دانلود و خرید کتاب رشوه هادی نجفی ترجمه احمد حلبیان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب رشوه اثر هادی نجفی

کتاب رشوه

معرفی کتاب رشوه

کتاب رشوه به‌قلم هادی نجفی و ترجمهٔ احمد حلبیان را انتشارات چتر دانش منتشر کرده است. این کتاب به تحلیل بررسی رشوه از منظر فقه می‌پردازد.

درباره کتاب رشوه

یکی از انواع جرایم مالی که دانشکده‌های حقوق مورد بحث و بررسی قرار ‌می‌گیرد رشوه است. از آن‌جا که منابع مورد مطالعه در دانشگاه‌های حقوق نیازمند به‌روزرسانی است و لازم است تا در بعضی موضوعات از جنبهٔ فقهی نیز به ابعاد متنوع موضوع پرداخته شود، هادی نجفی در کتاب رشوه و در ۱۰ فصل از منظر فقه به این موضوع نگریسته و کوشیده تا آرای مختلف فقها را در این زمینه مورد بحث و بررسی قرار دهد.

خواندن کتاب رشوه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

دانشجویان رشته‌های حقوق و فقه‌وحقوق، طلاب حوزه‌های علمیه و وکلا و قضات از خواندن این کتاب لذت خواهند برد.

بخشی از کتاب رشوه

«تعریف رشوه در گفتار فقها

فقهای امامیه نیز به تعریف و شناساندن آن پرداخته اند ازجمله آنها:

جد ما شیخ جعفر کاشف الغطاء: گفته اند و گرفتن رشاء رشوه ها حرام است. رشاء جمع رشوه است به هر سه حرکت راء یعنی به فتحه کسره و ضمه را هر سه می آید در مورد حکم یعنی به سبب رشوه حکم می کند و اگرچه هم حکم شود بر ضرر دهندهأ رشوه و بذل او اثری نداشته باشد چه حکم به حق بکند یا به باطل و مطلق مزد رشوه نیست همان طور که در کتاب قاموس آمده است بلکه بین رشوه و بین اجرت و مزد عموم‌وخصوص‌من‌وجه وجود دارد. و بخشیدن بر خصوص باطل رشوه نیست یعنی شامل حکم به حق هم می‌شود همان‌طور که در نهایه و مجمع‌البحرین است و مطلق بخشیدن و اگرچه برای خصوص حق باشد رشوه نیست بلکه آن بخشیدنی است برای حکم به باطل یا برای حکم برای او چه حق باشد چه باطل از رشوه نام برده شود یا نشود. اما آنچه را که به صورت اجرت برای اصل قضاوت می‌دهد یا بر خصوص حکم به حق می‌دهد پس کلام درباره آن می‌آید. و سید عاملی در کتاب مفتاح‌الکرامه‌اش گفته‌اند: «الرشاء با ضم و کسر راء - جمع رشوه است.... نزد فقهای امامیه آن چیزی است که برای حکم به حق یا باطل می‌دهند و اصل ریشه‌اش به سبب‌سازی یا سبب شدن برای چیزی به همراه مدارا و نرمی دلالت می‌کند و محقق نراقی گفته‌اند..... سخنی نیست در اینکه رشوه‌ای که برای قاضی می‌باشد آن مالی است که از یکی از دو طرف دعوا یا از هر دو یا از غیر آن دو گرفته شده برای آنکه به ضرردیگری حکم کند یا او را اجمالاً راهنمایی یا هدایت کند.»




نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۷٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۱۸ صفحه

حجم

۷٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۱۸ صفحه

قیمت:
۲۵,۰۰۰
تومان