دانلود و خرید کتاب خواجه نصرالدین طوسی احمد علامه فلسفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب خواجه نصرالدین طوسی اثر احمد علامه فلسفی

کتاب خواجه نصرالدین طوسی

معرفی کتاب خواجه نصرالدین طوسی

کتاب خواجه نصرالدین طوسی نوشته احمد علامه فلسفی است. کتاب خواجه نصرالدین طوسی که انتشارات فراروان‌شناسی منتشر کرده است به زندگی و آثار و نظریات خواجه نصرالدین طوسی اندیشمند بزرگ می‌پردازد.

درباره کتاب خواجه نصرالدین طوسی

ابو جعفر محمد بن محمد بن حسن طوسی مشهور به خواجه نصیرالدین طوسی (تاریخ تولد ۵ اسفند ۵۷۹ در طینوج یا طوس – تاریخ درگذشت ۱۱ تیر ۶۵۳ در بغداد) (۵۹۷-۶۷۲ق) شاعر، همه‌چیزدان، فیلسوف، متکلم، فقیه، ستاره‌شناس، اندیشمند، ریاضیدان، منجم، پزشک و معمار ایرانی قرن هفتم قمری است. خواجه نصیرالدین طوسی حکیم و متکلم شیعه قرن هفتم هجری است. خواجه نصیر نویسنده کتاب‌ها و رساله‌های بسیاری در علوم اخلاق، منطق، فلسفه، کلام، ریاضیات و نجوم است. اخلاق ناصری، اوصاف الاشراف، اساس الاقتباس، شرح الاشارات، تجرید الاعتقاد، جامع الحساب و کتاب مشهور زیج ایلخانی و تذکرة فی علم الهیئة در علم نجوم، از آثار مهم و مشهور او هستند.

او همچنین رصدخانه مراغه و در کنار آن کتابخانه مراغه را با بیش از ۴۰۰ هزار جلد کتاب بنا نهاد. هم‌چنین خواجه نصیر را مبتکر روش فلسفی در کلام شیعه دانسته‌اند. به باور مرتضی مطهری، تمام آثار کلامی بعد از خواجه نصیر، از کتاب تجرید الاعتقاد تأثیر پذیرفته‌اند. براساس برخی پژوهش‌های معاصر، خواجه نصیر طوسی، از یک سو شارح و مکمّل فیلسوفان و دانشمندان پیش از خود بوده، و از سوی دیگر سرمشق دانشمندان پس از خود شده است. نصیرالدین طوسی احیاگر فلسفه و مبتکر روش فلسفی در کلام شیعه دانسته شده است.

این کتاب به زندگی و آرا و نظرات این مرد بزرگ می‌پردازد. 

خواندن کتاب خواجه نصرالدین طوسی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به تاریخ زندگی اندیشمندان پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب خواجه نصرالدین طوسی

پس از چندی دایی پدرش «نصیرالدین عبدالله بن حمزه» که تبحر ویژه‌ای در علوم رجال، درایه و حدیث داشت، به توس آمد و خواجه در نزد او به کسب علوم پرداخت. گرچه او موفق به فراگیری مطالب جدیدی از استاد نشد، اما هوش و استعداد وافرش شگفتی و تعجب استاد را برانگیخت به گونه‌ای که به او توصیه کرد تا به منظور استفاده‌های علمی بیشتر به نیشابور مهاجرت کند. او در شهر توس و به دست استادش «نصیر الدین عبدالله بن حمزه» لباس عالمان دین را بر تن کرد و از آن پس به لقب «نصیرالدین» از سوی استاد مفتخر شد.

خواجه سپس به نیشابور پای نهاد و به توصیه دایی پدر به مدرسه سراجیه رفت و مدت یک سال نزد سراج الدین قمری که از استادان بزرگ درس خارج فقه و اصول در آن مدرسه بود، به تحصیل پرداخت. سپس در محضر استاد فریدالدین داماد نیشابوری - از شاگردان امام فخر رازی - کتاب «اشارات ابن سینا» را فرا گرفت. پس از مباحثات علمی متعدد فرید الدین با خواجه، علاقه و استعداد فوق العادة خواجه نسبت به دانش اندوزی نمایان شد و فریدالدین او را به یکی دیگر از شاگردان فخر رازی معرفی کرد و بدین ترتیب نصیرالدین طوسی توانست کتاب «قانون ابن سینا» را نزد «قطب الدین مصری شافعی» به خوبی بیاموزد. وی علاوه بر کتابهای فوق از محضر عارف معروف آن دیار «عطار نیشابوری» (متوفی ۶۲۷ ه. ق) نیز بهره‌مند شد. 

خواجه نصیر سه پسر از خود به یادگار نهاد: صدرالدّین علی، فرزند بزرگ او که همواره در کنار پدر و همگام با او بود و در فلسفه، نجوم و ریاضی بهره کافی داشت. دومین فرزندش اصیل الدین حسن نیز اهل دانش و فضیلت بود و در زمان حیاتش اغلب به امور سیاسی مشغول بود.

زندگی کوروش
گزنوفون .
کرونولوژی در تاریخ ایران باستان (ایلام، ماد، هخامنشی، ساسانی)
مهرداد نوری مجیری
مظهر حقّ
آیت‌الله العظمی مظاهری
تاریخ ایران باستان یا تاریخ مفصل ایران (جلد ۳)
حسن پیرنیا (مشیرالدوله)
تاریخ ایران باستان یا تاریخ مفصل ایران (جلد ۲)
حسن پیرنیا (مشیرالدوله)
مشق اخلاق؛ دفتر چهارم
آیت‌الله العظمی مظاهری
معرفت نفس (جلد دوم)
آیت‌الله العظمی مظاهری
لطیفه های ریاض الحکایات
ملا حبیب الله شریف کاشانی
الحقائق فی محاسن الاخلاق
ملامحسن فیض کاشانی
معرفت نفس؛ جلد ششم
آیت‌الله العظمی مظاهری
باب الحسین علیه السلام (جلد ۲)
ح‍س‍ی‍ن‌ درگ‍اه‍ی‌
ترجمه و تلخیص تشخیص و مدیریت کلینیکال با متدهای آزمایشگاهی هنری 2017 (جلد ششم)
شفیقه عسگری
عالم ذر و عهد خاص و عهد عام براساس آیات و روایات
فردین احمدی
درنگی در سکوت عرفانی
قربان ولیئی
دیدار جان؛ روایت‌هایی از زندگی‌ شهید مهدی بخشی
فاطمه وفایی‌زاده
ملاصدرا
احمد علامه فلسفی
ما زود آشتی می کنیم! ما از عهده فشار همسالان برمی آییم!
گروه نویسندگان

نظرات کاربران

fnqdy
۱۴۰۱/۱۲/۰۵

همش اسامی افراد مختلفه و یه موضوع رو بارها تو کتاب تکرار میکنه با این که کتاب کوتاهیه و خیلی زود خونده میشه اطلاعات خوبی رو درمورد خواجه نصیر الدین طوسی بیان میکنه که برا آشنایی با این شخصیت خوبه

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
خواجه نصیرالدین طوسی (۵۹۷-۶۷۲ ق) حکیم، متکلم شیعه، شاعر، همه‌چیزدان، فیلسوف، متکلم، فقیه، ستاره‌شناس، اندیشمند، ریاضیدان، منجم، پزشک و معمار ایرانی قرن هفتم قمری است. کنیه‌اش «ابوجعفر» و به القابی چون «نصیرالدین»، «محقق طوسی»، «استاد البشر» و «خواجه» شهرت دارد. قرن هفتم هجری است. خواجه نصیر نویسنده کتاب‌ها و رساله‌های بسیاری در علوم اخلاق، منطق، فلسفه، کلام، ریاضیات و نجوم است. اخلاق ناصری، اوصاف الاشراف، اساس الاقتباس، شرح الاشارات، تجرید الاعتقاد، جامع الحساب و کتاب مشهور زیج ایلخانی و تذکرة فی علم الهیئة در علم نجوم، از آثار مهم و مشهور او هستند. او همچنین رصدخانه مراغه و در کنار آن کتابخانه مراغه را با بیش از ۴۰۰ هزار جلد کتاب بنا نهاد.
esrafil aslani

حجم

۱۱۳٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۵۸ صفحه

حجم

۱۱۳٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۵۸ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان