دانلود و خرید کتاب مزایا و مشکلات جامعه تجاری: پاسخ آدام اسمیت به روسو دنیس سی. راسموسن ترجمه شیرین سادات‌صفوی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مزایا و مشکلات جامعه تجاری: پاسخ آدام اسمیت به روسو اثر دنیس سی. راسموسن

کتاب مزایا و مشکلات جامعه تجاری: پاسخ آدام اسمیت به روسو

معرفی کتاب مزایا و مشکلات جامعه تجاری: پاسخ آدام اسمیت به روسو

«مزایا و مشکلات جامعه تجاری: پاسخ آدام اسمیت به روسو» نوشته دنیس سی. راسموسن(-۱۹۷۸) و برگرفته از پایان‌نامه دکترای وی در دانشگاه ایالتی میشیگان است. اسمیت و روسو دو نفر از مهم‌ترین و مشهورترین متفکران و ناظران بر ظاهرشدن جامعه اقتصادی در قرن هجدهم بودند و دیدگاه آن‌ها در مورد این نوع جامعه کاملاً با هم متفاوت بود. در تضاد آشکار با روسو(۱۷۷۸-۱۷۱۲)، آدام اسمیت (۱۷۹۰-۱۷۲۳) شاید با عنوان بزرگ‌ترین مدافع اقتصادِ رو‌به‌رشد اروپا شناخته می‌شد. نقد روسو به جامعه تجاری یکی از اولین انتقادهای فلسفی از این نوع جامعه بود و حتی امروزه یکی از جامع‌ترین انتقادهای ارائه شده در این زمینه محسوب می‌شود. در واقع خواهیم دید آنچه امروزه بحث‌های جدی علیه جامعه تجاری شناخته می‌شوند، قبلاً تا اندازه‌ای توسط روسو پیش‌بینی شده بودند. بنابراین روسو تا حدی بیشترین چالش را پیش پای جامعه تجاری قرار می‌دهد؛ و هر کس که می‌خواهد از این نوع جامعه دفاع کند، باید جنبه‌های مختلف نقد روسو را مد نظر قرار دهد. و خواهیم دید که اسمیت هم دقیقاً قصد چنین کاری را داشته است. اسمیت نه‌تنها طرفدار بی‌قید و شرط جامعه تجاری نبود، بلکه در بسیاری از نگرانی‌های شدید روسو درباره آن نوع جامعه‌ای شریک بود که زمان او کم‌کم ظاهر می‌شد. مثلاً هم او و هم روسو می‌دانستند که جامعه تجاری لزوماً نابرابری زیادی ایجاد خواهد کرد که تقسیم شدید کار می‌تواند هزینه زیادی برای عزت نفس انسانی به‌دنبال داشته باشد، چراکه انسان را ضعیف و غافل می‌کند؛ که تأکید بر ثروت و کالاهای مادی می‌تواند منجر به فساد اخلاقی شود؛ و اینکه تمایل به ثروت، اغلب افراد را به سوی کار بی‌پایان و اضطراب در جست‌وجو دنبال کالاهای مادی و ناپایدار می‌کشاند. البته این حرف بدین معنا نیست که اسمیت به‌شدتِ روسو جامعه تجاری را نقد می‌کرد یا اینکه در نهایت به دفاع از آن نمی‌پرداخت.
زمان و پول
راجر دبلیو گریسون
سرمایه مالی: پژوهشی در باب تازه‌ترین مرحله تحول سرمایه‌داری
رودولف هیلفردینگ
مقدمه‌ای بر تفکرات اقتصادی پساکینزی
مارک لاوویی
دست نامرئی
آدام اسمیت
مقدمه ای بر اقتصاد شهری
داگلاس ام. براون
زایش سرمایه داری
هنری هلر
گفتاری درباره اقتصاد سیاسی
ژان ژاک روسو
اقتصاد به روایت دیگر
موسی غنی‌نژاد
دموکراسی: مقدمه‌ای بر انتخاب عمومی
جان پاتریک گانینگ
قانون، قانون‌گذاری و آزادی (جلد ۳: نظم سیاسی مردمان آزاد)
فریدریش فون هایک
منفعت
ریچارد سوئدبرگ
سرمایه و ساختار آن
لودویگ لاخمان
تاریخ اقتصاد مارکسی، جلد دوم؛ ۱۹۹۰ ـ ۱۹۲۹
مایکل چارلز هوارد
جستارهایی بنیادی در باب اقتصاد سیاسی نوین
آنتونی پین
کلاهبرداری مالی
کورش محمودی ده ده بیگلو
زیبایی‌شناسی علم اقتصاد
علیرضا رحیمی بروجردی
ادبیات و اقتصاد آزادی: نظم خودجوش فرهنگ
سلما رضوان‌جو
مالزی؛ مردی سرکش در زمانه‌‌ی آشوب
جواد قربانی آتانی
تاریخ اقتصاد مارکسی، جلد اول؛ ۱۹۲۹ ـ ۱۸۸۳
مایکل چارلزهوارد
شرح بازگشت اقتصاد آلمان
دالیا مارین

نظرات کاربران

فواد انصاری
۱۴۰۰/۰۱/۱۳

برای درک بهتر این کتاب، باید ثروت ملل نوشته اسمیت و آثار روسو خصوصا گفتار در باب نابرابری را خواند. و بعد سراغ این کتاب آمد . با این وجود کتاب چندان گیرایی نبود و نویسنده با تکرار مکررات کتاب

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
«انسان... در وضع بدوی خود و انسان در وضع متمدن خود، چنان از اساس در احساسات و تمایلات خود متفاوت هستند که آنچه یکی را به اوج خوشبختی می‌رساند، دیگری را تام‌وتمام بدبخت خواهد کرد. انسان وحشی و بدوی جز در هوای آزادی و آسایش تنفس نمی‌کند؛ تمایل او فقط زندگی کردن و در آسایش بودن است؛ و «آرامش» (ataraxia) انسان رواقی و بدبین به پای بی‌تفاوتی کامل او نسبت به تمام مسائل موجود هستی نمی‌رسد. از سوی دیگر یک شهروند، به‌شکل بی‌پایان می‌کوشد تا حرکت می‌کند و خودش را زجر می‌دهد تا کارهایی را به‌دست آورد که رنج و تلاش بیشتری به‌دنبال خواهند داشت. او تا پای مرگ می‌کوشد، حتی مرگ خود را جلو می‌اندازد، تا در شرایط زندگی قرار گیرد، یا تمام زندگی را دور می‌اندازد تا ابدیت را به‌دست آورد.
فواد انصاری

حجم

۴۹۹٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۲۵۴ صفحه

حجم

۴۹۹٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۲۵۴ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان