دانلود و خرید کتاب انقلاب و نفت مهدی احمدی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب انقلاب و نفت اثر مهدی احمدی

کتاب انقلاب و نفت

نویسنده:مهدی احمدی
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۰از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب انقلاب و نفت

کتاب انقلاب و نفت نوشته مهدی احمدی روایت‌هایی از وزیران نفت کشور درباره اقتصاد سیاسی نفت است. مهدی احمدی در این کتاب با وزیران نفت کشور گفتگوهایی کرده است.

از حدود یک قرن و اندکی پیش که چاه نفت مسجد سلیمان فوران کرد تا امروز ماهیت سیاست و اقتصاد و زندگی اجتماعی ایران و ایرانی دگرگون شد و امروز نفت بخشی از هویت و جامعه‌شناسی سیاسی کشور شده است. این ماده ارزشمند تعیین‌کننده‌ سیاست و تجارت خارجی و محمل انتظارات و امیدها و ناامیدی‌های اجتماعی است.

نفت معجونی هزاررنگ است که هر ایرانی در آن رنگی می‌بیند. یکی از ان رفاه می خواهد و دیگری آزادی. یکی قدرت و دیگری آبادانی.

خلاصه کتاب انقلاب و نفت

احمدی در این کتاب پای صحبت وزیران نفت جمهوری اسلامی نشسته است تا از زبان آنان درباره بیم‌ها و امیدها، آبادانی‌ها و ویرانی‌هایی که طلای سیاه برای این سرزمین به بار آورده روایت کند.

کتاب انقلاب و نفت برای چه کسانی مناسب است

انقلاب و نفت یک کتاب اجتماعی- سیاسی-اقتصادی است و برای پژوهشگران در این سه عرصه و البته علاقه‌مدان به تاریخ شفاهی و جامعه‌شناسی ایران سودمند است.

جملاتی از کتاب انقلاب و نفت

بخشی از گفتگوی چهارم: تغییرات پارادایمی در اوپک: بیژن نامدار زنگنه – شهریور ۱۳۷۶

در اوایل دهه ۷۰ اوپک در دو مرحله و عمدتا تحت رهبری ایران و با همراهی عربستان، ـ در آن دوره ایران در مقاطعی تولید اول نفت در سطح جهان را دارد و گاهی نیز تولیدکننده دوم جهانی است و نزدیک به عربستان تولید می‌کند ـ موفق می‌شوند که قیمت نفت را در دو مرحله افزایش بدهند و این اقدام با واکنش سخت و شدید شرکت‌های نفتی بین المللی روبه‌رو شد. این شرکت‌ها حتی کشورهای فقیر را علیه اقدام اوپک بسیج می‌کنند که افزایش قیمت نفت به ضرر کشورهای کم‌درآمد تمام خواهد شد. در مقابل، به پیشنهاد ایران «صندوق اوپک» برای کمک به کشورهای فقیر تاسیس می‌شود و همین امر موجب خلع سلاح شرکت‌های نفتی می‌شود. شاه در این دوره نقش محوری را داشته است. قیمت نفت در این دوره تا ۱۰ دلار در هر بشکه نیز افزایش می‌یابد. اوپک در این حادثه موفق بیرون می‌آید.

فهرست کتاب انقلاب و نفت

مقدمه

گفتگوی اول: وزیر اول در وزارتخانه تازه‌تاسیس: علی اکبرمعین فر- مهر ۱۳۵۸ –مهر ۱۳۵۹

گفتگوی دوم: از استانداری تا وزارت: سید محمد غرضی- مرداد ۱۳۶۰ – شهریور۱۳۶۴

گفتگوی سوم: هم سیاست‌گذار هم مجری: غلامرضا آقازاده - شهریور ۱۳۶۴- شهریور ۱۳۷۶

گفتگوی چهارم: تغییرات پارادایمی در اوپک: بیژن نامدار زنگنه – شهریور ۱۳۷۶ –شهریور ۱۳۸۴

گاه‌شمار نفت ایران: (۱۱/۲۵/ ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۰/۳/۱)

مزایا و مشکلات جامعه تجاری: پاسخ آدام اسمیت به روسو
دنیس سی. راسموسن
اقتصاد و دولت در ایران
موسی غنی‌نژاد
چین چگونه سرمایه‌داری شد؟
رونالد کوز
دموکراسی ها چگونه می میرند
استیون لویتسکی
نظم و زوال سیاسی
فرانسیس فوکویاما
دست‌های آلوده
پیتر لارمور
اقتصاد انرژی
ویدا ورهرامی
ایران و راه ابریشم نوین
آرش رئیسی نژاد
سوسیالیسم و سرمایه‌داری: رساله‌ای روش مند درباره‌ی اقتصاد، سیاست و اخلاقیات
هانس هرمان هوپ
اقتصاد ایران به کدام سو می‌رود؟
مسعود نیلی
بیماری هلندی در اقتصاد ایران
رضا منوچهری
مقدمه‌ای بر تفکرات اقتصادی پساکینزی
مارک لاوویی
بهره‌وری صنعت ایران
مسعود نیلی
سرنوشت پول‌های جهانی پس از بحران
سارا آیزن
کره‌ی جنوبی؛ ژنرال توسعه
جواد قربانی آتانی
هنر و القای ایدئولوژی
سعید خاوری‌نژاد
پنجاه سال برنامه‌ریزی
هدی صابر
مبانی و کاربرد تحلیل اقتصادی در حقوق خصوصی
فرهاد ایران‌پور
درس هایی برای دنیای پساکرونا
فرید زکریا
اقتصاد سیاسی جهانی؛ درک نظم اقتصاد بین الملل
مهدی میرمحمدی
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴۲)
به من حکم معاون عمرانی استاندار دادند و یک روز پول نفت را هم در اختیار من گذاشتند. آنجا براساس مفهومی که در ذهنم شکل گرفته بود که توسعه اجتماعی بر توسعه سیاسی مقدم است شروع به کار کردم. من با مطالعاتی که در خانواده یا در جریان مبارزات داشتم، به این نتیجه رسیده بودم که توسعه اجتماعی، جریان سیاسی را به داخل خودش می‌کشد. جریان سیاسی توفیق اینکه بتواند ماندگار بشود را ندارد مثلا این دویست‌ساله را همه تعریف من از توسعه اجتماعی ایران بر این مبانی است و شواهد هم هست. آنجا رفتیم کار اجتماعی کردیم ضمن اینکه مهندس برق بودم و بر مسائل فنی تسلط داشتم.
Pouya Yarahmadi
انقلاب که پیروز شد، پیشنهاد تشکیل سپاه پاسداران را در اردیبهشت ۵۸ من خدمت حضرت امام دادم. ایشان هم نامه‌اش را به شورای انقلاب نوشتند. خانم دباغ این نامه را به شورای انقلاب برد، شورای انقلاب نامه حضرت امام را می‌گیرد و می‌گوید چشم، اما غرضی نباید آنجا رییس باشد. بعدها هم به من گفتند که به اتفاق آرا؛ یعنی هم مرحوم بهشتی، هم مرحوم طالقانی و هم آقای مهندس بازرگان. اینها همه من را می‌شناختند. این عده گفته بودند که اینکه تشکیلات نظامی را تحویل یک آدم سیاسی بدهیم به صلاح نیست.
Pouya Yarahmadi
مهندس حسین عظیمی امور بین‌الملل نفت را اداره می‌کرد. تیزهوشی عظیمی این‌گونه بود که نمایندگان سیزده شرکت ژاپنی را در سیزده اتاق قرار داده بود و به همین تعداد، کمیسیون جداگانه تشکیل شده بود و هیچ‌کدام نیز از یکدیگر خبر نداشتند. حتی به یاد دارم که بعضی بر سر دریافت پنج‌هزار بشکه بیشتر ساعت‌ها بحث می‌کردند.
Pouya Yarahmadi
ما ضد غرب و شرق نبودیم بلکه باید گفت نوکر شرق یا غرب نبودیم و مستقل بودیم. پس از پیروزی انقلاب ما برای حفظ مناقع ملی عضویت در اوپک را به صورت یک عضو فعال ادامه دادیم و مورد احترام هم بودیم.
Pouya Yarahmadi
اوایل کار، شهید تندگویان در آبادان مستقر بود. ما به دلیل فشاری که برای پاکسازی می‌آوردند، تندگویان را به آبادان فرستادیم تا هم مراقب باشد کارشناسان را از دست ندهیم و هم بتواند فشارها را خنثی کند. او آنجا بود که اعتدال را در پاکسازی‌ها انجام دهد.
Pouya Yarahmadi
اقدام عملی کشورهای توسعه یافته در برابر اوپک تشکیل آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در سال ۱۹۷۴ است. در بیانیه های آن زمان غربی ها از اهداف مهم این سازمان، جلوگیری از زیاده‌طلبی اوپک اعلام می‌شود و این سازمان عملا به عنوان حافظ منافع مصرف‌کنندگان وارد صحنه می‌شود. در ابتدا یک‌سری اقداماتی انجام می‌دهند مثل تلاش برای ایجاد تنوع در منابع تامین انرژی که غربیان کمتر وابسته به اوپک باشند، بر همین اساس به دنبال انرژی‌های جایگزین می‌روند. مجددا براین نکته تاکید می کنم که آژانس بین‌آلمللی انرژی اساسا تاسیس می‌شود تا اجازه ندهد قیمت نفت بالا برودو این سازمان به نوعی به دنبال ساماندهی اقدام جمعی مصرف‌کنندگان بزرگ در برابر اوپک بود.
Pouya Yarahmadi
در اوایل دهه ۷۰ اوپک در دو مرحله و عمدتا تحت رهبری ایران و با همراهی عربستان، ـ در آن دوره ایران در مقاطعی تولید اول نفت در سطح جهان را دارد و گاهی نیز تولیدکننده دوم جهانی است و نزدیک به عربستان تولید می‌کند ـ موفق می‌شوند که قیمت نفت را در دو مرحله افزایش بدهند و این اقدام با واکنش سخت و شدید شرکت‌های نفتی بین المللی روبه‌رو شد. این شرکت‌ها حتی کشورهای فقیر را علیه اقدام اوپک بسیج می‌کنند که افزایش قیمت نفت به ضرر کشورهای کم‌درآمد تمام خواهد شد.
Pouya Yarahmadi
یک باور غلطی در بین ما وجود دارد که احساس می‌کنیم حاکمان کشورهای عربی نوکران دست و پابسته غرب بوده ا ند و هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شده‌اند تلفن می‌زده‌اند و دستور کارشان را از غربی ها می‌گرفته‌اند. این کشورها در چارچوب منافع خودشان استقلال‌هایی داشته‌اند و در همان حدهم می‌خواسته‌اند که منافع‌شان را بالاتر ببرند.
Pouya Yarahmadi
در آن زمان یعنی دهه ۶۰ میلادی، تشکیل سازمان اوپک یک نوع اعلان جنگ از سوی کشورهای صاحب مخزن به شرکت‌های عامل تولید نفت در این کشورها و به تبع آنها کشورهای بزرگ غربی تلقی می‌شد. هدف از این اقدام این بود که در نهایت قیمت معاملاتی و دریافتی های خود را از این شرکت‌ها بالا ببرند.
Pouya Yarahmadi
وقتی به اهداف بانیان ملی کردن صنعت نفت ایران نگریسته شود، فارغ از اینکه مقاصد سیاسی مثل جلوگیری از دخالت خارجی در سرنوشت کشور از این کار خود داشتند، اما در بُعد نفت عدم رضایت از دریافتی و عایدی نفت به‌طور بسیار روشن در اهداف ایشان دیده است. در ابتدای پیشنهاد برای ملی شدن صنعت نفت نیز به‌صراحت عبارت «به نام سعادت ملت ایران» آمده است. این‌گونه می‌توان گفت که سردمداران ملی شدن نفت سعادت ملت را در افزایش درآمد نفت می‌دانستند.
Pouya Yarahmadi

حجم

۳۶۳٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۳۵۲ صفحه

حجم

۳۶۳٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۳۵۲ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان