دانلود و خرید کتاب جایگاه ما در جهان هستی: تئوری همه چیز (مبدأ و سرنوشت عالم) استیون هاوکینگ ترجمه صالح خواجه‌دولویی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جایگاه ما در جهان هستی: تئوری همه چیز (مبدأ و سرنوشت عالم) اثر استیون هاوکینگ

کتاب جایگاه ما در جهان هستی: تئوری همه چیز (مبدأ و سرنوشت عالم)

معرفی کتاب جایگاه ما در جهان هستی: تئوری همه چیز (مبدأ و سرنوشت عالم)

کتاب جایگاه ما در جهان هستی: تئوری همه چیز (مبدأ و سرنوشت عالم) نوشتهٔ استیون هاوکینگ و ترجمهٔ صالح خواجه‌دولویی است و انتشارات کتاب کوله پشتی آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب جایگاه ما در جهان هستی: تئوری همه چیز (مبدأ و سرنوشت عالم)

«جایگاه ما در جهان هستی» یا «تئوری همه چیز» نوشتهٔ استیون ویلیام هاوکینگ، فیزیکدان مشهور انگلیسی است.

وی از سال ۱۹۷۹ مقام استادی کرسی لوکاس در رشتهٔ ریاضیات در دانشگاه کمبریج را از آن خود کرده است. این کرسی در سال ۱۶۶۳ با هزینه‌ٔ هنری لوکاس، یکی از اعضای شورای دانشگاه و به درخواست وی برگزار شد. این مقام، اولین بار نصیب باروک و سپس در سال ۱۶۶۹ نصیب نیوتون شده بود. هاوکینگ در سال ۲۰۰۶، مدال بسیار با ارزش Copely را از انجمن سلطنتی به ارمغان آورد و پس از دریافت آن گفت: «این مدالی افتخارآمیز است؛ مدالی است که به چارلز داروین، آلبرت اینشتین و فرانسیس کریک داده شده است و باعث افتخار من است که در کنار آن‌ها باشم.»

او سال‌های طولانی از زندگی‌اش را به سبب گونه‌ای بیماری تقریباً به طور کامل فلج بود و با یک صندلی چرخ‌دار حرکت می‌کرد و با کمک یک کامپیوتر با دیگران ارتباط برقرار می‌کرد.

هدف این کتاب، پاسخ به برخی از سؤالاتی است که از طریق کشفیات جدید و پیش‌رفت‌های نظری مطرح‌ شده‌اند. این پاسخ‌ها، تصویر جدیدی از جهان و جایگاه ما در آن ارائه کرده که نه‌تنها با آنچه مدت‌ها پیش تصور می‌کردیم بسیار متفاوت است، بلکه حتی تصویر یک یا دو دهه‌ٔ پیش را به چالش می‌کشد.

 قوانین طبیعت می‌تواند بیان کند که «جهان، چگونه رفتار می‌کند؟» اما نمی‌تواند توضیح بدهد که علت آن چیست؟!

اگر قوانینی بر طبیعت حاکم باشد، چند سؤال اصلی مطرح می‌شود:

منشأ این قوانین چه هستند؟

آیا استثنایی هم برای قوانین وجود دارد؛ مثلاً معجزه؟

آیا تنها یک مجموعه از قوانینِ ممکن وجود دارد تا دنیا را تفسیر کند؟

چرا به جای هیچ، چیزی هست؟

چرا ما وجود داریم؟

و چرا این قوانین؛ و نه قوانین دیگری؟!

مطالب این کتاب در قالب ۷ سخنرانی قرار گرفته است. در این کتاب سعی شده به یک طرح کلی برای آنچه دربارهٔ تاریخ دنیا و جهان می‌پنداریم برسیم؛ از روزی که روز ماقبل نداشت تا آینده‌ای نه چندان دور!

خواندن کتاب جایگاه ما در جهان هستی: تئوری همه چیز (مبدأ و سرنوشت عالم) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران نظریات استیون هاوکینگ پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب جایگاه ما در جهان هستی: تئوری همه چیز (مبدأ و سرنوشت عالم)

«ارسطو در سال ۳۴۰ قبل از میلاد مسیح در کتاب خود در باب ارتباط با افلاک، توانست دو استدلال مناسب برای اثبات کرویت زمین و نه مسطح بودن آن مطرح کند.

او دریافته بود که ماه‌گرفتگی (خسوف) ناشی از قرار گرفتن زمین بین خورشید و ماه است و سایۀ زمین همواره گرد بوده و این پدیده تنها در صورتی قابل توجیه است که زمین کروی شکل باشد. اگر زمین مثل یک صفحه صاف و مسطح می‌بود، سایه آن بر روی ماه، کشیده و بیضی‌شکل می‌شد؛ مگر اینکه ماه‌گرفتگی‌ها زمانی روی دهند که خورشید مستقیماً در بالای این مرکز قرار بگیرد.

دیگر اینکه یونانی‌ها به‌واسطه مسافرت‌های خود دریافته بودند که ستاره قطبی زمانی که در جنوب به آن می‌نگرند (در بخش‌های جنوبی زمین) به نسبت بخش‌های شمالی، پایین‌تر و نزدیک‌تر به افق دیده می‌شود. بر اساس اختلاف موقعیت ظاهری ستاره قطبی در مصر و یونان، ارسطو توانسته بود اندازه‌ی اطراف (پیرامون) کره زمین را معادل طول ۴۰۰۰۰۰ استادیوم تخمین بزند. اگرچه دقیقاً نمی‌دانیم یک استادیوم چه طولی دارد، اما احتمالاً حدود ۱۸۰ متر بوده است. به‌این‌ترتیب برآورد ارسطو، حدود ۲ برابر رقمی بوده که در حال حاضر به‌عنوان محیط و پیرامون کره زمین پذیرفته‌شده است.

یونانی‌ها حتی استدلال سومی داشتند که می‌گفت زمین باید گرد باشد چراکه آن‌ها شاهد محو شدن کشتی‌ها در افق هستند و هیچ‌چیز جز کرویت زمین نمی‌تواند توضیح‌دهنده نحوه ناپدید شدن قایق‌ها در افق باشد.»

معرفی نویسنده
عکس استیون هاوکینگ
استیون هاوکینگ
انگلیسی | تولد ۱۹۴۲ - درگذشت ۲۰۱۸

استیون هاوکینگ یک نظریه‌پرداز علم فیزیک بود که با تئوری‌های تکان‌دهنده‌اش در ارتباط با سیاه‌چاله‌ها و نظریه‌ی نسبیت در دنیا مطرح شد. شهرت او به دنیای علم محدود نماند و حتی مردم عادی هم او و نظریاتش را می‌شناسند؛ به طوری که کتاب‌های مشهور او مثل تاریخچه‌ی کوچک زمان را که برای مخاطب عام علاقه‌مند به علم نوشته، همچنان پرفروش و محبوب هستند. او در بیست سالگی متوجه شد که به نوعی بیماری نادر به نام بیماری نورون حرکتی مبتلا است و پزشکان درمورد او هیچ امیدواری نداشتند. در حالی که حتی این بیماری، ناامیدی پزشکان و فلج شدنش هم حریف کنجکاوی استیون نشد و او پنجاه سال پس از ابتلا به بیماری‌اش هم به زندگی ادامه داد و با نظریاتش جهان را دگرگون کرد.

نظرات کاربران

s sam
۱۳۹۹/۰۱/۰۷

طرف یه جوری کتاب رو ترجمه کرده که انگار هاوکینگ حافظ کل قرآن و یه شیعه ی ۱۲ امامی بوده...خنده داره😅😅

milad
۱۳۹۷/۰۱/۱۳

باور کنید ما ایرانیها فقط اداع با شعورها و فهمیده ها رو در میاریم مگرنه با این کامنتها مشخصه هیچ چی نیستیم. بجای اینکه بشینن در مورد کتاب بحث کنن یه مشت یاوه میگن ک یارو خدا رو قبول داره

- بیشتر
مصطفی
۱۳۹۸/۰۱/۱۴

وقتی شروع می کنی به خوندن یک کتاب و ناگهان می بینی ۴۰ صفحه رو خوندی و اصلا متوجه زمان نشدی یعنی اون کتاب در اون لحظه عالی ترین چیز در جهانه برای تو

abolfazl
۱۳۹۸/۰۹/۰۱

ترجمه افتضاح اصلا با اصطلاحات علمی اشنایی نداشته

arash
۱۳۹۷/۰۸/۱۲

به نظرم نسبت به بقیه کتاب هاش جذابیت کمتری داشت ولی فقط با خودش مقایسه اش میکنم. اوج باسواد بودن همین هست که یک اندیشمند بتونه قضایا رو به زبون ساده و همه فهم تعریف کنه و هاوکینگ در این

- بیشتر
آلاله جنیدی|Alale Joneidi
۱۳۹۸/۰۹/۰۱

اگر با خوندن نجوم و فیزیک و... حیرت زده نشید و به جست و جوی بیشتر نپردازید حتما از عناصر سخت تری نسبت به بقیه تشکیل شدین...

محمد
۱۳۹۸/۰۶/۱۲

از برخی عبارات کتاب پیداست که نویسنده با فلسفه اسلامی به خصوص فلسفه صدرایی آشنایی نداره، البته کاملا طبیعیه چرا که نظرات صدرا بین مسلمانان هم ناشناخته است‌ ولی شاید براتون جالب باشه که نظرات نویسنده بسیار با نظرات ملاصدرا که

- بیشتر
M.S.P
۱۳۹۷/۰۱/۲۳

خیلی کتاب خوبی هستش...ممنون یه چیزی هم اضافه کنم در مورد این بحث کامنت ها: به نظرم کسی که بتونه یکسری از حقایق هستی رو کشف کنه ولو یک میلیاردم (یا کمتر)...پیش خدا ارزشش بالاتر هستش..اون فرد هم هر دین و ایمانی

- بیشتر
رادمهر باوندپور ۲
۱۳۹۹/۰۷/۰۹

همه نظرات این کتاب از نظر فیزیک بی نقص و بی مشکل است. وهبچه ایرادی علمی نداره و جعلی نیست.

morteza. p
۱۳۹۷/۰۱/۰۶

به نظرم انسان حق جویی بوده اما علت این که بی خدا شده این بوده که دین مسیحیت توانایی پاسخ به وجود خدا نداشته .من هم اگر مسیحی بودم قطعا کافر می شدم چون اونها عقیده دارن که مثلا خدا

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴۹)
داستان سیبی که به سر نیوتن خورد به‌احتمال خیلی زیاد جعلی است! تنها چیزی که خود نیوتن در مورد نحوه رسیدن ایده گرانش به ذهنش گفته بود، این است که جایی نشسته و غرق در تفکر بودم که ناگهان سیبی از درخت افتاد!
mahdi024
به نام خدایی که حقیقت، تنها از آنِ اوست
plato
چرا ما وجود داریم؟
plato
«ال. پی. هارتلی» در کتاب خود این گونه نوشته است: «گذشته، یک کشور بیگانه است. در آن جا، مردم کارها را به شیوه ای متفاوت انجام می‌دهند. اما چرا گذشته تا به این اندازه با آینده تفاوت دارد؟ چرا گذشته را به‌خاطر می‌آوریم، ولی آینده را نمی‌توانیم به‌خاطر بیاوریم؟» از سوی دیگر، چرا زمان همواره به جلو می‌رود؟ و آیا این به جلو رفتن به سبب انبساط جهان است؟
sara.m.shzi
مدارک حاضر دالّ بر آن است که احتمالاً جهان هستی برای همیشه به انبساط خود ادامه می‌دهد. ولی روی آن حساب نکنید. آنچه ما می‌توانیم به آن مطمئن باشیم، این است که حتی اگر جهان به‌سوی فروریختن برود، این رویداد حداقل ده میلیارد سال دیگر رخ خواهد داد. زیرا حداقل ده میلیارد سال است که جهان در حال انبساط است و همین مدت طول می‌کشد تا به ‌حال نخستین برگردد. این موضوع نباید بی‌جهت موجب نگرانی ما شود. زیرا اگر انسان تا آن زمان به آن سوی منظومۀ شمسی مهاجرت نکرده باشد، خیلی پیشتر از آن از روی زمین محو شده است و با مرگ خورشید، او نیز مرده است.
bfz
در پایان کنفرانس، شرکت‌کنندگان این توفیق را یافتند که به حضور پاپ برسند. او اظهار داشت قابل قبول است که تحول و دگرگونی جهان هستی پس از مهبانگ مورد مطالعه قرار گیرد، ولی تفحص در خود مهبانگ شایسته نیست. مهبانگ لحظۀ خلقت و فعالیت خداست. خوشحال بودم که پاپ نمی‌دانست من دربارۀ چه موضوعی در جلسۀ کنفرانس سخنرانی کرده‌ام. مایل نبودم به سرنوشت گالیله دچار شوم! من نسبت به گالیله بسیار احساس همدردی می‌کنم. بخشی از آن به ‌خاطر این است که درست سیصد سال پس از مرگ او به دنیا آمده‌ام.
majid
مردم به حقایق جاویدان و ابدی باور داشتند و از این اندیشه احساس آرامش می‌کردند که گرچه خودشان پیر می‌شوند و می‌میرند، ولی جهان بدون تغییر ادامه می‌یابد
صدرا
فضا - زمان مشابه سطح زمین است، جز آنکه دارای دو بعد اضافی است. سطح زمین از جهت مساحت محدود است، ولی فاقد مرز و لبه است. اگر در سفری دریایی به‌سوی مغرب سفر کنید، از لبۀ زمین سقوط نمی‌کنید، یا به درون یک تکینگی وارد نمی‌شوید. من این را می‌دانم؛ زیرا به دور زمین سفر کرده‌ام. اگر فضا - زمان اقلیدسی به زمانی موهوم که در یک تکینگی آغاز شده است، بازگردد با همان اشکالی روبه‌رو خواهیم شد که در نظریۀ کلاسیک، در تعیین وضعیت آغازین جهان برمی‌خوریم. خداوند احتمالاً می‌داند که جهان چگونه آغاز شده است، ولی ما نمی‌توانیم دلیل خاصی مبنی بر اینکه جهان بدین ‌صورت یا صورت دیگر آغاز شده است را ارائه کنیم
sara.m.shzi
تا زمانی که انیشتین در سال ۱۹۱۵ میلادی، نظریه‌ نسبیت عام خود را مطرح ساخت، نظریه منسجمی در زمینه اثر گرانش بر روی نور وجد نداشت. برای فهم آن که سیاه چاله چگونه ممکن است تشکیل شده باشد، نخست باید چرخه عمر ستاره را بفهمیم. ستاره هنگامی تشکیل می‌شود که مقدار عظیمی گاز و عمدتا هیدروژن به دلیل کشش گرانشی شروع به فرو ریختن در خود می‌کند. با انقباظ گاز، اتم های آن، بیش‌تر و بیش‌تر و با سرعت های زیادتر و زیادتر با یکدیگر برخورد می‌کنند و گازها، گرم می‌شوند. سرانجام گاز به حدی داغ می‌شود که وقتی اتمهای هیدروژن با یکدیگر برخورد می‌کنند، دیگر یکدیگر را پس نمی‌زنند، بلکه با یکدیگر ادغام می‌شوند و اتم های هلیم را تشکلی می‌دهند. گرمای آزاد شده در این واکنش که مانند بمب هیدروژنیِ کنترل شده است، سبب درخشش ستاره‌ها می‌شود. این گرمای اضافی نیز فشار گاز را آن قدر بالا می‌برد که برای موازنه کشش گرانشی کافی باشد و تراکم گاز را متوقف کند.
esrafil aslani
میدان گرانشی دارای «انرژی منفی» است. در مورد کل جهان، می‌توان نشان داد که این انرژی گرانشی منفی دقیقاً انرژی مثبت ماده را خنثی می‌کند؛ بنابراین کل انرژی جهان صفر است.
sara.m.shzi

حجم

۱۱۹٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

حجم

۱۱۹٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
۲۱,۰۰۰
۳۰%
تومان