دانلود و خرید کتاب دختر مرد چاه کن مارسل پانیول ترجمه احسان دستغیب
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دختر مرد چاه کن اثر مارسل پانیول

کتاب دختر مرد چاه کن

معرفی کتاب دختر مرد چاه کن

کتاب دختر مرد چاه‌کن نوشتهٔ مارسل پانیول و ترجمهٔ احسان دستغیب است که انتشارات مهراندیش آن را منتشر کرده است. این نمایش‌نامه در سال ۱۹۴۰ منتشر شده و کمی بعد از آن نیز بر پردهٔ سینما نمایش داده شد و در سال‌های ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۳ در صدر علاقه‌مندی و هواداری افکار عمومیِ سینمای فرانسه قرار گرفت. ویراستاری ترجمهٔ این اثر به‌عهدهٔ مهدی سجودی مقدم و نازنین رفیعیان بوده است.

دربارهٔ کتاب دختر مرد چاه‌کن

کتاب دختر مرد چاه‌کن در زمان اشغال فرانسه توسط آلمان نازی خلق و تألیف شده، چه در زمان خود و چه بعدازآن مورد بحث و مناقشهٔ بسیار بوده است. درگیربودن غیرمعمول این اثر با شرایط دوران جنگ و اِشغال، تفاسیر فراوانی را در مورد متمایل بودن داستان این نمایشنامه با ارزش‌های ترویج‌شده توسط رژیم حاکمِ ویشی و تحت تأثیر خط‌مشی اجتماعی آن قرار گرفتن، مطرح ساخته است.

زمان وقوع داستانِ نمایش‌نامه اندکی پیش از آغاز جنگ و در بحبوحهٔ کشمکش‌های سال ۱۹۳۹ است و درمجموع عنصر جنگ یا پردازش جنگ، به‌صورت خاص، توسط نویسنده و کارگردان به حاشیه رانده شده و در عوض عناصر دیگری در آن برجسته می‌گردد، مانند: روابط اجتماعی، طبقه‌بندی اجتماعی، دختری معصوم که ناگهان به مادر و زنی در بحران قرارگرفته تبدیل می‌شود. نوزادی که به نماد ادامهٔ مسیر زندگی و نقطهٔ عطف اتکا و صلح دو خانواده از طبقات اجتماعی متفاوت تبدیل می‌گردد. و درنهایت عنصر پذیرش از نکات حائز اهمیتی است که به این نمایش‌نامه تزریق شده است.

خواندن کتاب دختر مرد چاه‌کن را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به علاقه‌مندان به نمایش‌نامه‌های خارجی پیشنهاد می‌کنیم.

دربارهٔ مارسل پانیول

مارسل پانیول متولد ۱۸۹۵ نویسندهٔ معاصر فرانسوی، نمایشنامه‌نویس، درام‌نویس و کارگردان سینما، عضو فرهنگستان فرانسه، از اساتید تئاتر و خالق سبکی جدید در ادبیات نمایشی معاصر فرانسه و فیلمنامه‌نویسی است. 

او همچنین رمان‌نویس ماهری است که با پرداختن به مسائل روزمرهٔ اجتماعی نگاهی عمیق به احساسات پنهان و درعین‌حال ریشه‌دار انسانی ارائه می‌نماید. در آثار وی با درک سنت‌های جامعه و نمایش تقابل احتمالی آن با فرهنگ جهانِ نوین به جنبه‌های تفاوت دنیای روستا و شهر نیز پرداخته شده و سبک خاص او تعامل و سازوکار روابط انسانی را در قالب ادبیاتی روان به رشتهٔ تحریر درآورده است. درحقیقت پانیول را به‌عنوان یکی از چهره‌های بنیادینِ ترویج و معرفی فرهنگ‌عامهٔ جنوب فرانسه در قالب نمایشنامه و فیلم می‌شناسند.

دربارهٔ احسان دستغیب

سید احسان دستغیب در سال ۱۳۵۹ در شیراز متولد شد و تحصیلات خود را علاوه بر ایران در اروپای غربی، دانشگاه سوربون فرانسه و دانشگاه آمریکایی مادرید اسپانیا در رشته‌های اقتصاد، مدیریت بازرگانی و نیز روابط بین‌الملل به اتمام رساند.

از موضوعات مورد علاقهٔ دستغیب می‌توان به مطالعه و پژوهش در حوزهٔ تاریخ، فلسفه، ادبیات و سیاست اشاره کرد.

بخشی از کتاب دختر مرد چاه‌کن

«مرد جوان: می‌خواهید از جویبار رد شوید؟

(دخترک فوری بلند می‌شود، سبدش را دوباره برمی‌دارد و چند قدم عقب می‌رود.)

مرد جوان: (با خنده.) از چه می‌ترسید؟ اگر متوجه آمدنتان شده بودم، این من بودم که بایستی خودم را قایم می‌کردم. آخر می‌دانید، من ماهی دستی می‌گیرم، امری که ظاهراً ممنوع است... بیایید جلو، من که لولوخورخوره نیستم!

دختر جوان من هم نیستم، (درحالی‌که آهسته به‌سمتِ او بازمی‌گردد.) این را هم بدانید که شما مرا نمی‌ترسانید.

مرد جوان: من که کاری نکردم تا باعث ترس شما شوم. بنده فقط از شما پرسیدم که آیا قصد عبور از رودخانه را دارید یا نه؟

دختر جوان مگر این رودخانه متعلق به شماست؟

مرد جوان: اتفاقاً این آب از مزرعه‌ای رد می‌شود که متعلق به پدر من است.

دختر جوان شاید که سنگ‌ها و شن‌ها متعلق به شما باشند، ولی یک جویبار، با آب گذران و روانش می‌تواند متعلق به کسی باشد؟

(جوان با لبخندی مردانه او را نگاه می‌کند. دخترک دوباره روی علف‌ها می‌نشیند و از نو سعی می‌کند گره‌های کفشش را باز کند.)

مرد جوان: می‌شود این‌طور گفت که هنگامی‌که آب از این مزرعه رد می‌شود، متعلق به من است.

دختر جوان اولاً اینکه فکر نکنم الان در زمین شما باشیم. در ثانی یک زمین که مِلک طِلق شما حساب نمی‌شود، حتی اگر به قیمت گزافی هم آن را خریده باشید.

مرد جوان: عجب! و چرا چنین است؟

دختر جوان برای اینکه شما در آن کشت و کار نمی‌کنید، آن را بارور نمی‌کنید و چیزی در آن نمی‌کارید.

مرد جوان: پدربزرگ من سال‌ها در آن کشت‌وکار می‌کرده است. ولی پدر من دهقان نیست. او تمایلی ندارد که در این زمین‌ها کار کنیم. درحقیقت آنجا را به انبار و حیاط‌خلوتِ خود تبدیل کرده.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۹۰٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۸۴ صفحه

حجم

۱۹۰٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۸۴ صفحه

قیمت:
۸۵,۰۰۰
تومان