دانلود و خرید کتاب چرا عاشق می شویم؟ هلن فیشر ترجمه سهیل سمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب چرا عاشق می شویم؟ اثر هلن فیشر

کتاب چرا عاشق می شویم؟

نویسنده:هلن فیشر
مترجم:سهیل سمی
امتیاز:
۳.۵از ۱۷ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب چرا عاشق می شویم؟

کتاب چرا عاشق می شویم نوشته هلن فیشر است و با ترجمه سهیل سمی در گروه انتشاراتی ققنوس منتشر شده است. این کتاب به ماهیت و فرایند عشق رمانتیک می‌پردزاد.

درباره کتاب چرا عاشق می شویم؟

به عقیده نویسنده، عشق رمانتیک یکی از سه شبکه نخستین مغز است که برای راهنمایی ما در امر جفت‌یابی و تولید مثل تکامل یافته‌اند. شهوت کور باعث می‌شده پیشینیان ما برای ارضای نیاز غریزی خود در پی ارتباط با هر جفتی باشند. عشق رمانتیک به انسان فرصت داد که فقط یک جفت خاص را برگزیند و از این طریق در زمان و انرژی ارزشمند خود صرفه‌جویی کند.

 عشق رمانتیک در ساختار و فرایند مغز انسان نقشی نا زدودنی دارد. اما دقیقاً چه چیزی این حس را پدید می‌آورد؟ برای پاسخ دادن به این سؤال نویسنده تصمیم گرفته است طی تحقیقی از مغز داوطلبان اسکن بگیرد تا از این راه، فعالیت مغز مردان و زنانی را که به تازگی به هم دل باخته بودند ثبت کند. این کتاب نگاهی به فرایند مغزی عشق عاطفی است.

خواندن کتاب چرا عاشق می شویم؟ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به علوم شناختی پیشنهاد می‌کنیم. 

بخشی از کتاب چرا عاشق می شویم؟

یکی از سرخپوستان گمنام کواکیوتل در جنوب آلاسکا در شعری سوزناک که در سال ۱۸۹۶ از زبان اصلی بازنویسی شده، چنین می‌گوید: "سرتاسر بدنم یکسره آتش است ــ درد عشق تو. آتش عشقت درد به جانم انداخته. عشق تو وجودم را ملول کرده. عشقت دردی است که درونم را می‌سوزاند. آتش عشق تو وجودم را سوزانده. یادم هست با من چه گفتی. آیا تو نیز به من عشق می‌ورزی؟ عشقت وجودم را آب می‌کند. درد و باز هم درد. کجا می‌روی؟ من عاشق تو هستم. به من گفته‌اند از این‌جا می‌روی. به من گفته‌اند ترکم می‌کنی. غمت تَنَم را کرخت کرده.

به یاد داشته باش چه گفتم، عشق من. خداحافظ، عشق من، خداحافظ."

پیش از من و شما، چند مرد و زن عاشق همدیگر شده‌اند؟ چقدر از رؤیاهایشان جامه عمل پوشیده؟ کدام شور و عواطفشان تباه شده؟ اغلبوقتی حین راه رفتن یا نشستن به فکر فرو می‌روم، به تمام عشق‌های سوزناکی که این کره خاکی به خود دیده می‌اندیشم. خوشبختانه، مردان و زنان جهان از عشق‌های رمانتیکشان اسناد و شواهد بسیاری به جا گذاشته‌اند.

از اوروک در سومر باستان، روی لوح‌ها و به خط میخی، اشعاری به دست ما رسیده که در آن‌ها عشق پرشور اینانا، ملکه سومریان، به دوموزی، پسری چوپان، گرامی داشته شده است. اینانا بیش از چهار هزار سال پیش فریاد زد و به او گفت: "محبوب من، نور دیدگانم."

در ودا و دیگر متون هندی، که قدمت آن‌ها به ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد، به شیوا، پروردگار اسطوره‌ای عالم، اشاره شده که واله و شیدای ساتی، دختر جوان هندو، می‌شود. این رب‌النوع در خیال می‌بیند که "خودش و ساتی غرقِ عشق در قله کوهی بوده‌اند."

خوشبختی هرگز سراغ بعضی‌ها نمی‌آید. یکی از این افراد قیس، پسر رئیس قبیله‌ای در عربستان قدیم، بود. در یکی از افسانه‌های عربی قرن هفتم میلادی آمده که قیس پسری زیبا و فوق‌العاده برازنده بود ــ تا وقتی دختری را دید که به خاطر موهای بلند و مشکی‌اش او را لیلی، به معنای "شب"، نامیده بودند.  قیس چنان از خود بیخود شد که یک روز از مکتبخانه بیرون آمد و در شهر دوید و نام لیلی را فریاد زد. از آن پس او را مجنون یا دیوانه نامیدند.

مجنون سر به بیابان گذاشت، با حیوانات در غارها زندگی کرد و برای محبوبش آواز خواند، در حالی که لیلی، محبوس در خیمه پدرش، شب‌ها از چادر بیرون می‌آمد تا نامه‌های عاشقانه‌اش را به دست باد بسپارد. رهگذری که دلش به حال او سوخت، خبر این زاری‌های عاشقانه را به مجنون، این پسر عاشق با موهای ژولیده و تن نیمه‌برهنه، رساند. عشق پرشور این دو عاقبت به جنگ قبایلشان و سرانجام مرگِ دو عاشق منجر شد. حال از آن ماجرا تنها همین افسانه باقی مانده است.

نظرات کاربران

محسن
۱۴۰۱/۰۴/۰۱

هلن فیشر انسان‌شناسی است که تلاش می‌کند به این سوال شکسپیر جواب بدهد که «عشق چیست». فیشر و همکارانش مغز داوطلبانی را که عاشق شده‌اند یا شکست عشقی خورده‌اند، اسکن می‌کنند و انجام آزمایش‌های علمی و بررسی تحقیق‌های دیگر، رمز

- بیشتر
fateme1ghaderi
۱۴۰۲/۰۱/۰۶

خانم هلن فیشر در سخنرانی تد یه جمله از جورج برنارد شاو میگه که قابل تأمله: Love consists of overestimating the differences between one woman and another. حالا اینکه چرا یک نفر تو زندگی مون خاص میشه و دیگری نمیشه دلیل عشق

- بیشتر
محمدحسین مهدیقلی
۱۴۰۲/۰۳/۲۶

/ژولیت از پشت تلسکوپ/ یا /نگاهی به «چرا عاشق می‌شویم؟» اثر هلن فیشر/ از دیرباز تا کنون یکی از بغرنج‌ترین مسائل، یا بهتر بگویم مصائب ناشی از عشق برای بشر، ناشناخته بودن آن است. اینکه ما نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتد یک عذاب و اینکه

- بیشتر
Maryam
۱۴۰۲/۱۲/۲۳

کتاب خیلی خوبیه دلایل بیولوژیک و تکاملی عشق رو می گه که به نظرم لازمه همه برای شناخت خودشون و تمایلات و احساساتشون ازش آگاه باشند ، فقط تاریخ چاپ کتاب ۲۰۰۴ است کمی دیر به فارسی ترجمه شده و

- بیشتر
کاربر ۲۷۳۳۵۸۴
۱۴۰۲/۰۲/۰۱

متاب فوق العاده ای بود و خوانش بسیار خوبی هم داشت

mohammadreza
۱۴۰۲/۱۲/۲۸

کتاب بی نظیریه .این کتاب رو باید تو دانشگاه ها تدریس کرد

تام ریدل
۱۴۰۰/۱۱/۰۱

اصلن توصیه نمیکنم بخونید .چیز خاصی نداره و ارزش یک بار خوندنم نداره

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴۴)
"وقتی مردیمحبوب خود را می‌خنداند، زن احساس امنیت می‌کند."
محسن
شوخ‌طبعی و طنز بر پایه نوآوری استوار است، چیزی پیش‌بینی‌ناپذیر ــ که موجب افزایش میزان دوپامین در مغز می‌شود.
محسن
مردان و زنان همیشه جذب کسانی می‌شوند که حس طنزی مشابه خود آن‌ها و ارزش‌های اجتماعی و سیاسی و باورهای کلی مشابهی در باب زندگی داشته باشند.
محسن
مردها و زن‌ها اغلب جلب جفتی می‌شوند که از نظرشان مرموز است. همان گونه که بودلرِ شاعر گفته: "ما زنان را به تناسب غرابتشان با خودمان دوست می‌داریم."این حس که انسان بر گنجی نامحتمل و گریزپا دست انداخته که هر آن ممکن است از دست بگریزد، می‌تواند برانگیزنده عشق رمانتیک باشد.
محسن
گروهی عصب‌شناس اخیراً اظهار داشتند که عشق رمانتیک معمولاً بین دوازده تا هجده ماه دوام می‌آورد.
fateme1ghaderi
خلیل جبران توصیه می‌کند: "با هم بودنتان نباید تمام فضاهای با خودبودنتان را اشغال کند."
محسن
مردها معمولاً به همسر یا محبوب خود بیشتر وابسته‌اند، (۴۲) احتمالاً به این دلیل که آن‌ها، به مثابه اصلی همیشگی، با بستگان و دوستانشان ارتباطاتکمتری دارند. شاید به همین دلیل، احتمال این‌که مردان دل‌شکسته به الکل، مواد مخدر یا رانندگی بی‌احتیاط رو بیاورند بیشتر است. (۴۳) به علاوه، مردها کمتر به آشکار کردن سرّ درونشان رغبت دارند، و غم و رنج خود را در عمق وجودشان پنهان می‌کنند. (۴۴) بعضی‌ها در مقیاس‌های افسردگی رتبه‌های پایینی دارند، چون به نحوی کاملاً مؤثر رنج خود را حتی از خودشان نیز پوشیده نگه داشته‌اند.
محسن
زن‌ها در هر زمانی جذب همسرانی می‌شوند که مایلند شأن اجتماعی، پول و جایگاه خود را با همسران خود تقسیم کنند. در واقع، زن‌ها هنگام عاشقی به مراتب عمل‌گراتر و واقع‌بین‌ترند، حال آن‌که مردها در این موقعیت یا بدبین‌ترند یا آرمان‌گراتر و ایثارگرتر.
محسن
به طور متوسط، زنان در سرتاسر جهان در ارتباط با پیچیدگی‌های زبان مهارت بیشتری دارند، توانایی‌ای که به هورمون زنانه (استروژن) مربوط می‌شود.
محسن
اگر تازه وارد دانشکده شده یا تنها به شهری جدید نقل مکان کرده‌اید، اخیرا خاطره تلخ عشقی نافرجام را پشت سر گذاشته‌اید، به تازگی آن‌قدر پول درمی‌آورید که بتوانید خانواده‌ای را اداره کنید، تنهایید یا تجربه‌ای تلخ و سخت‌گذر داشته‌اید، یا اوقات فراغت زیادی دارید، آمادگی عاشق شدن را دارید.
محسن

حجم

۴۴۵٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۳۵۱ صفحه

حجم

۴۴۵٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۳۵۱ صفحه

قیمت:
۹۸,۰۰۰
تومان