دانلود و خرید کتاب تنوع مذهبی در تونس رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب تنوع مذهبی در تونس

کتاب تنوع مذهبی در تونس نوشتۀ رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس در انتشارات بین‌المللی الهدی به چاپ رسیده است. این کتاب، تألیف مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با هدف مبادلات فکری و فرهنگی با کشورهای دیگر نوشته شده است. در کتاب تنوع مذهبی در تونس، مذاهب فقهی اصلی و مذاهب یا فرقه‌های عقیدتی ثانویه در کشور تونس بررسی و چالش‌های پیش‌ِروی هرکدام توضیح داده شده‌اند.

درباره کتاب تنوع مذهبی در تونس

کتاب تنوع مذهبی در تونس، تدوین مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است. ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﻓﺮهنگی، یکی از ﻣﻨﺎﺳﺒﺎت ماندگار و مؤثر اﻧﺴﺎنی اﺳﺖ که ﺑﺮ پایۀ  گفت‌و‌گو و ﺗﺒﺎدل اﻃﻼﻋﺎت ﺷکل می‌گیرد. نقش دوﺳﻮﯾۀ ﺳﺎزﻣﺎن ﻓﺮﻫﻨگ و ارﺗﺒﺎﻃﺎت اﺳﻼمی در ﻣﺒﺎدﻻت ﻓکری و ﻓﺮﻫﻨگی کشورمان ﺑﺎ دیگر ﺟﻮاﻣﻊ، ایجاب می‌کند که در ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﻨﺎبعی ﺑﺮای ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ارﺗﻘﺎی ﺳﻄﺢ داﻧﺶ ﺟﺎﻣﻌۀ ایرانی ﺑﻪ‌وﯾژه ﻧﺨﺒگان و داﻧﺸگاهیان ﺑﺎ ﻓﺮﻫﻨگ ﺳﺎﯾﺮ ﻣﻠﻞ پیشگام باشد. ﺑﺮای ﺗﺤﻘﻖ اﯾﻦ موضوع، مرکز ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت راﻫبردی رواﺑﻂ، فرهنگی اﻗﺪام ﺑﻪ چاپ و ﻧشر ﻣﺠﻤﻮﻋﻪای از گزراش‌های ﻣﺪون ﺑﺎ ﻋﻨﻮان «گزارش ﻓﺮﻫﻨگی» کرده و ﺿﻤﻦ بهره‌گیری از پژوﻫﺶﻫﺎ و گزارش‌های ارﺳﺎلی نمایندگیﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨگی ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼمی اﯾﺮان در ﺧﺎرج کشور، از کارشناسان و ﺻﺎﺣﺐ‌ﻧﻈﺮان در ﺣﻮزهﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻓﺮﻫﻨگی ﻣﻠﻞ ﻧﯿﺰ اﺳﺘﻔﺎده کرده اﺳﺖ.

کتاب تنوع مذهبی در تونس در ۲ فصل نگاشته شده است. فصل اول با عنوان ﻣﺬاﻫﺐ ﻓﻘهی اﺻﻠی در ﺗﻮﻧﺲ، ﺟﺎﯾگاه ﻣﺬاﻫﺐ ﻓقهی اصلی در ﺟﺎﻣﻌۀ ﺗﻮﻧﺲ، رﯾﺸﻪﻫﺎی ﺗﺎرﯾخی ﻣﺬﻫﺐ ﻣﺎﻟکی و ﺣﻨفی در این کشور، چالش‌های پیش‌ِروی ﻣﺬاﻫﺐ ﻓﻘهی اﺻلی در ﺗﻮﻧﺲ و ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﺟﺮﯾﺎن ﺳﻠفی وﻫﺎبی را بررسی کرده است.

در فصل دوم کتاب تنوع مذهبی در تونس، با عنوان ﻣﺬاﻫﺐ ﻓﻘهی ﺛﺎﻧﻮﯾﻪ یا فرقه‌های عقیدتی ثانویه، ﻣﺬﻫﺐ اﺑﺎﺿﯿﻪ، جایگاه این مذهب در تونس و چالش‌های پیش‌ِروی آن بررسی شده‌اند. همچنین ﻣﺬﻫﺐ ﺗﺸﯿﻊ در ﺗﻮﻧﺲ، جایگاه آن در این کشور و چالش‌های پیش‌ِروی آن در تونس موضوع دیگر کتاب این است.

خواندن کتاب تنوع مذهبی در تونس را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

به دوستداران کتاب‌های مرتبط با جامعه‌شناسی، روابط بین‌الملل و مطالعات مذاهب و فرق پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب تنوع مذهبی در تونس

«بیشتر علمای ﻣسلمانی که ﺑﺮای اﯾﺠﺎد ﻧﺰدﯾکی و ﺗﻘﺮﯾﺐ ﺑﯿﻦ ﻣﺬاﻫﺐ ﺗﻼش می‌کنند، ﺑﻪ اﯾﻦ اﺳﺘﺪﻻل تکیه دارﻧﺪ که ﺗﻨﻮع ﻣﺬاﻫﺐ، ﻧﺸﺎﻧﻪ پویایی ﻋﻘﻞ و گشادگش اﻧﺪﯾﺸﻪﻫﺎ و ﻋﻤﻖ آن اﺳﺖ. اﻣﺎ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ می‌رسد که واﻗﻌﯿﺖ در اﯾﻦ راﺑﻄﻪ، ﺳﺨﺖ‌ﺗﺮ از آن چیزی اﺳﺖ که ﺗﺼﻮر می‌کنیم. زﯾﺮا ﺗﻨﻮع ﻣﺬﻫبی در ﺑﯿﺸتر کشورههایی که ﺑﻪ رﺳﻤﯿﺖ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ، ﺑﻪ اﺧﺘﻼف آراء و ﺗﻔﺎوت ﺧﻮاﻧﺶﻫﺎ اﻧﺠﺎﻣﯿﺪه اﺳﺖ که در ﻧﺘﯿﺠﻪ، ﺑﺮوز ﺟﺮﯾﺎنﻫﺎی دینی ﺟﺪﯾﺪ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎیی را ﺑﻪ دﻧﺒﺎل داﺷﺘﻪ اﺳﺖ کﻪ در ﺑﯿﺸتر ﻣﻮارد از اﺻﻞ و ﻣﺼﺪاق ﻓﺎﺻﻠﻪ گرفته و در ﻧﺘﯿﺠﻪ چه در ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺧﺎور ﻣﯿﺎﻧﻪ و چه در ﻣﯿﺎن کشورهای ﻣﻐﺮب ﻋﺮﺑی، راه ﺗﻔﺮﻗﻪ و اﻓﺮاطگری و اﺧﺘﻼﻓﺎتی که ﺑﻪ ﻓﺘﻨﻪﻫﺎ و ﻧبردﻫﺎی ﺧﻄﺮﻧﺎک کشیده می‌ﺷﻮد را ﺑﺎز می‌کند و ﺑﺮ ﻫﻤﯿﻦ اﺳﺎس ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻋﺎﻣﻞ اﺻﻠی ﺗﺄﺛﯿﺮپذیری از ﺗﺠﺮﺑﻪ اروپایی و اﺻﻮل ﻓﯿﻠﺴﻮﻓﺎن ﻋصر روﺷﻨگری ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣیﺷﻮد، اﻣﺮی که رﻫبر ﺗﻮﻧسی اﻟﺤﺒﯿﺐ ﺑﻮرﻗﯿﺒﻪ، که ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻓکری ﻓﺮاﻧکﻮﻓﻮنی داﺷﺖ و ﺷﯿﻔﺘﻪ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻓﺮاﻧﺴﻪ در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﺑﻮد، درﺳﺖ ﺑﻌﺪ از اﺳﺘﻘﻼل ﺗﻮﻧﺲ، ﺗﻼش کرد ﺗﺎ آن را در کﺸﻮرش پیاده کند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴۴۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۸۲ صفحه

حجم

۴۴۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۸۲ صفحه

قیمت:
۲۵,۰۰۰
تومان