دانلود و خرید کتاب جمهوری ایرلند احمد علامه فلسفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جمهوری ایرلند اثر احمد علامه فلسفی

کتاب جمهوری ایرلند

معرفی کتاب جمهوری ایرلند

کتاب جمهوری ایرلند نوشته احمد علامه فلسفی است که به معرفی ویژگی‌های طبیعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و جاذبه‌های گردشگری کشور ایرلند می‌پردازد و روابط ایران با این کشور را بررسی می‌کند.

درباره جمهوری ایرلند

نام رسمی این کشور جمهوری ایرلند Republic of Ireland است و گاهی با نام ایرلند جنوبی خوانده می‌شود تا با ایرلند شمالی اشتباه نشود. ایرلند به شکل جزیره ای، در شمال‌غرب قاره اروپا واقع شده‌است. جمعیت جمهوری ایرلند 5 میلیون نفر و با مساحت۷۰٬۲۸۰کیلومتر مربع است.پنج‌ششم از مساحت جزیره ایرلند، به ایرلند جنوبی تعلق دارد. ایرلند جنوبی و ایرلند شمالی با یک مرز ساده از همدیگر جدا شده‌اند. همچنین در غرب ایرلند اقیانوس اطلس، در شرق دریای ایرلند و در جنوب و جنوب‌غربی دریای کلتی و کانال سن جورج قرار دارد.

ایرلند سومین جزیره بزرگ اروپا و بیستمین جزیره بزرگ جهان است. جزیره بزرگ‌تر دیگری در شرق ایرلند قرار دارد که دریای ایرلند این دو را از هم جدا کرده‌است. جزیره ایرلند تا سده هفدهم با جنگل‌های انبوه پوشیده بود ولی امروزه از بی‌جنگل‌ترین مناطق اروپا است. در این جزیره ۲۶ گونه پستاندار بومی زندگی می‌کنند.

تاریخ ایرلند به ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد. زمانی که شکارچیان از قاره اروپا وارد ایرلند شدند. خوشبختانه شواهد و مدارک زیادی از تاریخ غنی این جزیره در مکان های تاریخی و باستانی، قلعه ها و ... هنوز قابل مشاهده است. همه اینها نقش بزرگی در داستان تاریخی ایرلند ایفا می کنند.

در ۱۷۹۸ شکست شورشی ملی گرا بر ضد حکومت بریتانیا به اتحاد پارلمانهای بریتانیا و ایرلند و برپایی پادشاهی بریتانیا و ایرلند انجامید .قانون اتحاد: ایرلند با بریتانیای کبیر (انگلیس، اسکاتلند و ولز) متعهد می شود و کشور اتحادیه بریتانیای کبیر و ایرلند شکل می گیرد.

بسیاری از مردم ایرلند به خاطر اشغال کشورشان توسط انگلستان منزجر شدند. بدنبال قانون اتحاد سال ۱۸۰۱ م، که ایرلند را با بریتانیا کبیر متحد می کرد، هیچ دولت ایرلندی وجود نداشت. نمایندگی ایرلندی ها در پارلمان انگلستان محدود به پروتستان ها می شد، و پروتستان های انگلیسی تضمین کردند که کاتولیک ها حقوق اندکی داشته باشند. این یک بی عدالتی بزرگ بود، چونکه اغلب مردم ایرلند کاتولیک بودند، بجز آنهایی که در لواستر، شمال ایرلند، زندگی می کردند. این مردم عمدتا در اصل، از پروتستان های اسکاتلندی تبار بودند.

خواندن کتاب جمهوری ایرلند را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به کشورشناسی مخاطبان این کتاب‌اند.

بخشی از کتاب جمهوری ایرلند

سفر رسمی «شان بارت» رییس پارلمان ایرلند به ایران که بعد از بیش از دو دهه صورت می گیرد، به گفته کارشناسان موجب بهبود و ارتقای روابط تهران و دوبلین می شود. رییس پارلمان ایرلند در این سفر با علی لاریجانی رییس مجلس و تنی چند از مقامات ایران دیدار و گفت وگو کرد.

بدیهی است در صورتی که شرایط مثبت کنونی بر روابط کشورمان با اتحادیه اروپا و غرب تداوم داشته باشد، شاهد بهبود و ارتقاءبیش از پیش روابط با ایرلند در حوزه های مختلف سیاسی و اقتصادی خواهیم بود.

با توجه به فراهم شدن فضای مثبت در صحنه بین الملل نسبت به کشورمان بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و توافق ژنو، ایرلند به نوعی با پیروی از رویکرد اتحادیه اروپا و آمریکا در تعامل با کشورمان، در صدد تحرکی جدید در روابط با ایران بعد از رکود نسبی روابط طی چند سال اخیر است.

