دانلود و خرید کتاب سفیر بدون سفارت، وکیل بدون موکل پرویز افشاری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سفیر بدون سفارت، وکیل بدون موکل اثر پرویز افشاری

کتاب سفیر بدون سفارت، وکیل بدون موکل

انتشارات:انتشارات کویر
امتیاز:
۵.۰از ۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب سفیر بدون سفارت، وکیل بدون موکل

کتاب سفیر بدون سفارت، وکیل بدون موکل، نوشته پرویز افشاری است. کتاب سفیر بدون سفارت، وکیل بدون موکل را انتشارات کویر منتشر کرده است و خاطرات سی و چهار سال خدمت پرویز افشاری در وزارت امور خارجه است. 

درباره کتاب سفیر بدون سفارت، وکیل بدون موکل

کتاب سفیر بدون سفارت، وکیل بدون موکل، شرح‌حال و فعالیت‌های پرویز افشاری از دوران کودکی تا بازنشستگی و پس از خدمت ۳۴ ساله در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است. در این کتاب تلاش می‌شود با ارائه تصویری هر چند مختصر از پیشینه خانوادگی، گوشه‌هایی از زندگی ایام کودکی و نوجوانی به رشته تحریر درآید و با اشاره به فعالیت‌های دوره دانشجویی و خدمت سربازی، بخش عمده آن به چگونگی استخدام در وزارت امور خارجه و شرح مأموریت‌های خارج از کشور اختصاص یابد.

خواندن کتاب سفیر بدون سفارت، وکیل بدون موکل را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به زندگی سیاست‌مداران پیشنهاد می‌کنیم. 

بخشی از کتاب سفیر بدون سفارت، وکیل بدون موکل

اصل و نسب خانوادگی

پدرم از افشاری‌های تیره اصفهان و مادرم از خانواده معروف شیخ‌الاسلام ملایری و از اهالی شهرستان ملایر بود. از آنجا که روستای محل تولدم از نظر مسافت به ملایر نزدیگ‌تر بود و مادرم نیز اهل این شهر بود، ایام کودکی و نوجوانی و دوران تحصیل تا اخذ دیپلم را در شهرستان ملایر گذراندم. اما چون روستای محل تولدم از توابع شهرستان اراک بود، شناسنامه همه برادران و خواهران تنی و ناتنی به استثنای فرزند آخر مادرم از ثبت احوال بخش خنداب اراک که اکنون به شهرستان تبدیل شده است، صادر گردید.

روستای محل تولد متعلق به شاهزاده ناصرالدوله قاجار معروف به سرلشگر عبدالمجید فیروز بود، وی فرزند عبدالحمید میرزای فرمانفرما و برادرزاده عبدالحسین میرزای فرمانفرما می‌باشد خانواده فرمانفرما که از نوادگان عباس میرزای نائب‌السلطنه پسر فتحعلی شاه قاجار هستند در تاریخ معاصر ایران از وجهه مناسبی برخوردار نبوده و شاید خوشنام‌ترین آنها همین سرلشگر مجید فیروز باشد که هم تحصیلکرده دانشکده نظامی سن سیر فرانسه و هم مردی عالم و دانشمندی اهل مطالعه بود.

سرلشگر مجید فیروز در زمان سلطنت محمدعلی شاه قاجار مدتی فرماندهی کل قوای ایران را عهده‌دار بود و در زمان رضاشاه نیز مدتی فرماندهی ژاندارمری و ریاست دادرسی ارتش را بر عهده داشت، وی همان کسی است که در شهریور ۱۳۲۰ و پس از حمله نیروهای روس و انگلیس به ایران، مانع محاکمه فرماندهان نظامی توسط شخص رضاشاه شد.

پدرم که مدتی از طرف حکومت وقت عراق (اراک) کدخدای روستای دیگری بود، با حکم صادره از جانب سرلشگر مجید فیروز به کدخدائی روستای امامزاده منصوب شد و این حکم پس از فوت ایشان به فرزند ارشد ذکورش رسید و با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ ش. منصب کدخدائی‌گری در روستاهای ایران برچیده شد. (تصویر ۲ و ۳)

موقعیت اجتماعی و سطح تحصیلات اقوام مادری بهتر از خانواده پدری بود و شیخ‌الاسلام ملایری عموی مادرم در فاصله سال‌های ۱۳۰۷-۱۳۰۰ ش. طی ۳ دوره نماینده ملایر در مجلس شورای ملی بود. او همان کسی است که پس از کودتای سوم حوت ۱۲۹۹ ش. و قدرت‌یابی رضاخان به همراه مرحوم مدرس نقشه ترور وی را طراحی نمود اما احمدشاه با این توجیه که «جدم (ناصرالدین‌شاه) امیرکبیر را از بین برد و از او امامزاده ساخت و من نمی‌خواهم امامزاده دیگری درست کنم»، با این نقشه مخالفت کرد.

اثربخشی آموزش فعالسازی رفتاری بر کاهش افسردگی و پرخاشگری معتادان
شاهو فاتحی
اضطراب در اشعار فروغ فرخزاد و غادة السمان (نقد تطبیقی)
پروین پناهی
هنری وروجک و مارگارت دمدمی
فرانچسکا سایمون
فراسوی آئینه‌ها: داستان‌های کوتاه از آمریکای لاتین
گروه نویسندگان
رفتارشناسی هکرها
حبیب اله حواریون
تاریخ فلسفه قرون وسطی و دوره تجدد
امیل بریه
مفردات دارویی (گیاهی، حیوانی، کانی) از منظر ابن سینا
جلال جلال شکوهی
نام‌های ماندگار
داریوش مختاری
قطره ای از دریای بیکران هستی
محمود خزائلی
استعاره های مدیریتی
مسعود بینش
انقلاب در میراث فرهنگی
مهرداد بهمنی
قوی سپید
اصغر قمی اویلی
مدیریت دانش، ابزارهای سیستم مدیریت دانش و پرتال‌ها
زهیر حیاتی
بازشناختی از کارکرد اجتماعی نهادهای حرفه (جلد پنجم)
رحمت الله فتاحی
مرور سریع برانوالد 2022 (فصول 55 تا 60)
یوجین برانوالد
قواعد اللغه الفارسیه المعاصره
جیلیر لازار
روش رفتار هنگام حرف زدن با تلفن
کری فین
شهر هوشمند
رناتا پائولا دامری

نظرات کاربران

جواد
۱۴۰۰/۰۸/۳۰

وزارت خارجه عجب حاشیه هایی داره؛ من رو بیشتر به سمت خوندن خاطرات سفرا ترغیب کرد

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۹)
دکتر ولایتی وزیری مقتدر، دکتر خرّازی وزیری مستقل، آقای متّکی وزیری عاریه‌ای، دکتر صالحی مردی خوش نام و سلیم‌النفس، اما نامناسب برای وزارت امور خارجه و دکتر ظریف دیپلماتی حرفه‌ای و آشنا به فن مذاکره بودند.
zahra.n
وزارت امور خارجه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کارمندان وزارت امور خارجه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی را می‌توان به سه گروه تقسیم نمود: ۱. کارمندان بدون تحصیلات عالیه که اکثراً در دوره قاجار به استخدام این وزارتخانه در آمده و از حقوق و مزایای مأموریتی بهره‌مند می‌شدند. ۲. خانواده اعیان، اشراف و نورچشمی‌ها که مناصب مهم و حساس را اشغال کرده از جمله آنها می‌توان به خانواده‌های اردلان، اسفندیاری، افشار، انتظام، انصاری، بهرامی، بهنام، جهانبانی، خلعتبری، سپهبدی، صدری، صفی نیا، صلاحی، فروغی، فهیمی، قدیمی، قریب، گودرزی، مفتاح، نجم و نوایی اشاره کرد که تعدادی از این خانواده‌ها از دوره قاجاریه و اکثر آنان در دوره پهلوی به استخدام وزارت امور خارجه درآمدند.
zahra.n
تعداد ایرانیان مقیم مالزی سال به سال در حال افزایش بود و بسیاری از آنها کوالالامپور را لندن جهان اسلام توصیف نموده و فرزندان خود را جهت ادامه تحصیل به این کشور می‌فرستادند. مسئولان مالزیائی از حادثه ۱۱ سپتامبر و حمله به برج‌های دوقلوی نیویورک که تضییقاتی برای ادامه تحصیل اتباع کشورهای مسلمان در دانشگاههای آمریکائی به وجود آورد حداکثر استفاده را نموده و برنامه‌های وسیعی برای جذب دانشجویان کشورهای مسلمان به ویژه منطقه خلیج فارس تدوین نمودند و موفق به جذب تعداد زیادی از دانشجویان خارجی شدند.
zahra.n
آقای متّکی چون تحصیلکرده هندوستان بود به دانش‌آموختگان شبه قاره هند عنایت ویژه‌ای داشت و علاوه بر انتقال همسر خود از وزارت بهداشت به وزارت امور خارجه و انتصاب وی به سمت «مدیرکل امور زنان و حقوق بشر» دامنه نفوذ تحصیلکردگان هندی را گسترش داده و مناصب متعددی به آنها واگذار کرد
zahra.n
علاوه بر خویشاوندگرایی نسبی و سببی، باندها و گروههای متعددی در داخل وزارت امور خارجه شکل گرفته که هم موجبات ترقی همفکران خود را فراهم می‌ساختند و هم مانع ترقی دیگران می‌شدند از جمله می‌توان به رستم‌آبادی‌های شمیران اشاره کرد که در دوره وزارت دکتر ولایتی به استخدام در آمدند و افرادی مانند محمد عرب، عباس ملکی، احمد حاج حسینی، بهاور، جعفر هاشمی، طباطبایی جزو این گروه محسوب می‌شدند. در دوره وزارت دکتر کمال خرّازی باند نیویورکی‌ها شهرت پیدا کردند که افرادی مانند محمدجواد ظریف، صادق خرّازی، امیرحسین زمانی نیا، مجید تخت‌روانچی، سیّد محمّد کاظم سجادپور و غلامعلی خوشرو از چهره‌های معروف این گروه بودند.
zahra.n
دکنر ظریف که بعد از خاتمه ماموریت در نیویورک خود را بازنشسته نموده بود اگرچه انسانی فرهیخته و تحصیلکرده دانشگاه های آمریکا و مسلط به زبان انگلیسی وآشنا به قوانین و مقررات بین المللی به‌ویژه سازمان ملل متحد بود اما در انتصاب وی به این سمت افرادی همانند دکتر ولایتی و به تبع از ایشان علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و همچمین دکتر کمال خرّازی و حسین فریدون برادر آقای روحانی رئیس‌جمهور که همکار دکتر ظریف در نمایندگی نیویورک بود نقش داشتند.
zahra.n
در زمان فتحعلی شاه قاجار برخی از سفرای اعزامی به دربار کشورهای اروپائی اصطلاح وزارت بیرونه‌جات را برای وزارت امور خارجه به کار می‌بردند و وزیر خارجه را وزیر بیرونه‌جات که حل و عقد و دوستی و دشمنی با هر دولتی به دست اوست، معرفی می‌کردند.
zahra.n
آنجا که اکثر رفت و آمد خارجی‌ها به ایران از مسیر تبریز انجام می‌گرفت، اعضای اوّلیه وزارت امور خارجه عمدتاً از خطه آذربایجان و به ویژه از اهالی شهر تبریز بودند و زبان خارجی را در این شهر فرا می‌گرفتند.
zahra.n
پیشینه تأسیس وزارت امور خارجه به دوران پادشاهی فتحعلی شاه قاجار بازمی‌گردد. از آنجا که جنگ‌های ایران و روسیه تزاری توجه بیشتر قدرت‌های وقت اروپائی به ویژه فرانسه و انگلستان را به اهمیت ایران جلب نمود، شاه قاجار در صدد اصلاح امور و توجه بیشتر به برقراری ارتباط با کشورهای خارجی برآمد. در همین راستا، در سال ۱۲۲۱ ق. کابینه‌ای چهار نفره معروف به وزرای اربعه تعیین شد که با افزایش رفت و آمد رسولان و فرستادگان خارجی به دربار در سال ۱۲۳۶ ق. و در زمان صدارت حاج محمدحسن خان صدر اصفهانی، وزارتخانه‌ای با عنوان «انتظام مهمات خارجه» تأسیس و میرزا عبدالوهاب خان معتمدالدوله نشاط اصفهانی دانشمند و شاعر معروف به سمت اوّلین وزیر خارجه ایران منصوب گردید.
zahra.n
این خانه قشنگ است ولی خانه من نیست این خاک چه زیباست ولی خاک وطن نیست آن کشور نو آن وطن دانش و صنعت هرگز به دلاویزی ایران کهن نیست
zahra.n

حجم

۷۹۱٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۵۶ صفحه

حجم

۷۹۱٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۵۶ صفحه

قیمت:
۱۶,۵۰۰
تومان