دانلود و خرید کتاب مذهب در بوته تاریخ عبدالحمید دیالمه
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مذهب در بوته تاریخ اثر عبدالحمید دیالمه

کتاب مذهب در بوته تاریخ

انتشارات:نشر معارف
امتیاز:
۴.۰از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب مذهب در بوته تاریخ

کتاب مذهب در بوته تاریخ نوشته عبدالحمید دیالمه است. کتاب مذهب در بوته تاریخ را انتشارات معارف منتشر کرده است و نور و راهنمایی است برای نسل امروز انقلابی.

درباره کتاب مذهب در بوته تاریخ

احیای اندیشه دینی بیش از آنکه نیازمند سن و عمر طولانی باشد نیازمند درکی عمیق از رفتارهای پیامبررحمت (ص)، امامان شیعه (ع)، دست پرورده های آنان و علمای این مکتب است. لذا دراین مسیر می توانی جای پای جوانی مخلص چون شهید دکتر دیالمه را نیز مشاهده کنی و طنین صدای دردمندش را در این راه بشنوی آنگاه که حرکت خود را «احیاء تفکرات شیعی» نامید.

او همه کس بود و هیچ نبود زیرا ادعایی نداشت جز اینکه میانبُری را که خودش در جوانی، برای فهم دقیق دین پیموده بود؛ سخاوتمندانه به دیگران نیز نشان داد.

عارف پیشه نبود ولی از معرفت کم نداشت. فیلسوف مسلک نبود ولی در خردورزی کم نظیر بود. دنیا گریز نبود اما دنیایش با دنیای جوانان هم سن وسالش متفاوت بود. مرزبندی اش با گروه ها وتشکل هایی که با اسلام زاویه داشتند روشن بود در عین حال بیش از خود آنان، بر افکار انحرافی واندیشه های باطلشان تسلط داشت. پشتوانه صلابتش در روز، اشکهای عاجزانه شب هایش بود. شهید دیالمه با طرح مباحثی چون: انسان خلوت وخلوت انسان، طراح هدایتی، مذهب در بوته تاریخ، انسان درقالب زمان، الیناسیون (از خود بیگانگی جامعه) و.... در پی ترسیم انسان شناسی اسلامی و نقش مذهب در زندگی آدمی بود ودر این راستا نظریات و دیدگاههایی که نیاز به مذهب را در نظریاتی چون نظریه ترس؛ طبقه حاکم؛ طبقه محکوم؛ نظریه فروید و ...مطرح می کردند؛ به چالش کشید. این کتاب بخشی از ارا و نظرات این شهید بزرگوار است. 

خواندن کتاب مذهب در بوته تاریخ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام جوانان انقلابی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب مذهب در بوته تاریخ

موضوع بحث ما مسئله مذهب است و امروز شما می‌بینید همه گروه‌ها اعم از مذهبی و غیرمذهبی تحلیل‌های خامی در مورد مذهب ارائه می‌دهند که اگر ریشه‌یابی بشود، شاید به چندین و چند نظریه برسد. اگر فرصت‌شد، درانتهای جلسه به‌صورت کلاسه‌شده‌ای عنوان‌کنیم و به مرور تا جایی که فرصت‌کنیم در جلسات مختلف، تک‌تک آن‌ها راتوضیح‌دهیم.

قبل از این‌که وارد مباحث جامعه‌شناسی بشویم، لازم‌است بحثی را که در جمع کوچک‌تری مطرح‌کرده‌بودیم مجدداً به صورت مختصرمرورکنیم. تابفهمیم که چرا از مذهب شروع می‌کنیم وتحلیل‌هایمان را روی این پایه می‌گذاریم؟ وچرا تئوری‌ها، طرح‌ها وبرنامه‌هایی که ارائه می‌شود، حول وحوش این موضوع است؟ وعلّت پافشاری روی مذهب وتحلیل مذهب در طول تاریخ چیست؟ مسئله‌ای که قبلاً هم مقداری راجع به آن صحبت‌کردیم و برای افرادی که نبودند مجدداً به صورت خلاصه مرورمی‌کنیم. تا نشان‌بدهیم علت توجّه ما به مذهب چیست؟ و ما از آن چه می‌خواهیم؟ ومذهب چه چیزهایی برای ما به ارمغان می‌آورد؟ و چه استفاده‌هایی دارد؟ و چرا ما در مقابل گروه‌هایی که به زعم ما ضدمذهب یا غیرمذهبی هستند، همان‌طور که آنها موضع‌گیری می‌کنند، موضع‌می‌گیریم واستدلال‌هایی را مطرح می‌کنیم؟

حتماً می‌دانید که برای انسان به عنوان پدیده‌ای از مجموعه پدیده‌هایی که درجهان خلقت وجود دارد، همان قوانینی حاکم است که در ذرّات دیگرِعالم وجود دارد. تفاوت انسان، فقط موضوع آزادی و اختیار و اراده‌ای است که خدا به او داده‌است و اگر این ویژگی را از آن جداکنید وفقط بُعد جبر در او باقی بماند، تقریباً با پدیده‌های دیگر تفاوتی نمی‌کند و همان قوانین درمورد او هم حاکم خواهدبود. انسان در مجموعه طبیعت، درست مشابه ماکتی از خود طبیعت است، یعنی اگرانسان را چندین برابر بزرگ‌کنیم، خواهیم‌دید که عیناً همان قوانین حاکم بر انسان بر طبیعت هم حاکم است و یا اگرطبیعت را کوچک‌کنیم، می‌بینیم، تقریباً ساختارش همان ساختاری است که درانسان وجوددارد. به همین دلیل است که تقسیم‌بندی‌ها، قشربندی‌ها و گروه‌هایی که در بین انسان با انسان‌های دیگر وجود دارد به نوعی در ذرات طبیعی و در پدیده‌های طبیعت هم وجود دارد. پس غالباً اگر سیستم و پدیده‌ای را در طبیعت پیداکنیم که روی آن تحقیق‌کنیم، این سیستم و پدیده دارای خصوصیاتی خواهدبود که عیناً درانسان هم مشاهده می‌شود. 

نظرات کاربران

کاربر ۱۸۸۳۹۵۹
۱۴۰۰/۰۴/۲۵

سلام علیکم این کتاب خیلی عالیست از طاقچه درخواست دارم کتاب صبر شهید دیالمه را هم به اپلیکیشن اضافه کند

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۷۲٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۶۸ صفحه

حجم

۷۲٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۶۸ صفحه

قیمت:
۱۵,۳۰۰
تومان