دانلود و خرید کتاب در سایه آفتاب میرجلال‌الدین کزازی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب در سایه آفتاب اثر میرجلال‌الدین  کزازی

کتاب در سایه آفتاب

انتشارات:نشر گویا
دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب در سایه آفتاب

در سایهٔ آفتاب،جُنگی از جستارها در فرهنگ و ادب ایرانی به قلم میرجلال‌الدین کزازی است که در نشر گویا به چاپ رسیده است.

درباره کتاب در سایهٔ آفتاب

این اثر جُنگی است از جستارها و نوشته‌های کوتاه دیگر و نیز دیباچه‌هایی که کزازی، به خواست نویسندگان بر کتابهایشان نوشته‌ است؛ این دیباچه‌ها، بیشتر جستارهایی‌ بلند و پژوهشگرانه و اندیشه‌ورزانه در زمینه‌هایی هستند که این کتاب‌ها نوشته شده‌اند. بیشتر جستارها و نوشته‌های دیگر، در کتاب در سایهٔ آفتاب، در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷، به نگارش درآمده و پراکنده، در ماهنامه‌ها و سه ماهنامه‌ها و دفترهایی دیگر و گاه نیز به فراخور رخدادهای فرهنگی و ادبی، در نشریات علمی چاپ رسیده است و بعضی از این نوشته ها نیز در سال ۱۳۹۴ و دو سه نوشتهٔ کوتاه خم مربوط به سال ۱۳۹۳ است.

خواندن کتاب در سایه آفتاب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

ادب‌دوستان و علاقه‌مندان به اثار استاد میرجلال الدین کزازی مخاطبان این کتاب‌اند.

بخشی از کتاب در سایه آفتاب

چرا پارسی را می‌باید پاس داشت؟ این پرسش پرسشی است ناگزیر و بنیادین که در این سالیان، از مرز پرسش فراتر رفته است و نه تنها نزد فرهیختگان و دانش‌آموختگان، نزد گروه‌هایی گوناگون از ایرانیان دیگر نیز، به پرسمان دیگرگونی یافته است؛ پرسمانی که یادها را درمی‌آکَنَد و اندیشه‌ها را به سوی خود درمی‌کشد. چرا پارسی را می‌باید پاس داشت؟ نخستین و فراگیرترین پاسخ بدین پرسش، آن است که این زبان زبانی است ارزشمند و گرامی و گرانمایه. مگر نه آن است که هرچه را از ارج و ارزی بسیار برخوردار است، می‌کوشند که از گزند و آسیب و نابودی پاس بدارند؛ زیرا گزندْیافتگی و آسیب‌دیدگی و تباهیِ آن را زیانی بزرگ و تاوانی گران می‌دانند؟ به ناچار، در پیِ این پاسخ، پرسشی دیگر در سر بر می‌جوشد و هوش و اندیشه را در کار می‌آورد: پرسشی باریک و بَرین و همچنان، هرآینه، بنیادین: چرا زبان پارسی زبانی است ارزشمند، حتّا فزون‌تر و فراتر از آن: زبانی است ورجاوند و در گونهٔ خویش، بی‌همانند؟ من، در این جستار، خواهم کوشید که هرچند فشرده و کوتاه، بدین پرسش پاسخ بدهم؛ پاسخی که بی‌گمان، دانشورانه خواهد بود و بِبُرهان و خردپسند، نه پاسخی شوریده‌وار و از سرِ دلبستگیِ بر گزاف و کورْکورانه. همچنان، از نگاهی کلان و فَراخ و فراگیر، پاسخ این پرسش را در دو بخش می‌توانیم گنجانید. این بخشبندی در پاسخ نیز، دیدْمانی است و به دیدگاه کسانی بازمی‌گردد که دوستداران زبان پارسی‌اند و خواستاران آگاهی از پاسخ پرسش:

۱- پاسخ از دیدِ ایرانیان و پارسی‌زبانان: از دید این خواستاران و دوستاران، زبان پارسی گرامی است و گرانْ‌ارج؛ زیرا زبان فرهنگی و دیوانیِ همهٔ ایرانیان در ایران نو، یا ایران پس از اسلام، این زبان بوده است و هست و رشته‌ای است استوار و ناگسستنی و پایدار که تیره‌های گوناگون ایرانی را که گاه به زبان و گویشی دیگر سخن می‌گویند، با هم می‌پیوندد؛ دو دیگر آن است که این زبان بستر فرهنگ و تاریخ ایران است و آیینه‌ای است رخشان و بی‌زنگار که این تاریخ و فرهنگ، در آن، آشکارترین و گسترده‌ترین و بَوَنْده (= کامل) ترین نمود را داراست؛ سه دیگر آن است که در این زبان، نغزترین و ناب‌ترین و نوآیین‌ترین سامانهٔ ادبی جهان و شورانگیزترین و شررخیزترین و دلاویزترین چکامه‌ها و سروده‌ها و رنگارنگ‌ترین و گونه‌گون‌ترین و ساناسان‌ترینِ آنها، آفریده شده است و جهانیان را، مایهٔ شور و شگفتی و شکفته‌دلی گردیده است؛ به گونه‌ای که به آسانی و بی‌هیچ درنگ و دریغ و دودلی، آن را زبان سپند و ستودهٔ سرود و سَرْواد (= شعر) و سخن می‌توانیم نامید. راستی را، مگر نه این است که در رزمنامه و بزمنامه و رازنامه و دیگر قلمروهای سخن، برترین و گوهرین‌ترین شاهکارهای ادبی جهان در این زبان پدید آمده است؟

۲- پاسخ از دیدِ نیرانیان: از دیدِ نیرانیان (= غیر ایرانیان) نیز، زبان پارسی زبانی گرامی و گزیده و گرانمایه می‌تواند بود، اگر آنان با سرشت و ساختار و چندی و چونیِ این زبان به بسندگی آشنایی یافته باشند. زبان پارسی، در میان زبان‌های جهان ـ دست‌کم در میان زبان‌های شناخته شده که راهی به جهان فرّمند و پرفروغ فرهنگ و ادب گشوده‌اند ـ از دید ساختار و سرشت، ناب‌ترین و پیشرفته‌ترین زبان است؛ زبانی است که به سَرَگی و پیراستگیِ نابِ زبانشناختی رسیده است. زبان‌های ایرانی، همپوی و همپای با فرهنگ پیشگام و پیشتاز ایران، با آهنگی تند، هزاره‌ها و سده‌ها را پیموده‌اند؛ از هر آنچه نیاز راستین زبان را برنمی‌آورده است: از کارکردها و هنجارها و ویژگی‌هایی که از جهانِ بیرون از زبان بدان درآمده‌اند و آن را آلوده‌اند و در پیچ و خم‌ها و دشواری‌ها و تنگناهای بیهوده و زیانبار که زبان را از روشنی و رسایی بی‌بهره می‌دارند و به تاریکی و دیریابی دچار می‌آرند، در افکنده‌اند، پاک و پیراسته شده‌اند. نابیِ زبانشناختی آن‌گونه از نابی است که زبان هر آنچه را برون‌ْزبانی است یا فرازبانی و زبان نیازی راستین و سرشتین بدان ندارد، رانده و تارانده باشد.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳۰۰٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۳۴۵ صفحه

حجم

۳۰۰٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۳۴۵ صفحه

قیمت:
۷۸,۰۰۰
۳۹,۰۰۰
۵۰%
تومان