دانلود رایگان کتاب زنان در روزگارشان مارلین لگیت ترجمه نیلوفر مهدیان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب زنان در روزگارشان اثر مارلین لگیت

کتاب زنان در روزگارشان

نویسنده:مارلین لگیت
انتشارات:نشر نی
دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب زنان در روزگارشان

کتاب زنان در روزگارشان نوشته‌ی مارلین لگیت درواقع به بررسی دقیق تاریخی سیر شکل‌گیری و فعالیت فمینیسم‌ در اروپا و ایده‌های خاص مبارزه زنان اروپایی و طرفداران جنبش فمینیسم با جامعه مردسالار می‌پردازد. این کتاب که توسط نشر نی و با ترجمه نیلوفر مهدیان به چاپ رسیده است، توانسته‌‌است رفته‌رفته جایگاهی ویژه در میان مخاطبین اهل مطالعه فارسی‌زبان پیدا کند. این کتاب در بازار کتاب ایران تاکنون به چاپ دهم رسیده است.

درباره کتاب زنان در روزگارشان اثر مارلین لگیت

این نکته بسیار واضح است که در جوامع مختلف بشری در طول تاریخ، غالبا فرهنگ مردسالاری رواج داشته است. بسیاری از امور مهم در دوره‌‌‌های مختلف به اشکال مختلف بر محوریت مردها شکل گرفته‌اند و همواره زن‌ها به حاشیه رانده شده‌اند. حتی متاسفانه در بسیاری از جوامع به زن‌ها تنها به‌عنوان یک ابزار تولید مثل نگاه می‌کرده‌اند و از آن‌ها به‌عنوان جنس ضعیف یاد می‌شده است. اما در نقطه‌ای از تاریخ اروپا، به شکل تدریجی و تحت تاثیر عوامل مختلف، تفکری شکل گرفت که بر این عقیده استوار بود که مرد و زن برابر هستند و باید برای زدودن فرهنگ مردسالاری و گرفتن حقوق زنان تلاش کرد. مارلین لگیت به‌عنوان یک مورخ در کتاب زنان در روزگارشان تلاش می‌کند به شکلی جامع، به بررسی چگونگی ایجاد تفکر فمینیسم، نحوه تبدیل شدن آن به یک جنبش، انواع مختلف این مکتب، سیر تاریخی آن، عوامل موثر بر آن، ایده‌های ناب مبارزه در زمینه این تفکر و افراد تاریخی موثر در این حوزه بپردازد‌ و به‌طور کلی تعریف و روایتی منسجم و همه‌جانبه از این جنبش خاص ارائه دهد.

مارلین لگیت به منظور بررسی حساب‌شده و علمی روند جنبش فمینیسم و تحلیل درست آن، به تشریح وضعیت زنان در جامعه اروپا از آغاز قرون وسطی می‌پردازد و در هر فصل از کتاب زنان در روزگارشان به یک بخش مهم تاریخی یا یک فاکتور موثر در حوزه فمینیسم در غرب می‌پردازد. نکته جالب آن است که گذشته از رویکرد تاریخی، ما در این کتاب، نقد و تشریح پایه‌‌ها و مبنای‌ تفکری جنبش حقوق زنان در غرب را نیز مشاهده می‌کنیم.

خواندن و خرید کتاب زنان در روزگارشان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

با توجه به وضعیت اکثر جوامع و اهمیت چندین برابر جنبش حقوق زنان در دهه‌های اخیر، می‌توان گفت که خواندن کتاب زنان در روزگارشان برای افرادی که دغدغه‌ی حقوق زنان دارند، می‌تواند مفید و جذاب باشد. چراکه روندی دقیق و علمی از تاریخ تحولات این جنبش در جوامع پیشرو را برای مخاطبین به نمایش درمی‌آورد و در شناخت دقیق‌تر این جنبش بسیار موثر است. اما گذشته از این با توجه به موضوع کتاب و تاریخی بودن آن، این اثر می‌تواند برای کسانی که به تاریخ مدرن اروپا و مکاتب فکری و جنبش‌های تاریخی علاقه دارند، جذابیتی دوچندان و ویژه داشته باشد. همچنین این کتاب برای علاقه‌مندان به مطالعه کتاب‌های حوزه فمینیسم نیز کتابی بسیار مناسب است.

چرا باید زنان در روزگارشان با ترجمه نیلوفر مهدیان را بخوانیم؟

خواندن کتاب زنان در روزگارشان با توجه به پررنگ شدن اهمیت حقوق زنان در جامعه ما و رشد جنبش فمنیسم اهمیت ویژه دارد، چراکه مخاطب می‌تواند با مطالعه این کتاب از انواع مختلف تعاریف این مکتب و تاثیر آن از مکاتب مختلف آگاه شود و با بسیاری از مبارزه‌های ناکارآمد که تاثیر منفی در روند رشد و موفقیت این جنبش داشته‌اند، آشنا بشود. علاوه‌بر این‌ها مطالعه گسترده این کتاب توسط اقشار مختلف جامعه، می‌تواند نقشی ویژه در شناخت درست و مفهوم برابری حقوق زن و مرد و زدوده شدن تاثیرات منفی فرهنگ و تفکرات مردسالارانه داشته باشد.

درباره مارلین لگیت

مارلین لگیت یکی از مورخان مطرح تاریخ اروپای مدرن و جنبش‌های زنان در غرب به حساب می‌آید. او تحصیلات خود را در رشته تاریخ و در دانشگاه‌های سنت لوییس‌ و واشنگتن دنبال کرده است و پس از آن توانسته مدرک دکترای خود را از دانشگاه ییل دریافت کند. او در دانشگاه‌های بسیاری از جمله سن خوزه و کاپیلاتو سابقه تدریس دارد. اگرچه حوزه تخصصی اصلی دکتر لگیت، تاریخ اروپای مدرن است، اما او با توجه به سطح علمی و مطالعات وسیعش‌، در دانشگاه‌های مختلف اروپا و آمریکا، دروس گوناگونی از جمله تاریخ دین، تاریخ اروپا در قرون وسطی، تاریخ زنان و تاریخ آمریکای لاتین را نیز تدریس می‌کند.

توجه ویژه این محقق به حوزه جنبش فمینیسم و حقوق برابر زن و مرد، باعث شده است که فعالیت‌های تحقیقی موثری در این زمینه انجام دهد. او پیش از نوشتن کتاب زنان در روزگارشان کتابی تحت عنوان «ایجاد امواج: تاریخ جنبش فمینیسم‌ در جوامع غربی» تالیف کرده است که تا حدود زیادی مقدمه و پیش‌زمینه نوشتن این کتاب بوده است.

درباره نیلوفر مهدیان؛ مترجم کتاب

نیلوفر مهدیان در سال ۱۳۵۲ و در تهران متولد شد. او از نام‌های نسبتا شناخته‌شده حوزه ترجمه در سال‌های اخیر به حساب می‌آید. او تاکنون کتاب‌ها و مقالات مختلفی ترجمه کرده و با توجه به آشنایی با ادبیات و تکنیک‌های ترجمه توانسته است کارهای بسیار باکیفیتی ارائه دهد‌. فعالیت مهدیان در ترجمه کتاب‌های مختلف حوزه کودک یکی دیگر از بخش‌های جذاب زندگی این مترجم است‌.

او علاقه ویژه‌ای در زمینه تاریخ و مبانی فکری جنبش‌های زنان در غرب از خود نشان داده است و علاوه‌بر کتاب زنان در روزگارشان کتاب «دو جستار در فلسفه سیاسی فمنیسم» را در همین حوزه ترجمه کرده است. همین علاقه ویژه به مطالعات فمنیسم، باعث شده است که کتاب زنان در روزگارشان از نظر ترجمه نیز کتابی باکیفیت و موفق از کار دربیایید.

مرور فصل‌های کتاب زنان در روزگارشان

مارلین لگیت پس از آنکه در مقدمه، داستان شکل‌گیری ایده کتاب و چگونگی نوشتن آن را توضیح می‌دهد، به سراغ تشریح چهارچوب کتاب زنان در روزگارشان و توضیح موارد موثر در مطالعه این اثر می‌رود. او تلاش می‌کند تا آنچه را که مخاطب برای خواندن این کتاب نیاز دارد، در مقدمه در اختیار او قرار دهد. او در فصل یک به شکلی مختصر در مورد فمنیسم و مردسالاری و سبقه و ریشه فرهنگی هرکدام توضیحی علنی و تاریخی می‌دهد. در فصل دو که با نام «از عیسی مسیح تا ژاندارک» نگاشته شده است، به وضعیت جامعه و رگه‌های تفکر برابری زن و مرد در قرون آغازین تاریخ اروپا و مشکلات و چالش‌های موجود برای زنان در این عصر می‌پردازد. فصل سوم این کتاب به موضوع تاثیر رنسانس و رشد علم در ایجاد موج فمنیسم و گسترده شدن آن در اروپا پرداخته است. لگیت سپس در فصل چهارم کتاب زنان در روزگارشان به بررسی تفکر فمنیسم و تاثیر متقابل آن با دین و ادبیات و سیاست، نگاهی علمی داشته است. فصل پنجم با عنوان انقلاب در سیاست و فلسفه، به تاثیر تغییرات فلسفه و سیاست در دوران بعد از رنسانس و تاثیر قابل توجه آن بر تفکر فمنیسم و تغییرات ناشی از آن پرداخته است. پس از فصل ششم که رادیکال‌ها و اصلاح‌گران نام دارد، در فصل هفتم و هشتم این‌ کتاب، شرایط ایجاد موج اول فمنیسم و بررسی مسائل این موج، به‌عنوان موضوع اصلی انتخاب شده است. مولف در دو فصل هفت و هشت به شکلی خاص به تبدیل شدن فمنیسیم به جنبشی گسترده پرداخته است.

در فصل نهم کتاب زنان در روزگارشان، مارلین لگیت در مورد وضعیت فمینیسم در بین دو جنگ جهانی نوشته است. در نهایت در فصل دهم در مورد شرایط ایجاد و مبانی فکری موج دوم فمنیسم توضیح داده است. او در پایان کتاب یک فصل اضافه قرار داده است و در آن به شکلی دقیق به توضیح منابع اصلی نوشتن این کتاب اشاره کرده تا دیگر علاقه‌مندان بتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر به این منابع دسترسی داشته باشند.

نقدی کوتاه بر کتاب زنان در روزگارشان

طبق آرای برخی از منتقدین، گذشته از ارزش تاریخی، می‌توان در حوزه تفکری و منتقدانه نیز کتاب زنان در روزگارشان را از مهم‌ترین کتاب‌ها در رابطه با جنبش برابری مرد و زن و ریشه‌های آن به حساب آورد‌. با وجود مورخ بودن مولف و اهمیت رویکرد تاریخی در نگارش این کتاب، بخش‌های مختلف کتاب سرشار از نکات ویژه درباره ارتباط مکاتب فکری‌ مختلف و اتفاقات ویژه تاریخی با جنبش فمنیسم اروپا است.

مارلین لگیت در این کتاب تلاش کرده است با دقت تمام، تمامی موارد خاص و موثر مبارزه مدافعین فمنیسم در طول تاریخ اروپا را مطرح کند و سپس با توجه به شرایط و عوامل مختلف تاثیر آن مبارزات را مورد بررسی قرار دهد. او در کتاب زنان در روزگارشان فمینیسم را به‌عنوان یک کنش جمعی مطرح می‌کند و تلاش می‌کند زمینه‌های مختلف مثبت و منفی در تبدیل شدن فمینیسم به‌عنوان یک مکتب فکری را در سیری تاریخی و منظم مورد بررسی قرار دهد. به‌عنوان مثال او تاثیر عظیم تکفر سرمایه‌داری و لیبرال‌ها در جنبش حقوق زنان و ایجاد تعریفی خاص و مغرضانه از فمنیسم را مورد بررسی قرار می‌دهد. این نویسنده نشان می‌دهد چگونه تفکر لیبرال به ایجاد تفسیر دلخواه خود از حقوق برابر مرد و زن پرداخته است و همچنین به شکلی دقیق بیان می‌کند که نظام سرمایه‌داری چگونه با این روش، فمنیسم را به‌عنوان وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف خود و بهره‌ بیشتر از نیروی انسانی جامعه مورد استفاده قرار داده است.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۰

حجم

۰