دانلود و خرید کتاب ژاپن چگونه ژاپن شد؟ امیرباقر مدنی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ژاپن چگونه ژاپن شد؟ اثر امیرباقر مدنی

کتاب ژاپن چگونه ژاپن شد؟

معرفی کتاب ژاپن چگونه ژاپن شد؟

ژاپن یک کشور کهن است و می‌گویند اولین امپراطوری آن مربوط به ۶۶۰ قبل از میلاد می‌شود. این کشور از چهار جزیره بزرگ و حدود چهار هزار و دویست جزیره کوچک تشکیل شده است. جدا بودن ژاپن از قاره آسیا سبب شده تا از بسیاری جریانات خاک اصلی قاره آسیا دور بماند و همین موقعیت ویژه جغرافیایی یکی از عوامل اصلی پیشرفت سریع آن محسوب می‌شود.«آینوها» ساکنان اولیه این سرزمین بودند، بعضی از مورخان معتقدند که آنها از قفقاز و از راه سیبری به ژاپن آمده بودند و بعد از ورود مهاجران جدید، به شمال، یعنی جزیره هکایدو، رانده شدند. اکنون آنها، اقلیت کوچکی را در شمال کشور تشکیل می‌دهند.کتاب «ژاپن چگونه ژاپن شد» می‌خواهد به ریشه‌یابی فرهنگی توسعه این کشور بپردازد. در این کتاب که از روش مطالعه تطبیقی تاریخ در نگارش استفاده شده، امیر قربانی مدنی با تمرکز بر ویژگی های فکری و فرهنگی و دلایل زیربنایی و غیر اقتصادی توسعه، به بررسی روند رشد و پیشرفت کشور ژاپن پرداخته است.

نظرات کاربران

گیسو
۱۳۹۸/۱۱/۰۱

نمونه رو خوندم بریده هم گذاشتم .خیلی گیرا و جالب ژاپن با بقیه کشور های شرق از جمله ایران مقایسه میشه .با اروپا و غرب هم مقایسه میشه و دلیل پیشرفت سریع شون تحلیل میشه ،درباره فرهنگشون گفته میشه و

- بیشتر
Mash
۱۳۹۹/۰۵/۱۳

از معدود کتاب‌هایی که از نویسندگان (تحلیل‌گران) ایرانی خوندم و لذت بردم.

مهشید
۱۳۹۹/۰۲/۱۲

در این کتاب رشد و توسعه ژاپن از جنبه فرهنگ مردم ژاپن بررسی شده. کتاب انقدر نکته های خوبی داشت که دوست داشتم همشون رو به عنوان بریده بذارم تا بخونید. اگر دغدغه توسعه و پیشرفت ایران رو دارید، این

- بیشتر
توحيد
۱۳۹۹/۰۱/۱۲

خوندن این کتاب رو توصیه می کنم. البته با دید باز به مطالبش نگاه کنید و محدود به تحلیل های نویسنده نشید چون حقایق بسیاری رو راجع به غرب و ژاپن در نظر نگرفته اما هنین که فهمیده علت پیشرفت

- بیشتر
یاقوت
۱۳۹۹/۰۱/۲۱

کتاب جالب و جامعی بود که متن روانی داشت. اما من بعد خوندن کتاب متوجه شدم که پیشرفت ژاپن دوتا علت اصلی داشت. یکی کارآمدی دولت و همکاری خیلی خوب دولت، مردم و اقشار قدرتمند جامعه و دوم انطباق پذیری

- بیشتر
...ali
۱۴۰۰/۰۵/۰۴

اول با نظر در مورد متن کتاب شروع میکنم : اولا که فاصله گذاری بین کلمات در بعضی موارد رعایت نشده بود، اما خیلی اذیت نمیکرد. متن کتاب بیشتر به صورت یه گزارش نوشته شده ، یعنی یک‌ متن منسجم وجود نداره

- بیشتر
نیوشا
۱۳۹۹/۰۱/۱۹

باخواندن این کتاب ایران را هم بیشتر شناختم و پیگیر کتاب های بعدی نویسنده خواهم بود. ممنون از نویسنده بخاطر سادگی و شیوا نوشتن مطالب.

Adele
۱۳۹۹/۰۱/۱۰

من نسخه چاپی این کتاب را قبلا خریدم و خواندم . خیلی کتاب خوبیه در زمینه های مختلف در مقایسه با کشورهای دیگه از گذشته تا به امروز ژاپن بررسی میشه

محمد حسین
۱۳۹۸/۰۹/۲۲

این کتاب برای من خیلی جالب بود خصوصا اون قسمتش که تفاوت های غرب با ژاپن رو مطرح می کنه...

شرقی غمگین
۱۳۹۸/۰۹/۱۰

خیلی کتاب خوبیه. نویسنده دید وسیع و جدیدی داره.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۲۳)
رهبران ژاپن موفق شدند روشها و ارزشهای نو را در مدت کمی جایگزین بعضی از سنت‌های گذشته کنند؛ اما در دیگر ممالک آسیایی نظیر چین که در آن تنها یک مرجع قدرت بود، مرد قدرتمند و مرد مقدس یک نفر بود و مردم بالاجبار او را نماینده خدا در روی زمین می‌شناختند. در ایران شاهان لقب سایه خدا را داشتند، چنین مرجعی به تنهایی تصمیم می‌گرفت و مردم را به هر طرف که اراده می‌کرد، می‌کشید.
گیسو
قیمت کتاب در ژاپن بسیار گران بود و قیمت یک جلد کتاب داستان، برابر با هزینه یک ماه غذای مصرفی یک فرد بود. کتاب‌های ارزان‌تر برابر با هزینه دو هفته غذای یک فرد قیمت داشت. با توجه به علاقه مردم به مطالعه کتاب، افراد کم در آمد می‌توانستند کتب مورد علاقه خود را به مدت پنج روز با پرداخت معادل کمتر از ۱۰ درصد قیمت روی جلد کتاب در اختیار داشته باشند
نیکو
این ملت آگاه با تجدید نظر در رویاهای گذشته خود نه تنها نسبت به دشمن غالب، کینه نشان نداد؛ بلکه همه پیشنهادهای امریکا را پذیرفت و آن را راهگشای خود تلقی نمود. آنان حتی اجازه دادند حقوقدانان امریکایی برای ژاپن قانون اساسی جدید بنویسند؛ در حالیکه می دانیم اکنون در کشورهایی نظیر عراق و افغانستان که همانند ژاپن در نیم قرن پیش به اشغال امریکا در آمده اند برخلاف ژاپن افراد متعصب با ادامه مقاومت و ستیز در مقابل اشغالگران موجب نابودی خود و افراد بی‌گناه دیگر و خرابی و ویرانی شهرها می‌شوند. از طرف دیگر ادامه این جنگ‌ها و مقاومت‌های بی حاصل آنان را از دریافت کمک های مالی بیشتر و بازسازی هر چه سریعتر شهرها و ویرانی ها محروم کرده است و آشوب و خونریزی ها همچنان ادامه دارد؛ در حالی که ژاپن با کمک های مالی و فکری دشمن قبلی خود امریکا موفق شد در مدت کوتاهی ویرانی‌ها و خرابی‌های جنگ را بازسازی کرده، تولید و توسعه سریع خود را آغاز نماید.
علیرضا
در قانون آموزش و پرورش ژاپن آمده است: آموزش کلید موفقیت در زندگی است. هیچکس نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد. هر کس موظف است هر چیزی را در درجه دوم اهمیت بعد از آموزش برای فرزندان خود تلقی کند.
مهشید
در ژاپن برخلاف سایر ممالک آسیایی به جای یک عنصر قدرت دو عنصر وجود داشت. مقدس‌ترین شخص کشور الزاما قدرتمندترین شخص نبود. در نتیجه اداره تمام امور کشور و گرفتن تصمیمات در ید قدرت یک فرمانده مستبد قرار نداشت. بلکه بین امپراتور و شوگون تقسیم شده بود. قدرت نظامی در مقابل قدرت سلطنت قرار داشت. یعنی مفهوم تقدس و قدرت از هم تفکیک شده بودند.
گیسو
در همان موقع، یعنی مقارن با عهد توکوگاوا، در ایران شاهان سلسله‌های افشاریه و قاجاریه حکومت می کردند، آنها نه تنها در فکر اصلاخات مشابه آنچه در بخش کشاورزی ژاپن انجام می‌گرفت نبودند، بلکه دولت مرکزی و حکام محلی تمام کوشش خود را صرف اخذ مالیاتهای سنگین از کشاورزان فقیر و بی‌پناه می‌کردند، بدون این که متقابلاً اقدامات لازم در جهت افزایش سطح توبیدات کشاورزی و بهبود وضع روستائیان انجام گیرد. درآمدهای مالیاتی در زمان نادرشاه افشار صرف جنگ ها و لشکرکشی‌های بی‌حاصل او شد و در دوره قاجاریه هم صرف ولخرجی های درباریان و عیاشی‌ها و سفرهای خارجی شاهان.
گیسو
در ژاپن هیچ وقت سرمایه‌دار، موجودی زالو صفت و خون آشام معرفی نشده است. بر عکس صاحبان سرمایه یک سامورایی اقتصادی محسوب می‌شوند؛ چون او هم همانند یک سامورایی در راه کشورش، فداکاری می کند؛ منتهی نه با فداکردن جان خود بلکه با پذیرش ریسک و با به خطر انداختن دارایی‌های خود.
مهشید
به طور کلی فوکوزاوا مخالف اعمال نفوذ غربی‌ها در امور ژاپن است و خواهان برابری ژاپنی‌ها با اروپاییان می‌باشد. اما در شرایطی که ژاپن هنوز ضعیف است و آسیب‌پذیر و به علوم و فناوری جدید دسترسی و تسلط پیدا نکرده‌است، دشمنی با قدرتمندان را به صلاح کشور خود نمی‌بیند و از افراط در آن گریزان است.
مهشید
یعنی مفهوم تقدس و قدرت از هم تفکیک شده بودند. چون هیچکدام از این دو مرجع قدرت بر دیگری تفوق نداشت، نوعی تعادل قدرت در ژاپن برقرار شد.
گیسو
یکی از اساسی‌ترین اقدامات دولت توکوگاوا اصلاح سازمان‌های اداری کشور بود. با اینکه نظام با اقتدار و استبدادی محسوب می‌شد؛ اما چون اعتقاد بر این بود که توانایی حکومت و کارایی مدیریت بستگی به توانایی افرادی که در رأس امور قرار گرفته‌اند دارد، سعی حکومت بر این بود که افراد لایق و با استعداد مشاغل مهم مدیریت را عهده‌دار بشوند. به این جهت اداره امور کشور زیر نظر مدیران با هوش و دارای تجربه قرار داشت. افراد برای مشاغل کلیدی برپایه شایستگی انتخاب می‌شدند و ارتقاء به مقام بالاتر در سایه کار و کوشش و موفقیت حاصل می‌شد. قانونی که در سال ۱۷۸۷ میلادی به تصویب رسید تأکید بر انتخاب شایسته‌ترین افراد برای مشاغل اداری داشت که خود بیانگر سخت‌گیری دولت در انتساب افراد برای اداره امور کشور بود؛ هر چند وقت یک بار تصمیمات تازه ای جهت افزایش کارایی اداری و بهبود سیستم گرفته می‌شد و به مراکز دولتی ابلاغ می‌گردید. از جمله می توان به قانون سال ۱۷۹۴ اشاره کرد که جایگزینی مقامات دولتی به جای پدرانشان را بدون گذراندن امتحانات و کسب مهارت و کارایی لازم منع می‌کند.
esrafil aslani

حجم

۲۶۳٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

حجم

۲۶۳٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
۲۵,۰۰۰
۵۰%
تومان