۲-داستان‌های اساطیری باعث نقاشی و مجسمه‌های در یونان شده است زمان تحول نقاشی از آغاز مسیحیت بود (بخاطر مذهب و ساختن کلیسا و مجسمه‌های مریم مقدس و... که نقاشی روی چوب- شیشه- متن کتاب و لوایح مذهبی از آن جمله است (روی دیوار- موزائیک- شیشه) مثل کلیسای سن‌ماریا و سن‌جیووانی در رم. آثار هنری با عقاید مذهبی آمیخت و با مکتب بیزانس تکمیل شد.

هنر عینی و هنر ذهنی

هنر عینی: مکاتبی که در گروه هنرهای عینی قرار می‌گیرند به نوعی تلاش دارند از المان‌ها و عناصری در بیان اندیشه و آفرینش آثارشان سود جویند که برای نوع بشر حتی‌المقدور اعجاب‌انگیز و تعجب‌آور نباشد و مخاطب پس از مواجه با اثر بتواند برای فاکتورهای موجود در اثر مابه ازای خارجی و معادلات بیرونی تصور نماید به عبارت دیگر آرمان‌های نقاش در جهت اشیاء و نمودارهایی که در چشم مردم عامه آشناست حلول کرده و نمایان می‌شود. هنر عینی از طبیعت عینی و ملموس الگو و کپی‌برداری می‌کند مثل مکاتب کلاسی‌سیسم- رمانیسم. رئالیسم- پارنارلیسم امپرسیونیسم و ... رمانتیسم که عشق تغلیظ احساسات و تخیل‌های شاعرانه و نگرش انسان و هستی از دریچه لطیف قلب و احساس را اساس قرار می‌دهد. و آنگاه... ظهور رئالیسم کاخی بر بنای پوسیده رمانتیک بود. امیل زولا- کورو- میله بالزاک- موپوسان- گوستاو کوربه- گوستاو فلوبر و استاندال و بسیاری از هنرمندان رئالیست اعتقاد چندانی به ما بعدالطبیه نداشتند بنابراین در آثار این هنرمندان عشق‌های آسمانی و بی‌شائبه رمانتیک جایش را به عشق‌های زمینی و شهوانی می‌دهد. استاندل رئالیست می‌گوید: زیبایی جسمانی نوید سعادت است.

در ادامه رئالیست- این مکتب در مظاهر علمی و عملی ناتورالیسم استحاله می‌گردد. تحلیل و نقد آثار امیل زولا ادیب ناتورالیست و پیامبر این مکتب آئینه تمام نمای ویژگی‌های ادبی این مکتب است قهرمانان آثار زولا در اوج بدبختی و تیره‌روزی قربانی مناسبات اجتماعی می‌گردند و سرانجام با مرگی فجیع جان می‌سپارند. ناتورالیست‌ها به شدت منکر وجود نیروهای غیبی و گرایشات متافیزیکی می‌باشند. معتقدند که اثر هنری باید عین طبیعت باشد حتی زشتی‌های طبیعت را نیز می‌بایست در آثار وارد کرد. هنرمند زشت و زیبا را به یک‌جا به نمایش گذارد.

حاکمیت یاس و سیاهی و افسردگی به دلیل عدم اعتقاد به نیروی لایزال الهی و قوهٔ مطلق در آثار این دوره به وفور دیده می‌شود.

در ادبیات داستانی محاوره به شدت جا باز می‌کند و آن نثر شاعرانه نغز رمانیستی به کناری گذاشته می‌شود و گاه مستهجن‌ترین کلمات و عبارات به دلیل آنکه از افواه شنیده می‌شود و جزء طبیعت می‌باشد اجباراً وارد آثار ادبی می‌گردد.



نظرات کاربران

behnam hashemian
۱۴۰۲/۰۹/۲۹

کلا کتاب خیلی بدون مفهومی بود. یک سری گزاره به هم ریخته بدون تصویر، بدون توضیح درست و یک اثر به هم ریخته است.

کاربر ۳۷۵۷۲۱۲
۱۴۰۰/۱۰/۲۲

همینجوری کتاب رو باز کنی بدی دست یکی بخونه فکر می کنه کتابیه مربوط به تاریخ هنر و مجسمه سازی تا نقاشی

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۸۴٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

حجم

۲۸۴٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

قیمت:
۲۲,۵۰۰
تومان