دانلود و خرید کتاب مدل سازی با NLP رابرت دیلتز ترجمه پویا امامی کردکندی
کتاب مدل سازی با NLP اثر رابرت دیلتز

کتاب مدل سازی با NLP

نویسنده:رابرت دیلتز
امتیاز:
۳.۶از ۷ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب مدل سازی با NLP

کتاب مدل سازی با NLP نوشتهٔ رابرت دیلتز با ترجمهٔ پویا امامی کردکندی در انتشارات ارجمند چاپ شده است. این کتاب دربارهٔ فرایند مدل‌سازی در ان‌ال‌پی و کاربرد ان‌ال‌پی در مطالعهٔ توانایی‌های رهبری اثربخش است. ان‌ال‌پی علم رفتار است که شامل معرفت‌شناسی، روش‌شناسی و شگردهای ان‌ال‌پی است.

درباره کتاب مدل سازی با NLP

بخش نخست کتاب مدل سازی با ان ال پی شامل تعریف اصول و ابزارهای لازم برای مدل‌سازی مناسب است که عبارت‌اند از:

۱ -معرفت‌شناسی: نظامی از دانش‌ها و ارزش‌ها

۲- روش‌شناسی: فرایندها و روال‌هایی برای به‌کارگیری دانش‌ها و ارزش‌ها

۳- دشگرد: ابزارهای مفیدی برای به‌کارگیری دانش‌ها و ارزش‌ها

روزی توماس جفرسون گفت: «اگر دو نفر یک دلار بین همدیگر ردوبدل کنند، هنگام رفتن هرکدام یک دلار خواهند داشت؛ اما اگر یک ایده بین همدیگر ردوبدل کنند، هنگام رفتن هرکدام دو ایده خواهند داشت.» این عبارت به شیوه‌های متفاوتی استعداد مولد گسترده‌ یا سودمندی مدل‌سازی را نشان می‌دهد.

در اصل، مدل‌سازی فرایندی برای اشتراک ایده‌ها است. مهارت مدل‌سازی مناسب، راهی به‌سوی امکانات فراوانی باز می‌کند که پیش‌ازاین دور از دسترس بشر بود. علاوه بر اینکه مدل‌سازی روشی روشن‌تر و آسان‌تر برای تبادل آراء فراهم می‌کند؛ شیوه درک و مشاهده انسان‌ها نسبت به یکدیگر را نیز تغییر می‌دهد.

برای مثال، اگر کسی را ببینیم که کارش را بهتر انجام می‌دهد، به‌جای اینکه با نگاه‌کردن به او احساس ناکارآمدی، حسادت یا بدگمانی کنیم، می‌توانیم از این حالت خارج‌ شده و شگرد وی در انجام کار را مدل‌سازی کنیم؛ درنتیجه ما نیز آن توانمندی را به‌دست می‌آوریم. به‌جای اینکه از آن شخص چیزی گرفته شود، هر دو می‌توانیم بهره‌مند شویم: سود ما دست‌یافتن به توانمندی جدید است و سود شخص مقابل درک بهتر و تسلط آگاهانه‌تر نسبت به مهارت‌های خود خواهد بود. انسان‌های بسیاری نیز از نتایج مدل‌سازیِ این توانمندی‌های باارزش بهره‌مند خواهند شد.

مدل‌سازی، فرایند خُرد کردن عمل یا پدیده‌ای پیچیده به اجزای کوچک‌تر است، به‌طوری‌که افراد دیگر بتوانند آن را تکرار کنند یا در امور دیگری از آن استفاده کنند. مدل‌سازی رفتاری، شامل مشاهده و نگاشت فرایندهای موفق است، فرایندهایی که در ورای نوعی اجرای بی‌نظیر قرار دارد. نتیجهٔ فرایند مدل‌سازی رفتاری، تولید مدل یا نقشه‌ای عملی از آن رفتار خاص است که به کمک آن هر کس بخواهد می‌تواند جنبه‌هایی از آن رفتار را تکرار یا شبیه‌سازی کند. هدف از مدل‌سازی رفتاری شناسایی عناصر ویژهٔ تفکرات و عملکردهای لازم برای دریافت پاسخ و نتیجهٔ مطلوب است.

مشخصات کتاب مدل سازی با NLP

ترجمه

پویا امامی کردکندی

دانشجوی دکتری مدل‌سازی شناختی

کتاب مدل سازی با NLP را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه‌مندان به روان‌شناسی، علوم شناختی، علوم اعصاب و زبان‌شناسی پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب مدل سازی با NLP

«ان‌ال‌پی اصول و ابزارهایی دارد که برای شناسایی و تحلیل الگوهای تعیین‌کننده در ارزش‌ها، رفتار و روابط متقابل به‌طور بی‌نظیری مناسب است. به‌گونه‌ای که آن الگوها را در کاربردهای برنامه‌ریزی شده و آزمودنی قرار می‌دهد. این اصول اغلب مبتنی بر مشخصه‌ها و الگوهای ساده، به زبان معمولی، روان‌شناختی و رفتاری است که به‌نوعی زیربنایی‌تر و مستقل از محتوای هر کدام از مدل‌های موجود در رابطه با فرایند تفکر و تعامل انسان است. برای نگاه به پیشینه‌ای از محتوای فعالیت رفتاری مردم، ان‌ال‌پی روشی فراهم می‌کند تا آنچه مردم با نیروهای نامرئی‌تر موجود در ورای آن رفتار انجام داده‌اند، دیده شود. یعنی روشی برای مشاهدهٔ ساختارهای تفکر که امکان اجرای اثربخش آن رفتار را میسر ساخته‌اند. نام برنامه‌ریزی عصبی- زبانی نشان‌دهندهٔ استفاده از سه زمینهٔ علمی متفاوت است.

بخش عصبی ان‌ال‌پی، مربوط به دستگاه عصبی می‌شود. بخش عمده‌ای از ان‌ال‌پی به درک و استفاده از اصول و الگوهای دستگاه عصبی پرداخته است. بر اساس نظر ان‌ال‌پی فرایندهای تفکر، یادآوری، خلاقیت، آینده‌نگری و تمام فرایندهای شناختی دیگر نتیجهٔ برنامه‌هایی است که در دستگاه عصبی انسان اجرا می‌شوند. تجربه‌های انسانی حاصل ترکیب یا اشتراک اطلاعات دریافت و پردازش شده در دستگاه عصبی است. به‌طور تجربی این اطلاعات شامل درک دنیا با حواس بینایی، شنوایی، لامسه، چشایی و بویایی است.

برنامه‌ریزی عصبی- زبانی همچنین از زبان‌شناسی انشعاب‌شده است. از دیدگاه ان‌ال‌پی زبان محصول دستگاه عصبی است؛ اما در تحریک و شکل‌دهی فعالیت‌های موجود در دستگاه عصبی نیز نقش دارد. به‌یقین، زبان یکی از روش‌های اولیه برای تحریک یا فعال‌سازی دستگاه عصبی دیگران است. بنابراین در ارتباط با نحوهٔ به‌کارگیری زبان برای درخواست و فعال‌سازی و بیان مفاهیم، اهداف و دغدغه‌های مرتبط با وضعیت یا فعالیتی خاص، لازم است تعامل و ارتباط اثربخشی برقرار شود.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

حجم

۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

قیمت:
۴۷,۵۰۰
تومان