دانلود و خرید کتاب بازی ها اریک برن ترجمه اسماعیل فصیح
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بازی ها اثر اریک برن

کتاب بازی ها

معرفی کتاب بازی ها

کتاب بازی ها نوشته اریک برن است و با ترجمه اسماعیل فصیح منتشر شده است. این کتاب به روانشناسی روابط انسانی می‌پردازد.

درباره کتاب بازی ها

در بخش اول این کتاب نویسنده تحلیل رفتار متقابل را به عنوان راهی برای تفسیر برهم‌کنش‌های اجتماعی مطرح می‌کند. او در ادامه مطرح می‌کند هر انسانی یک «والد» یک «بالغ» و یک «کودک» درون دارد و بسیاری از رفتارهای ناشایست انسان‌ها به این دلیل رخ می‌دهد که یکی از آن‌ها در موقعیت اشتباهی کنترل انسان را در دست می‌گیرد. مثلا رئيسی که مانند یک والد کنترل‌گر با کارمندش برخورد می‌کند معمولا با جوابی کودکانه یا از سر کج خلقی مواجه می‌شود.

بخش دوم کتاب اریک برن به مجموعه‌ای از بازی‌های ذهنی‌ای اشاره می‌کند که در آن‌ها انسان‌ها تحت یک سری الگوهای قابل پیش‌بینی عکس‌العمل نشان می‌دهند. در واقع انسا‌ن‌ها به جای بروز احساس واقعی خودشان و دریافت همدلی متقابل از یک سری الگوهای مخرب پیروی می‌کنند و پشت نقاب‌های متفاوت پنهان می‌شوند تا نیازشان به نوازش و توجه را پنهان کنند و آسیب‌های جبران ناپذیری به روابطشان می‌زنند.

خواندن کتاب بازی ها را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به روان‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم. 

بخشی از کتاب بازی ها

(۱) هر فرد پدر و مادری (یا جانشین آنها را) داشته است و در درون خود دارای مجموعه‌ای از «حالاتِ من» است که بازآفرین «حالاتِ منِ» آن پدر و مادر است (همان‌طور که وی آنها را می‌دید)، و این «حالاتِ منِ» پدری یا مادری ممکن است در شرایط معینی فعال شود (کارکرد روانی برونی). به زبان ساده «هرکسی پدر و مادرش را در درون خود دارد.»

۲) هر فرد (اعم از بچه‌ها، بیماران عقب‌افتاده ذهنی یا اشخاصی که به اسکیزوفرنی مبتلا هستند) می‌تواند اطلاعات ذهنی‌اش را در مغزش مرتب کند، به شرط آن‌که «حالتِ من» مناسب او به کار بیفتد (کارکرد روانی جدید). به زبان ساده «هرکس یک بالغ در درونش دارد.»

۳) هر شخصی روزگاری از امروزش جوان‌تر بوده است، پس در مغز خود آثار ثبت‌شده‌ای از سال‌های اولیه زندگی‌اش دارد که این آثار در شرایط و موقعیت‌های معین فعال می‌شود (کارکرد روانی قدیمی) به زبان ساده، «هرکس در درون خود پسربچه یا دختربچه کوچکی دارد.»

در این‌جا مناسبت دارد که نمودار اول (شکل ۱ ـ الف) را که نمودار ساخت نام دارد، ارائه دهیم. این طرح نمایانگر شخصیت کامل هر فرد، و شامل حالات منِ «والد»، «بالغ» و «کودک» می‌باشد. این سه حالت کاملا از یکدیگر مجزا نگه داشته شده‌اند، زیرا با یکدیگر بی‌اندازه متفاوت و در اکثر مواقع متناقض هستند. این تمایزات ممکن است در نظر ناظری بی‌تجربه چندان واضح نباشد، ولی اگر کسی به خود زحمت دهد که این طرح تشخیص ساختی را فراگیرد، به زودی موضوع را بسیار جالب و مؤثر می‌یابد. بجاست که از این پس از اشخاص واقعی به عنوان والدین، کودکان، یا افراد بالغ یاد کنیم. (بدون گیومه)، ولی واژه‌های «والد»، «کودک» و «بالغ» (درون گیومه) را موقعی به کار ببریم که منظورمان «حالاتِ من» باشد. شکل ۱ ـ ب شکل ساده شده و مناسبی از نمودار ساخت شخصیت را ارائه می‌دهد.

قبل از پایان دادن به موضوع طرح ساخت شخصیت، لازم است زیر و بم‌های خاصی را یادآور شویم.

۱) در طرح ساخت شخصیت هرگز از واژه «کودکانه» استفاده نمی‌شود، زیرا این کلمه در اذهان مترادف است با سبکی و ناپسندی و حالتی که باید متوقف گردد و کنار گذاشته شود. ترکیب «مثل بچه‌ها» را گاهی برای توصیف «کودک» («حالتِ منِ» قدیمی) به کار می‌بریم، چون بیشتر جنبه زیستی را مجسم می‌کند، نه تعصب را. در واقع از بسیاری از جهات «کودک» باارزش‌ترین جنبه شخصیت محسوب می‌شود، و می‌تواند در زندگی فرد همان آثاری را داشته باشد که یک بچه در زندگی خانوادگی دارد، یعنی خوشحالی، جذبه و خلاقیت. اگر «کودک» درون فرد ناسالم باشد، عواقب آن نیز ممکن است تلخ باشد، ولی در رفع این ناراحتی نیز می‌توان، و باید، اقدامی کرد.

نظرات کاربران

zeinab
۱۴۰۱/۱۱/۱۲

بزارید طاقچه بی نهایت

bahareh zolfaghar
۱۴۰۲/۰۴/۱۰

بذارید بی نهایت

مهشید صدفی
۱۴۰۱/۱۲/۰۵

واقعا نثر روانی نداره … منم ارتباط نگرفتم!

Legend Farhad
۱۴۰۱/۰۵/۲۷

نتونستم با کتاب ارتباط برقرار کنم و پیشنهاد نمی دم

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵)
«اگر نوازش نشوی، مخت می‌پکد.»
دزیره
فرد ممکن است حتی در حضور دیگران نیز تنها باشد؛
nicholas woild
عجله کردن همانا نادیده گرفتن محیط است و تنها درگیر نفس بودن و خودپرستی. مردی چینی وارد ایستگاه قطار زیرزمینی شد تا سوار قطار محلی شود. همراه او که مردی سفیدپوست بود پیشنهاد کرد سوار قطار سریع‌السیر شوند، چون بیست دقیقه زودتر به مقصد می‌رسد، و آنها همین کار را کردند. وقتی در ایستگاه سنترال پارک پیاده شدند، مرد چینی روی یکی از نیمکت‌های پارک نشست و وقتی تعجب همراهش را دید، علت این کار خود را چنین توضیح داد: «خب، الان که بیست دقیقه وقت صرفه‌جویی کردیم، می‌توانیم بنشینیم و از منظره پارک لذت ببریم.»
لیلا نادری
صمیمیت زمانی شروع می‌شود که برنامه‌ریزی انفرادی (که معمولا غریزی است) شدت می‌یابد، و نه الگوهای اجتماعی و نه محدودیت‌ها و انگیزش‌های ثانوی سد راه آن نمی‌شوند. صمیمت تنها جواب ارضاکننده و کامل به گرسنگی محرک و گرسنگی به رسمیت شناخته شدن و گرسنگی ساخت است
احسان رضاپور
بدگویی از زنش است، و در آخر سرش را رو به زنش برمی‌گرداند و می‌گوید: «این‌طور نیست، عزیزم؟» خانم وایت به دو دلیل در سطح «بالغ» آشکارا با او موافقت می‌کند: اولا آن که اصل روایت دروغ نیست و درست تعریف شده است، و در این لحظه مخالفت با چیزی که به طور ضمنی و گذرا تعریف شده (ولی جان اصلی این تبادل است) خرده‌گیری خواهد بود. و ثانیآ آن که مخالفت با کسی که آدم را در انظار «عزیزم» خطاب کرده مطمئنآ کار سبکی است. با وجود این، دلیل روانشناختی او برای این موافقت، حالت افسرده اوست. او اصلا به همین دلیل با این مرد ازدواج کرده است ـ یعنی به دلیل برملا ساختن نقاط ضعف او، چون خودش هرگز شجاعت این کار را نداشته است. وقتی
کاربر ۷۳۱۴۳۴۳

حجم

۴۳۹٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

حجم

۴۳۹٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان