دانلود و خرید کتاب برگسونیسم ژیل دلوز ترجمه پیمان غلامی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب برگسونیسم اثر ژیل دلوز

کتاب برگسونیسم

نویسنده:ژیل دلوز
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۳از ۶ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب برگسونیسم

«برگسونیسم» نوشته‌ی ژیل دُلوز(۱۹۲۵-۱۹۹۵) فیلسوف فرانسوی است. دلوز در زمینه‌ی فلسفه، ادبیات، فیلم و هنرهای زیبا نیز نوشته‌هایی دارد. او در جریان‌های فلسفی متعددی چون پسا ساختارگرایی، پست مدرنیسم و نظریه‌های ادبی تأثیرگذار بوده است. دلوز با فشردگی (و توأم با دقت) زیادی در این کتاب سخن می‌گوید. به باور او، برگسون جانی نو به کالبد مفاهیمِ هستی، هستنده، هستن، مکان و زمان بخشید و متافیزیک را به حوزه‌ای سفت ‌و سخت بدل کرد. «بازگشت به برگسون» صرفاً به معنای تحسینِ مجدد یک فیلسوفِ بزرگ نیست بلکه نوعی بازگویی یا گسترشِ اقدامِ تهورآمیز او برای امروز است تا دگرگونی‌های زندگی و جامعه همراه با دگرگونی‌های علم در نظر گرفته شوند. برگسون خودش را لایق آن می‌داند که متافیزیک را به حوزه‌ای سفت و سخت بدل کند؛ حوزه‌ای که می‌تواند همراه با مسیرهای جدیدی که دایماً در جهان پدیدار می‌شوند ادامه یابد. برگسونیسم قلبِ کوچک ولی تپندۀ فلسفۀ دلوز است. برگسون‌گرایی بیش از همه با افقی مطلق در دیده‌بانی («چشمان ذهن») مربوط است که بی‌توجه به موقعیت نسبیِ کسی که دید می‌زند، فلسفیدن را به خطی مشروط می‌کند که از خارجِ قاب، بوم، کاغذ آغاز می‌شود. کتاب حاضر از روی دو نسخه‌ی فرانسوی و انگلیسی به فارسی ترجمه شده است.
تزهای بلوم: گزیده مقالات سیاسی ۱۹۱۹-۱۹۲۹
گئورگ لوکاچ
لیوتار و ناانسان
محسن محمودی
از مصائب معنا (جستارهایی در فیلولوژی، زمان و شعر)، به همراه ترجمه‌ی دو مقاله از جورجو آگامبن
جورجو آگامبن
این قرن
آلن بدیو
ویتگنشتاین: راهنمایی برای سرگشتگان
مارک آدیس
نقادی نقد عقل محض
مهدی محمدی اصل
رخداد، سوژه و حقیقت در اندیشه سیاسی آلن بدیو
پوریا پرندوش
درباره‌ی انگیزه‌هایی که هوسرل را به ایده‌آلیسم استعلایی سوق دادند
رومن اینگاردن
منابع پنهان اندیشه‌ی هایدگر: تأثیر آموزه‌های چینی و ژاپنی بر نوشته‌های وی
راینهارد مای
گئورگ ویلهلم فردریش هگل: پدیدارشناسی روح
حسن عرب
پانن برگ؛ الهیات تاریخی
آلن داگلاس گالووی
زمانی که باقی می ماند
جورجو آگامبن
سوبژکتیویته در ادبیات و فلسفه
دونالد ای. هال
پدیدارشناسی تجربه‌ی زیبایی‌شناختی (گزارش و ملاحظات)
میکل دوفرن
سورن کیرکگور: پاره‌های فلسفی
سی. استیون اونز اِونز
جستارهایی درباره‌ی هایدگر، دریدا و دیگران
ریچارد رورتی
هنر به منزله تجربه
مسعود علیا
ویتگنشتاین و روان‌کاوی
محسن محمودی
کافکا؛ به سوی ادبیات اقلیت
ژیل دلوز

نظرات کاربران

همایون
۱۳۹۹/۰۲/۰۲

بهترین اثر موجود برای مواجهه با فلسفه‌ی دلوز و برگسون، و به طور کلی فلسفه‌ی حیات. این فلسفه در مقابله با ایدئالیسم آلمانی روشی جدید برای پاسخ به مسئله‌ی سوژه و ابژه میده.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
تجربه خواندن کتاب به‌مثابه مواجهه برآشوبنده‌ای عمل می‌کند که «می‌تواند» آنچه را پیش‌تر ناگفتنی و نادیدنی بود دیدنی و گفتنی سازد و از خلال آفرینش امیال و علایقی که به ابژه‌های خود می‌چسبند و یا چنین ابژه‌هایی را خود به وجود می‌آورند، ژست‌هایمان را تغییردهد و بر روی «تصمیم» ‌هایمان اثر بگذارد و در یک کلام، زیستنمان را دگرگونه سازد.
khoshnoodi
«ابژه» و «ابژکتیو» را آن چیزی می‌نامیم که تقسیم می‌شود، و علاوه بر آن، ضمنِ تقسیم‌شدن ماهیتاً تغییر نمی‌کند __ و از‌این‌رو، آن چیزی است که به‌واسطۀ تفاوت‌های درجه تقسیم می‌شود. <۸> آنچه ابژه را توصیف می‌کند، تناسبِ متقابلِ امرِ تقسیم‌شده و تقسیم‌ها، و نیز تناسبِ متقابلِ عدد و واحد است. بدین معنا، ابژه را می‌توان یک «بس‌گانگیِ عددی» خواند. زیرا عدد و پیشاپیشْ خودِ واحدِ عددی، الگوی آن چیزی هستند که بدونِ تغییرِ ماهوی تقسیم می‌شود. این گفته معادل است با اینکه عدد فقط واجد تفاوت‌های درجه است؛ یا اینکه، تفاوت‌هایش چه تحقق یافته باشند چه نه، همواره در عدد بالفعل هستند. «واحدهایی که علمِ حساب به‌وسیلۀ آن‌ها به اعداد شکل می‌دهد واحدهایی موقتی‌اند و مستعد آن‌ که به‌طورِ نامحدود تقسیم شوند، و هر یک از این واحدها جمع مقادیری کسری را می‌سازند به کوچکی و بی‌شماری‌ای که می‌خواهیم تصور کنیم... به نحوی که بس‌گانگی به‌تمامی این امکان را ایجاب می‌کند که هر عدد به‌منزلۀ واحدی موقتی در نظر گرفته شود که می‌تواند به خودش اضافه شود.
esrafil aslani
امرِ نهفته برای فعلیت‌یافتن نمی‌تواند با حذف‌کردن یا حدگذاری پیش برود بلکه باید خطوطِ فعلیت‌یابی‌اش در کنش‌های ایجابی را بیافریند
Saman Parnak

حجم

۲۰۶٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۱۵۲ صفحه

حجم

۲۰۶٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۱۵۲ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
تومان