دانلود کتاب صوتی سیری در نهج البلاغه با صدای علی همت مومیوند + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی سیری در نهج البلاغه اثر مرتضی مطهری

دانلود و خرید کتاب صوتی سیری در نهج البلاغه

معرفی کتاب صوتی سیری در نهج البلاغه

کتاب صوتی سیری در نهج البلاغه نوشتهٔ مرتضی مطهری است. علی همت مومیوند و مریم رادپور گویندگی این کتاب صوتی را انجام داده‌اند و انتشارات ندای فطرت آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب صوتی سیری در نهج البلاغه

کتاب صوتی سیری در نهج البلاغه مجموعه مقالات متسلسلی است که در سال‌های ۱۳۵۱ - ۱۳۵۲ در مجلهٔ «مکتب اسلام» به قلم مرتضی مطهری به رشتهٔ تحریر درآمد و سپس به‌صورت کتاب به دست چاپ سپرده شد. این کتاب دارای یک مقدمه و ۷ بخش است. مهم‌ترین موضوع‌های بحث‌شده در این کتاب عبارتند از نهج‌البلاغه و اندیشه‌های کلامی، تلقی نهج‌البلاغه از عبادت، حکومت و عدالت، ارزش دنیا از نظر قرآن و نهج‌البلاغه. این کتاب صوتی توسط بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری و با همکاری انتشارات صدرا تولید شده است.

شنیدن کتاب صوتی سیری در نهج البلاغه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

شنیدن این کتاب صوتی را به دوستداران مطالعه پیرامون کتاب نهج‌البلاغه پیشنهاد می‌کنیم.

درباره مرتضی مطهری

مرتضی مطهری (۱۳۵۸ - ۱۲۹۸)، استاد فلسفه و کلام اسلامی است. او در فریمان از توابع مشهد در خانواده‌ای روحانی با اصالت سیستانی زاده شد. مطهری در کودکی برای فراگیری دروس ابتدایی به مکتب‌خانه و سپس در ۱۲سالگی به حوزهٔ علمیهٔ مشهد رفت و به تحصیل مقدمات علوم اسلامی پرداخت. او در ۱۳۱۶ برای تکمیل تحصیلات خود عازم حوزهٔ علمیهٔ قم شد. در دورهٔ اقامت ۱۵سالهٔ خود در قم از آیت‌الله بروجردی (فقه و اصول) و آیت‌الله خمینی (فلسفه و اصول) و علامهٔ طباطبایی (فلسفه) بهره گرفت. در ۱۳۳۱ از قم به تهران مهاجرت کرد و به تدریس در مدرسهٔ مروی و تألیف و سخنرانی‌های تحقیقی پرداخت. در ۱۳۳۴ تدریس خود را در دانشکدهٔ الهیات و معارف اسلامی در دانشگاه تهران آغاز کرد.

مطهری برخلاف کسانی چون «فردید» که فلسفهٔ اسلامی را ذاتاً یونانی می‌دانند، برای فلسفهٔ اسلامی اصالت خاصی قائل است؛ ازاین‌رو نه‌تنها مانند فردید و اصحاب مکتب تفکیک، فلسفهٔ اسلامی را مغایر با اندیشهٔ اصیل اسلامی نمی‌داند که حتی در ریشه‌یابی آن به متون دینی نیز رجوع می‌کند. از نظر مطهری اکثر فلاسفهٔ اسلامی شیعه بودند؛ چراکه عقل شیعی از ابتدا عقل فلسفی بود. مطهری یکی از منتقدان سازمان روحانیت است و از جمله مهم‌ترین نقاط ضعف آن را نحوهٔ تأمین بودجه می‌داند که به‌طور مستقیم از سوی مردم در قالب ارائهٔ وجوهات صورت می‌گیرد. به اعتقاد او این مسئله دارای این اشکال است که آزادی و حریّت عقیدهٔ روحانیت را در برابر مردم مخدوش می‌سازد.

مرتضی مطهری در شامگاه روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ پس از پایان جلسه‌ای در منزل «یدالله سحابی» (۱۳۸۱ - ۱۲۸۴)، از بنیانگذاران «نهضت آزادی»، به‌همراه گروهی از رجال سیاسی انقلابی و در تاریکی شب و هنگام خروج از محل جلسه، هدف گلولهٔ یکی از افراد «گروه فرقان» قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان طرفه درگذشت. طی سالیان گذشته کتاب‌های او از استقبال قابل‌توجهی برخوردار بوده‌اند.

بخشی از کتاب صوتی سیری در نهج البلاغه

از کودکی با نام «نهج البلاغه» آشنا بودم و آن را در میان کتاب‌های مرحوم پدرم (اعلی الله مقامه) می‌شناختم. پس از آن، سالها بود که تحصیل می‌کردم. مقدمات عربی را در حوزه علمیه مشهد و سپس در حوزه علمیه قم به پایان رسانده بودم. دروسی که اصطلاحاً «سطوح» نامیده می‌شود نزدیک به پایان بود و در همه این مدت نام «نهج البلاغه» بعد از قرآن بیش از هر کتاب دیگر به گوشم می‌خورد. چند خطبه زهدی تکراری اهل منبر را آنقدر شنیده بودم که تقریباً حفظ کرده بودم، اما اعتراف می‌کنم که مانند همه طلاب و هم‌قطارانم با دنیای نهج البلاغه بیگانه بودم؛ بیگانه وار با آن برخورد می‌کردم، بیگانه‌وار می‌گذشتم.

تا آنکه در تابستان سال هزاروسیصدوبیست، پس از پنج سال که در قم اقامت داشتم، برای فرار از گرمای قم به اصفهان رفتم. تصادف کوچکی مرا با فردی آشنا با نهج البلاغه آشنا کرد. او دست مرا گرفت و اندکی وارد دنیای نهج البلاغه کرد. آن وقت بود که عمیقاً احساس کردم این کتاب را نمی‌شناختم و بعدها مکرر آرزو کردم که‌ای کاش کسی پیدا شود و مرا با دنیای قرآن نیز آشنا سازد.

از آن پس چهره نهج البلاغه در نظرم عوض شد، مورد علاقه‌ام قرار گرفت و محبوبم شد؛ گویی کتاب دیگری است غیر آن کتابی که از دوران کودکی آن را می‌شناختم. احساس کردم که دنیای جدیدی کشف کرده‌ام.

اول خود حق را بشناس، آن‌وقت اهل حق را خواهی شناخت؛ خود باطل را بشناس، آن‌وقت اهل باطل را خواهی شناخت. آن‌وقت دیگر اهمیت نمی‌دهی که چه کسی طرفدار حق است و چه کسی طرفدار باطل، و از خطا بودن آن شخصیتها در شگفت و تردید نخواهی بود.

از نظر علی علیه‌السلام آن اصلی که می‌تواند تعادل اجتماع را حفظ کند و همه را راضی نگه‌دارد، به پیکر اجتماع سلامت و به روح اجتماع آرامش بدهد عدالت است. ظلم و جور و تبعیض قادر نیست حتی روح خود ستمگر و روح آن کسی که به نفع او ستمگری می‌شود، راضی و آرام نگه‌دارد تا چه رسد به ستمدیدگان و پایمال‌شدگان.

ابن عباس در دوران خلافت علی علیه‌السلام بر آن حضرت وارد شد در حالی که با دست خودش کفش کهنه خویش را پینه می‌زد. از ابن عباس پرسید: قیمت این کفش چقدر است؟ ابن عباس گفت: هیچ. امام فرمود: ارزش همین کفش کهنه در نظر من از حکومت و امارت بر شما بیشتر است، مگر آنکه به وسیله آن عدالتی را اجرا کنم، حقی را به ذی‌حقی برسانم، یا باطلی را از میان بردارم.

معرفی نویسنده
عکس مرتضی مطهری
مرتضی مطهری

مرتضی مطهری روحانی شیعه ایرانی، استاد فلسفه و کلام اسلامی و مفسر قرآن است. او تالیفاتی پرشمار در علوم مختلف اسلامی داشته و نظرات و آثارش از لحاظ محتوا و شکل ارائه، جنبه‌های نوتری نسبت به دیدگاه‌ها و روش‌های سنتی حوزوی دارد؛ می‌توان از او به عنوان یکی از تاثیرگذارترین روحانیان معاصر در اندیشه و اثر نام برد. مطهری از مبارزین ضد حکومت پهلوی بود و پس از انقلاب اسلامی به عضویت شورای انقلاب درآمد.

نظرات کاربران

haniyeh
۱۴۰۲/۰۱/۰۴

من از این کتاب برای ارائه مبحث عدالت استفاده کردم. اینکه کتاب چقدر بدردتون بخوره بستگی به این داره که با چه دیدی بخونید. من سعی کردم بی طرف بخونم ولی سخت بود. بنظرم یا شهید مطهری نتونست خوب کنار

- بیشتر
کاربر 5712500
۱۴۰۱/۱۲/۲۵

کتابی بسیار عالی و ارزشمنداست .

زمان

۹ ساعت و ۱۱ دقیقه

حجم

۴۹۲٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۰

قابلیت انتقال

دارد

زمان

۹ ساعت و ۱۱ دقیقه

حجم

۴۹۲٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۰

قابلیت انتقال

دارد

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان