دانلود و خرید کتاب دانشنامه فلسفه استنفورد؛ مرگ استیون لوپر ترجمه مریم خدادادی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دانشنامه فلسفه استنفورد؛ مرگ اثر استیون لوپر

کتاب دانشنامه فلسفه استنفورد؛ مرگ

معرفی کتاب دانشنامه فلسفه استنفورد؛ مرگ

کتاب دانشنامه فلسفه استنفورد؛ مرگ نوشتهٔ استیون لوپر و ترجمهٔ مریم خدادادی است. گروه انتشاراتی ققنوس این کتاب را منتشر کرده است؛ جلد ۸۷ از مجموعهٔ «دانشنامهٔ فلسفهٔ استنفورد» به دبیری «مسعود علیا».

درباره کتاب دانشنامه فلسفه استنفورد؛ مرگ

کتاب دانشنامه فلسفه استنفورد؛ مرگ (Death; The Stanford Encyclopedia of Philosophy) جلد ۸۷ از مجموعهٔ «دانشنامهٔ فلسفهٔ استنفورد» است. این کتاب، مقاله‌ها و خطابه‌های استیون لوپر در باب مرگ و پیامدهای آن را در شش فصل در بر گرفته است. نویسنده کوشیده به چند پرسش پاسخ دهد؛ مانند اینکه مرگ عبارت از چیست؟ به چه معنایی مرگ یا رخدادهای پس از مرگ ممکن است زیانی به ما برساند؟ برای پاسخ‌دادن به این پرسش لازم است که بدانیم به‌نفع‌ما‌بودن چیزی به چیست؟ چگونه می‌توان معمای تعیین زمان (timing puzzle) را حل کرد؟ آیا می‌توان زیان‌باری مرگ را کاهش داد؟ و... .

دانشگاه استنفورد انتشار این دانشنامه را در سال ۱۹۹۵ میلادی آغاز کرد. پس از مدتی متن کامل مقالات را در اینترنت در دسترس علاقه‌مندان قرار داد. کسانی که در تدوین این دانشنامهٔ بزرگ نقش دارند، از استادان و مؤلفان به‌نام در حوزهٔ فلسفه هستند. این دانشنامه به سرپرستی دکتر «ادوارد ن. زالتا» صدها مدخل دارد و یکی از بهترین راه‌ها برای آشنایی مقدماتی با مباحث فلسفی است. «مسعود علیا» در سال ۱۳۹۲ با همکاری انتشارات ققنوس، تصمیم به ترجمهٔ بعضی از مدخل‌های این دانشنامه گرفت. او به‌همراه مترجمانی نام‌آشنا آخرین ویراست مقالات دانشنامهٔ فلسفهٔ استنفورد را با حفظ سبک و زبان به پارسی برگرداند. انتشارات ققنوس این مجموعه را با کسب اجازه از گردانندگان این دانشنامه (به‌ویژه دکتر زالتا) منتشر کرده است. عناوین بعضی از این جلدها عبارت است از «مفهوم شر»، «فلسفهٔ دین»، «عقل به روایت کانت»، «زیبایی‌شناسی فمینیستی»، «ژاک لکان»، «اخلاق ارسطو»، «باروخ اسپینوزا»، «فیشته» و «پدیدارشناسی».

خواندن کتاب دانشنامه فلسفه استنفورد؛ مرگ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران مطالعه در باب مرگ پیشنهاد می‌کنیم.

درباره مسعود علیا

مسعود علیا در سال ۱۳۵۴ به دنیا آمده است. او مترجم و پژوهشگر ایرانی حوزهٔ فلسفه و نیز استادیار گروه فلسفهٔ هنر در «دانشگاه هنر تهران» است. کتاب «جنبش پدیدارشناسی» با ترجمهٔ او برندهٔ جایزه‌ٔ کتاب سال شد. او دورهٔ کارشناسی زبان و ادبیات فارسی را در دانشگاه تهران و دورهٔ کارشناسی‌ارشد فلسفه را در دانشگاه شهید بهشتی گذراند. از میان موضوعاتی که مسعود علیا برای پژوهش‌های خود به‌سراغ آن‌ها رفته است می‌توان به گستره راز و تقلیل آن به مسئله در فلسفهٔ گابریل مارسل و نیز موضوع اصالت تجربه و دگرگونی در منابع مابعدالطبیعه در فلسفه گابریل مارسل اشاره کرد. او در تیرماه ۱۳۸۷ دورهٔ دکتری فلسفه را با نگارش رساله‌ای تحت‌عنوان «شرط امکان اخلاق در اندیشه‌ٔ لویناس» به راهنمایی عبدالکریم رشیدیان در «مؤسسه حکمت و فلسفه» به پایان برد. بخشی از ترجمه‌های مسعود علیا عبارتند از «هنر به‌منزلهٔ تجربه» نوشتهٔ جان دیویی، «وضع بشر» نوشتهٔ هانا آرنت، «آشنایی با هگل» نوشتهٔ پل استراترن، «الفبای فلسفه» نوشتهٔ نایجل واربرتون، «اگزیستانسیالیسم و اخلاق» نوشتهٔ مری وارنوک، «هرمنوتیک فلسفی و نظریه ادبی» نوشتهٔ جوئل واینسهایمر، «مسیح و اساطیر» نوشتهٔ رودلف کارل بولتمان و «دیباچه‌ای بر فلسفهٔ قرون وسطی» نوشتهٔ فردریک چارلز کاپلستون. بخشی از تألیفات مسعود علیا عبارتند از «فرهنگ توصیفی فلسفهٔ اخلاق»، «کشف دیگری همراه با لویناس»، «عطار»، «سهروردی»، «فرزانگان خاک». او دبیری مجموعهٔ «دانشنامه فلسفه استنفورد» (از گروه انتشاراتی ققنوس) در ایران را بر عهده داشته است.

بخشی از کتاب دانشنامه فلسفه استنفورد؛ مرگ

«حتی اگر مرگ برای کسانی که می‌میرند معمولاً بد باشد، شاید لزوماً برای ما بد نباشد اگر خودمان را به نحو مناسبی آماده کنیم. اگر شکلی از ترجیح‌گرایی صادق باشد و، با تغییر امیالمان، بتوانیم دیگر علایقی نداشته باشیم که مرگ آن‌ها را تضعیف می‌کند، این امر شاید ممکن باشد؛ زیرا بدین‌ترتیب، می‌توانیم قادر به میراندن امیالمان باشیم، یعنی ترک همه امیالی که مرگ می‌تواند مانع آن‌ها شود. در این میان امیالی هستند که تنها اگر چند روزی زنده باشیم می‌توانیم آن‌ها را برآورده کنیم، اما امیالی نیز هستند که به هیچ وجه نمی‌توانیم آن‌ها را در ظرف یک عمر عادی برآورده سازیم، و میل به خودِ فناناپذیری نیز در کار است. به جای این‌که میل داشته باشم طرحی از طرح‌هایم موفق باشد، میلی که ممکن است مرگ من مانع از آن شود، می‌توانم شکل مشروط‌شده‌ای از این میل را در پیش بگیرم، یعنی اگر به زندگی ادامه دهم، طرحم موفق شود. اگر همه‌چیز خوب پیش برود، میراندن ( امیال)ما را از زیانِ برآمده از مرگ دور نگه خواهد داشت از این طریق که دیگر علایقی نخواهیم داشت که مرگ مانع آن‌ها شود.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۲۴٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۱۹ صفحه

حجم

۱۲۴٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۱۹ صفحه

قیمت:
۳۹,۰۰۰
تومان