دانلود و خرید کتاب صوتی فصلنامه پشت بام ـ شماره ۵
معرفی کتاب صوتی فصلنامه پشت بام ـ شماره ۵
نسخهٔ صوتی شمارهٔ پنجم فصلنامهٔ پشت بام توسط انتشارات شرکت توسعه محتوای لحن دیگر منتشر شده است. نشریهٔ پشتبام با رویکرد پژوهشی به مطالعهٔ تاریخ و تحلیل جغرافیای فرهنگی جـریانها و افراد تأثیرگذار هنرهای دیداری ایران میپردازد. این فصلنامه مرجعی موضوعمحور برای رجوع علاقهمندان به این حوزه در گذران تاریخ این کشور است.
درباره فصل نامه پشتبام شماره ۵
پشتبام فصلنامهای فرهنگی - هنری است که با نگاه تخصصی به هنرهای دیداری فعالیت خود را آغاز کرده است. این فصلنامه در هر شماره به یک موضوع قابل تأمل در حوزهٔ هنرهای دیداری میپردازد و این امر با حضور افراد متخصص و صاحبنام در این حوزه انجام میشود. بررسی موضوعات از جنبههای گوناگون و تحلیل جریانها بدون جهتگیری نسبت به موضوع هدف، از دیگر ویژگیهای این فصلنامه است.
شماره پنجم نشریهٔ «پشتبام» پژوهشی دربارهٔ گروه آزاد نقاشان و مجسمهسازان است.
از نویسندگان این اثر میتوان به فرشید پارسیکیا، فرهنگ پارسیکیا، حسن موریزی نژاد، یوریک کریممسیحی، آناهیتا رضایی، حمیدرضا ششجوانی، خدیجه بختیاری، فاطمه برهانی، سینا یعقوبی، نیره توکلی، مریم اسدی خونساری، واحد خاکدان، فضه زحمتکش، فرح اصولی، نرگس مرندی، نیلوفر قادرینژاد، محمد شمس، معصومه مظفری، زروان روحبخشان، رزیتا شرفجهان، فرانک احمدزاده، بهزاد شیشهگران و جلال متولی اشاره کرد.
انتشارات شرکت توسعه محتوای لحن دیگر این اثر را با گویندگی نیما قوچانی، مریم لطفی، کوروش عنایتی، فاطمه علیعسگری، محسن سجادی، سمیه احمدی، پروین یاوری، داریوش شمس، فرناز حداد، نازنین شهیدی، مهران نوروزی، فروغ حداد و علی ناظمی منتشر کرده است.
فصلنامه پشتبام شماره ۵ را به چه کسانی پیشنهاد میکنیم
گسترهٔ مخاطبان پشتبام را هنرمندان، گالریداران، مدیران فرهنگ و هنر و همچنین دانشجویان و دوستداران این حوزه در ایران و جهان تشکیل میدهند.
بخشی از فصلنامه پشت بام شماره ۵
«در ابتدا باید بگویم که پژوهش درباره گروهی که تنها دو نفر از اعضای آن زنده هستند بسیار سخت بود و در این راستا و بعد از گذشت نزدیک به پنجاه سال، تفاوت آرا و رویکردهای اعضای این گروه کشفناشدنی است.
با گذشت پنجاه سال از شروع نحلههای فکری مدرن در هنرهای دیداری، در دهه ۵۰ خورشیدی، هنرمندان تجربههای متفاوتی از جمله دانشگاه تهران، انجمن هنری خروس جنگی، هنرستان هنرهای زیبای تهران، بینالهای تهران و جشن هنر شیراز را پشت سر گذاشته بودند. چنین تجربههایی قطعا تاثیرات شگرفی را بر رفتار این هنرمندان گذاشته است.
گروه آزاد نقاشان و مجسمهسازان با هفت عضو اصلی، مارکو گریگوریان، مرتضی ممیز، غلامحسین نامی، مسعود عربشاهی، میرعبدالرضا دریابیگی، فرامرز پیلارام و سیراک ملکنیان، در سال ۱۳۵۳ تشکیل شد و با شرکت در نمایشگاه بینالمللی تهران در همان سال، اعلام حضور کرد. این گروه با برگزاری هفت برنامه نمایشگاهی ۱- نمایشگاه بینالمللی تهران ۲- نمایشگاه گالری مس ۳- نمایشگاه آبی ۴- نمایشگاه گنج و گستره/یک ۵- نمایشگاه گنج و گستره/دو ۶- نمایشگاه هنری بینالمللی بازل(بال) سوییس ۷- نمایشگاه بینالمللی هنری واشنگتن (واش آرت77)، تحت تاثیر جریانات هنر روز دنیا فعالیت کرد. میتوان به این نکته اشاره کرد که در طول فعالیت گروه آزاد هیچکدام از اعضا به عبارت «هنر مفهومی» «Conceptual art» اشاره نکردند، ولی در سالهای بعد بعضی از افراد این گروه همچون استاد غلامحسین نامی، تولیدات هنری دهه پنجاه این گروه را زیرمجموعه هنر مفهومی دانستند. در همین راستا و در این شماره، گروه پژوهش پشتبام و برخی از نویسندگان به جریان هنر مدرن و پس از آن پرداختهاند تا مخاطبان نگاه جامعتری نسبت به تولیدات این گروه و تاثیراتش از هنر مفهومی داشته باشند.
از منظر نگارنده، نکات زیر در به وجود آمدن گروه آزاد نقاشان و مجسمهسازان قابل توجه است:
۱.رفتار اقتصادی پهلوی دوم در مواجهه با هنرهای دیداری که منجر به گردش اقتصادی در این حوزه شده بود.
۲.تاثیراتی که جنبش سقاخانه بر فضای فرهنگ و هنر و بازار هنر گذاشته بود و باعث کمتر دیده شدن بعضی از هنرمندان و فضاهای دیگر هنرهای دیداری شده بود.
۳.نگاه ضدسرمایه که عموما در رفتار بعضی از هنرمندان چپگرا دیده میشد.
۴.ورود جسته و گریخته اخبار و اطلاعات هنر پسامدرن، توسط هنرمندانی که از غرب به ایران آمده بودند.»
زمان
۶ ساعت و ۱۹ دقیقه
حجم
۴۲۴٫۳ مگابایت
قابلیت انتقال
ندارد
زمان
۶ ساعت و ۱۹ دقیقه
حجم
۴۲۴٫۳ مگابایت
قابلیت انتقال
ندارد