دانلود و خرید کتاب تندآموز طرح واره درمانی اشکول رفائلی ترجمه مهدی فرجی
کتاب تندآموز طرح واره درمانی اثر اشکول رفائلی

کتاب تندآموز طرح واره درمانی

معرفی کتاب تندآموز طرح واره درمانی

کتاب تندآموز طرح واره درمانی نوشته اشکول رفائلی و دیوید برنستین و جفری یانگ است و با ترجمه مهدی فرجی در انتشارات ارجمند منتشر شده است.

درباره کتاب تندآموز طرح واره درمانی

طرح‌واره‌درمانی رویکردی یکپارچه‌نگر است که از مجموعه تکنیک‌های به اثبات رسیده درمان رفتاری‌شناختی همراه با عناصری از درمان‌های بین فردی، تجربی و روان‌پویایی برای کمک به افرادی با مسائل و مشکلات روانی بلندمدت، همچون اختلالات شخصیت و افسردگی مزمن استفاده می‌کند.

براساس رویکرد طرح‌واره‌درمانی مبنای تعدادزیادی از شرایط شناختی منفی حال حاضر افراد، تجربیات گذشته آنان است. در این رویکرد، برای اصلاح و به چالش کشیدن این رفتارها و افکار منفی، مدلی ارائه می‌شود که آنها را به تغییر وادار کند.

خواندن کتاب تندآموز طرح واره درمانی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دانشجویان روان‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم. 

شناسنامه کتاب تندآموز طرح واره درمانی

ترجمه: دکتر مهدی فرجی - دکترای روان‌شناسی

Copyright  2011 Eshkol Rafaeli, David P. Bernstein and Jeffrey Young مجوز رسمی ترجمه این کتاب از سوی انتشارات راتلیج به انتشارات کتاب ارجمند واگذار شده است.

نوبت چاپ ۳

سال انتشار ۱۴۰۰

بخشی از کتاب تندآموز طرح واره درمانی

طرح‌واره‌درمانی با شناخت یک‌سری از نیازهای هیجانی همگانی آغاز می‌شود. این نیازها عبارت‌اند از: نیاز به امنیت، ثبات، محبت و پذیرش برای خودگردانی، شایستگی و احساس هویت. همچنین، نیاز به آزادی بیان برای ابراز نیازها و هیجانات جهت ایفای نقش و خودانگیختگی و قرار گرفتن در دنیایی واقعی با محدودیت‌های واقعی؛ که برآورده کردن این نیازها منجر به پرورش خویشتن‌داری می‌گردد.

در واقع می‌توان گفت تمام افراد از نیازهای هیجانی برخوردارند. اگرچه قدرت این نیازها در افراد متفاوت است. مثلاً؛ امکان دارد برخی از مردم نیاز ذاتی قوی‌تری برای خودجوشی و بیان خلاق داشته باشند و برخی نیز ممکن است نیاز بیشتری برای کسب محبت داشته باشند؛ اما بالاتر و فراتر از این تفاوت‌های فردی، وجود شباهتی همگانی است: تمام انسان‌ها از این نیازها برخوردارند.

نیازهای هیجانی از دوران کودکی وجود دارند و درواقع، در کودکی از قدرت بیشتری برخوردارند. به عنوان نمونه؛ نیاز به امنیت یا ثبات اگرچه مادام‌العمر است، اما در دوران کودکی که فرد ناتوان و آسیب‌پذیرتر است از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

سلامت روانی در مدل طرح‌واره، توانایی برآورده کردن نیازهای اساسی به روشی تطبیقی و سازش‌پذیر است و تأمین این نیازهای اساسی در رشد کودکان نقش اصلی را ایجاد می‌کند. هدف اصلی در تربیت یا فرزندپروری مؤثر کمک به کودک برای برآورده کردن این نیازها است و هدف اصلی طرح‌واره‌درمانی کمک به بزرگسالانی است که موفق به برآورده کردن این نیازها نشده‌اند.

طرح‌واره‌درمانی علاوه بر نیازهای هیجانی اصلی همگانی، نیازهایی را که در بزرگسالی ظهور پیدا می‌کنند نیز شناسایی می‌کند (مثل؛ نیاز به کار و نیاز مراقبت از دیگران)، نیازهایی که برای سلامت روانی مهم هستند، اما طرح‌واره‌درمانی تمایلی برای تمرکز بر آنها ندارد. احتمالاً، زمانی‌که نیازهای هیجانی اساسی‌تر (و اولیه) به‌اندازه کافی تأمین شده باشد، افراد به خوبی از پس نیازهای بعدی برمی‌آیند.

طرح‌واره‌درمانی ریشه در درمان شناختی‌رفتاری (CBT) دارد؛ اما معمولاً CBT به نیازهای اساسی همگانی نمی‌پردازد؛ و اگر چنانچه در شناخت‌درمانی این نیازها موقتاً یادآوری شود، بر حسب نیازی است که مراجع یا درمانگر آنها را تشخیص دهند.

بعضی از رویکردهای شناختی‌رفتاری نیز با دسته‌بندی نیازها به بایدها، عملاً آنها را دست‌کم گرفتند. توجه به این موارد و یکپارچه‌سازی سایر ایده‌های مفید از رویکردهای دیگر (هیجان‌محور، پویشی و دلبستگی) وجه تمایز طرح‌واره‌درمانی از دیگر رویکردهای CBT است.

فنون روان پویشی
کارن مارودا
درمان شناختی رفتاری با زوج ها و خانواده ها
فرانک داتیلیو
راهنمای بالینی ارزیابی عملکردهای ایگو (EFA)
محمدامین شریفی
زوج درمانی هیجان‌مدار
سوزان ام. جانسون
مبانی آسیب شناسی روانی
جیمز مادوکس
هندبوک روان درمانی پویشی برای اختلالات سطحی شخصیت
او. کالیگور
تنهایی
محمدامین شریفی
درمان مبتنی بر پذیرش و پای بندی
پل ای. فلکسمن
طرحواره های شناختی و باورهای مرکزی در مشکلات روانشناختی
لارنس ریزو
مصاحبه انگیزشی در درمان مشکلات روانی
ویلیام آر. میلر
مصادیق عملی نظریه دلبستگی
سوزان ام . جانسون
فنون پیشرفته مشاوره و روان درمانی
کریستیان کنت
روان‌ شناسی سلامت (جلد اول)
جین اگدن
روان درمانی تحلیلی؛ راهنمای بالینی
دبورا کابانیس
گربه سازگار درمان شناختی- رفتاری کوتاه‌ مدت اضطراب کودکان (کتاب تمرین)
فیلیپ کندال
تمرین های مصاحبه و تشخیص بالینی برای روان شناسان و مشاوران
پرل س. برمن
خود و مکانیسم های دفاع روانی
آنا فروید
بازسازی مدارهای عشق ورزی مغز
مارشا لوکاس
هم آفرینی تغییر
جان فردریکسون
موانع دلبستگی و صمیمیت
لیندا کاندی

نظرات کاربران

mozhdeh
۱۴۰۲/۰۳/۲۸

کتاب همون طور که از اسمش مشخصه درباره طرحواره هااست .. این کتاب خیلی کامل ولی کوتاه درباره اینکه طرحواره چی هست و چطوری درمان میشه صحبت کرده . کتاب به هیچ عنوان به حاشیه نمیره ،درباره مفاهیم اصلی صحبت می‌کنه و

- بیشتر
Yamad
۱۴۰۰/۱۲/۱۸

مجموعه تندآموز انتشارات ارجمند عالی هستن. امیدوارم مجموعه کاملش در اپ قرار بگیره

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
تکنیک‌های متمرکز بر هیجان تکنیک‌های بسیار قدرتمندی هستند که برای درمان طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه، در دسترس طرح‌واره‌درمانگر قرار دارند. درمانگر اغلب مرحله تغییر طرح‌واره‌درمانی را با استفاده از تکنیک‌های شناختی، مانند ثبت افکار، فلش‌کارت‌های طرح‌واره‌ای و دفترچه خاطرات طرح‌واره‌ای آغاز می‌کند تا طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه را تغییر دهد. این روش‌ها به مراجع کمک می‌کند تا به صورت منطقی مقداری از طرح‌واره‌ها فاصله بگیرد. با این وجود، هیجانات شدید مربوط به طرح‌واره‌ها معمولاً باقی می‌مانند. مراجع می‌گوید: «حالا می‌دانم که ناقص نیستم، بلکه طرح‌واره نقص دارم اما من هنوز احساس نقص می‌کنم». هدف از تکنیک‌های متمرکز بر هیجان این است که به مراجع کمک کند که احساس متفاوتی داشته باشد، یعنی قدرت هیجانی طرح‌واره‌ها را از بین ببرد.
mozhdeh

حجم

۵۹۴٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۰۰ صفحه

حجم

۵۹۴٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۰۰ صفحه

قیمت:
۳۷,۵۰۰
تومان