دانلود و خرید کتاب گالیله و منکران علم ماریو لیویو ترجمه جمیل آریایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب گالیله و منکران علم اثر ماریو لیویو

کتاب گالیله و منکران علم

معرفی کتاب گالیله و منکران علم

کتاب گالیله و منکران علم نوشته ماریو لیویو است که با ترجمه جمیل آریایی منتشر شده است. کتاب گالیله و منکران علم را انتشارات مازیار برای تمام علاقه‌مندان به علم منتشر کرده است.

درباره کتاب گالیله و منکران علم

زندگی گالیله، یکی از بزرگترین و شگفت‌انگیزترین مردان تاریخ علم، تفسیر تازه‌ای می‌‌خواهد تا بر کشف‌های او و چالش‌هایی که با منکران علم داشت، پرتو تازه‌ای تابیده شود. چه بسا داستان گالیله بیش از هر زمان دیگری، با حال و هوای امروزی دنیای ما مناسبت دارد که با بحران‌های بزرگ‌مقیاسی دست به گریبان است، از جمله به حداقل رساندن خطرات تغییرات اقلیمی؛ زیرا علمِ زیربناییِ این بحران‌ها را، اقتدارگرایان زیر سوآل برده و آن را نادیده انگاشته‌اند. گالیله ۴۰۰ سال پیش با آن روبرو شد. کشف‌های او که بر پایه‌ مشاهدات دقیق و آزمایش‌های هوشمندانه‌ای استوار بود، با خرد سنتی رایج و تعالیم آن روزگاران کلیسا هم‌خوانی نداشت و از این رو متولّیان کلیسا که آزادی اندیشه را برنمی‌تابیدند، کتاب‌های او را ممنوعه اعلام کردند.

راوی داستان گالیله در این کتاب ماریو لیویو، اخترفیزیکدان و نویسنده چند کتاب پرفروش علمی، که به مدّت ۲۴ سال با تلسکوپ فضایی هابل کار کرده است. وی عضو انجمن آمریکایی پیشرفت علم است که با نگرشی جذاب از گالیله می‌گوید که چگونه به نتایج جسورانه و جدیدی درباره‌ کیهان و قوانین طبیعت دست یافت.

گالیله، این آزاداندیش بی‌پروا و دنباله‌رو شواهد علمی، یکی از بارزترین شخصیت‌های انقلاب علمی بود. او هنرمند، ادیب، و دانشمندِ علم بود و باور داشت که هر فردِ تحصیل‌کرده‌ای می‌بایست هم علم بداند و هم ادبیات. این بود که کتاب‌هایش را، نه به زبان لاتینی، بلکه به زبان ایتالیایی می‌نوشت تا طیف گسترده‌ای از مردم بتوانند از آن‌ها بهره‌مند شوند. امروزه به درستی او را پلی میان «دو فرهنگِ» سی پی اسنو می‌دانند. گالیله، در محاکمه‌ای ناعادلانه، زندگانی‌اش را بر سر اعتقادات علمی‌اش گذاشت و به ناچار واپسین سال‌های زندگانی‌اش را در حصر خانگی گذراند. او قهرمان انسان‌هایی شد که به علم احترام می‌گذارند. 

خواندن کتاب گالیله و منکران علم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به علم پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب گالیله و منکران علم

درام شاخص زندگانی گالیله، نبوغ مثال‌زدنی‌اش در انجام آزمایش‌هایی در علم مکانیک، جسارت در دفاع از دیدگاه‌های خود، کامیابی فوق‌العاده‌اش در انتشار یافته‌ها و در دسترس قرار دادن آن‌ها، و این حقیقت که ایده‌های او شالوده‌ی علم مدرنی شدند که بنا نهاده بود، جملگی حکایت از ویژگی‌هایی دارند که گالیله و داستان او را جاودانه کردند.

شاید تعجب کنید که چرا من ناچار شدم کتاب دیگری درباره‌ گالیله بنویسم، جایی که تعدادی زندگی‌نامه و تحلیل عالی از آثار او در بازار موجود است. برای تصمیمی که گرفته بودم، سه دلیل عمده داشتم. نخست، پی بردم تعدادی اندکی از این کتاب‌ها را کسانی نوشته‌اند که پژوهشگران اخترشناس و اخترفیزیک بودند. به باور من، یا دست‌کم به این امید که در این آشفته‌بازار، تنها پژوهشگر فعال در اخترفیزیک می‌تواند چشم‌اندازی تازه و زنده از گالیله و آثار او را به دست دهد. به ویژه، کوشیده‌ام که در این کتاب کشف‌های گالیله را در چارچوب دانش، ایده‌ها، و افکار امروزی جای دهم.

دلیل دوم و مهم‌ترین دلیل من این است که متقاعد شده‌ام خوانندگان امروزی در شگفت خواهند ماند که داستان گالیله چقدر با آنچه امروزه اتفاق می‌افتد جفت و جور است. در دنیایی مملو از نگرش‌های ضدعلمی دولتی، دولت‌مردانی منکر علم در مناصب کلیدی، ناسازگاری‌های غیرضروری میان علم و دین، و گستردگی روزافزون افتراق میان علوم انسانی و علوم دقیقه، داستان گالیله، بیش از هر چیز، بیانگر بالقوه‌ی اهمیت آزادی اندیشه است. در عین حال، پیچیدگی خود شخصیت گالیله که در فلورانس دوران پایانی روشنگری در ایتالیا شکل گرفته است، مثال کاملی است از این حقیقت که همه‌ی دستاوردهای آدمی بخشی از یک فرهنگ هستند.

در پایان، باید اذعان کنم که بسیاری از زندگی‌نامه‌های عالی و برجسته‌ی گالیله، بخش‌هایی دارند که حتی برای افراد تحصیل‌کرده نیز غامض و پرجزئیات هستند، چه برسد به مردم عادی غیرمتخصص. هدف‌ام این است که روایتی دقیق و در عین حال جمع‌وجور از زندگانی و آثار این انسان والای جذاب فراهم آورم. از بعضی جنبه‌ها، فروتنانه تلاش کرده‌ام در اینجا خواسته‌های گالیله را جامه‌ی عمل پوشانده باشم. گالیله اصرار داشت بسیاری از یافته‌های علمی‌اش را (به جای لاتینی) به زبان ایتالیایی منتشر کند، تا به جای تعداد محدودی آدم فرهیخته، هر باسوادی بتواند آن‌ها را بخواند. امیدوارم توانسته باشم همین کار را درباره‌ی داستان گالیله و پیام مهم او کرده باشم.

نظرات کاربران

arman eghbali
۱۴۰۰/۰۴/۲۷

در نمایشنامه "زندگی گالیله" از برشت، میخونیم: حقیقت فرزند زمان است نه فرزند مقامات. جهل ما بی پایان است، وقتی میتوانیم خردلی از جهل خود بکاهیم چرا اینقدر بلندپروازی کنیم؟ . کتاب گالیله و منکران علم بسیار هوشمندانه و دراماتیک نوشته شده. جذاب

- بیشتر
mohammadreza
۱۴۰۰/۱۱/۱۴

یک کتاب فوق العاده و پر از نکته

متین
۱۴۰۲/۰۹/۳۰

یک کتاب عالی با ترجمه مناسب و بسیار روشنگر. از جزئیات بحث‌های گالیله با دانشمندان هم‌عصرش لذت بردم و ارجاعات و یادداشت‌های کتاب به منابع دیگر بسیار مفید بود. تصویری واقعی و کامل از زندگی علمی گالیله.

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۶۸ صفحه

حجم

۸٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۶۸ صفحه

قیمت:
۶۰,۰۰۰
تومان