دانلود و خرید کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب سیدمرتضی آوینی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب اثر سیدمرتضی آوینی

کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب

انتشارات:انتشارات واحه
امتیاز:
۴.۵از ۴۸ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب

توسعه و مبانی تمدن غرب که در انتشارات واحه به چاپ رسیده است، یکی از نوشته‌های شهید آوینی دربارهٔ پیشرفت اقتصادی یا تکامل فرهنگی است.

 درباره کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب

نوشــته‌های شهید سید مرتضی آوینی پس از شهادت ایشان، ابتدا به صورت پراکنده و محدود توسط کانون فرهنگی هنری ایثارگران به چاپ رسید، سپس نشر ساقی مجموعه آثار را در ۱۲ عنوان چاپ و منتشر کرد و از این پس، این مجموعه در انتشارات واحه و زیر نظر خانواده آن شهید به چاپ می‌رسد.

به استثنای سه کتاب فتح خون، فردایی دیگر و اولین جلد آینه جادو که شهید آوینی، خود در زمان حیات، مقالاتش را انتخاب و تدوین کرد، باقی آثار ایشان، در واقع جمع‌آوری مقالاتی پراکنده در نشریات گوناگون است که بنا به تشخیص و سلیقه ناشرین مختلف دسته‌بندی و منتشر شده است. اگر خود ایشان هنوز در میان ما بود، شاید این کتاب‌ها هرگز منتشر نمی‌شد یا به شکل دیگری تنظیم می‌شد. به هر جهت، غیر از سه کتاب مورد اشاره، آنچه منتشر شده و می‌شود کتاب‌های شهید آوینی محسوب نمی‌شوند، بلکه مجموعه آثار نوشته شده توسط ایشان به حساب می‌آیند که در دوره‌های مختلف زمانی و به منظور چاپ در مطبوعات در همان ایام و روزگار تدارک دیده شده بودند و نه به منظور تبدیل به یک کتاب که اثر ماندگارتری است. 

کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب گردآوری سلسله‌ مقالاتی است که در فاصله سال‌های ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۶ با عنوان کلی تحقیقی مکتبی در باب توسعه و مبانی تمدن غرب در ماهنامه جهاد به چاپ رســیده است. اغلب این مقالات با اسم مستعار چاپ شده‌اند. شهید آوینی در یکی از جلسات گفت‌وگویی که در اواخر سال ۱۳۷۱ برگزار شده به این مقالات اشاره می‌کند و از آنها به عنوان مطالبی ساده با زبان ژورنالیستی یاد می‌کند که قرار بوده مقدماتی برای آشنایی اولیه خوانندگان مجله جهاد با بحث مدرنیسم و مسئله توسعه در غرب فراهم کند. به این ترتیب، ظاهرا ایشان قصد گردآوری این مقالات و انتشار آنها را نداشته است. اما مدت کوتاهی بعد از شهادت ایشان، این مجموعه توسط مرکز حفظ و نشر آثار دفاع مقدس در وزارت جهاد سازندگی به صورت کتاب منتشر شد و نشر واحه نیز بر اساس خط مشی خود مبنی بر حفظ روند پیشین در چاپ کتاب‌ها به انتشار آن اقدام کرده است.

از اشارات شهید آوینی در مقالات مختلف این مجموعه چنین برمی‌آید که ایشان طرح مبسوطی در ذهن داشته، اما تحقق این طرح در ماهنامه جهاد ناتمام مانده است. ماهیت علوم جدید، معنای اصطلاحی غرب و غرب‌زدگی مبانی تاریخی تمدن جدید غربی و... از جمله مباحثی بوده‌اند که ایشان در نظر داشته مقالات جداگانه‌ای را به آنها اختصاص دهد و طبعا جای آن مباحث در این مجموعه خالی است. 

 خواندن کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 علاقه‌مندان به آثار شهید آوینی مخاطبان این کتاب‌اند.

بخشی از کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب

چرا توسعه‌یافتگی اوتوپیای انسان امروز قرار گرفته است؟ البته بهتر بود می‌گفتیم توسعه‌یافتگی یکی از وجوه اوتوپیای آرمانی بشر غربی است، چرا که این آرمان در وجوه دیگری نیز تجلی دارد؛ فی‌المثل تمایل عمومی بشر امروز به جانب دموکراسی نیز از همین آرمان اوتوپیایی واحد برمی‌آید، با این تفاوت که دموکراسی بیان‌کنندۀ صورت سیاسی آن است. توسعه‌یافتگی و دموکراسی دو وجه از یک ایده‌آل واحد است. اما این‌که چرا بشر علت غایی حرکت خویش را در این صورت ایده‌آل می‌بیند، سؤالی است که قرآن مجید و روایات ما به‌روشنی به آن پاسخ گفته‌اند. ولی پیش از تحقیق در این پاسخ، لازم است که یک‌بار دیگر ضرورت آن مورد تأکید قرار گیرد.

اگر نبود که انسان میزان و معیار خویش را از آرمان و علت غایی حرکت خویش اخذ می‌کند، پرداختن به این مباحث هیچ ضرورت نداشت. در فطرت عالم این اصل نهفته است که وقتی انسان هدفی را برمی‌گزیند، از آن پس، رد یا قبول هر چه به او ارائه می‌شود، به مطابقت یا عدم تطابق با آن صورت ذهنی که از هدفش در درون خویش ساخته است بازگشت دارد؛ اگر مطابق بود می‌پذیرد وگرنه رد می‌کند.

ارمغانی که انسان از بهشت با خود به عالم دنیا آورده، جاذبه‌ای فطری است که او را از درون به سوی بهشت و آن‌چه بهشتی است می‌کشاند. اما مع‌الاسف انسان دچار نسیان است و مادام که ایمان نیاورده و استمرار در عمل صالح نداشته باشد، بهشت واقعی را تشخیص نمی‌دهد. انسان فطرتاً در جست‌وجوی بهشت است، همان بهشتی که از آن‌جا هبوط کرده است، و جاذبه‌های درونی او به سوی عالمی متعادل، زیبا و جاودانه از همین‌جا ناشی می‌شود. علامه طباطبایی (ره) در تفسیر آیات مربوط به آفرینش انسان و هبوط او در سورۀ «طه»، آن بهشت را بهشت اعتدال می‌خوانند و می‌فرمایند:

... این داستان... حال بنی‌نوع آدم را بر حسب طبع زمینی و زندگی مادی‌اش تمثیل می‌کند و مجسم می‌سازد، زیرا خدا او را در بهترین قوام خلق کرده، و در نعمت‌هایی بی‌شمار غرق ساخته، و در بهشت اعتدالش منزل داده، و از تعدی و خروج به یک سوی افراط و تفریط که ناشی از پیروی هوای نفس و تعلق به سراب دنیا، و در نتیجه فراموشی جانب ربّ‌العزّۀ است تهدید فرمود...

و با این معنا، زندگی آدم (ع) در این بهشت برزخی، تمثیل وضعیت تعادل انسان است که می‌توان مشخصات آن را از همین سورۀ مبارکۀ «طه» استخراج کرد:

آن‌گاه گفتیم: ای آدم، محققاً این شیطان با تو و جفت تو دشمن است. مبادا شما را از بهشت بیرون آرد و از آن پس به شقاوت گرفتار شوید. آن‌جا نه هرگز گرسنه شوی و نه برهنه مانی. و نه هرگز به تشنگی و گرمای آفتاب آزار بینی.

تفسیر و توجیه گرایش‌های فطری انسان به جانب زیبایی و جاودانگی، تعادل و حتی رفاه، در همین آیات مبارکه مشهود است و به تعبیر دیگر، فطریات انسان تماماً از کشش درونی او برای رسیدن به این وضعیت تعادلی اولیه نتیجه می‌شود و تکامل انسان نیز معنایی جز این ندارد.

نظرات کاربران

مشکیجه:)
۱۴۰۰/۰۹/۰۲

بذاریدش بی‌نهایت:((((

سعید
۱۴۰۰/۰۵/۰۹

این کتاب شناخت و نگاه متفاوتی نسبت به مدرنیته و تمدن و پیشرفت‌های عالم غرب مدرن به شما می‌ده، و دید شما رو نسبت به خیلی از مسائل امروز ایران و جهان و راه پیشرفت عوض می‌کنه.

as.man.be.to
۱۴۰۰/۰۹/۰۶

بسیار عالی،عمیق،پرمفهوم و بشدت تغییر دهنده دیدگاه های پوسیده و براندازانه پرده‌های غفلت!!

قاف
۱۴۰۰/۱۰/۱۸

خواندم و زنده شدم و از دریچه قلمی مومن، وارد دنیای رارهای اهل غیب شدم.

Muhammad11
۱۴۰۰/۰۶/۰۳

آخه کتاب به این خوبی pdf؟؟؟ چرا...؟ کاش همه‌ی کتب شهید آوینی epub بشن...

Roshana
۱۴۰۱/۰۲/۳۰

سلام علیکم لطفا همه‌ی کتاب های شهید عزیز را داخل طاقچه بی نهایت قرار بدید🙏🌹

bentolhoda
۱۴۰۰/۰۸/۱۶

چرا انقدر گرونه؟؟ :/

fatemed21
۱۴۰۰/۰۶/۱۴

چرا به قیمت چاپی ارائه میشه؟

tahmine.brz
۱۴۰۱/۰۸/۲۷

بهترین کتاب👌🏻

Ziziiii
۱۴۰۱/۰۷/۲۷

برای همه توصیه نمیشه قطعا نیاز ب پیش زمینه ذهنی داره و کتاب سنگینی هست نسبتا ...

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۷۰)
اکنون هر چند تکنولوژی در آخرین مراحل تکاملی خویش است، اما انسان غربی تا مرز حیوانی بندۀ خور و خواب و خشم و شهوت هبوط کرده است.
زهرا
افزودن چند واحد معارف اسلامی به مجموعۀ دروس دانشگاهی هیچ مشکلی را از پیش پای برنمی‌دارد.
زهرا
پیوند بین حوزه و دانشگاه پیوند بین دین و علم است و در این پیوند، این دین نیست که باید توجیه علمی پیدا کند، بلکه علم باید بار دیگر خود را بر مبنای حقیقت عالم استوار دارد.
زهرا
اقتصاد دیکتاتورِ بلامنازع دنیای امروز است
زهرا
وقتی حقِ حیات اجتماعی و مزایای آن تنها به کسی اعطا می‌شود که مدرسه و دانشگاه رفته باشد، خودبه‌خود پذیرش نظام آموزشی کنونی و گردن نهادن بدان با نوعی اجبار هم‌راه می‌شود.
زهرا
حیوانات صورت‌های نفسانی بشر هستند که از نظر خلقت، از نفس او منشأ گرفته‌اند و در مرتبتی پایین‌تر از او وجود یافته‌اند.
زهرا
در تفکر امروزی غرب که متأسفانه مقبولیتی عام یافته و در پهنۀ زمین اشاعه پیدا کرده است، بشر را صرفاً از دریچۀ نیازهای مادی و دنیایی‌اش مورد مداقه و بررسی قرار می‌دهند.
زهرا
محتوای علمی سیستم آموزشی کنونی در مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها انباشته از فرضیاتی است که هر چند کاملاً به اثبات نرسیده‌اند، اما به‌گونه‌ای تدریس می‌شوند که تو گویی علم مطلق هستند و هیچ تردیدی در آنها وجود ندارد.
زهرا
تمدن امروز تمدنی زاییده از سرمایه‌داری است
زهرا
اگر حضرت نوح نبی (ع) کشتی بخار ساخته بود، شاید می‌توانست جا و مقامی در تاریخ تمدن بیابد
زهرا

حجم

۲۳۶٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۶۴ صفحه

حجم

۲۳۶٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۶۴ صفحه

قیمت:
۴۲,۰۰۰
۲۱,۰۰۰
۵۰%
تومان