دانلود و خرید کتاب نئولیبرالیسم ایرانی و تهاجم فرهنگی شهریار زرشناس
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نئولیبرالیسم ایرانی و تهاجم فرهنگی اثر شهریار زرشناس

کتاب نئولیبرالیسم ایرانی و تهاجم فرهنگی

انتشارات:نشر معارف
امتیاز:
۴.۰از ۱۶ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب نئولیبرالیسم ایرانی و تهاجم فرهنگی

کتاب نئولیبرالیسم ایرانی و تهاجم فرهنگی نوشته شهریار زرشناس است. کتاب نئولیبرالیسم ایرانی و تهاجم فرهنگی به تاریخ تغییر در ایران می‌پردازد.

درباره کتاب نئولیبرالیسم ایرانی و تهاجم فرهنگی

 ظهور انقلاب اسلامی، از منظر حکمت معنوی تاریخ به معنای ورود تاریخ به مرحله‌ای است که «گذار از سیطره عالم غرب مدرن و تاریخ غرب» آغاز گردیده است. به عبارت دیگر ظهور انقلاب اسلامی ایران از حیث جهانی یعنی: «طلیعه گذار تاریخی بشر از سیطره غرب مدرن» آغاز گردیده و نوعی حالت خود آگاه پیدا کرده است. انقلاب اسلامی در مقیاس جهانی، طلیعه‌دار گذار تاریخ بشر از عالم غرب مدرن است. 

 انقلاب اسلامی، انقلاب طلیعه‌دار در مقیاس جهانی این یک حقیقت انکارناپذیر است که کل تاریخ غرب (که ماهیتی طاغوتی دارد) در پی ورود عالم غرب به مرحله بحران انحطاطی در مسیر زوال و ویرانگری تام و تمام قرار گرفته است. تأملی در سیر تطور عالم غرب مدرن از واپسین دهه‌های قرن نوزدهم به بعد و نیز بررسی جریان‌های فلسفی و نظری غربی به ویژه تفکرات پسافلسفی ما بعد، همگی روشنگر این حقیقت است که عالم غرب مدرن به ویژه پس از ظهور اندیشه پست مدرن در وضعیتی عمیقاً بحرانی قرار گرفته و این بحران، بحرانی انحطاطی است که دیر یا زود و در پی مجموعه‌ای از تغییرات و نوسانات، سرانجام زوال قطعی و نهایی غرب را رقم خواهد زد.

در این کتاب نویسنده قصد دارد ورود تفکر منحط و باطل غربی به ایران را از آغاز بررسی کند و ریشه‌ها و هدف‌های تهاجم فرهنگی را تحلیل کند.  

خواندن کتاب نئولیبرالیسم ایرانی و تهاجم فرهنگی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به جامعه‌شناسی و تاریخ پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب نئولیبرالیسم ایرانی و تهاجم فرهنگی

استعمار «بریتانیا»، حرکت خود به منظور تخریب ساختارهای هویتی ایرانیان و تبدیل کشور ایران به یک مملکت دست نشانده و تحت سلطه را به طور همزمان در دو قلمرو فرهنگی و سیاسی آغاز کرد. استعمار، در قلمرو فرهنگ با ایجاد یک روشنفکری بیمار وابسته غرب‌زده شبه‌مدرن و کوشش گسترده در خصوص حمایت و تکثیر آن از جریان روشنفکری‌ای که ساخته بود هم به عنوان یک اهرم فرهنگی به منظور مبارزه با فرهنگ اسلامی و روحانیت شیعه و تخریب بنیادهای فرهنگی جامعه ایران، و ترویج فرهنگ غرب‌زده شبه‌مدرن (که زمینه‌ساز وابستگی بیش از پیش ایران به غرب مدرن می‌گردید) استفاده می‌کرد و هم عناصر روشنفکر را در پیکره سیاسی و اجرایی رژیم جاهل وضعیت زبون قاجاری نفوذ می‌داد و از طریق این عناصر، سیاست‌های مدنظر استعمار را پیش می‌برد شبکه‌های ماسونی (که اکثریت غریب به اتفاق روشنفکران ناسیونالیست، لیبرالیست، لیبرال، ناسیونالیست، نئولیبرالیست و... عضو و کارگزار آن‌ها بوده‌اند) نیز به مثابه حامی و برنامه‌ریز حرکت این عناصر در دو قلمرو فرهنگی و سیاسی (که به صورت مکمل و مرتبط با یکدیگر عمل می‌کردند) را پشتیبانی و مدیریت می‌کردند. 

در کل هدف استعمار غرب مدرن (با محوریت استعمار انگلستان) تضعیف و نهایتاً تخریب وجه اسلامی و اخلاقی هویت فرهنگی جامعه ایران و جایگزینی نوعی فرهنگ سکولار اومانیستی شبه‌مدرن با مایه‌های نیرومند ابتذال اخلاقی به جای آن بود. استعمار می‌خواست از این طریق نوعی شرایط وادادگی فرهنگی در میان ایرانیان پدید اورد و زمینه‌های پذیرش سلطه استکبار در میان مردم مسلمان را افزایش دهد اسلام‌ستیزی و روحانیت‌ستیزی و ترویج منکرات و رذائل اخلاقی (از ترویج «بی‌غیرتی» و «بی‌حجابی» و «اختلاط غیرشرعی میان زنان و مردان» گرفته تا «ترویج صُوَر مختلف آداب و عادات فرهنگی سکولار مدرن» و «سُست کردن پایه‌های نظام خانواده» و «گسترش زنا» و...) و ترویج شیفتگی و مجذوبیت و مرغوبیت نسبت به غرب مدرن و تقلید کورکورانه از آن‌ها و تسلیم در برابر استعمار مدرن، و زمره مهمترین محورهای حرکت استعمار در مبارزه با وجه اسلامی فرهنگ ما و جایگزینی فرهنگ غرب‌زده شبه‌مدرن به جای آن بود. در واقع استعمار به دنبال آن بود تا ضمن تخریب نظام فرهنگی ما هم از آموزه‌های اسلامی و درآمیخته با اخلاقیات و هویت بومی مردم ایران، نوعی فرهنگ سکولاریستی شبه‌مدرن را جایگزین آن نماید تا از طریق شرایط را برای گسترش دامنه نفوذ و سلطه خود افزایش دهد.

معرفی نویسنده
شهریار زرشناس

شهریار زرشناس نویسنده و پژوهشگر حوزه‌ی فلسفه و سیاست، در سال ۱۳۴۴ در تهران و در خانواده‌ای آملی متولد شد. زرشناس عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و همچنین مشاور فرهنگی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی بوده است. او سابقه‌ی تدریس دروسی مثل تاریخ تمدن، فلسفه و جامعه‌شناسی در دانشگاه را نیز داشته است.

نظرات کاربران

ali mohammadi
۱۴۰۲/۰۱/۲۳

اولین کتابی هست که از دکتر زرشناس میخونن. حین خوندن کتاب اون شور و شوق بیان ایشون رو حس میکنم. به نظر یه توضیح مفید از تاریخچه و مسیر نئولیبرالیسم در ایران هست.

Hammed
۱۴۰۱/۰۷/۱۳

بعید می‌دونم نویسنده فهمیده باشه داره چی میگه. مثل بقیه ی کتاب نماهای قبلیش هستش که فقط برای رزومه سازی بکار میان . برای مخاطب که فایده ای ندارن.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۳)
این، شروع یک کودتای رنگی به منظور افزایش سهم نئولیبرال‌ها در نظام سیاسی و تغییر ساختار قدرت بود. تغییر به سمتی که نهایتاً در پی تضعیف مستمر سیاسی و مالی و حقوقی رهبری و نیروهای اصیل انقلاب و زیر ضرب مداوم قرار دادن آن‌ها در افکار عمومی، کار را به جایی برسانند که هاشمی رفسنجانی، یک بار در جلسه هیأت امناء دانشگاه آزاد با حضور میرحسین موسوی بدان اشاره کرده بود: «ممکن است روزی نظام ما ولایت فقیه نداشته باشد.»
آرین
یگانه آلترناتیو در مقابل نیست‌انگاری غرب ظهور فعلیت یافتن ولایت الهی است.
زهرا
غرب مدرن، عالَم سیطره اومانیسم بوده است و مرگ عالم مدرن به معنای مرگ اومانیسم و مرگ نیست‌انگاری غرب است.
زهرا
نتایج تلخ سیاست‌های کارگزاران سازندگی نوعی نارضایتی گسترده نسبت به آن‌ها و هر جریان سیاسی‌ای که بخواهد مسیر آنان را دنبال نماید، در طیف گسترده‌ای از مردم پدید آورد. در انتخابات خرداد سال ۱۳۷۶ جریان رسانه‌ای ـ روشنفکری نئولیبرالیست که عمدتاً حامی «سید محمد خاتمی» بود، توانست با وارونه‌نمایی و جعل حقیقت، خود را مخالف سیاست‌های کارگزارانی و مخالف تداوم سیاست‌های حاکم (سیاست‌های اقتصادی ـ فرهنگی نئولیبرالیستی دولت کارگزاران) جلوه داده و با فریب مردم و سوار شدن بر نارضایی‌های سابق‌الذکر (و نیز بهره‌گیری از برخی عوامل دیگر) در انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ پیروز گردد.
shariaty
سروش به عنوان پدرِ نئولیبرالیسم التقاطی ایرانی با پنهان شدن پشت نقاب نفاق و پنهان‌کاری از قدرت تأثیرگذاری و نفوذ بسیاری برخوردار بود، به گونه‌ای که مسئولیت نگارش برخی آثار دانشگاهی را بر عهده داشت و با کمال بی‌شرمی در کتاب درسی «بینش دینی» نظام جمهوری اسلامی (و موارد مشابه آن) به تبلیغ و ترویج آراء نئولیبرالی «کارل پوپر» می‌پرداخت.
shariaty
این یک حقیقت انکارناپذیر است که جنگ نرم همراه با جنگ اقتصادی‌ای که دشمن علیه انقلاب و نظام اسلامی به راه انداخته است، به لحاظ وسعت و گستردگی و دامنه و شدت، کاملاً بی‌نظیر و منحصر به فرد است و از زمان شکل‌گیری نظام جهانی سلطه استکبار اومانیستی، نظیر و شبیه آن (در این وسعت و گستردگی و تمرکز و با این شدت و فراگیری) علیه هیچ کشور و نظامی به کار گرفته نشده است. درواقع این جنگ نرم همراه با جنگ اقتصادی برای استکبار جهانی نوعی جنگ مرگ و زندگی است و به نیابت از یک تهاجم بسیار گسترده نظامی (که استکبار در شرایط کنونی خود را قادر به انجام آن نمی‌بیند) علیه نظام و ملت ایران انجام می‌شود.
shariaty
سروش در دو سال آغازین پس از انقلاب در مبارزه ایدئولوژیک با گروهک‌های مارکسیستی به نیروهای حزب‌اللهی کمک رساند البته در همان زمان هم آن گونه که از آثاری نظیر «دانش و ارزش»، «امروز چه کسی می‌تواند مبارزه کند؟»، «ما در کدامین جهان زندگی می‌کنیم؟»، «ایدئولوژی شیطانی» برمی‌آید، سروش در مقابله ایدئولوژیک با مارکسیست‌ها عمدتاً و اساساً به مشهورات و رویکردها و آموزه‌های نئولیبرالیستی‌ای تکیه داشت که آن‌ها را با ظاهری از تعابیر و تفاسیر دینی پنهان می‌کرد.
shariaty
ساختار اقتصاد جهانی به گونه‌ای طراحی شده است که جریان حرکت و انتقال سرمایه در چارچوب آن به نحوی است که سرمایه‌های تولید شده در هر کشور غیر از کشورهای متروپُل (کشورهای اصلی امپریالیستی بلوک سرمایه‌داری استکباری) عمدتاً به سمت کشورهای استکباری (کشورهای مرکزی بلوک اقتصادی جهان) سرازیر می‌شود.
shariaty
غرب مدرن، عالَم سیطره اومانیسم بوده است و مرگ عالم مدرن به معنای مرگ اومانیسم و مرگ نیست‌انگاری غرب است. نیست‌انگاری غرب در واقع ولایت الهی رامورد انکار قرار داده و نیست انگاشته بود. در مقابل نیست‌انگاری (که تجسّم ولایت طاغوت است) فقط یک آلترناتیو وجود دارد، و آن ولایت الهی است. بنابراین آغاز پایان تاریخ غرب در مقابل نیست‌انگاری غرب یعنی آغاز پایان ولایت طاغوت.
shariaty
حقیقت «ولایت» و نقش سرنوشت ساز آن در زندگی و سلوک انسان، برای جامعه ما به روشنی تبیین نگردیده است. پیروی از ولایت الهی که جوهر «عهدِ الست» است، وجه و مرز متمایزکننده «انسان» از دیگر مخلوقات است و ولایت به مشابه یک حقیقت تعیین کننده ماهیت انسانی در همه سطوح و شئون و وجوه زندگی ما ساری و جاری است. وجه سیاسی ولایت الهی که در عصر غیبت معصوم (ع) در هیأت ولایت فقیه ظهور و فعلیت می‌یابد، نیز فارغ از اهمیت سیاسی خود دارای نقش و تأثیر سازنده و تعیین کننده در زندگی خصوصی و عمومی و فردی و جمعی بشر است.
آرین

حجم

۹۴٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۲۸ صفحه

حجم

۹۴٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۲۸ صفحه

قیمت:
۲۸,۸۰۰
تومان