در این راستا مقامات ایرلند از جمله رییس کمیته روابط خارجی پارلمان، نخست وزیر اسبق و معاون سیاسی و مدیر کل منطقه ای وزارت امور خارجه ایرلند طی یکسال گذشته به کشورمان سفر کردند و رییس و اعضای گروه دوستی پارلمانی کشورمان در اواخر شهریور سال جاری به ایرلند سفر داشتند.

چشم امید ایرلند به احیای روابط تجاری با ایران

مقام های ایرلندی می گویند، تحریم های غرب علیه ایران اقتصاد اروپا را نیز شدیدا متضرر کرده است و امید دارند که با گشایش های دیپلماتیک، سطح روابط تجاری ایران با اتحادیه اروپا ارتقاء یابد. روزنامه ایرلندی «ایریش تایمز» پیشتر به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه ایرلند گفت: موانع بر سر راه روابط تجاری ایران و ایرلند می تواند با رفع تحریم ها برداشته شود. وی افزود: ایران یک شریک تجاری مهم برای ایرلند با حجم تجاری بالغ بر ۵۱.۵ میلیون یورو در سال است. وقتی در سال ۲۰۱۲ تحریم ها علیه ایران اعمال شد، حجم تجارت بین ایران و اتحادیه اروپا سالانه ۲۸ میلیارد یورو بود، اما اکنون به پایین تر از ۶ میلیارد یورو رسیده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایرلند افزود: این در حالی است که حجم تجارت سالانه ایران با چین به معادل ۴۰ میلیارد یورو افزایش یافته است و انتظار می رود به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد. اسمیت تاکید کرد: این خیلی مهم است که ایرلند بهترین دیپلماسی ممکن را در خاورمیانه ارائه دهد تا به بسیاری از شرکت های ایرلندی برای تجارت موثرتر در این منطقه کمک شود. *

روابط تجاری ایران و ایرلند در سال ۲۰۱۵ با ۶۵ درصد افزایش نسبت به سال پیش از آن به ۷۸ میلیون یورو رسیده است که از این میزان ۷۶ میلیون یورو سهم صادرات ایرلند به ایران و حدود ۲ میلیون یورو واردات ایرلند از کشورمان بوده است.

مهم ترین صادرات ایرلند به کشورمان را به ترتیب تجهیزات و کالاهای پزشکی و دارویی، اسانس و عطریات و لوازم آرایشی، مواد غذایی و مواد اولیه نوشابه های گازدار، مواد شیمیایی، ماشین آلات، تجهیزات و قطعات صنعتی و همچنین ابزارهای تخصصی کنترلی و علمی تشکیل می دهد. واردات ایرلند از ایران را نیز عمدتاً میوه، سبزیجات و خشکبار تشکیل داده است.

مهمترین عرصه همکاری های دو کشور در سال آینده در زمینه خدمات لیزینگ هواپیما، تکنولوژی IT و دانش فنی پیشرفته ترکیبات مواد اولیه فرآورده های غذایی - لبنی، تولیدات محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی و همچنین در زمینه تبادل دانشجو و استفاده از دوره های آموزشی زبان و تخصصی حسابداری- مالی است.

به دنبال توافق هسته ای و رفع تحریم های سازمان ملل نشانه های امید می رود در روابط تهران و دوبلین تحرک بیشتری به وجود آید. متعاقب اجرایی شدن برجام علاوه بر سفر هیات هوانوردی ایرلند متشکل از مقامات هواپیمایی و شرکت های بزرگ خدمات لیزینگ این کشور، سفرهای مستقل دیگری نیز از سوی شرکت های لیزینگ و خدمات فرودگاهی برای گفت وگو با شرکت های هواپیمایی ایرانی صورت گرفته و یا در حال انجام هست.

همچنین در راستای گسترش مناسبات دوجانبه اقتصادی نیز قرار است هیاتی ۴۰ نفرهمتشکل از نمایندگان بیش از ۲۰ شرکت بزرگ تولید کننده فرآورده های لبنی و صنایع غذایی به سرپرستی دستیار معاون وزیر کشاورزی ایرلند در هفته اول اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ به کشورمان سفر کنند.

هیأت دیگری نیز شامل نمایندگان شرکت های بزرگ فعال در بخش تجهیزات پزشکی و بیمارستانی و صنایع دارویی، همزمان با نوزدهمین نمایشگاه ایران هلث (۶ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵) به کشورمان سفر نمایند.


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۵۴ صفحه

حجم

۲٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۵۴ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان