دانلود و خرید کتاب تحلیلی بر منش امام رضا (ع) یوسف ذوالفقاری آهنگ
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تحلیلی بر منش امام رضا (ع) اثر یوسف ذوالفقاری آهنگ

کتاب تحلیلی بر منش امام رضا (ع)

معرفی کتاب تحلیلی بر منش امام رضا (ع)

کتاب تحلیلی بر منش امام رضا (ع) در عرصه‌های سیاسی، کلامی، عرفانی و اخلاقی نوشتهٔ یوسف ذوالفقاری آهنگ است و انتشارات حکمت و عرفان آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب تحلیلی بر منش امام رضا (ع)

در حقیقت و در عالم واقع، هدف مطلوب، زمانی به‌عینیت می‌رسد که در زائر محترم جمیع شرایط لازم، به‌ویژه شرط حصول معرفت، به تمام و کمال حاصل شده باشد. زیرا که پر واضح است زیارت حضرت الرضا (ع) مقدمه ای است برای ارتباط قلبی با آن حضرت. کتاب تحلیلی بر منش امام رضا (ع) ضمن تاکید بر زیارت آن امام همام (ع) مستند به‌برخی از روایتها، این ارتباط قلبی را با مطالعه و سیر در احوالات و تأمل بر سخنان گوهربار آن امام همام (ع) تعمیق بخشیده تا به‌یاری حضرت حق هر آن کس که، این کتاب را با رعایت حصول مقدمات مورد عنایت اهل نظر مطالعه کرده باشد، به مانند آن باشد که گویا در مراتبی متناسب با حالی که کسب می‌نماید، حضور فیاض آن امام همام (ع) را به عینه درک نموده، حسب آن، ضمن آشنایی با شرح زندگانی پربار و سرنوشت ساز آن حضرت، از اعماق جان و با تمام وجود، به مقامات علمی و جایگاه ملکوتی حضرتش عارف گشته و با ایجاد ارتباط قلبی عمیق‌تر و بسی گسترده‌تر از عرف عام، ذیل عنایت توسل به‌ساحت مقدس آن امام همام (ع) با تأسی از سیره و منش راهبردی آن حضرت در عرصه‌های گوناگون فردی و اجتماعی از جملهٔ نجات‌یافتگان باشد.

در نگاهی شرح زندگانی حضرت ثامن‌الحجج، امام علی بن موسی الرضا- علیه السلام، شامل دو بخش است: یعنی:

«دوران تولد، تا امامت»

«دوران آغاز امامت، تا هنگام شهادت»

و نیز به اعتباری، زندگانی آن حضرت شامل سه بخش، یعنی:

الف: «دوران تولد، تا امامت»

ب: «دوره اول امامت در مدینه، تا هنگام مهاجرت به مرو»

ج: «دوره دوم امامت در مرو، تا زمان به شهادت رسیدن آن حضرت»، قابل تدوین و تبیین است.

بر این اساس، با عنایت به رجحان تدوین و تنظیم شرح زندگانی پربار آن امام همام (ع)، به نگرش دوم فوق الذکر (الف، ب، ج) و نیز اختصاص فصل پایانی این کتاب، به‌تدوین و تبیین روایت‌هایی گوهربار از زبان مقدس آن حضرت، کتاب حاضر شامل چهار فصل به‌شرح ذیل، به رشته تحریر در آمده است:

فصل اول: «از تولد، تا امامت»

فصل دوم: «دوره اول امامت در مدینه، تا زمان مهاجرت به مرو»

فصل سوم: «دوره دوم امامت، از مهاجرت به مرو تا زمان شهادت»

فصل چهارم: «بیان اخبار و احادیثی از محضر مقدس ثامن‌الحجج، امام علی‌بن موسی‌الرضا (ع)».

خواندن کتاب تحلیلی بر منش امام رضا (ع) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران امام رضا (ع) پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب تحلیلی بر منش امام رضا (ع)

«شیخ صدوق (ره) از حاکم، ابوعلی حسین‌بن احمد بیهقی و او از محمدبن یحیی صولی روایت کرده است: «جده ام- مادر پدرم- که نامش «عذر» بود، برای من حدیث نموده و این چنین گفته است: من به‌همراه عده‌ای از کنیزها در کوفه که من در آن جا به دنیا آمده بودم خریداری شدیم و ما را به‌صورت سواره به‌سوی مأمون بردند و ما در خانهٔ مأمون مانند بهشت از خوردنی و آشامیدنی و بوی خوش و پول فراوان، بهره‌مند بودیم. تا این که، مأمون مرا به حضرت الرضا (ع) بخشید. وقتی به خانهٔ آن حضرت رفتم، جمیع آن نعمت‌ها را از دست دادم و خانم مربی ای را بر ما گماشتند که شب‌ها ما را از خواب بیدار می‌کرد و به نماز وا می‌داشت و این کار بسیار بر ما سخت و ناگوار بود و من همهٔ آرزویم این بوده است که از آن جا بیرون بروم، تا این که مرا به جد تو «عبدالله‌بن عباس» بخشید. وقتی به منزل او آمده ام، گویا به بهشت وارد شدم. صولی گوید: من در عقل و سخاوت، هرگز هیچ زنی را مانند جده ام ندیدم. وی در سال دویست و هفتاد، فوت کرده است و حدود یکصد سال عمر داشت و مردم زیادی از او در بارهٔ حضرت الرضا (ع) می‌پرسیدند. ایشان در پاسخ به آنان، چنین می‌گفت: چیزی از او به یاد ندارم، جز این که، می‌دیدم که خودشان را به عود هندی خام، بخور می‌داد و سپس با گلاب و مشک خودشان را خوشبو می‌کرد و آن حضرت (ع) نماز صبح شان را اول وقت بجا می‌آورد و سپس به سجده می‌رفت و سر بر نمی‌داشت تا این که، آفتاب بالا می‌آمد و سپس بر می‌خواست و برای رسیدگی به کارهای مردم در خانه می‌نشست و یا سوار می‌شد [برای رسیدگی به امور مردم] و هیچ کس از کسانی که در خانهٔ او بود، قدرت صدا بلند کردن را نداشت و خود آن حضرت نیز جز این نبوده است که همواره با مردم، آهسته، آهسته (به آرامی) سخن می‌گفتند.»»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵۴۴٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۵۴۲ صفحه

حجم

۵۴۴٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۵۴۲ صفحه

قیمت:
۵۵,۰۰۰
تومان