دانلود و خرید کتاب زوج درمانی در اطلس اجتماعی ایران مرتضی بهشتی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب زوج درمانی در اطلس اجتماعی ایران اثر مرتضی بهشتی

کتاب زوج درمانی در اطلس اجتماعی ایران

معرفی کتاب زوج درمانی در اطلس اجتماعی ایران

کتاب زوج درمانی در اطلس اجتماعی ایران نوشتهٔ مرتضی بهشتی است و انتشارات کتاب نیستان آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب زوج درمانی در اطلس اجتماعی ایران

خانواده به عنوان مهم‌ترین و اساسی‌ترین جایگاه امن انسانی به دلیل تحولات ناشی از پیامدهای مدرنیته و نوشدن جوامع بشری دچار تغییر و تحولاتی گشته است که در این میان، جامعهٔ ایران هم خالی از این دگرگونی نیست و به واسطهٔ این تحولات، خانواده در دورهٔ مدرن، گونه‌های مختلفی را در خود پذیرفته است و همچنین سرمایهٔ اجتماعی این‌ گونه‌های مختلف خانوادگی را متحول کرده است، در کتاب زوج درمانی در اطلس اجتماعی ایران هدف اصلی، شناسایی این‌ گونه‌ها و مقایسهٔ سرمایهٔ اجتماعی خانواده‌ها عرصهٔ عمل و روابط دختران و پسران از یک سو و پدران و مادران و بزرگ‌ترها و تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیرندگان دولتی از سوی دیگر است. فرضیات طراحی‌شده برای نوشته عبارت‌اند از:

۱. نوگرایی بر مبانی نظام سنتی می‌تواند باورها و سرمایهٔ اجتماعی خانواده را پاسداری کند.

۲. نوگرایی جاری در میان کشور باعث گسست بیشتر نسل‌ها و سستی پایه‌های تأثیرگذار در خانواده می‌شود.

۳. نوگرایی و دوری از روش‌ها و سرمایه‌های سنتی که در سرزمین ایران جاری بوده، باعث بیشترشدن انس و دوستی بین ارکان خانواده و نزدیکی نسل‌ها می‌گردد.

خانواده به عنوان نهادی که نقش بسزایی در سالم‌سازی و پرنشاط‌کردن تمامی ارکان جامعهٔ بزرگ بشری دارد، موضوع اصلی این کتاب است.

در این کتاب همان‌طور که از نامش پیداست سعی بر این شده است که از آرمان‌گرایی و آسمانی نگریستن به زندگی مشترک و ازدواج جلوگیری شود و با زبان نزدیک به جامعهٔ خودمان در مورد بایدها و نبایدهای زندگی صحبت شود و به همین دلیل جغرافیای اجتماعی زوج‌درمانی، در اطلس اجتماعی ایران انتخاب شده است که با رویکرد ایرانی و اسلامی به زندگی زن و شوهر نگریسته شود.

خواندن کتاب زوج درمانی در اطلس اجتماعی ایران را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام زوج‌ها و مشاوران زوج‌درمان و کسانی که قصد ازدواج دارند پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب زوج درمانی در اطلس اجتماعی ایران

«همسرگزینی همانند هر انتخابی‌بلکه مهم‌تر از هر انتخابی، تابع بایدها و نبایدهای منحصر به خود می‌باشد که هیچ‌گونه غفلت وسهل‌انگاری را در رعایت آن، برنمی‌تابد زیرا کوتاهی در هر یک از اصول و چارچوب‌ها می‌تواند جامعه‌ای را تحت تأثیر قرارداده و همان‌طوری که به کارگیری و دقت در انتخاب، می‌تواند سبب رویش اجتماعی و بالندگی زن و شوهر و خانوادهٔ امروز و فردایشان شود، بی‌دقتی نیز به همان وسعت موجبات پریشانی و آسیب‌های غیرقابل جبرانی را برای جامعهٔ امروز و فردای زن و شوهر در بردارد.

الف: بایدهای همسرگزینی:

۱) داشتن اصالت خانوادگی: طرفین ازدواج باید کسی را شریک زندگی خود قرار بدهند که از نظر خانوادگی، خوش‌نامی و اصیل بودن خانواده، در درجه والایی باشد. تجربه نشان داده که خانواده‌های اصیل تأثیر بسیاری بر استحکام خانواده دارند و برعکس.

۲) عفیف بودن: زوجین باید عفت و پاک‌دامنی داشته باشند و از هر گونه فساد اخلاقی دور باشند.

۳) راز نگهدار بودن

۴) سازگاری در دین: دین و دین‌مداری از اصولی است که از دورهٔ شکل‌گیری زندگی با زن و شوهر همراه است و نمی‌توان داشتن یا نداشتن دین را از معیارهای ازدواج دور ساخت و بدان بی‌توجه بود لذا اگر عقیده و مرامی را معتقدیم و بر حفظ آن اصرار می‌ورزیم باید معتقدات و شیوه‌های دین‌داری زن و شوهر از هم‌خوانی لازم برخوردار باشند و هرگونه تفاوت و فاصله در این خصوص زندگی را در ادامهٔ مسیر با مشکل روبه‌رو می‌سازد مگر این که به مذهب و آئینی اعتقاد نداشته باشند که در این صورت موضوع متفاوت می‌گردد و باید در بی‌اعتقادی به دین هم تناسب برقرار باشد.

۵) داشتن شباهت‌ها: پژوهش‌های به عمل آمده نشان می‌هد که با ثبات‌ترین ازدواج‌ها آن‌هایی هستند که زن و شوهر بیشترین شباهت‌ها را با هم داشته‌اند. استفن وایت، روان‌شناس مغرب زمین معتقد است:

«با توجه به بررسی‌های بالینی، شباهت‌های اخلاقی و شخصیتی زن و شوهر روی موفقیت ازدواج آن‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای دارد»

میزان بی‌ثباتی و طلاق در زوج‌های به هم شبیه، کمتر مشاهده می‌شود. با توجه به نتایج به دست آمده، نداشتن شباهت با بی‌ثباتی و طلاق همراه است. بعضی از روان‌شناسان شباهت‌های موجود بین زوجین را در حکم سپرده بانکی تلقی می‌کنند و اشاره می‌کنند اگر میزان سپرده بانکی شما رقم بزرگی باشد و میزان بدهی بانکی شما کم باشد در آن صورت در مقابل بحران‌های اقتصادی بهتر می‌توانید مقاومت کنید و به نحو احسن می‌توانید احساس امنیت نمایید، ولی اگر میزان بدهی‌های شما نسبت به سپرده بانکی کم باشد به همان نسبت احتمال این که دچار مشکل شوید زیاد خواهد بود.

سؤالی که در این‌جا مطرح می‌شود این است که وجود کدام‌یک از تشابهات مطلقاً برای ازدواج لازم هستند؟»




نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۳۹٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۳۱۰ صفحه

حجم

۲۳۹٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۳۱۰ صفحه

قیمت:
۶۹,۷۵۰
تومان