دانلود و خرید کتاب ازدواج کودکان عهدیه اسدپور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ازدواج کودکان اثر عهدیه اسدپور

کتاب ازدواج کودکان

معرفی کتاب ازدواج کودکان

کتاب ازدواج کودکان نوشته عهدیه اسدپور است. این کتاب کنکاشی در صد سفرنامه‌ی دوران صفویه و قاجاریه درمورد هویت کودکان و تعیین سرنوشتشان توسط والدینی است که خودشان هم در همین چرخه به این جا رسیده ‌اند.

درباره کتاب ازدواج کودکان

کودک در تاریخ، به عنوان موجودی که دارای هویت و وجودی مستقل است و جایگاه خاص خود را در اجتماع دارد به حساب نمی‌آمد و این عضو کوچک جامعه بدون درک کامل دنیای کودکی با جبر جامعه خود بسیار زود به دنیای بزرگسالان ملحق می‌شد. فرایندی جبری که قبل از دوران معاصر تاریخی، غالب کودکان جهان آن را می‌پیمودند. توجه جامعه ایرانی به «کودک» نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. کودکان ایرانی به محض اینکه از شیر مادر محروم می‌شدند به عنوان بزرگسالانی در نظر گرفته می‌شدند که صرفاً از نظر جثّه کوچک‌تر از آنان هستند. این نوع از تفکر در باب کودک را می‌توان به روشنی در طرز پوشش آنان مشاهده نمود. نکته‌ای که خارجیان سفر کرده به سرزمین ایران نیز بدان اشاره کرده‌اند. این کتاب با نگاهی علمی و دقیق اول وضعیت کودکان را بررسی می‌کند و بعد از آن به ازدواج کودکان در آن دوران می پردازد.

خواندن کتاب ازدواج کودکان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب در مرحله اول برای پژوهشگران تاریخ جذاب است اما در مرحله دوم برای تمام کسانی که می‌خواهند جلوه‌های سیاه حقیقت تاریخ را بدانند هم جذاب است.

بخشی از کتاب ازدواج کودکان

با توجه به شدت حساسیت ایرانیان نسبت به زنانشان می‌توان دریافت که پرسش در باب «حرم» نیز امری خلاف عرف و رسم بوده است. مسئله‌ای که دروویل به بهترین نحو آن را بیان نموده است؛

«یک اروپایی در هر مقام و منصبی که باشد ممکن است سالیان سال در یک شهر ایران سکونت نماید بدون آنکه حتی یک بار موفق به دیدار رخسار زن ایرانی شده باشد. یک اقامت طولانی همراه با کیفیات کاملاً ویژه لازم است تا اجازهٔ ورود به بعضی حرم‌سراها، که تنها مکان برای آشنایی با جنس لطیف است، به دست آید. از این رو چگونه ممکن است که جهانگردان که اوقاتشان صرف پیمودن راه‌ها و دیدار از کشور بوده است، توانسته باشند در مدت چند ماه اقامت اطلاعات صحیحی دربارهٔ زنان به دست بیاورند؟ به علاوه اطمینان می‌دهم که با گفت و شنود نمی‌توان روزنه‌ای از واقعیات دربارهٔ زن ایرانی گشود و کسی که چنین کند سعی بیهوده نموده است، مضافاً به ینکه حتی بردن اسم زن در محاوره بسیار نابه جا و شدیداً خلاف آداب‌دانی است. هم‌چنین اطمینان دارم که پرسش نمودن از هرکس دربارهٔ آن‌چه به زن ارتباط دارد نه تنها سودمند نیست بلکه ممکن است به عنوان یک اهانت تلقی گردد و باعث شود که آن‌ها از مرز احترام عمیقی که نسبت به بیگانگان قایلند خارج شوند» 

نظرات کاربران

کاربر ۱۵۴۴۰۳۱
۱۳۹۹/۰۵/۱۰

خوب ولی من تازه شروع به خوندن کردم

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
به تالار بزرگ و مجللی که اطاق حاکم بود راهنمایی شدیم و در آنجا با کمال تعجب پسربچهٔ چهارده ساله‌ای را دیدیم که روی یک صندلی نشسته است و مرد موقر و معمری هم با احترام پشت سر او ایستاده است با چشمان خود دنبال حاکم می‌گشتیم که دیدیم آن پسربچه از جای خود بلند شد و به طرف ما آمد و دست خود را به طرف سفیر دراز کرد و تازه متوجه شدیم شاهزاده عبدالصمد میرزا حاکم قزوین همین پسر چهارده ساله است. او با دیدن اعضای سفارت دست و پای خود را گم کرده بود و به درستی نمی‌دانست چه باید بگوید یا چه باید بکند... ملاقات ما زیاد به طول نیانجامید زیرا حاکم چهارده ساله هر لحظه می‌خواست خود را از این تشریفات خلاص کند و از تالار خارج شود ولی وزیر آهسته در گوش او چیزی می‌گفت و او با ناراحتی در جای خود می‌ماند. بعدها یکی از ایرانی‌ها برای ما تعریف کرد که شاهزاده یک همبازی دارد که دختری دوازده ساله است و او را برای شاهزاده عقد کرده‌اند و حاکم چهارده ساله مرتباً می‌خواهد از تشریفات حکومت فرار کند و با آن دختر به بازی و شاید هم به معاشقه بپردازد» (۱۳۶۷، ج ۱: ۱۵۹-۱۵۸).
1258580
تفاوت دو مفهوم «دلال» و «لال»، موضوعی بود که شاردن با بیانی شیوا، آن‌ها را چنین تشریح نموده است: «دلال به معنای حراف عظیم است و «این لغت ضد لال می‌باشد که گنگ را می‌رساند. در یک ضرب‌المثل عامیانه مسلمانان چنین آمده است که در روز حشر دلال لال می‌گردد؛ یعنی واسطه‌ها یا حرافان از زبان باز خواهند ایستاد و از تبرئه خود عاجز خواهند ماند» (۱۳۳۶، ج ۴: ۳۶۶-۳۶۵). وی در ادامه، اینگونه از دلالان یاد کرده است؛ «تجارت به وسیله واسطه‌ها انجام می‌گیرد، و اینان ماهرترین، تودارترین، فرمانبردارترین، حاضر خدمت‌ترین و محیل‌ترین افراد جامعه به شمار می‌روند، چنان که دارای زبانی کاملاً چرب و نرم و کشدار و خارج از حد و قیاس نافذ می‌باشند» (همان: ۳۶۵).
1258580
شاردن از جمله مسافرانی است که شیوع ازدواج در دوران شیرخوارگی را در بین خانواده‌هایی که از طبقات پایین اقتصادی-اجتماعی جامعه هستند، معمول‌تر می‌داند؛ «اولیای دختران خوشگل... معمولاً فرزندان خویش را زودتر از موقع لزوم و حتی در ایام صِغر به ازدواج وادار می‌کنند. مخصوصاً خانواده‌های فقیر و نادار در این مورد عجله فوق‌العاده‌ای به خرج می‌دهند، به طوری‌که اغلب اوقات برای فرزندان زیبای خویش در قنداق مراسم عروسی برگزار می‌نمایند» (۱۳۳۰، ج ۲: ۲۰۳-۲۰۲).
1258580

حجم

۳۶۴٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۳۶۲ صفحه

حجم

۳۶۴٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۳۶۲ صفحه

قیمت:
۶۰,۰۰۰
تومان