لوگو طاقچه
معرفی کتاب زندگی خود را طراحی کنید

معرفی کتاب زندگی خود را طراحی کنید

7,978 بازدید

زندگی خود را طراحی کنید، کتاب و چارچوب طراحی تفکر است که بیل برانت و دیو ایونس آن را نوشته‌اند. این کتاب به هر کسی کمک می‌کند که خودش زندگیش را طراحی کند. بیل و دیو از مدت‌ها پیش در دانشگاه استنفورد به عنوان پژوهشگر و طراح فعالیت می‌کردند و در این کتاب شیوه طراحی تفکر را در زمینه توسعه فردی استفاده کردند و قواعد و چهارچوب‌هایش را برای زندگی بازتعریف کردند.

زندگی خود را طراحی کنید

زندگی خود را طراحی کنید

نویسنده: دیو ایوانز

مترجم: سیمین موحد

نوین کتاب گویا

اطلاعات بیشتر و خرید

احتمالا برای شما هم پیش آمده که در موقعیتی در زندگی قرار بگیرید که از ته دل بخواهید از آن خارج شوید، اما ندانید چگونه. مثلا در رابطه ای هستیم که احساس می‌کنیم طرف مقابلمان ما را با رفتارهایش اذیت می کند، اما همچنان به آن رابطه به اصطلاح «می‌چسبیم»! یا مثلا در شغلی فعالیت می‌کنیم که لحظه به لحظه آن برای ما سخت است، اما نمی‌توانیم آن را رها کنیم. در چنین موقعیتی باید قبل از انجام هر کاری باید از خودمان یک سوال مهم بپرسیم: «دوست داریم وقتی رشد کردیم( رشد کردن به این معنی که از لحاظ فردی توانایی‌ها و مهارت‌های بیشتری برای درک موقعیت‌های مختلف زندگیمان به دست آوردیم) به چه کسی تبدیل بشویم؟» پاسخ به این سوال کار چندان راحتی نیست. بسیاری از افراد بالغ نمی‌توانند به این سوال جواب بدهند. به خصوص وقتی که در موقعیتی قرار گرفته‌اند که همه چیز ساکن و تغییرناپذیر است.

پیش از اینکه به سراغ بخش بعدی این یادداشت برویم، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «تفاوت کتاب‌های روانشناسی، موفقیت و انگیزشی» را هم بخوانید. در این یادداشت پریا نقی زاده به ما کمک کرده بتوانیم تشخیص دهیم هر کتابی در چه دسته ای قرار می‌گیرد. بعد از خواندن آن، دوباره برگردید به این یادداشت و معرفی کتاب «زندگی خود را طراحی کنید» و برای خودتان حدس بزنید این کتاب دقیقا در کدام دسته قرار می‌گیرد:)

چرا طراحی زندگی رویکردی کارآمد است؟

۳ دلیل برای اینکه این رویکرد، رویکردی کارآمد برای زندگی ماست، عبارتند از:

  • این روش را صدها  نفر پیش از این آزمایشش کرده‌اند. روش «طراحی زندگی خود» یکی از محبوب‌ترین کلاس‌ها در دانشگاه استنفورد است و صدها دانشجو در این کلاس‌ها این روش را یاد گرفته‌اند و آن را در زندگی خودشان به کار بسته‌اند. علاوه بر این کلاس‌ها در ورکشاپ‌های مختلفی هم این روش تدریس شده است و هزاران نفر هم از این راه با آن اشنا شده‌اند.
  • این روش بر اساس تحقیق‌های دانشگاهی و آکادمیک است و بر روی نمونه‌های زیادی ازمایش شده است. این رویکرد اولین بار بر وری دانشجویان دوره دکتری دانشگاه استنفورد آزمایش شد. این آزمایش ها همگی بر اساس روش‌های علمی و آکادمیک انجام شد، مثلا از روش‌ گروه کنترل شده در یکی از مرحله‌های آزمایش ایده استفاده شده است و این باعث بیشتر شدن اعتبار این ایده به عنوان یک پژوهش آکادمیک شده. بارها و بارها نتایج نشان داده‌اند که وقتی افراد از چارچوب طراحی زندگی استفاده می‌کنند تا زندگی مورد علاقه خود را بسازند، موفقیت‌های بیشتری به دست آورده‌اند و چیزهای کمتری را از دست داده‌اند و در زیستن زندگی مورد علاقه خود توانمندتر شده‌اند.
  • تفکر طراحی به ذات روش قدرتمندی است و باعث شده صنایع مختلفی پیشرفت کنند. وقتی تفکر طراحی در زمینه ای دیگر استفاده می‌شود صرفا نتیجه‌ها مناسب‌سازی می‌شوند، در حالی که قواعد و چارچوب همان است. پس احتمال تاثیرگذاری آن و کسب نتیجه مطلوب بیشتر و بیشتر می‌شود.

خلاصه‌ای از این رویکرد:

  • از کنجکاوی خودتان استفاده کنید و در مورد خودتان یاد بگیرید: جایی که الان هستید، چیزهایی که برای شما مهم است، چیزهایی که به شما انرژی و حس اشتیاق می‌دهد. به چهار جنبه زندگیتان نگاه کنید: کار، تفریح، سلامتی و عشق. از این دانش استففاده کنید تا قطب‌نمای خودتان را بسازید. چیزی که به شما کمک می‌کند به سمت ستارها‌های شمال حرکت کنید و موفق شوید!
  • قضاوت را به تعویق بیاندازید و ایده‌های متعددی ایجاد کنید: حتی احمقانه‌ترین ایده‌ها! بقیه آدم‌ها را درگیر فرایند کنید و این کار را به صورت مشارکتی انجام دهید. طراحی عالی به وسیله تیم انجام می‌شود، نه یک نفر.
  • دست به کار شوید: چیزهای کوچک را آزمایش کنید و نسخه نمونه بسازید. سعی کنید بفهمید با ساختن نمونه اولیه و درگیر کردن افراد دیگر چه اتفاقی می‌افتد و چه چیزی موثر است. برای مثال مصاحبه با تعدادی از آدم‌ها که ممکن است همان کاری که شما برای زندگیتان تصمیم گرفتید انجام دهید، آن‌ها انجام داده‌اند.
  • تیم (یا جمع) حمایتگر خودتان را بسازید: تیمی با چنین ترکیبی: مربی‌ها، دوستان و هر کس دیگری که فکر می‌کنید دوست دارد مثل شما زندگیش را طراحی کند. تلاش‌های دسته‌جمعی به افزایش تاثیر یک زندگی طراحی‌شده خوب کمک می‌کند.
  • آن زندگی که طراحی کردید، زندگی کنید: نه فقط در انتهای مسیر، بلکه در زمانی که مشغول طراحی زندگی هستید، همه فرصت‌هایی را که پیش رویتان است، امتحان کنید، درگیرشان شوید و ارتقایشان بدهید.

کتاب «زندگی خود را طراحی کنید» منابع اضافه‌ی زیادی برای مطالعه معرفی کرده، تمرین‌های مختلفی در آن وجود دارد و ایده‌هایی در آن مثال زده شده که به هر کسی کمک می‌کند راحت‌تر در این مسیر راهش را پیدا کند. در نهایت از آدم‌ها می‌پرسد که ۵ اصل طراحی زندگی را همیشه در خاطر داشته باشند:

  • کنجکاو باشید
  • امکان‌های مختلف را آزمایش کنید
  • مشکلات را به شیوه جدید بازتعریف کنید
  • بدانید که این فرایند است
  • کمک بخواهید

دوگانه‌های قدرتمند

  • علاقه خودتان را دنبال کنید تا زندگی مورد علاقه‌تان را بسازید – نسخه پروتوتایپ آن زندگی ایده‌ال خودتان را بسازید و از شهودتان استفاده کنید تا نتایج را بهبود دهید.
  • جواب درست را پیدا کنید – گزینه‌های متعددی بسازید
  • بهترین طرح ممکن برای زندگی – سبک زندگی‌های متعدد و و متفاوت
  • پنبال یک شغل باشید – دنبال پیشنهادهای متعدد باشید
  • انتخاب درست – انتخاب خوب
  • زندگی یعنی دستاوردها (بازی محدود) – زندگی یعنی فرایند (بازی نامحدود)
  • شکست چیزی است که باید از آن پرهیز کنیم – شکست مواد اولیه پیروزی را فراهم می‌کند.

کتاب زندگی خود را طراحی کنید زبان ساده‌ای دارد و خیلی از مسائل را ساده می‌کند، اما در عین حال سخت‌گیری‌هایی هم دارد. روش طراحی تفکر و مربی‌گری مبتنی بر شواهد را توانسته به خوبی به مخاطبانش یاد دهد.

بخشی از کتاب زندگی خود را دوباره طراحی کنید

در طراحی زندگی هم مرتب باور جدید خلق می کنیم و به بازنگری دست می‌زنیم. بزرگ‌ترین حقیقت این است که بدانید زندگی را نمی‌شود به طور کامل و تمام عیار برنامه‌ریزی کرد و مشکلات زندگی هم فقط یک راه حل ندارند. و این چیز خوبی است. واقعیت این است که طرح‌های بسیاری برای زندگی شما هست که همگی آکنده از امید به خلق واقعیت خلاق و خوشایندی است که زندگی را ارزشمند می‌سازد. زندگی شما چیزی بی‌جان نیست، تجربه‌ای زنده است. خوشی شما ناشی از طراحی این تجربه و لذت بردن از تجربه است.

قالب بندی دوباره این پرسش که «وقتی بزرگ شدی، می‌خوای چکاره بشی؟» این است: «دوست داری در آینده به چه کسی تبدیل بشی؟» زندگی یعنی رشد و تغییر. زندگی ایستا نیست. رسیدن به مقصدی معین نیست. پاسخ دادن به پرسشی یک بار برای همیشه نیست. هیچ کس در واقع نمی‌داند که می‌خواهد چه باشد؛ حتی کسانی که در فرمی جلوی پزشک، وکیل یا مهندس بودن علامت زدند. اینها تنها پرسش های مبهمی در مسیر زندگی هستند. در هر قدم از راه، دنیایی پرسش وجود دارد. چیزی که مردم لازم دارند، روندی از طراحی است تا بدانند چه می‌خواهند، به چه کسی می‌خواهند تبدیل شوند و چطور زندگی دلخواه شان را طراحی کنند.

معرفی کتاب‌هایی مشابه کتاب زندگی خود را طراحی کنید

در ادامه این یادداشت سعی می‌کنیم کتاب هایی را معرفی کنیم که به لحاظ رویکرد و نگاه به مسائل زندگی از رویکرد طراحی تفکر استفاده کرده‌اند. با توجه به اینکه ین رویکرد چندان رویکرد معروفی نیست، خواندن این کتاب‌ها بدون شک می‌تواند به موفقیت شما در زندگی کمک کند.

خودباوری در خلاقیت

خودباوری در خلاقیت

نویسنده: دیوید کلی

مترجم: مرتضی خضری‌پور

انتشارات آریانا قلم

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب خودباوری در خلاقیت مانند یک مربی به شما کمک می‌کند در مسیر خلاقیت قدم بگذارید و در تصمیم‌گیری‌ها خلاقانه عمل کنید. نویسندگان این کتاب موسس IDEO هستند و در این موسسه در زمینه ساخت ابزارهایی برای راحت‌تر کردن طراحی تفکر مانند فلش‌کارت و پلنر و برگزاری دوره‌های آموزشی با همین مضمون فعالیت می‌کنند. در این کتاب هم از موانعی که در مسیر خلاقیت وجود دارند، صحبت می‌کنند.

طراحی اقلام هرروزه (خلاصه کتاب)

طراحی اقلام هرروزه (خلاصه کتاب)

نویسنده: دونالد نورمن

موسسه فرصت آفرینان بازار

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب بیشتر در میان افرادی که در زمینه طراحی محصول فعالیت می‌کنند، معروف است. اما در مجموع به همه کسانی که به رویکرد تفکر طراحی علاقه دارند می‌تواند کمک کند. در این کتاب نویسنده یاد می‌دهد که برای طراحی محصولاتی که به صورت روزمره آدم‌ها استفاده می‌کنند و برایشان محبوب و دوست داشتنی است، باید از چند اصل استفاده کرد. ساخت چنین محصولی می‌تواند به شما کمک کند مشتریان دائمی و مشتاق داشته باشید. دن نورمن این اصول را در قالب این فصل‌ها به ما آموزش می‌دهد:

  • آسیب‌شناسی روانی اشیاه روزمره
  • روانشناسی اعمال روزمره
  • دانش در سر، دانش در دنیا
  • بدانیم چه کنیم
  • خطای انسانی؟ نه، طراحی بد
  • تفکر طراحی
  • طراحی در جهان کسب و کار

بازی بی‌نهایت

بازی بی‌نهایت

نویسنده: سایمون سینک

مترجم: تیم ترجمه نشر نوین

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

یکی از دوگانه‌های قدرتمندی که در معرفی کتاب زندگی خود معرفی کردیم، این بود که به جای اینکه به دستاوردها توجه کنید، به فرایند توجه کنید. در کنار این دوگانه از عبارت بازی نامحدود یا همان بازی بی‌نهایت استفاده کردیم. این عبارتی است که سایمون سینک برای اولین بار استفاده کرد. در کتاب بازی بی‌نهایت سایمون سینک این ایده را باز می‌کند که در دنیای کسب و کار و به طور کلی در زندگی، مثل شطرنج برد و باخت قطعی وجود ندارد. در واقع هیچوقت بازی تمام نشده. همچنین شرایط بازی پایدار نیست، قوانین بازی زندگی مشخص و قطعی نیست. این کتاب به خوبی کمک می‌کند نگاه معطوف به فرآورده را رها کنیم و بر فرایند تمرکز کنیم.

منابع:

برای نوشتن این یادداشت از نوشته‌ای در وبسایت مدیوم با عنوان « design your life » استفاده کردیم. در کنار آن از یادداشت‌های «Five of Our All-Time Favorite Design Thinking Books » و « Top Design Thinking Books To Read» برای پیدا کردن کتاب‌هایی مشابه با کتاب زندگی خود را طراحی کنید، استفاده کردیم.

7,978 بازدید
برچسب ها

Avatar

صبا محبی


اشتراک گذاری یادداشت
5 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه