دانلود و خرید کتاب دموکراسی یا دموقراضه سیدمهدی شجاعی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دموکراسی یا دموقراضه اثر سیدمهدی شجاعی

کتاب دموکراسی یا دموقراضه

دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۰از ۶۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب دموکراسی یا دموقراضه

کتاب دموکراسی یا دموقراضه کتابی خیالی است که سید مهدی شجاعی با زبانی طنزگونه در ۱۵ فصل آن را نوشته است. داستان دموکراسی یا دموقراضه در رابطه با کشور ساختگی غربستان و پادشاه آن، ممول است که می خواهد دموکراسی را در کشور خود اجرا کند. به این شکل که بعد از مرگش مردم بتوانند با انجام انتخابات، از بین پسران او پادشاه آینده خود را انتخاب کنند. در نهایت پس از برگزاری انتخابات بسیار دموقراضه به سلطنت می‌رسد.  

درباره کتاب

پادشاه ممول پادشاهی معمولی بود که بر مردمی معمولی‌تر حکومت می‌کرد. او که در زمینه های بسیاری پیشرو بود، این میراث را برای فرزندانش از جمله دموی آخر یا به تعبیر خاندان سلطنت دموکافیه یا به تعبیر مردم دموقراضه هم به جا گذاشت. اما دموقراضه خودش هم استعداد و خلاقیت زیادی داشت. مثلا «در فصل همه گذشتگان همه جور فحش بوده اند» آمده است که یکی از اولین، مهم‌ترین، گسترده‌ترین و جدی‌ترین تصمیمات دموقراضه این بود که برادرانش را از چشم مردم بیندازد، کمترین آبرو و حیثیتی برایشان باقی نگذارد و به مردم بفهماند که اصلی‌ترین مأموریت او نجات مردم، از دست برادران بوده و هست.

او برای تفهیم هرچه بهتر مردم ناگزیر شد افرادی را با عنوان روشنگران تربیت کند تا آنها در قالب گروه‌های سیّار به مناطق مختلف سفر کنند و مردم را نسبت به فجایع دوره‌های پیشین و ظلم و ستم‌های برادران، آگاه سازند.

خواندن کتاب دموکراسی یا دموقراضه را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم

این کتاب برای تمام افرادی که از طنزهای سیاسی - اجتماعی لذت می برند بسیار جذاب خواهد بود.

هم چنین دستورالعمل های آن برای کسانی که قصد دارند کشور خودشان را تشکیل دهند، یا برای دزدی و زورگویی به دنبال روش های نوینی می گردند نیز مفید است!

درباره سید مهدی شجاعی

سید مهدی شجاعی متولد ۱۳۳۹ُ نویسنده و فیلمنامه‌نویس است. وی در سال 1376 اقدام به تاسیس انتشارات نیستان کرد. او آثاری برای بزرگسالان و آثاری نیز برای کودکان و نوجوانان دارد. علاوه بر این سابقه فعالیت با کارگردان‌های بسیاری از جمله مجید مجیدی را نیز در کارنامه خود دارد.

از سید مهدی شجاعی کتاب‌های گنجی که می‌جستیم، ماهی رنگین‌کمان و یک اتفاق دیگر و... و همین طور چندین کتاب صوتی مثل: پدر عشق و پسر، رزیتا خاتون، آفتاب در حجابُ از دیار حبیب، کشتی پهلوگرفته و... در طاقچه موجود است.

بخشی از کتاب

به هر حال، پادشاه می‌بایست لااقل برای طرف‌داران خود توضیح و توجیهی پیدا کند که چرا همه کارهایی را که برای حکومت‌های پیش خود، خلاف می‌شمرده و محکوم‌شان می‌کرده، برای خود، مجاز می‌شمرد و هیچ ابایی از انجام آنها ندارد.

خوشبختانه این توضیح یا توجیه در یکی از سخنرانی‌های نسبتاً محرمانه پادشاه آمد و از اسناد محرمانه سر درآورده و یکی از اسناد معدودی است که بعدها به دست نویسنده افتاده.

برای رعایت امانت هم که شده، چند سطر موجود از سخنرانی پادشاه عیناً نقل می‌شود:

«... گناه حکومت‌های پیشین، این بود که اموال مردم را در جهت اهداف پلید خود خرج می‌کردند. درحالی‌که ما این اموال را در جهت اهداف پلید آنان خرج نمی‌کنیم، بلکه در جهت اهداف ارجمند خودمان خرج می‌کنیم. و هر کس که از کمترین میزان عقل و شعور برخوردار باشد، می‌تواند تفاوت زمین تا آسمان را میان ما و آنها ببیند.

پس ما کاملاً سر حرف خودمان هستیم که می‌گفتیم: «دزدی کار زشتی است» اما اکنون به یک استثنای کاملاً طبیعی که تا به حال از شدت وضوح، مغفول مانده بود، تصریح می‌کنیم و جمله تاریخی خود را به این ترتیب تکامل می‌دهیم:

«دزدی کار زشتی است مگر برای اهداف متعالی.»

به عبارت دیگر، وقتی ما پول مردم را صرف تحکیم و تقویت حکومت خودمان می‌کنیم، در حقیقت به مردم خدمت کرده‌ایم. و مردم یقیناً قدرشناس و سپاسگزار ما خواهند بود. یعنی به واقع‌ اگر بخواهیم نگاه دقیق‌تری داشته باشیم، نباید اسم دزدی روی این کار بگذاریم. و اگر می‌گذاریم صرفاً به این دلیل است که مردم در حکومت‌های پیشین، این کار را به این اسم، صدا می‌کرده‌اند.

معرفی نویسنده
عکس سیدمهدی شجاعی
سیدمهدی شجاعی
ایرانی

سید مهدی شجاعی نویسنده، رمان‌نویس، روزنامه‌نگار و فیلمنامه‌نویس فعال و مشهور ایرانی است. او در دوران نویسندگی خود بیشتر به داستان‌نویسی پرداخت و داستان‌های کوتاه و بلند زیادی در حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان و همچنین ادبیات مذهبی نوشت. شجاعی در دوران کار حرفه‌ای خود به عنوان فیلمنامه‌نویس نیز فعالیت داشته و تاکنون از فیلمنامه‌های او در تلویزیون و سینما، چندین فیلم ساخته شده است. سیدمهدی شجاعی به دلیل نوشتن کتاب‌های برجسته‌ در زمینه‌های معنوی و اجتماعی نیز شهرت دارد.

نظرات کاربران

BOOKWORM
۱۴۰۰/۱۱/۲۴

دیکتاتوری زاییده‌ی عقب‌افتادگی و عدم بلوغ فرهنگی و سیاسی جوامع است! در این کتاب، جناب نویسنده با نبوغی ستودنی حال‌اوحوال یک چنین جامعه‌ای را به‌تصویر می‌کشد؛ جامعه‌ای که در آن کوتوله‌ها همه کاره‌اند و تنها محصول حکومت‌ِ کوتوله‌ها نتیجه‌ای جز

- بیشتر
لیلا
۱۴۰۱/۰۳/۲۵

این کتاب عالی به جرات مزرعه حیوانات ایرانی است همون طور که برای هر شخصیت و کاراکتر اون کتاب چندین نفر در اطراف پیدا می‌کنی برای این هم همین طور فقط کاش اسمش چیز دیگری بود که ترغیب میکرد به خواندن آدم فکر

- بیشتر
محمد جواد
۱۴۰۱/۰۴/۱۳

شماره 19 تا الان فقط کتاب های مذهبی سید مهدی شجاعی رو خونده بودم این کتاب عااااالی بود 👍 خیلی منو یاد کتاب های «۱۹۸۴» و «قلعه حیوانات» جورج اورول انداخت. کتاب تم طنز داره و اوایلش ممکنه بخاطر اطاله کلام نویسنده (بخاطر

- بیشتر
محمد امین
۱۴۰۱/۰۵/۲۶

بی نظیر هست این کتاب..واقعا ذهن رو روشن می کنه..ورژن ایرانی قلعه حیوانات..با طعنه و کنایه خیلی حرفها رو زده..به در گفته..دیوار بشنوه !

مهشید
۱۴۰۱/۰۲/۰۲

طنز سیاسی جالبی بود. هرچند چیز جدیدی برای گفتن نداشت و همه ما این کتاب رو زندگی کردیم.

خرم دین
۱۴۰۱/۰۱/۱۵

این کتاب بسیار زیبا وبا بیانی ساده وگیرا و همچنین طنزگونه برای همه ی عامه مردم نوشته شده و بنظرمن بهترین دلیل برای نگارش چنین کتاب زیبایی روشنگری برای عموم است.. فقط باید بدون تعصب نسبت به دیگران آن رامطالعه کرد

- بیشتر
Ali.book lover
۱۴۰۱/۰۱/۱۴

به طور اتفاقی در کتاب خونه مدرسه باهاش مواجه شدم هم خیلی متن روان و خوب با ته مایه طنز و هم از محتوایی با ارزش بالایی برخوردار است حتما بخونید

عادل تنها
۱۴۰۲/۰۱/۰۵

این کتاب یه نسخه ی ضعیف تر از کتاب مزرعه حیوانات هست. کتاب فوق العاده ای نیست، اما از خوندنش راضی هستم و توصیه میکنم بخونید. قطعا ارزش یه بار خوندن رو داره.

مریم
۱۴۰۱/۰۸/۲۹

دیدسیاسی دقیق وجامع به خواننده میدهد

khorasani
۱۴۰۱/۰۸/۲۷

من قبلاً نسخه‌ی چاپی‌ش کتاب رو خوندم. بیان جذاب حقیقتِ دموکراسی در قالب یک داستان ظاهراً تخیلی.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴۹)
۱ ـ دشمن یعنی کسی که شما می‌توانید همه ضعف‌ها و کم‌کاری‌هایتان را گردن او بیندازید. ۲ ـ دشمن یعنی چیزی که شما می‌توانید مردم را با آن بترسانید تا ناگزیر به آغوش شما پناه بگیرند. ۳ ـ دشمن یعنی کسی که اگر کاری کردید، با وجود او مهم‌تر جلوه‌اش دهید و اگر نکردید او را مقصر جلوه کنید.
Mehdi
۱ ـ دشمن یعنی کسی که شما می‌توانید همه ضعف‌ها و کم‌کاری‌هایتان را گردن او بیندازید. ۲ ـ دشمن یعنی چیزی که شما می‌توانید مردم را با آن بترسانید تا ناگزیر به آغوش شما پناه بگیرند. ۳ ـ دشمن یعنی کسی که اگر کاری کردید، با وجود او مهم‌تر جلوه‌اش دهید و اگر نکردید او را مقصر جلوه کنید. ۴ ـ دشمن یعنی کسی که وقت و بی‌وقت به او فحش دهید، بی‌آن‌که جواب فحش بشنوید. ۵ ـ دشمن یعنی کسی که حواس مردم را پرت او کنید تا هوس نکنند که از شما چیزی بخواهند. ۶ ـ دشمن یعنی مترسکی که با آن می‌توانید بچه‌های بزرگ را بترسانید. پس دشمن، با این همه خاصیت، یک موضوع حیاتی است. ولی همه خوبی‌اش به این است که؛ نباشد. اگر باشد که دمار از روزگارتان درمی‌آورد.
Lord_ARA
مردم، استعداد غریبی دارند برای خر شدن. اگر نان ندارید که شکم مردم را سیر کنید، برایشان در فضیلت گرسنگی، داد سخن دهید.
محمد جواد
آن زمان من می‌گفتم: همیشه این‌جور نمی‌ماند. و دیدید که نماند. جمله‌ای که از این پس باید به گوش‌تان بیاویزید این است: «مردم عادت می‌کنند.» یادتان باشد! این جمله؛ کلید اجرای همه برنامه‌ها، سیاست‌ها و تصمیمات ماست.
علی
هیچ‌کدام از کسانی که به دموی آخر رأی داده بودند، تصور هم نمی‌توانستند بکنند که دموقراضه ممکن است فقط افراد مشابه خود را به رسمیت بشناسد و سرنوشت مملکت را به دست آنان بسپارد
علی
مهم‌ترین هدف پادشاه، از ترویج این شعارها، تثبیت این باور در وجود مردم بود که پادشاه مستقیماً از خدا فرمان می‌گیرد، هرچه می‌گوید از قول خدا می‌گوید، هر چه می‌کند به دستور خدا می‌کند. هرچه می‌دهد یا می‌ستاند، هر که را برمی‌دارد یا می‌نشاند، هر که را می‌کشد یا محبوس می‌کند و... در همه امور، دستور خدا را اجرا می‌کند.
Mehdi
این اصل را هیچ‌وقت فراموش نکنید که: بزرگ‌ترین دشمن ما علم و دانش است. و تنها راه مبارزه با این دشمن، تحقیر کردن آن است. تا می‌توانید از افراد بی‌سواد، تجلیل کنید. آنها را در صدر بنشانید. مناصب مهم و بزرگ را به آنها بسپارید. به همگان از کوچک تا بزرگ و از پیر تا جوان، در عمل نشان دهید که؛ علم و دانش، جز بدبختی و دردسر و بیکاری و گوشه‌گیری، خاصیت دیگری ندارد.
Mehdi
ندیدن هنر است، نه دیدن.
Hasti:)
مردم را به دو دسته تقسیم کنید و به یک دسته حقوق و مواجب بدهید که مراقب آن دسته دیگر باشند. دسته اول، به طمع مواجب یا از ترس قطع شدن مواجب، مرید شما می‌شوند و دسته دوّم، از ترس دسته اوّل، مطیع و منقاد شما. به این ترتیب، مملکت، خود به خود اداره می‌شود، بی‌آن‌که شما زحمتی بکشید یا دغدغه‌ای داشته باشید.
Mehdi
با مردم هر کاری کنید، به آن کار عادت می‌کند و دست‌تان را هم می‌بوسند. باید مردم را به مرگ گرفت تا تب را بهترین سلامتی بدانند. به شما گفتم: مردم باید علوفه اسب و گاوشان را هم از دست ما بگیرند. آن هم نه محترمانه و اوّل کار. بعد از انجام تحقیر و اعمال فحش و فضیحت و آخر کار.
محمد جواد

حجم

۱۰۵٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۷

تعداد صفحه‌ها

۱۲۸ صفحه

حجم

۱۰۵٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۷

تعداد صفحه‌ها

۱۲۸ صفحه

قیمت:
۵۳,۴۰۰
تومان