دانلود و خرید کتاب الی الحبیب سیدعلی‌اصغر علوی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب الی الحبیب اثر سیدعلی‌اصغر علوی

کتاب الی الحبیب

معرفی کتاب الی الحبیب

کتاب الی الحبیب نوشتهٔ سیدعلی‌اصغر علوی و محمد عبدالحسین‌زاده است و انتشارات سدید آن را منتشر کرده است. این کتاب دربارهٔ شخصیت حضرت حبیب از یاران امام حسین (علیه السلام) است. 

درباره کتاب الی الحبیب

سیدعلی اصغر علوی و محمد عبدالحسین‌زاده پژوهشگر دینی هستند.

خوشا به حال اصحاب امام حسین علیه‌السلام که در اردوگاه حسینی قرار گرفتند؛ در حیاتشان با حسین بودند و در مماتشان با حسین هستند. هرکس به امام حسین علیه‌السلام سلام می‌کند، به شما اصحاب هم سلام می‌کند. بعد از این‌که «السلام علیک یا اباعبدالله» می‌گویی، بلافاصله بعد از آن سلام بر اصحاب می‌دهی «وعلی الارواح التی حلت بفنائک».

اصحاب بهترین وسیله ارتباط با امام هستند. بهترین مسیر برای وصول به امام عاشقان، اصحابش که عاشقش بودند، هستند. باید از اصحاب درس آموخت، چه درسی؟ در جواب می‌گوییم هزاران درس! ولی مهم‌ترین درسی که می‌توان آموخت، «مَعیّت» با امام است: اصحاب یک لحظه، هم‌نفسی و معیت با امام را ترک نکردند و این معیت باعث شد که هم در دنیا در حرم اربابشان باشند و هم در بهشت مصاحب امام باشند.

راستی واقعا اصحاب کیستند که این‌گونه قرب و منزلت یافتند و در بارگاه حسینی در کنار حسین هستند و هر بار که امام حسین را زیارت می‌کنی، باید آن‌ها را هم زیارت کنی، هر بار به امام سلام می‌دهی، به آن‌ها هم سلام می‌دهی؟ هر بار در کربلا یاد امام می‌کنی، آن‌ها هم به یادت می‌آیند. چه سرّی است که اصحاب جدای از امام نیستند؟

در فقه گفته می‌شود آب قلیل اگر به کر متصل باشد، دیگر حکم آب کر را دارد. اصحاب هم این‌گونه بودند. خود را به اقیانوسی وصل کردند که برای همیشه حضور دارد. پس آن‌ها هم حضورشان همیشگی است. این سرّ جاودانگی اصحاب امام حسین علیه‌السلام با خود امام است.

اما چرا از بین اصحاب، حبیب را گلچین کرده‌ایم؟!

حبیب تمامی ندارد، چون با قرآن و حسین علیه‌السلام است. چون قرآن و حسین تمامی ندارند. پس همراهان آن دو هم تمامی ندارند. از حبیب به وسعت قرآن و حسین می‌شود حرف زد.

حبیب شاگرد خصوصی امام حسین علیه‌السلام است. وقتی از حبیب تعریف می‌کنی، یعنی از کسی تعریف می‌کنی که امام به پایش شکسته شده است. وقتی از حبیب تعریف می‌کنی، دل امام را می‌بری. حبیب چون وصل به کرامت شده است، وجود خودش هم کریم است. پس حبیب تمام‌شدنی نیست، همیشگی است و این خصوصیت همه اصحاب عاشورایی است که تا عاشورا زیارتش جاری است. خواهند گفت: «و علی الاروح التی حلت بفنائک.»

خواندن کتاب الی الحبیب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به کسانی که می‌خواهند دربارهٔ اصحاب امام حسین (ع) بیشتر بدانند پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب الی الحبیب

«بر اساس تعریف انسان کامل از منظر شهید مطهری، انسان کامل انسانی است که تمام ارزش‌ها در او به صورت یکسان رشد و نمو داشته باشد. ایشان در مورد انسان کامل می‌گویند:

«ارزش‌های گوناگونی است که در بشر وجود دارد: عقل، عشق، محبت، عدالت، خدمت، عبادت، آزادی و انواع دیگر ارزش‌ها. حال کدام انسان، انسان کامل است؟ او که فقط عابد محض است؟ او که فقط آزاده محض است؟ او که فقط عاشق محض است؟ او که فقط عاقل محض است؟ نه، هیچ‌کدام انسان کامل نیست. انسان کامل آن انسانی است که «همه این ارزش‌ها» «در حد اعلی‌» و «هماهنگ با یکدیگر» در او رشد کرده باشد. علی علیه‌السلام چنین انسانی است‌.

کمال انسان در تعادل و توازن اوست؛ یعنی انسان با داشتن این همه استعدادهای گوناگون آن وقت انسان کامل است که فقط به سوی یک استعداد گرایش پیدا نکند و استعدادهای دیگرش را مهمل و معطل نگذارد و همه را در یک وضع متعادل و متوازن، همراه هم رشد دهد که علما می‌گویند اساساً حقیقت عدل به توازن و هماهنگی برمی‌گردد.

مقصود از هماهنگی در این‌جا این است که در عین این‌که همه استعدادهای انسان رشد می‌کند، رشدش رشد هماهنگ باشد.»

ایشان انسان کامل را انسانی می‌دانند که همه ابعاد شخصیتی به طور هماهنگ رشد کرده باشد. همچنین ایشان یکی دیگر از ابعاد انسان کامل را جامع‌الاضداد بودن شخصیت انسان کامل می‌دانند.

تعبیر «جامع الاضداد بودن» که ما درباره انسان کامل می‌گوییم، صفتی است که از هزار سال پیش علی علیه‌السلام با آن شناخته شده است. حتی خود سید رضی در مقدمه نهج‌البلاغه می‌گوید: مطلبی که همیشه با دوستانم در میان می‌گذارم و اعجاب ‌آن‌ها را برمی‌انگیزم این موضوع است که جنبه‌های گوناگون سخنان علی علیه‌السلام [به گونه‌ای است‌] که انسان در هر قسمتی از سخنان او که وارد می‌شود، می‌بیند به یک دنیایی رفته است: گاهی در دنیای عُبّاد است و گاهی در دنیای زهّاد، گاهی در دنیای فلاسفه است و گاهی در دنیای عرفا، گاهی در دنیای سربازان و افسران است و گاهی در دنیای حکام عادل، گاهی در دنیای قضات است و گاهی در دنیای مفتی‌ها. علی علیه‌السلام در همه دنیاها وجود دارد و از هیچ دنیایی از دنیاهای بشریت غایب نیست. 

پس می‌توان با مطالعه شخصیت انسان کامل و رجوع به او پاسخ مسایل را گرفت. حبیب که نمونه‌ای از انسان کامل است که می‌توان با رجوع به شخصیتش پاسخ مسایل و مشکلات را گرفت.

در این نوشته ما در صدد هستیم که ابعاد گوناگون شخصیت حضرت حبیب را که به طور متوازن رشد کرده است، بررسی کنیم. بدین منظور از هشت منظر که هر کدام بیانگر مساله‌ای است، به سراغ شخصیت حضرت حبیب رفته‌ایم. این هشت منظر عبارتند از:

۱- حبیب مبلغ

۲- حبیب تشکیلاتی

۳- حبیب قرآنی

۴- حبیب دین‌شناس

۵- حبیب رفاقت

۶- حبیبت رقابت

۷- حبیب مهدی

۸- حبیب ولی»

نظرات کاربران

دلتنگِ ماه
۱۳۹۷/۰۸/۰۹

حدودا دو سال گذشته نسخه چاپی کتاب رو مطالعه کردم. بخشی از کتاب... اگر بفهمی چقدر راه نرفته پیش روداری،چقدر عقبی،بیشتر تلاش میکنی. اگر قله را حسین ببینی همه ی کارها خرد و ناچیز می شود و همه وجودت تلاش برای رسیدن به

- بیشتر
Mohaddese
۱۳۹۸/۰۶/۰۷

عالی... دوستان چه کتابهایی برای ایام محرم پیشنهاد میدید؟

منمشتعلعشقعلیمچکنم
۱۳۹۸/۰۶/۲۱

کتابی بسیار خوب با پاراگرافهای کوتاه در وصف شخصیت حبیب بن مظاهر مهاجر کوفه به سوی حسین علیه السلام....الی الحبیب

کربلایی
۱۳۹۷/۱۰/۰۸

این کتاب فوق‌العاده‌ست...راه‌کارهایی برای حبیب شدن!🍀 پیشنهاد مطالعه

حمید درویشی شاهکلائی
۱۳۹۷/۰۱/۱۴

حبیب بن مظاهر تا حبیب‌شدن راهی نیست. قدمی برداریم.

مرا به نام مادرم بخوان
۱۳۹۹/۰۶/۱۸

حبیب شخص بزرگی بود.من چیز زیادی ازشون نمیدونستم .اما نویسنده زیاد نتونسته بود این شخص و ب تصویر بکشه.جملات تکراری و اصن کتاب اینکه ادم و جذب کنه نبود.نمیگم نخونید بخونید حداقل کمی این شخص بزرگ و بشناسید

میم.ابریشمی
۱۳۹۷/۱۰/۱۳

چه قلمی دارند این دو نویسنده بزرگوار! توصیه ی میکنم کتاباشون رو حتما مطالعه کنید...

Alireza
۱۳۹۹/۰۹/۲۹

«گر نشان زندگی جنبندگی است/ خار صحرا هم سراسر زندگی است هم جمل🐪 زنده است/ هم پروانه🦋 لیک فرق ها از زندگی تا زندگی است» بیاین یاد بگیریم که حبیب وار برای امام زمانمون نوکری کنیم. بسیار عالی ، حتما مطالعه کنید....

فاطمه
۱۳۹۵/۰۹/۰۱

با سلام . هنوز نخوندم اما یقین دارم این کتاب دریای زلال روحِ حبیب رو در خودش به تصویر کشیده . این شخصیت ، به غایتِ خوشبختی رسید . آخ ، خوشا به سعادتش 😢😔😍

نون صات
۱۳۹۹/۰۸/۲۳

بسمه میتونم برای ترغیب کردنتون حتی از اسم کتابم استفاده کنم ؛) الی الحبیب... میتونیم بگیم حبیب بن مظاهر، میتونیم بگیم امام حسین علیه السلام، میتونیم بگیم نازنین آفرینندمون... کتاب مختصر و مفیدیه اصولا در رابطه با هر اتفاقی، باید با وسایل رقم خوردن

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۱۲)
چون سلام زینب کبری را به حبیب رسانیدند، حبیب کفی از خاک برگرفت و بر فرق خود پاشید و گفت: من کیستم که دختر کبرای امیر عرب به من سلام رساند؟ ۱۹
کربلایی
یادی از جمله رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه در نجوا با امام زمان: «اندک آبرویی دارم که آن را هم شما به من داده‌اید. »
Mohaddese
جوانان باید خستگی‌ناپذیری را از حبیب بیاموزند. حسین در سپاهش فرد خسته نمی‌خواهد. جوان عاشورایی! خستگی‌ناپذیر باش!
کربلایی
«شبی به گرد ضریحت طواف خواهم کرد به فقر ذاتی خود اعتراف خواهم کرد»
حکیمی
حبیب ۸۵ سال با خدا بود، با قرآن بود، با نماز بود و با یک‌شب عاشورا شد حبیب به عبارت دیگر: ۸۵ سال+یک‌شب عاشورا= حبیب
علیرضا
آقای قاضی فرمودند: علیکم بقرائه القرآن الکریم فی الیل بالصوت الحزین فهو شراب المومنین
علیرضا
یادی از جمله رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه در نجوا با امام زمان: «اندک آبرویی دارم که آن را هم شما به من داده‌اید. » ۹
حکیمی
یک لحظه با حسین بودن کیمیا می‌کند، چه برسد که ۸۰ سال با حسین باشی. و البته حسین هم در عالم رفاقت غوغاست. حسین برای حبیب شکسته شد. حسین برای پیرغلامانش پیر می‌شود. همان‌طور که پیرغلامانش به پای او پیر می‌شوند و برای او شکسته. وقتی حبیب کشته شد، «بَانَ الاِنْکِسَار فِی وَجهِ الْحُسَین».
کربلایی
حبیب قرآنی با جمله معروف امام به او شناخته می‌شود: «لِلّهِ درک یا حَبیب لَقَدْ کُنْتَ فَاضِلاً تَخْتِمُ الْقُرآنَ فِی لَیلَه وَاحِدَه! » ۲۴
علیرضا
امام، حبیب را تاج سر شهدا قرار داد. یعنی یک الگو! یعنی یک شاخص! باید به سمت این قله حرکت کنیم.
کربلایی

حجم

۳۵۴٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۷۴ صفحه

حجم

۳۵۴٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۷۴ صفحه

قیمت:
۱۷,۵۰۰
تومان