دانلود و خرید کتاب بقای سرمایه‌داری؛ بازتولید روابط تولید هنری لوفور ترجمه آیدین ترکمه
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بقای سرمایه‌داری؛ بازتولید روابط تولید اثر هنری لوفور

کتاب بقای سرمایه‌داری؛ بازتولید روابط تولید

نویسنده:هنری لوفور
انتشارات:نشر تيسا
امتیاز:
۳.۰از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب بقای سرمایه‌داری؛ بازتولید روابط تولید

در «بقای سرمایه‌داری؛ بازتولید روابط تولید»، اندیشه‌های مارکسیستی (دربارهٔ انقلاب، کارگر و شهر) واکاوی شده است و می‌خواهد تناقض‌ها و تضادهای مارکسیسم را در بستر شهر بررسی کند. لوفور، بستر تمام اتفاقات اجتماعی را شهر می‌داند و از نظر او، نظام سرمایه‌داری به‌وسیلهٔ فضا و اشغال آن توانسته است فراتر از تصورِ مارکس رشد کند: «مارکس فکر می‌کرد نیروهای مولد، پیوسته خودشان را علیه موانع محدودکنندۀ روابط کنونی تولید به تکاپو می‌اندازند، و اینکه انقلاب احتمالاً از روی این موانع می‌جهد. او تصور می‌کرد بحران‌های جزئی می‌توانند به بحرانی کلی تبدیل شوند؛ طبقۀ کارگر با بی‌قراری در انتظار لحظۀ موعود خواهد بود و می‌تواند در پی انقلاب سیاسی وارد دورۀ گذار از سرمایه‌داری به کمونیسم شود. اما آنچه روی داده است این است که سرمایه‌داری توانسته است تضادهای درونی‌اش را برای یک سده کم‌اثر کند و در دستیابی به «رشد» موفق باشد. نمی‌توانیم محاسبه کنیم به چه قیمتی؛ اما می‌دانیم به چه وسیله‌ای: با اشغال فضا، با تولید فضا.» لوفور، فیلسوف و جامعه‌شناسی مشهور فرانسوی و با اندیشه‌های مارکسیستی بود که دربارهٔ فضا در شهر و به‌طور مشخص‌تر، حق بر شهر، فعالیت کرده بود و عمدهٔ نظریاتش هم دربارهٔ همین موضوع است. لوفور نویسندهٔ بیش از شصت کتاب و حدود سیصد مقاله در حوزه‌های شهر و فلسفه و جامعه‌شناسی است.
معمای هابرماس
لاسه توماسن
تحلیل گفتمان سیاسی؛ امر سیاسی به‌مثابه یک برساخت گفتمانی
ارنستو لاکلائو
نظریه‎ی دولت رفاه
کلاوس اوفه
ما هیچ وقت مدرن نبوده‌ایم
برنو لاتور
زیبایی شناسی و سیاست
تئودور آدورنو
سرمایه مالی: پژوهشی در باب تازه‌ترین مرحله تحول سرمایه‌داری
رودولف هیلفردینگ
جهان می پذیرد یا نه
ویلیام گریدر
جهانی کردن فقر و فلاکت
احمد سیف
ابر ساخت‌گرایی؛ فلسفه‌ی ساخت‌گرایی و پساساخت‌گرایی
ریچارد هارلند
ماتریالیسم دیالکتیکی
هنری لوفور
به سوی نقدی بر عقل سیاسی
میشل فوکو
اقتصاد سیاسی و سیاست خارجی
محمود خانی جوی‌آباد
پاره های انسان شناسی آنارشیستی
دیوید گریبر
اقتصاد اجتماعی؛ رفتار بازار در یک محیط اجتماعی
گری بکر
نظریه‌های متأخر توجیه و شناخت
جلال پیکانی
نظریه‌ی شهری و تجربه‌ی شهری
سیمون پارکر
درآمدی بر تولید فضای هانری لوفور
آیدین ترکمه
آنری لوفور؛ سیاست فضایی، زندگی روزمره و حق به شهر
کریس باتلر
حقوق بشر و امپراتوری
کوستاس دوزیناس
فضا، تفاوت، زندگی روزمره؛ خوانش هانری لوفور
هنری لوفور
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۶)
برای سده‌ها شغلِ معمار این بود که از طریق انتزاع فضا، با جداکردن فضا در پشت دیوارها و پرکردنِ خلاءها با نمادهای مذهبی و سیاسی، با تدابیر همخوان با نظم مستقر، از آن فضا در برابر طبیعت محافظت کند. امروز اما کار او باید تولید فضا از طریق محافظت از آن در برابر قدرت، و وفق‌دادن این فضا با روابطی رها از اجبارها باشد.
Sara
دانش انتقادی و نقد دانش، که دانش را مستقر و نسبی می‌کنند، به جای آن‌که آن را به هنجار و معیار تبدیل کنند، به دادِ شناخت می‌رسند.
Sara
طبقۀ کارگر در خود، به خودیِ خود، و برای خود، انقلابی نیست؛ طبقۀ کارگر فاقد ذاتی انقلابی است.
Sara
بت‌وارگی دانش مطلق، امر زیسته را مقهور می‌کند: اما بیهوده است اگر امر زیسته و امر بی‌واسطه بکوشند خودشان را از دانش برهانند. این امر، مسئلۀ صرفِ ترازکردن دو حد نیست؛ باید کوششی برای تبیین موقعیتی بهتر وجود داشته باشد، مسیری به سوی تمدن، بین بربریت عقلانی‌شده و بربریت غیرعقلانی.
Sara
هیچ مشکل عمده‌ای پیش نمی‌آید به شرط اینکه پرچم‌داران دانش «ایده‌آل» خودشان را دلمشغول فیزیک یا زیست‌شناسی بکنند؛ باقی جهان بیرونی دیر یا زود محدودیت‌هایشان را به آن‌ها یادآوری خواهد کرد؛ اما زمانی که آن‌ها خودشان را دلمشغول تمدن، «فرهنگ»، یا صرفاً رویدادها می‌کنند، آنگاه اندیشه فاجعه‌بار می‌شود: قدرتِ (سیاست‌مداران، تکنوکرات‌ها، نظامیان، در ائتلاف‌های متنوع بر حسب بزنگاه) خیلی زود در دانش توجیهاتی را برای خودش پیدا می‌کند. و قدرت هیچ مرزی نمی‌شناسد.
Sara
بنابراین انعطاف‌ناپذیرساختنِ مفهومی «مارکسیستی» مانند «شیوۀ تولید» یا هر مفهوم دیگری، و نظام‌مندسازی برآمده از آن به‌سان مفهومی که به نحوی جداگانه در نظر گرفته می‌شود، چشم‌انداز مارکس را نابود می‌کند، چشم‌اندازی که هدفش فهم آن‌چه در حال روی‌دادن است به منظور تغییر آن است؛ دیدگاهی که در پی به‌چنگ‌آوردن امر «زیسته» به‌منظور یافتن مسیری به سوی زندگی است.
Sara

حجم

۱۸۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۸۵ صفحه

حجم

۱۸۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۸۵ صفحه

قیمت:
۶,۴۰۰
تومان