دانلود کتاب صوتی فرهنگ و زندگی روزمره با صدای عرفان آیتی + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی فرهنگ و زندگی روزمره اثر دیوید اینگلیس

دانلود و خرید کتاب صوتی فرهنگ و زندگی روزمره

معرفی کتاب صوتی فرهنگ و زندگی روزمره

کتاب صوتی فرهنگ و زندگی روزمره نوشته دیوید اینگلیس است که با ترجمه نازنین میرزابیگی و صدا عرفان آیتی منتشر شده است.  این کتاب جدیدترین اثر از مجموعه کتاب‌های «تجربه و هنر زندگی» است و در آن نویسنده، ابعاد زندگی امروزه را با نمودهای فرهنگ در جهان مدرن را بررسی می‌کند.

درباره کتاب فرهنگ و زندگی روزمره

اگر زندگی روزمره اینقدر پیش‌پاافتاده است، چرا باید درباره آن نوشت؟ در جواب این سؤال می‌توان گفت: چون زندگی روزمره مهم‌تر از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم. به قول گئورگ زیمل، «حتی پیش‌پاافتاده‌ترین اتفاقات زندگی» بازتاب نظام اجتماعی و فرهنگی ما هستند. 

در کتاب فرهنگ و زندگی روزمره در فصل ۱ به شیوه‌های مختلف به کندوکاو در روابط میان «طبیعت» و «فرهنگ» پرداخته می‌شود و اینکه چطور «فرهنگ» بر «طبیعت»، یعنی بر بدن انسان که درگیر فعالیت‌های روزمره است، تأثیر می‌گذارد.

در فصل ۲، نویسنده به این می‌پردازد که چگونه برخی شیوه‌های عملکرد روزمره ما را نیروهایی فرهنگی شکل می‌دهند که مشخصه جوامع مدرن غرب هستند. برای این کار مسائل روزمره‌ای را بررسی خواهد کرد مانند مواجهه با بوروکراسی، آهنگسازی، خرید از سوپرمارکت، ورزش کردن، رانندگی، قدم زدن در خیابان، انتخاب لباس، تزیین منزل، سفر کردن در تعطیلات و گفتن «دوستت دارم» به کسی؛ و نشان می‌دهد که تمامی این رفتارها، و بسیاری دیگر از فعالیت‌های روزمره، بیانگر ویژگی‌های فرهنگی خاصِ «مدرنیته» هستند و تحت تأثیر آن قرار دارند.

در فصل ۳ به بررسی دعاوی کسانی خواهد پرداخت که «فرهنگ فاخر» و «هنر» را پدیده‌هایی «فوق‌العاده» می‌دانند، یعنی آنها را شامل ایده‌ها، ارزش‌ها و آفرینش‌هایی می‌دانند که به نوعی «بالاتر» و «برتر» از امور عادی و پیش‌پاافتاده‌اند. سپس این نکته را بررسی خواهد کرد که چگونه «فرهنگ مسلط رایج» (یعنی فیلم‌های عامه‌پسند، برنامه‌های تلویزیون و مجلات زرد و مانند آن) می‌تواند اثرات مخربی بر زندگی روزمره داشته باشد.

نویسنده در فصل ۴ بررسی خواهد کرد که چگونه می‌توانیم درباره تأثیرات «جهانی‌شدن» بر اشکال فرهنگی و فعالیت‌های روزمره‌مان بیندیشیم و به این مسئله می‌پردازد که «جهانی‌شدن» چگونه بر طرز فکر و رفتار روزمره ما تأثیر می‌گذارد، و اینکه آیا بر نیروهایی فرهنگی که زندگی روزمره ما را شکل می‌دهند اثر قابل‌توجهی دارد یا نه.

شنیدن کتاب فرهنگ و زندگی روزمره را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به مسائل فرهنگی و جامعه‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب فرهنگ و زندگی روزمره

در مقابل، روال معمول روزمره من در جایگاه یک استاد دانشگاه طوری است که می‌توانم روزهایی که تدریس نمی‌کنم هر ساعتی که دلم خواست به دفتر کارم بروم. یا حتی اگر بخواهم می‌توانم در خانه کار کنم و به دانشگاه نروم. بدترین چیزی که ممکن است برایم پیش بیاید این است که اگر، طبق معمول، صبح دیر به دفتر کارم برسم یکی از همکارانم که زودتر از من سر کار می‌آید به شوخی بگوید: «کارمند شیفت شب آمد!» و کارم هم به هیچ وجه کمرشکن نیست. با اینکه به هرحال اضطراب دیر رساندن کتاب‌هایم به ناشران هست یا نگرانی از اینکه کلاس درسم برای دانشجویان کسل‌کننده باشد.

پس نکته این است که افراد مختلف زندگی روزمره متفاوتی دارند؛ نوع کارها و فعالیت‌های روزمره‌ای که انجام می‌دهند به موقعیت اجتماعی آنها بستگی دارد؛ پس برای درک اینکه زندگی روزمره هر آدمی چه ساختاری دارد باید نسبت به ساختار و سازمان جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند آگاهی پیدا کنیم. به بیان ساده‌تر، اگر بخواهیم از زندگی روزمره درکی فراتر از مجموعه فعالیت‌هایی یکنواخت و بی‌اهمیت داشته باشیم، باید بدانیم که جامعه و ساختارهای اجتماعیِ وسیع‌تر چه نقشی در ایجادِ تفاوت‌های زندگی روزانه افراد مختلف بازی می‌کنند. برعکس، اگر درکی از زندگی روزمره گروه‌های مختلف مردم نداشته باشیم نمی‌توانیم بفهمیم که جامعه، یا بخش خاصی از آن، چگونه عمل می‌کند. جامعه‌شناسی مطالعه «جامعه» و «روابط اجتماعی» است. از این‌رو درک مفهوم عمیق‌ترِ زندگی روزمره مستلزم درک و تفسیری جامعه‌شناختی از بسترهای اجتماعی است که انواع متفاوت تجربه‌های روزمره در آنها رخ می‌دهد؛ درک جامعه‌شناختی یعنی اینکه سعی کنیم از دیدگاه و درک افرادِ خاص فراتر برویم تا بتوانیم جنبه‌های نهانی‌تر و «عمیق‌تر» ساختار و سازمان اجتماعی را بفهمیم. از طرف دیگر، درست همان‌طور که زندگی روزمره می‌تواند اطلاعات زیادی را درباره جامعه به ما بدهد، مطالعه زندگی روزمره هم می‌تواند نکته‌های بسیاری را درباره جوامع خاص و چگونگی عملکرد جنبه‌های خاصی از آنها به جامعه‌شناسان بیاموزد. جامعه‌شناسی می‌تواند در باب زندگی روزمره به ما آگاهی ببخشد و زندگی روزمره نیز می‌تواند دانش جامعه‌شناسی را پربارتر کند و با انبوهی از جزئیات و مثال‌های خاص به نظریه‌ها و ایده‌های کلی غنا ببخشد.

فرهنگ و امور روزمره

اما فقط اندیشیدن به ارتباط میان «جامعه» (و «ساختارهای اجتماعی»، «نهادهای اجتماعی»، «نظام‌های اجتماعی» و غیره) از یک طرف، و فعالیت‌های روزمره از طرف دیگر کافی نیست. هیچ جامعه انسانی بدون انسان‌هایی با طرز تفکر، اعتقادات، هنجارها، ارزش‌ها و ایده‌های خاص خودشان قابل تصور نیست. به عبارت دیگر، هر جامعه‌ای تا حدی ساخته و پرداخته «فرهنگ» است، بر اساس آن اداره می‌شود و به آن نیاز دارد. برخلاف بسیاری از حیوانات (اما نه همه آنها) انسان‌ها موجوداتی فرهنگی هستند (de Waal, ۲۰۰۲). منظورم این است که هرچند انسان‌ها قابلیت‌های «ذاتیِ» مشخص، و در نتیجه «طبیعی» دارند از قبیل توانایی برقراری ارتباط از طریق زبان، اما از لحاظ ژنتیکی تماما طوری «برنامه‌ریزی» نشده‌اند که به شیوه‌های مشخصی فکر و عمل کنند.  

نظرات کاربران

mizo
۱۴۰۰/۰۴/۱۸

شروع کتاب طوری بود که نزدیک بود رهاش کنم اما در ادامه بحث‌های جالب و الهام‌بخشی مطرح می‌شه که ارزش وقت گذاشتن داره. ترجمه بسیار خوبه و گویندگی هم پذیرفتنی است. کسانی که علاقمند به مطالعه در حوزه فرهنگ هستند

- بیشتر

زمان

۷ ساعت و ۳۸ دقیقه

حجم

۴۲۰٫۰ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۷ ساعت و ۳۸ دقیقه

حجم

۴۲۰٫۰ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۹۹,۰۰۰
۶۹,۳۰۰
۳۰%
تومان