دانلود و خرید کتاب چگونه گورخر راه‌راه شد؟ لئو گراسه ترجمه کاوه فیض‌اللهی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب چگونه گورخر راه‌راه شد؟ اثر لئو گراسه

کتاب چگونه گورخر راه‌راه شد؟

نویسنده:لئو گراسه
انتشارات:نشر نو
امتیاز:
۳.۸از ۴۹ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب چگونه گورخر راه‌راه شد؟

چگونه گورخر راه راه شد؟ و سایر داستان‌های داروینی من‌درآوردی، کتابی در زمینه زیست‌شناسی و بیولوژی حیوانات و انسان نوشته لئو گراسه، زیست‌شناس تکاملی ۲۹ ساله فرانسوی است. عنوان این کتاب هم شاره به پژوهش خود گراسه در دوران دانشجویی‌اش دارد. موضوع این پروژه الگوی راه‌راه گورخرها و ارتباط‌شان با رفتار آنها بود. گراسه می‌خواست ببیند آیا میان این الگوها و شخصیت گورخرها رابطه‌ای وجود دارد یا نه.

درباره کتاب چگونه گورخر راه راه شد؟

کتابی که در دست دارید یکی از معدود آثاری در زمینه زیست‌شناسی نظری است که برای خواننده عمومی نوشته شده است. زیست‌شناسی نظری در برابر زیست‌شناسی تجربی قرار می‌گیرد و رشته‌ای است که در آن برای شناخت اصول حاکم بر رفتار یک سیستم از مدل‌های ریاضی استفاده می‌شود. زیست‌شناسی نظری آکنده از جذابیت‌های بی‌نظیر است و اسراری از طبیعت آشکار می‌کند که معمولاً با کار تجربی به زحمت می‌توان آنها را کشف کرد.

گراسه در کتاب چگونه گورخر راه راه شد  مطالبی درباره انتخاب طبیعی و تکامل زیستی جانوران مطرح می‌کند که خواندنش برای تمامی کسانی که به مطالب علمی علاقه‌دارند جذاب است. مطالبی درباره تولید مثل حیوانات، اسرار رفتار جانوران، موجودات استثنایی مثل سوسگ‌های سرگین غلطان و گورکن های عسل خوار، عامل انسانی به عنوان نابود کننده دنیای جانوران دیگر.

خواندن کتاب چگونه گورخر راه‌راه شد را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

تمامی علاقه‌مندان به مطالب علمی درباره زندگی و تکامل جانداران را به خواندن این اثر جذاب دعوت می‌کنیم.

جملاتی از کتاب چگونه گورخر راه‌راه شد؟

چرا گاوهای ماده شاخ دارند؟ چرا ماده بیشتر آنتیلوپ‌های کوچک شاخ ندارند؟ چرا مردها پستان دارند؟ چرا کفتار ماده کلیتوریسی دارد که برای چشم غیرمسلح، قابل تمییز از پنیس کفتار نر نیست؟ به بیان کلی‌تر، پرسش این است: چرا بعضی ویژگی‌های ریختی که ظاهراً کارکردشان مختص یکی از دو جنس است در جنس دیگر نیز وجود دارد؟ پستان مثال خوبی است: در زنان به کار شیر دادن نوزاد می‌آید، مجاری شیر در آن به هم می‌رسند و سطح مشترکی میان دهان نوزاد و غدد پستانی مادر فراهم می‌کند. اما کارکردش در مردان روشن نیست: فایده داشتن یک جفت پستان چیست اگر قرار نیست نوزادی با آنها تغذیه شود؟ شاید باید در پاسخ صرفاً بگوییم "چراکه نه؟ آیا هرچیزی باید کارکردی داشته باشد؟"

از میان قانون‌هایی که بر تکامل جانداران حاکم‌اند، انتخاب طبیعی از همه قدرتمندتر است. قدرت انتخاب طبیعی، همانطور که در ادامه خواهیم دید، به‌ویژه در علفزار بزرگ آفریقا (ساوانا) بسیار مشهود است. اگر فردی امتیاز یا برتری کوچکی نسبت به دیگری داشته باشد، فرزندان بیشتری تولید خواهد کرد. اگر این فرزندان همان امتیاز را به ارث ببرند و آن را به نسل بعد منتقل کنند، زادگان فرد ممتاز سرانجام بر کل خزانه ژنی آن گونه غالب خواهند شد، در حالی‌که زادگان رقیب سابقش به فراموشی تکاملی سپرده خواهند شد.

فهرست کتاب چگونه گورخر راه‌راه شد؟

یادداشت مترجم

بخش ۱: تکامل در لباس مبدل

۱: آلت نرینه کفتار ماده

۲: گردن دراز زرافه

۳: گریز تصادفی غزال

۴: چگونه گورخر راه‌راه شد؟

بخش ۲: اسرار رفتار جانوران

۵: تهویه مطبوع در تپه موریانه‌ها

۶: موج مکزیکی ایمپالا

۷: دیکتاتوری فیل‌ها در برابر دموکراسی بوفالوها

۸: هنر آنتیلوپی در دغل‌بازی جنسی

بخش ۳: موجودات استثنایی

۹: جهت‌یابی سوسک سرگین‌گردان

۱۰: پیام‌رسانی لرزه‌ای در دنیای صوتی فیل‌ها

۱۱: گورکن عسل‌خوار؛ سلاح کشتارجمعی

۱۲: حقیقت درباره شیرشاه

بخش ۴: عامل انسانی

۱۳: چگونه یک شیر را توله‌کُش کنیم؟

۱۴: تغییر فاجعه‌بار

۱۵: تکامل انسان و تأثیر آن

سخن آخر: من و گورخرها

مطالعه بیشتر

یادداشت‌ها

نظرات کاربران

hamid reza mirzadeh
۱۳۹۸/۰۹/۱۵

یکی از جذاب‌ترین متون در مورد زیست‌شناسی و رفتارشناسی حیوانات که برای عموم مردم نوشته شده است. گراسه ۲۹ ساله است و قبلا در آفریقا روی رفتارشناسی گورخر آفریقایی کار کرده. زبانش طنزآمیز و جالب و همه فهم است. پیشنهاد

- بیشتر
آرمین
۱۳۹۸/۰۹/۲۰

این کتابی جدید و عالی درباره‌ی مسائلی از تکامل است که قبلا فکر می‌کردند حل شده و حالا دوباره پرسش برانگیز شده‌اند. برای نمونه گردن دراز زرافه که فکر می‌کردند به خاطر خوردن برگ‌ها در ارتفاع بالا است و حالا

- بیشتر
مجید
۱۴۰۰/۰۱/۲۰

سلام، کتاب جذابی بود ولی متاسفانه عکس‌های نسخه چاپی در نسخه الکترونیکی کتاب وجود ندارد و این تاثیر نامطلوبی در یادگیری و درک بهتر مطالب داره.

mohamad reza
۱۴۰۰/۰۱/۰۲

عددهای داخل متن همش اشتباه تایپ شده

i._.shayan
۱۳۹۹/۰۴/۲۶

اگه به کتابای زیست دبیرستان علاقه داشتید این کتاب برای شماست همه چیز رو جالب و خوندنی توضیح میده فقط مشکلش اینه بعضی جاها بیش از حد علمی میشه و سراغ موضوعاتی میره که احتمالا کمتر کسی بشون علاقه داره و

- بیشتر
zeinab
۱۴۰۱/۰۸/۱۶

خیلی کتاب جذابی بود. پر از سوال‌های خوب! و چه خوب که تو طاقچه بی‌نهایته. من تو کتاب‌فروشی دیدمش و گرون بود نخریدم. حالا خوشحالم که اینجا پیداش کردم.

ناقص الدین شاه
۱۴۰۱/۱۲/۲۸

جالب و بسیار خواندنی بود ، قطعا ضرر نخواهید کرد این تضمین را میتوان براحتی برای این کتاب خرج کرد . ممنون از قرار دادن این کتاب .

zohreh
۱۴۰۱/۱۱/۱۱

۹۵. اگه در مورد نظریه‌های تکامل و زیست‌شناسی کنجکاوید این کتاب میتونه با بیان ساده و ترجمه بی‌نهایت خوبش جذبتون کنه. سوالات مطرح شده گوشه ذهن اکثر آدمها بوده و دانستن توضیحات علمی درموردشون میتونه کمک کننده باشه.

Amir
۱۴۰۰/۰۹/۰۶

اگر موارد زیر براتون جذاب هستند کتاب را از دست ندهید: *دلیل راه راه گورخر. *اشکالات علمی انیمیشن شیر شاه. *تاریخ تکاملی انسان و آمیزش نیاکان ما با گونه های دیگر. *علت وجود دیکتاتوری در گله فیل ها و دموکراسی بین بوفالو ها.

- بیشتر
وحید
۱۴۰۳/۰۱/۲۱

مطالب مفید و جالب توجهی در این کتاب بود، ولی ترجمه قدری مشکل داشت و گاه نامفهوم می‌شد. کمبود عکس‌های مربوط به موضوع هم مشکلی مضاعف بود. بعضی مطالب مانند فیزیک کوانتوم هم نیازمند دانش قبلی بود. در کل خواندنش

- بیشتر
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶۰۰٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

حجم

۶۰۰٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

قیمت:
۶۰,۰۰۰
تومان