دانلود و خرید کتاب زنده باد شادی مرتضی بهشتی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب زنده باد شادی اثر مرتضی بهشتی

کتاب زنده باد شادی

نویسنده:مرتضی بهشتی
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب زنده باد شادی

کتاب زنده باد شادی نوشتهٔ مرتضی بهشتی است و انتشارات کتاب نیستان آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب زنده باد شادی

شادی و نشاط از جمله نیازهای روحی و روانی انسان است که در جنبه‌های مختلف حیات وی ایفای نقش می‌کند؛ با این حال همیشه سؤالاتی در این رابطه، ذهن انسان‌های معتقد را به خود مشغول داشته که آیا محتوا و باطن شادی با روح دین و فطرت انسانی سازگار است؟ آیا هر نوع شادی و نشاطی مورد موافقت شرع است؟ و آیا ادیان آسمانی در این رابطه به نیازهای روانی انسان نیز توجه کرده‌اند یا خیر؟

اینکه امروزه مردم در جامعه به شکل‌های مختلف به خشونت رو آورده‌اند از کسی پوشیده نیست؛ زیرا زندگی در عصر حاضر با استرس‌ها و عوامل اضطراب‌زای فراوانی روبه‌روست؛ به‌طوری‌که امروزه بسیاری از مردم به دلیل قرارگرفتن در معرض چنین شرایطی، شادمانی و شادزیستن را فراموش کرده‌اند. شاهد این سخن جامعهٔ امروزی است که با وجود جوان‌بودن، شادابی و پویایی یک اجتماع فعال و سخت‌کوش را ندارد و می‌توان مدعی شد که متأسفانه مردم در هاله‌ای از غم و اندوه فرو رفته‌اند.

این در حالی است که با توجه به تحقیقات و اظهارنظرهای جامعه‌شناسان و آسیب‌شناسان اجتماعی تفکر شادی مطرود شده و با اینکه در فرهنگ دینی ما شادی و نشاط از آموزه‌های محکم و انکارناپذیر است، برخی به غلط اندوه و گوشه‌نشینی را جایگزین شادی و نشاط کرده‌اند تا جایی که آثار زیانبار آن هر روز بیشتر از پیش نمایان می‌شود.

از آنجا که دستیابی به شادی سرشت دموکراسی‌های متعارف در جهان است، جوانان ایرانی نیز به طرز فزاینده‌ای پیگیر حق برخورداری آزاد از شادی و ابراز عمومی آن در عرصه‌های گوناگون زندگانی خود هستند.

رویکرد دیگری که باید در شادی‌های فردی و اجتماعی بدان توجه کرد، این است که چون از بعد روانی، شادی در شمار هیجان‌های انسان قرار می‌گیرد، توجه و تخلیهٔ درست و ارضای بجای آن، در سلامت روح انسان نقش بسیار مهمی دارد. امروزه در سایهٔ پیشرفت‌های علمی و دستاوردهای بشری، ثابت شده است ریشهٔ بسیاری از اختلال‌های روانی و بیماری‌های روحی، بی‌توجهی به نیازهای فطری و ذاتی انسان از جمله شادی و نشاط است. بسیاری از روان‌پریشی‌های فردی که به اختلال‌های رفتاری و حتی فکری می‌انجامد یا حجم قابل توجهی از ناهنجاری‌های اجتماعی، دلیلی جز کاستی در توجه به شادی و نشاط افراد و جامعه ندارد.

در کتاب زنده باد شادی توضیح داده می‌شود که وجود شادی و نشاط‌های واقعی و عمیق، چه دستاوردهای بسیار ارزشمندی در حوزه‌های فردی، خانوادگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد و نبود این شادی‌ها، چه اثرات مخربی در این حوزه‌ها بر جای می‌گذارد.

بدین منظور، ابتدا باید نگرش خویش را درباره شادی و نشاط اصلاح کنیم. باید باور کنیم موفقیت در کسب شادی و نشاط اصیل، درونی و عمیق سبب کامیابی در همهٔ جنبه‌های حیات معنوی و مادی خواهد شد. باید باور کنیم شادی و نشاط می‌تواند امید بیافریند، تلاش‌ها و انگیزه‌هایمان را دوچندان سازد و در نتیجه، در حوزهٔ فکر و عمل، ارزش افزوده ایجاد کند.

به اعتقاد مرتضی بهشتی، پژوهشگرانی که درصدد مطالعهٔ موضوعاتی مانند شادی و نشاط هستند و از نظر روان‌شناختی یا جامعه‌شناختی به مطالعهٔ آن همت می‌گمارند و می‌کوشند مبانی نظری این موضوعات را بیان کنند، همواره در درجه نخست اهمیت و اولویت قرار دارند؛ به همین دلیل کسانی نیز که در گسترش و توسعه فضای شادی و نشاط در جامعه تلاش می‌کنند و در زندگی مدرن امروزی، به شادی‌های پایدار و اصیل روی می‌آورند، اهمیت ویژه‌ای دارند.

اثر حاضر، حاصل زندگی حقوقی نویسنده با موکلان و مراجعانش است که در آن قصد تبیین تخصصی شادی را ندارد؛ زیرا این امر از مسئولیت‌های مهم روان‌شناسان است. این نوشته سؤالاتی در زمینه شادی را مطرح می‌کند که باید پاسخ و درمانی برای آن پیداکرد، تا ناهنجاری‌های جامعه بیش از این رو به فزونی ننهد.

خواندن کتاب زنده باد شادی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به کسانی که می‌خواهند دربارهٔ شادی بیشتر بدانند پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب زنده باد شادی

«اگر می‌خواهیم قدم‌های بزرگی به سوی کامیابی برداریم، باید تغییرات اساسی در خودمان به وجود آوریم، چرا که خوشبختی و کامیابی در کنار ما و در درون ماست. نیازی نیست که خوشبختی را در آسمان‌ها بجوییم فقط کافی است در درون و ذهنمان احساس کامیابی و رضایت کنیم، مطمئن باشید همین کافی است.

دست یافتن به احساس خوشبختی و رضایت، پایانی جز آرامش و شادی در بر نخواهد داشت. اگر چه در این مسیر دشواری هایی وجود دارد؛ اما ثمره آن کامیابی خواهد بود.

لازمه شاد بودن ایجاد تعادل در زندگی است. کسی که زندگی متعادلی دارد، چه از نظر مالی و چه از نظر روانی؛ در نهایت می‌تواند آدم شادی نیز باشد. هر کس برای شاد بودن آستانه‌ای دارد. ممکن است عاملی باعث شادی شخصی شود؛ اما همان عامل فرد دیگری را شاد نکند و بالعکس.

سلامت جسمی از سلامت روانی و عاطفی قابل تفکیک نیست. آدم‌های شاد، آدم‌های سالمی هستند. تاریخ جهان به ما می‌گوید که شادی به اینکه شما چه دارید بستگی ندارد؛ بلکه به اینکه شما که هستید وابسته است.

به نظر می‌رسد که شادی دارای خواصی تقریباً جادویی باشد. شواهد علمی حاکی از آن است که شادی به عمر طولانی، سلامتی، بهبودی و کارکرد بهتر منجر می‌شود.

شادی همانند تمامی رخدادهای اجتماعی و اقتصادی و... نیازمند پیش‌نیازهایی است که هر فرد و گروه اجتماعی لازم است برای نیل به آن توجه ویژه داشته باشد تا بتوان جامعه‌ای سرشار از شادمانی را به ارمغان آورد. برخی از این پیش‌نیازها در زیر آورده شده است:

 به گفته پروفسور دینر، یک کلید واحد برای شادی وجود ندارد؛ بلکه مجموعه‌ای از عناصر در این مورد دخیل هستند. اولاً خانواده و دوستان نقش مؤثری در این مورد دارند. هرچه ارتباطات شما با اطرافیانتان گسترده‌تر و عمیق‌تر باشد، حال شما بهتر خواهد بود. حتی پیشنهاد شده است که دوستی می‌تواند ما را از میکروب‌ها حفاظت کند.

درست همان طور که استرس می‌تواند باعث بروز بیماری در فرد شود، تصور بر این است که دوستی و شادی می‌تواند اثر محافظتی داشته باشد.

خانم الیزابت هارلِک، روان شناس معتقد است شادکامی مثلثی است با سه عامل: «محبوبیّت، مقبولیّت و موفقیّت»

یعنی انسان شاد، انسانی است که نخست روحش مملو از دوستی دیگران باشد؛ مطمئن باشد که دیگران دوستش دارند و او نیز به دیگران علاقه‌مند است. از طرف دیگر، انسان برای شاد بودنش باید مقبولیّت نیز داشته باشد و این مقبولیت چیزی غیر از محبوبیت است؛ بُعد دیگر هم موفقیّت در کار است. در مجموع این سه عنصر شادکامی به همراه می‌آورند و در عین حال، خود این عوامل نیز بر یکدیگر اثر می‌گذارند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۹۶٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۲۲ صفحه

حجم

۱۹۶٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۲۲ صفحه

قیمت:
۴۹,۹۵۰
تومان