دانلود و خرید کتاب ریاضیات عجیب دیوید دارلینگ ترجمه جلال حاجی شفیعی ها
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
تصویر جلد کتاب ریاضیات عجیب

کتاب ریاضیات عجیب

معرفی کتاب ریاضیات عجیب

کتاب ریاضیات عجیب نوشتهٔ دیوید دارلینگ و آگنیجو بانرجی و ترجمهٔ جلال حاجی شفیعی ها است. انتشارات مازیار این کتاب را منتشر کرده است. نویسندگان در این اثر جهان پیچیدهٔ ریاضیات سخن گفته‌اند.

درباره کتاب ریاضیات عجیب

دیوید دارلینگ و آگنیجو بانرج کتاب ریاضیات عجیب (Weird maths: at the edge of infinity and beyond) را در ۱۳ فصل نگاشته‌اند. نویسندگان در کتاب حاضر برخی از حوزه‌های خارق‌العاده‌تر و جذاب‌تر ریاضیات را برجسته کنند؛ حوزه‌هایی که مسیرهایی بسیاری را در پیشرفت‌های جدید علمی هموار کرده است. برخی حوزه‌ها، با علم و فناوری پیوند دارند، فیزیک ذرات، کیهان‌شناسی، رایانه‌های کوانتومی و مواردی مشابه. برخی دیگر ریاضیات برای ریاضیات را نشان می‌دهند و ماجراجویی در سرزمینی ناآشنا هستند که فقط در حیطهٔ ذهن وجود دارد. یکی از چالش‌هایی که در توصیف بسیاری از جنبه‌های ریاضی برای مخاطبان عمومی وجود دارد این است که آن‌ها از تجربیات روزمره بسیار دور هستند، اما، در پایان، همیشه می‌توان راهی پیدا کرد تا آنچه را که کاشفان و پیشگامان امروزی در مرزهای ریاضیات انجام می‌دهند با دنیای روزمره پیوند داد.

عنوان فصل‌های کاب حاضر عبارت است از «ریاضیات پشت جهان»، «نحوهٔ دیدن چهاربعدی»، «شانس چیز خوبی است»، «الگوهایی در آستانهٔ آشوب»، «ماشین خارق‌العاده تورینگ»، «موسیقی کره‌ها»، «اسرار اعداد اول»، «چگونه می‌توان مسئله شطرنج را حل کرد؟»، «آنچه هست و آنچه هرگز نباید باشد»، «کمکی از من ساخته نیست - من هم تاب تحمل «بی‌نهایت» را ندارم»، «بزرگ‌ترین عدد»، «آن را خم کنید، بکشید، هر طور که می‌خواهید» و «آن را خم کنید، بکشید، هر طور که می‌خواهید».

خواندن کتاب ریاضیات عجیب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران ریاضیات پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب ریاضیات عجیب

«عدد اول تنها عدد طبیعی است که می‌توان آن را بدون باقیمانده تنها بر خودش و ۱ تقسیم کرد. شاید این ویژگی، چندان خاص به نظر نرسد، اما اعداد اول جایگاه مهمی در ریاضیات دارند. اغراق نیست اگر بگوییم که برخی از بزرگ‌ترین معماهای حل نشده در این موضوع شامل اعداد اول می‌شوند و در سطح عملی، این اعداد نقش مهمی در زندگی روزمره ما ایفا می‌کنند. برای مثال هر زمان که از کارت بانکی استفاده می‌کنید، رایانه بانک با استفاده از الگوریتمی که یک عدد بسیار بزرگ را به یک حاصلضرب منحصر به فرد از دو عدد اول شناخته شده تبدیل می‌کند، بررسی می‌کند که آیا مالک آن هستید. بیشتر امنیت مالی ما در نهایت به این اعداد و ارقام عجیب و غریب بستگی دارد.

چند عدد اول عبارتند از ۲، ۳، ۵، ۷، ۱۱، ۱۳، ۱۷، ۱۹، ۲۳ و ۲۹. گفته می‌شود همه اعدادی که اول نیستند مرکب هستند. عدد ۱ به خودی خود عدد اول در نظر گرفته نمی‌شود (اگرچه می‌تواند باشد) زیرا اگر اینطور بود برخی قضایای مفید را پیچیده می‌کرد، از جمله قضیه بسیار مهمی که به نام قضیه اساسی حساب نامیده می‌شود. این قضیه بیان می‌کند که هر عدد را می‌توان دقیقاً به یک روش (بدون در نظر گرفتن ترتیب عوامل ضرب) به صورت حاصلضرب یک یا چند عدد اول نوشت. به عنوان مثال، ۱۰ = ۲ × ۵ و ۱۲ = ۲ × ۲ × ۳. اگر به ۱ اجازه داده می‌شد که عدد اول باشد، تعداد نامتناهی روش برای نوشتن چنین حاصلضربی وجود داشت، زیرا می‌تواند هر تعداد ۱ ضرب شده در کنار هم را در بر بگیرد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۳

تعداد صفحه‌ها

۲۵۶ صفحه

حجم

۳٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۳

تعداد صفحه‌ها

۲۵۶ صفحه

قیمت:
۶۱,۰۰۰
تومان