دانلود و خرید کتاب سلمان فارسی احمد علامه فلسفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سلمان فارسی اثر احمد علامه فلسفی

کتاب سلمان فارسی

معرفی کتاب سلمان فارسی

کتاب سلمان فارسی نوشته احمد علامه فلسفی است. کتاب سلمان فارسی به زندگی و کارهای یکی از بزرگ‌ترین یاران پیامبر در صدر اسلام یعنی سلمان فارسی می‌پردازد.

درباره کتاب سلمان فارسی

سلمان فارسی، صحابی مشهور پیامبر (ص) و از یاران امام علی (ع) است. وی از یاران بزرگ و مورد علاقه پیامبر (ص) بوده؛ تا آنجا که حضرت محمد (ص)، در وصف او گفته است: سلمان از ماست. او در غزوه‌های پیامبر، حضور داشت و ماجرای پیشنهاد وی برای کندن خندق در نبرد احزاب که به شکست مشرکان انجامید، مشهور است. سلمان پس از رحلت پیامبر (ص)، در شمار یاران علی بن ابی‌طالب (ع) قرار گرفت. در زمان حکومت خلیفه دوم، حاکم مدائن شد. سلمان فارسی، در سال ۳۶ هجری در شهر مدائن درگذشت. مدفن وی در مدائن به بقعه سلمان پاک مشهور است. سلمان فارسی در مدینه پیامبر اکرم (ص) را دیده و به او ایمان می‌آورد. پیامبر (ص) نام سلمان را بر او می‌گذارد. این کتاب سرگذشت این مرد بزرگ است. 

خواندن کتاب سلمان فارسی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به تاریخ صدر اسلام پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب سلمان فارسی

سلمان فارسی در نخستین روزهایی که برای تحقیق درباره دین اسلام به مدینه آمده بود، شبی در منزل ابو ایوب انصاری خدمت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله رسید. در آنجا تعدادی از مسلمانان برای ادای نماز جماعت گرد آمده بودند. پیامبر صلی الله علیه و آله مقداری در اهمیت و فضیلت نماز برای حاضرین سخن گفت و بعد برای نماز آماده شدند. سلمان که در ایران و جاهای دیگر محل عبادت مسیحیان، یعنی کلیساها را با شکوه و زرق و برق بسیار دیده بود، از سادگی محل عبادت مسلمانان در شگفت و حیرت بود. از یکی از مسلمانان پرسید: شما خداوند را چگونه و با چه وسیله ای پرستش می کنید؟

آن مرد پاسخ داد: به همین سادگی که می بینی در برابر خداوند به عبادت می ایستیم و او را می خوانیم. در حالی که سلمان مجذوب آن همه سادگی و بی پیرایگی مسلمانان بود و ذهن و قلبش آماده پذیرش اسلام شده بود، پیامبر آیاتی تازه نازل شده از سوره یس را در نماز قرائت می فرمود. وقتی نماز تمام شد، سلمان نزد پیامبر صلی الله علیه و آله رفت و با خضوع تمام اسلام را پذیرفت و مسلمان شد و در دینداری و ایمان به مقامی رسید که پیامبر در وصف او فرمود: سلمان منا اهل البیت.

سلمان فارسی، صحابی مشهور پیامبر (ص) و از یاران امام علی (ع). وی از یاران بزرگ و مورد علاقه پیامبر (ص) بوده؛ تا آنجا که حضرت محمد (ص)، در وصف او گفته است: سلمان از ماست. او در غزوه‌های پیامبر، حضور داشت و ماجرای پیشنهاد وی برای کندن خندق در نبرد احزاب که به شکست مشرکان انجامید، مشهور است. سلمان پس از رحلت پیامبر (ص)، در شمار یاران علی بن ابی‌طالب (ع) قرار گرفت. با ماجرای سقیفه مخالف بود، اما با اجازه امیرالمومنین، با صاحبان سقیفه همکاری کرد. در زمان حکومت خلیفه دوم، حاکم مدائن شد. با این حال زنبیل می‌بافت و با دسترنج خودش روزی می‌گذراند. سلمان فارسی، در سال ۳۶ هجری در شهر مدائن درگذشت. مدفن وی در مدائن به بقعه سلمان پاک مشهور است. 

نظرات کاربران

ali__2003
۱۴۰۱/۰۴/۱۱

دارای اشکالاتی می باشد برای مثال در نقل ماجرای امیرالمومنین علیه السلام که برای غسل جناب سلمان نوشته عمر بن خطاب میگه برای او کفن بردار در حالی که خود کتاب نقل می کنه وفات جناب سلمان در اواخر حکومت

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵)
در روایتی از امام باقر (ع) و امام صادق (ع) نقل شده که یک بار در مجلسی در حضور امام (ع) از سلمان فارسی سخن به میان آمد و امام فرمودند نگویید سلمان فارسی بگویید سلمان محمدی چرا که وی یکی از خاندان ما اهل بیت است.
ali__2003
نام سلمان در مراحل گوناگون زندگی او تا پیش از پذیرش اسلام با ابهام روبروست. در منابع کهن مطلقا اشاره‌ای به نام سابق او نشده است اما از قرن ششم منابعی همچون مجمل التواریخ و القصص نام قبل از اسلام او را "ماهبه بن بدخشان بن آذرحبسس بن مرد سالار" ضبط کرده‌اند و در منابع دیگر نیز از این زمان به بعد اسامی‌ای شبیه به این مورد را ضبط کرده‌اند که احتمالا همهٔ آنها تصحیف کلمه "ماه به" در ردیف "روزبه" و "سال به" از اسامی رایج ایرانی پیش اسلام در ایران می‌باشند و همچنین کلمه "آذرجسس" نیز تغیر یافته "آذر گشنسب"می‌باشد. سلمان مشهور به کنیه ابو عبدالله در بعد از اسلام بود و از اهالی روستای جی از توابع اصفهان، پدرش دهقان و از متدینین زرشتی بود و سلمان نیز در کودکی از پیروان این آیین بود.
esrafil aslani
این تغییر نام، بیانگر آن است که: ۱ – برخی از نامهای عصر جاهلیت، شایسته یک مسلمان نیست;
Yas Balal.جواد عطوی
پس از وفات سلمان، امام علی (ع) از مدینه به مدائن آمد او را غسل و کفن کرد و بر او نماز خواند و دفن کرد. سلمان، روی کفن خود این شعر را نوشته بود: وفدت علی الکریم بغیر زاد من الحسنات و القلب السلیم و حمل الزاد اقبح کل شیء اذا کان الوفود علی الکریم و بی‌هیچ توشه‌ای از نیکیها و قلب سلیم بر [خداوند] کریم درآمدم و توشه‌آوردن زشت‌ترین کار است هنگامی که بر [شخص] کریم وارد شوی.
بصیری
روزی به امام صادق گفتم: «ای مولای من، سخن سلمان فارسی را فراوان از شما می‌شنوم. سبب چیست؟» فرمود: «مگو سلمان فارسی. بگو سلمان محمدی. سبب آن که او را زیاد یاد می‌کنم این است که او به سه خصلت بزرگ آراسته بود: اول آن که خواستهٔ مولایش امیرالمؤمنین را بر خواستهٔ خود مقدم می‌داشت؛ دیگر اینکه فقرا را دوست می‌داشت و آنان را بر ثروتمندان ترجیح می‌داد و سوم اینکه به علم و علما محبت داشت.»
fz

حجم

۷۷٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۶۰ صفحه

حجم

۷۷٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۶۰ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان